Corsair släpper nya firmware 1.3 till Force 3 & GT

Permalänk
Melding Plague

Corsair släpper nya firmware 1.3 till Force 3 & GT

Ny mjukvara till Sandforce-baserade Corsair Force 3 och Force GT ska lösa problemet att lagringsenheter slutar svara eller plötsligt försvinner från systemet.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Äntligen!

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem

Jobbigt att behöva radera hela hårddisken, men om man måste så... Ni som har sådana får berätta om det fungerar bättre, kanske man själv kan köpa en sådan.

Permalänk
Medlem

Körde in den igår, och man behöver inte köra Secure Erease, det är bara om man har mer fel.
Kör 1.3 + LPM-fixen och det fungerar so far.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Skrivet av SirMacke:

Körde in den igår, och man behöver inte köra Secure Erease, det är bara om man har mer fel.
Kör 1.3 + LPM-fixen och det fungerar so far.

Kör du Force 3 eller GT?
Planerar nämligen och köpa in en GT 120GB vid månadsskiftet.

Visa signatur

Jag kan hittas på 127.0.0.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av henke_92:

Kör du Force 3 eller GT?
Planerar nämligen och köpa in en GT 120GB vid månadsskiftet.

Force GT

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur man kan få tag på en Force GT 240GB ?
60GB och 120GB versionerna finns på flera nätbutiker men hittar inte denna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robban_4:

Någon som vet hur man kan få tag på en Force GT 240GB ?
60GB och 120GB versionerna finns på flera nätbutiker men hittar inte denna.

Finns inte enligt www.prisjakt.nu
Du ta en annan version eller vänta.

Permalänk

SÅ allt är nu fixat med corsairs ssd problem?

Permalänk
Medlem

Jag trodde man var tvungen att radera hela ssd:n under uppdateringen men det verkade gå bra ändå.
Återstår att se om det funkar bra i längden nu då.

Permalänk
Medlem

Updaterat till 1.3 på min GT 120 nu.
Hoppas mina krashar löser sig.

Permalänk
Inaktiv

Värt att uppdatera om man inte har problem?

EDIT:
Never mind, "If you are stable with the current 1.2 firmware and do not have issues, we suggest that you do not flash your firmware."

Permalänk

Vad är det för problem det handlar om? Jag har fått tillfälliga frysningar när jag har kopierat filer på min force 3 men ingen krasch som inte hänt innan. Den kraschar och startar om lite när den känner för det, utan att logga någonting någonstans. Aldrig i grafiktunga applikationer men typ när jag slösurfar eller går ifrån datorn.

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."

Permalänk
Skrivet av fille3002:

Vad är det för problem det handlar om? Jag har fått tillfälliga frysningar när jag har kopierat filer på min force 3 men ingen krasch som inte hänt innan. Den kraschar och startar om lite när den känner för det, utan att logga någonting någonstans. Aldrig i grafiktunga applikationer men typ när jag slösurfar eller går ifrån datorn.

Har två st Froce GT 120. Problem jag haft är just OS som fryser sig, vid hårdomstart hittas inte hårddiskarna i BIOS. Man får då stänga av datorn helt och så funkar det igen.

Har totalt haft 5 frysningar på 3 veckor, får se om det kommer några fler nu efter uppdateringen.

Även jag kör med LPM fixen.

Permalänk
Medlem

Hur vet man vilken firmware man har på sin gt ?

Visa signatur

// ursäkta stavfelen
WTF ?

Permalänk
Skrivet av zatzy:

Hur vet man vilken firmware man har på sin gt ?

När du kör firmware programmet står det.. Och eftersom du behövde fråga så tycker jag du ska vara väldigt försiktig och verkligen läsa den bifogade PDF'en!

Permalänk

Köpte min Force 3 i förrgår och den har inte inte strulat, än. Kör nog på utan update tills det strular.. :S

Visa signatur

3570K | Asus P8Z77-V Pro | Corsair 16GB | Asus 7970T DCII | Fractal Design R3 | Phanteks PH-TC14P | Svintyst

Permalänk
Medlem

Hjälpte uppdateringen?

