Permalänk
Medlem

Ny dator seg efter semester?

Tjena!

Drog utomlands i sommar och lämnade datorn till familjen hemma. Efter 9 veckor så kommer jag tillbaka och den är jätte tråkig. Tar lång tid att starta och i stort sätt långsam hela tiden. Den är ganska ny, byggde den nån månad innan jag for utomlands, och har följande komponenter inuti sig:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/727949/2011-08-12

Det ända de säger att de har gjort är att installerat en webbkamera och använt webbläsaren.
Kan datorn bli seg så snabbt bara genom att använda webbläsaren och vad kan jag göra för att få den snabbare igen?

Permalänk
Hedersmedlem

du får kolla igenom dina aktiva processer om där ligeger nå onödigt skit, autostarten i msconfig kanske kan lätta lite på trycket lite också.

Men framförallt bör du titta i aktivitetshanteraren under processer och kolla om det är något som belastar datorn.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Absolut första du bör göra om du inte redan gjort är att köra Antivirus+Malware sökningar. Då dessa brukar kunna sega ner rejält.

Permalänk
Medlem

Lämnade jag datorn till mina släktingar skulle jag vara säker på att de klickat på minst 100 popups och sölat ner hela burken med diverse spyware/malware inom en månad. Inte ovanligt att browsern skulle få sig ett gäng "Toolbars" också.

Har sett det när jag varit runt och hjälpt till med mina släkt och vänners datorer genom åren. Jag vet inte hur de lyckas, min dator har hållit sig fräsch i två år nu utan ominstallationer.

Själv skulle jag blåsa om datorn.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Har sökt igenom datorn nu under ett antal timmar. Hittade en del saker som inte skulle vara där.
Sökte igenom alla program, filer och processer med Norton 360 också, bara för säkerhets skull.
Tycker att jag märker en skillnad redan, och jag tror jag ska blåsa ut all damm med sprayrengöring senare så den känns lite fräschare

Permalänk
Medlem

CCleaner kanske kan hjälpa dig rensa lite mer. Den består av flera delar med separata resnings knappar så glöm inte att kolla runt i programmet.

Jag håller med att det är förvånande. Jag har varit hos bekanta som lyckades sega ner dator totalt och haft massor med konstigheter på skivbordet bara 2-3 månader efter att jag varit där och installerat om Windows mm åt dom.

Permalänk
Medlem

Provade CCleaner och det fungerade bra.
Har också dammat ur datorn nu så den fungerar som ny!

Tack alla som har tipsat!! Gillar sweclockers p.g.a. detta!
Bra svar på kort tid!