Mozilla släpper loss Firefox 6.0

Permalänk
Medlem

Once you go chrome, you never go firefox

Visa signatur

"Jag delar inte dina åsikter och jag är beredd att döda dig om du utrycker dem"
Intel Core i7 2600K 4.9GHz| Corsair Hydro H60 | ASUS Sabertooth P67 | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB | XFX Radeon HD 6970 2GB GDDR5 | Western Digital Scorpio Blue 1TB 5400RPM | Corsair SSD Force Series GT 120GB | Corsair HX 750W PSU | Microsoft SideWinder x6 | Microsoft SideWinder x8 | LG W2753VC-PF 27" | USB-kaffemugg 0,3liter |

Permalänk
Medlem

updates görs,genom att välja hjälp i menyn och sedan "om aurora" eller automatiskt om du har ställt in funktionen, annars om du vil veta vilken version som finns ute för release, aurora eller beta så är det den här sidan som du kall besöka http://www.mozilla.com/sv-SE/firefox/channel/.
För min del är det sak samma, om man säger FF eller FX är inte så himla petig av mig. Aldrig förstått vad är så himla speciellt med Chrome, tycker den gör allt fel, dem gångerna jag har använt det och då har jag testat canary build.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Racxors:

Once you go chrome, you never go firefox

Varför ens komma med ett sånt flamewar inlägg?
Så otroligt löjligt.

Det finns mängder med fördelar med Firefox gentemot Chrome, och tvärtom.
Eftersom det inte går att få Chrome att bete sig som jag vill så är Firefox ett solklart val för mig.
Men jag kör Chrome primärt på min laptop (enkärnig Celeron 1,46Ghz) eftersom Firefox som jag vill ha det är åt helvete för tungdrivet.

Permalänk
Medlem

Firefox ligger lite lågt i versionsnumret om man jämför med Internet Explorer 9, Opera 11, och Chrome 13.

Permalänk
Skrivet av Racxors:

Once you go chrome, you never go firefox

Använder båda, och efter jag har använt chrome i över en dag så längtar jag redan till FF.

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D, Corsair 8Gb DDR3, Gigabyte radeon 6970,
Asus P8P67 Pro, Corsair H70, Corsair HX 750W 80+.

Permalänk
Medlem

"publicerar Mozilla den skarpa versionen av Firefox 6.0" Länken gav mig en beta istället för skarp.

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Medlem

Tycker överhuvudtaget att en webbläsare är en webbläsare. Dem är gratis och har lite olika design, funktioner och hastighet. Hade dem kostat hade jag nog lagt lite mer tyngd i mitt val men just nu så tycker jag personligen att det handlar om utseende och hastighet mest. Har använt både Chrome och Fx genom åren och det är bara löjligt att säga "-once you go chrome, you never go Fx." för dem är båda såpass lika.

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Varför ens komma med ett sånt flamewar inlägg?
Så otroligt löjligt.

Det finns mängder med fördelar med Firefox gentemot Chrome, och tvärtom.
Eftersom det inte går att få Chrome att bete sig som jag vill så är Firefox ett solklart val för mig.
Men jag kör Chrome primärt på min laptop (enkärnig Celeron 1,46Ghz) eftersom Firefox som jag vill ha det är åt helvete för tungdrivet.

Bra skrivet.

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D, Corsair 8Gb DDR3, Gigabyte radeon 6970,
Asus P8P67 Pro, Corsair H70, Corsair HX 750W 80+.

Permalänk
Medlem

Orsaken till att många tror att ni har fått hem en betaversion är att när ni öppnar en ny version av Firefox för första gången så öppnar den en ny flik med urlen mozilla.com/../versionsnummer/whatsnew/, och eftersom 6.0 inte är "officiellt" släppt ännu så står det att det är en betaversion ni kör. Detta är dock den versionen som kommer att släppas såsmåningom när allt runtikring är klart. Det är alltså ingen beta, även om det står det.

I övrigt så tycker jag det är trist att de inte har fått till kompatibiliteten med Lion ännu, two-finger swipe för att gå framåt/bakåt fungerar fortfarande inte och det finns fortfarande inget fullskärmsläge. Nåja, det kommer väl såsmåningom. Trist också att man knappt ser någon skillnad på version 4 t.o.m. 6, nästan inga kosmetiska förändringar överhuvudtaget (åtminstone i Macversionen).

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=FULLMOON=-:

En sak jag saknar/inte hittar är just en Update flik någonstans. hade varit enklare än att slinka in på någon sida och hämta uppdateringar

Tycker 5an fungerar väldigt bra så kommer köra på 6an och se. 4an eller där vi hade lite halvlustiga frysningar för mig men väldigt sällan.