Permalänk
Medlem

Jag får:

FATAL_ERROR: Firmware download failed with error: (ECode: 00000057).

Nån som vet varför? Disken funkar precis lika efter att jag fått felet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Arius:

Jag får:

FATAL_ERROR: Firmware download failed with error: (ECode: 00000057).

Nån som vet varför? Disken funkar precis lika efter att jag fått felet.

Använder du dig av en Marvell controller?

Taget från Corsairs hemsida:
Our latest testing shows that this update will not work using a Marvell controller. If your update fails using the Marvell controller, you will need to update using the chipset based drive controller on your motherboard. This applies to SATA2 and SATA3 controllers.

Där går även att läsa:
Some systems are not capable of this update. Users that are unable to update on their machine are encouraged to find an alternative system for updating the drive. Users that cannot manually update, or those users that have issues after the flash and after following ALL of the instructions listed here, are encouraged to file an RMA. Note that an RMA for update to firmware will result in complete erasure of the drive. RMA LINK.

Permalänk
Skrivet av Flomer:

Hjälpte uppdateringen?

Lite tidigt säga, i allafall för min del. Om jag inte haft en krasch inom en månad skulle jag säga det är fixat
Är ett så slumpat fel, och händer så sällan för min del så inte häller stört mig extremt..

Skrivet av Arius:

Jag får:

FATAL_ERROR: Firmware download failed with error: (ECode: 00000057).

Nån som vet varför? Disken funkar precis lika efter att jag fått felet.

Står ganska mycket om vilka controllers du kan använda för uppdateringen, så dubbelkolla du inte sitter på någon av de konstaterade controllers som inte funkar.

Permalänk
Medlem

Köpte en Force GT 120 för strax över en vecka sedan, fått 5-7st BSOD totalt, annars har den väl fungerat fint

Dock har jag ett annat problem, jag har 4st 1TB diskar i Raid-0, och jag hade dom i när jag installerade Windows på SSD:n, sen när jag krånglade lite med Raiden, och bytte från Raid till AHCI, sålänge den inte är satt till Raid, och diskarna sitter i, så bootar Windows, så fort jag tar bort "Raiden" på något sätt, så får Windows BSOD när den börjar ladda efter Bios, och enligt PDF filen på firmware upgrade så "måste" man köra AHCI, så måste ta bort Raiden, installera om Windows på SSD:n, sen inne i Windows byta Firmware, sen rekommenderar dom att installera om ännu en gång.. jobbigt

Hur som helst, fungerar Firmwaren så är jag glad

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem
Skrivet av oshe:

Använder du dig av en Marvell controller?

Taget från Corsairs hemsida:
Our latest testing shows that this update will not work using a Marvell controller. If your update fails using the Marvell controller, you will need to update using the chipset based drive controller on your motherboard. This applies to SATA2 and SATA3 controllers.

Där går även att läsa:
Some systems are not capable of this update. Users that are unable to update on their machine are encouraged to find an alternative system for updating the drive. Users that cannot manually update, or those users that have issues after the flash and after following ALL of the instructions listed here, are encouraged to file an RMA. Note that an RMA for update to firmware will result in complete erasure of the drive. RMA LINK.

Ingen Marvell Kontroller så inte det som lurar.

Skrivet av HappyBunny:

Lite tidigt säga, i allafall för min del. Om jag inte haft en krasch inom en månad skulle jag säga det är fixat
Är ett så slumpat fel, och händer så sällan för min del så inte häller stört mig extremt..

Står ganska mycket om vilka controllers du kan använda för uppdateringen, så dubbelkolla du inte sitter på någon av de konstaterade controllers som inte funkar.

Skulle du kunna vara så snäll och länka dit det står?

EDIT: Mycket riktigt så var det kontrollern som stökade. Har en AMD SB850 utifall det händer fler.