Nu svarade faktiskt buddaz på ditt inlägg, men nu citerar jag så att du faktiskt får veta hur det är.

Firefox uppdateras automatiskt om man har den inställningen igång(Avancerat -> Uppdateringar), men som standard tror jag att den är på. Men nu dröjer det väl 3 dagar till innan de som kör 5.0 kommer att få 6.0 då det är då den släppts. Men sen kan man annars gå på Hjälp -> Om Firefox och se om man har den senaste versionen.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk

Det jobbiga med snabba uppdateringar är att tilläggen inaktiveras. Kan man tvångsstarta dem på något sätt?

Visa signatur

][- perfect -][

Permalänk
Medlem

Hur står sig hastigheten gentemot chrome?
Firefox är fint, många bra tillägg och sånt, men i slutänden blir det den snabbaste webbläsaren som gäller för mig, och där har chrome övertaget.

Visa signatur

Mitt grafikkort är större än ditt.

Permalänk

Fire fox suger fan i mig skit, jag övergav IE då det bugga och krasha stup i kvarten... men FAN FF(4, 5 & 6) gör det mer än IE någonsin gjort.

Så tillbaka till en STABIL IE (no shit)

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inso:

Hur står sig hastigheten gentemot chrome?
Firefox är fint, många bra tillägg och sånt, men i slutänden blir det den snabbaste webbläsaren som gäller för mig, och där har chrome övertaget.

Beror på.
Firefox är snabbare på vissa saker men Chrome är snabbast på dom flesta.
Så är det enbart snabbhet du är ute efter så är Chrome oftast rätt val.

Permalänk
Medlem

Sista beta på foxen är den som kommer bli den skarpa, eftersom det är merge den 16 Augusti, sedan efterhand uppdateras alla kanalerna till ny version, så om du är på beta kanal kommer du få beta version 7 när update är färdig, får hoppas på att Mozilla har lärt sig nu vid det här lagret om hur de skall göra för att uppdatera alla kanalerna snabbare, innan har det alltid tagit 2-3 dagar efter merge innan det har kommit en ny update. Den som säger firefox är slöare och sämre än Chrome, har nog inte testat senaste version, sedan om vi skall snacka tester som de flesta ser som sin gud , kan jag påpeka att Firefox vinner över Chrome på vissa punkter och tvärtom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=FULLMOON=-:

En sak jag saknar/inte hittar är just en Update flik någonstans. hade varit enklare än att slinka in på någon sida och hämta uppdateringar

Tycker 5an fungerar väldigt bra så kommer köra på 6an och se. 4an eller där vi hade lite halvlustiga frysningar för mig men väldigt sällan.

Vilka uppdateringar menar du?

Help / About Firefox / Check for Updates
Tools / Add ons / Det svarta kugg hjulet längst upp vid söknings rutan.

Ni som tycker att Firefox är trögt verka snarare ha problem med att hålla Windows rent från skräp, adware, virus osv.

Avinstallera Firefox.
Ta bort kvarglömda mappar.
Installerar Firefox igen.

Så här är man ibland tvungen att göra med andra saker också i Windows man har problem med som tex drivrutiner, program, spel, codec osv.

Program som Ccleaner kan också hjälpa er rensa. Den består av flera delar med separata resnings knappar så glöm inte att kolla runt i programmet.

Permalänk
Medlem

Känns som att jag är efter i svaren, skriver kanske för långa inlägg, försöker ta tid och verkligen svara på det jag kan, alla ni som säger att addons inaktiveras på beta och aurora, så gäller det att ha det här tillägget i sin foriefox, https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/add-on-compati..., återkommer måste starta om datorn, ny update på aurora. ny addon site, hade inte sett den nya, eftersom det har varit tal om det ,när jag läste om det hela för ett tag tillbaka

Permalänk
Medlem

Firefox, been there, done that. Jag håller mig helt klart till Chrome.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paradoxnode:

Det jobbiga med snabba uppdateringar är att tilläggen inaktiveras. Kan man tvångsstarta dem på något sätt?

https://addons.mozilla.org/sv-se/firefox/addon/add-on-compati... fixar det, fungerar prima för mig. En del addons som inte fungerar 100% men jag sitter på Nightly 8.01a så det kan förklara saken

Permalänk
Medlem

Kanske man ska testa sig på. Senaste versionerna av FF har dock varigt sjukt sega på att starta. Om man jämför med Google Chrome.

Blir och testa igen då

Visa signatur

Imac 27" Retina 5k | 3x Dell P2715Q | Intel i7- 3820 @ 4.3 Ghz | Asus P9X79 DELUXE| G.Skill 24GB | Corsair HX 850W | EVGA GTX 1080 TI SLI | EVGA GTX 460 | Fractal Design Define R4 | Vortex POK3R RGB MX Nature White | W 10 Pro 64-bit | Arch Linux

Permalänk
Avstängd

Kors, tab wheel scroll fungerar inte med 6.0. Har alltid i flera års tid byt tab igenom att scrolla och nu känns det tungt då man måste klicka istället.

Visa signatur

Jag tycker att konsoler är en bättre spelplattform än PC. Deal with it.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Jag tror de menar att "http://www." har grå färg istället för svart (se bilden).

Eller så kan man se det som att domännamnet är svart och resten grått. (Dvs även efterföljande tjofräs GET(?) är grå...)

Visa signatur

citera!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dosshell:

Eller så kan man se det som att domännamnet är svart och resten grått. (Dvs även efterföljande tjofräs GET(?) är grå...)

Usch, värre än befarat alltså (jag har bara tittat på bilden än så länge). Varför var det nu igen det där skulle vara en god idé? Chrome gjorde sig ju av med "http://", men då sparade man ju i alla fall utrymme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Ni som tycker att Firefox är trögt verka snarare ha problem med att hålla Windows rent från skräp, adware, virus osv.

Chrome är snabbare i praktiken än Firefox.
På min laptop, som är en gammal enkärning Celeron 1.46Ghz, så märks det väldigt tydligt.
Men även på min stationära, i7-860 med SSD osv, så känns Chrome oftast snabbare. Långt ifrån alltid, men klart oftast.
Nu tycker jag inte skillnaden är så stor och även om Chrome är snabbare så är Firefox stabilare, inga sidor får Firefox att gå på knäna men händer med Chrome ibland.

Mina personliga upplevelser.
Att komma och snacka om att Firefox är segt enbart beror på adware och skräp är lika löjligt som när folk kommer och säger "once you go chrome you never go firefox" osv.

Chrome är snabbare på många saker, om folk upplever att Chrome är snabbare och föredrar Chrome så låt dom.

Nu kör jag också Firefox på ett sätt som gör det tungkört, ~8st pinnade app-tabbar, 50+st ikonlänkar underaddressfäktet, google toolbar med diverse knappar och funktioner på, diverse add-ons och script.
Men, jag har också en kraftig dator. I praktiken så blir Firefox mycket snabbare och bättre för mig att använda än Chrome även om det är lite långsammare på att öppna nya flikar och ladda vissa sidor.

Skrivet av Elgot:

Usch, värre än befarat alltså (jag har bara tittat på bilden än så länge). Varför var det nu igen det där skulle vara en god idé? Chrome gjorde sig ju av med "http://", men då sparade man ju i alla fall utrymme.

Ja, det var rätt fult.
Men stör mig inte så mycket än så länge iaf...

Permalänk
Medlem

Exakt så ser det ju ut, aldrig brytt mig om det hela, det är ju ändå innehållet på sidan som är det viktigaste, sedan blir det ljusgrönt när man går in på banker eller annat liknade istället för mörkgrönt, som det var innan, har för mig det beskrevs någon stans om hur man skulle gå tillväga för att få den gamla färgen.

Permalänk
Medlem

Att ingen webbläsare ska lyckats fixa till gestures i os x 10.7 nån gång då!! Den webläsare som fixar det först (förutom) safari blir nog den jag byter till direkt!

Permalänk
Inaktiv

Finfint, då borde 7an dyka upp i beta-kanalen i veckan. Med tanke på hur stabilt betan av 6an gått kanske det är läge att byta till Aurora.

Permalänk
Medlem

Att chrome skulle vara snabbare än firefox håller jag delvis med om.
Om du kör en långsammare laptop eller liknande så tycker jag man heltklart skall satsa på chrome men om du har en vettig nu dator så är de 100% firefox för mig.
Är lika snabb eller snabbare och har underbara addons (som jag tycker funkar mkt bättre än i chrome), funkar på alla sidor och scrips vilket chrome tyvärr inte går hela vägen på.

Så helt beroende på vad du gillar och vad för dator du har så kör jag båda två själv.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av oskarh:

Att ingen webbläsare ska lyckats fixa till gestures i os x 10.7 nån gång då!! Den webläsare som fixar det först (förutom) safari blir nog den jag byter till direkt!

Det fungerar väl hyfsat i chrome 14 (om än inte lika snyggt/snabbt som i safari)?

Permalänk
Medlem

Körde chrome ett tag, speciellt under betatiden för ff4 men gillar inte företag som blir för stora. Hur nu google drar nytta av att folk använder chrome spelar kanske inte så stor roll, men jag föredrar helt klart transparens och öppen källkod.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.