Aktiverade den andra kontrollern på moderkortet och flashade genom den, funkar strålande nu

Visa signatur
Permalänk

Jag har uppgraderat till 1.3 firmwaren på min Force 3 120 GB nu, får se hur länge detta håller sig stabilt. Har fått en bsod var tredje dag sen mitt köp och lite konstiga explorer-krascher. Fick hem disken i måndags förra veckan och har kunnat köra den som längst 4 dagar utan problem. Snabb och smidig disk som jag hoppas överlever dagisåldern (och att problemen löses för alla).

Specs för er som undrar: Asus P5K Pro, Intel Q6600 @ 2.4 GHz, 4GB DDR2 Corsair Dominator 1066MHz, Massa andra hårddiskar och det är Sata-2 kontroller som jag kör på just nu. Har ingen Sata 3. Win 7 x64 Pro och jag kör med TRIM och AHCI.

Har inte senaste bios-uppdateringen men använder senaste drivrutinen för kontrollern genom tillverkarens (asus) hemsida.

Permalänk
Medlem

Min disk hittas inte på nån av kontrollerna i flashprogrammet :/ har bara plats för en 2.5" disk i laptopen också, får släpa med disken till nån polare och prova.

EDIT: haha tar tillbaka det, kanske skulle köra programmet som admin också *facepalm*

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Medlem

verkar det inte vettigast att faktiskt köra nyaste firmware och nyaste stabila bios/uefi-versionen på moderkortet?
förstår inte hur folk resonerar med att inte uppdatera och själv lösa eventuella nuarande ELLER kommande problem..

Permalänk
Skrivet av rmd:

verkar det inte vettigast att faktiskt köra nyaste firmware och nyaste stabila bios/uefi-versionen på moderkortet?
förstår inte hur folk resonerar med att inte uppdatera och själv lösa eventuella nuarande ELLER kommande problem..

Förstår vad du menar, men här kommer svaret:

Till alla bios-uppgraderingar finns det en logg som beskriver vad eller vilka ändringar som har gjorts och ibland har man ingen nytta av dessa. Själv ser jag ingen nytta med min biosuppdatering då den inte påverkar lagring så som jag använder den. Här har vi ett axplock:

P5K Pro BIOS 1303
808,72 (KBytes)
2009.01.22 update

1. Adjust Option ROM scanning order such that the southbridge RAID volume would not disappear when plugging an add-on SCSI card.
2. Fix display priority may be incorrect when plugging two PCIE VGA cards.
3. Fix sometimes the system may wait about 30 seconds to boot into OS when many USB
devices are connected to the system.

1. använder inte RAID, 2. Använder inte två grafikkort och inte VGA, 3. Upplever inte det som ändå "sometimes" dyker upp för vissa få.

Permalänk

Datorn har nu stått igång i 13+ timmar utan problem spännande! Kommer med uppdatering senare. Kom ihåg att köra firmwareupdatern som administratör och följa guiden! Var någon på corsairs forum som redan pajjat sin disk helt.

Edit: Nu har datorn stängt av sig då strömmen gick pga åska

Datorn var igång utan problem i ett helt dygn + några timmar till. Gissar och hoppas verkligen att firmwaren gjort sitt!

Permalänk
Medlem

Firmwaren har inte hjälpt mig iaf. Datorn kan vara igång 2 - 5 minuter innan den fryser, funkar strålande på en vanlig disk.

Fräsch installation så inget gammalt som hänger kvar. 1.3 har inte hjälpt alls :/

Visa signatur
Permalänk
Medlem

jag ahr force GT och itne haft några BSOD men däremot fryser explorer sig i win7 ibland när jag spelar gör vissa grejjer i windows som kräver lite mer än average. Inte varje gång men då och då. kan det bero på disken tro_?
Visst är det bäst att ha senaste firmware men är jävligt trött på att formatera om etc etc...
hade force 3 performance disken förut och den gav mig så mycket skit att ja lämna tillbaka den och körde force 3 GT istället. Så prcis installerat allt på nytt.
Men man kanske kommer undan genom att göra en backup genom acronis disk manager och sen ladda in den? eller måste man verkligen radera allt innehåll och börja om med formatering?

Visa signatur

Citera för svar!