Permalänk
Medlem

Ny kraftdator ej för spel

Tjena,

Ska bygga en PC för Windows 7 64-bit som ska rulla VMware Workstation med ett tiotal virtuella burkar.

Förutsättningar:

- Inga spel, ingen musik eller multimedia, bara VMware och datalagring.
- Intelbaserad
- 16GB snabbt RAM
- Minst 3TB lagring (helst bara en HDD)
- Ev SSD för operativ, men frågan är om jag vinner något på det eftersom de virtuella maskinerna inte kommer få plats på SSD, de virtuella maskinerna tar ca 800GB.

Största problemet, diskaccess får inte bli flaskhalsen som det är på dagens lösning jag har!

Någon som har tips? Har legat av mig och har inte lika bra koll längre. Virrade t ex genast bort mig över vilken processorsockel som gäller nu för tiden.

Tips mottages tacksamt.

Permalänk
Medlem

hm, är inte så haj på just den dator du tänker bygga, men sockel 1155 och i7 2600k bör räcka

du kan ju köra 2 stycken 2tb i raid 0 med.

Visa signatur

pro

Permalänk
Avstängd

Vad ligger din budget på?

Visa signatur

[ Fractal Design R3 ] [ Corsair AX850 ] [ AMD Phenom II 955BE C3 @ 4.5GHz ] [Asus Crosshair IV Formula] [GTX 470 Gainward 825core/1650shader/1895mem] [ 16GB Dominator 2000MHz ] [ Corsair Force 120gb + 1TB WD Black 64mb Cache ]
[ Corsair Hydro H70 med 2xScythe Gentle Typhoon 1150rpm] [ Win7 x64 Pro]

Permalänk
Medlem

Ca. 10K vilket borde vara tillräckligt när man inte behöver spendera några pengar på grafikkortet som annars är den dyraste komponenten.

Permalänk
Avstängd

Tänker du överklocka?

Visa signatur

[ Fractal Design R3 ] [ Corsair AX850 ] [ AMD Phenom II 955BE C3 @ 4.5GHz ] [Asus Crosshair IV Formula] [GTX 470 Gainward 825core/1650shader/1895mem] [ 16GB Dominator 2000MHz ] [ Corsair Force 120gb + 1TB WD Black 64mb Cache ]
[ Corsair Hydro H70 med 2xScythe Gentle Typhoon 1150rpm] [ Win7 x64 Pro]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceAce:

Ca. 10K vilket borde vara tillräckligt när man inte behöver spendera några pengar på grafikkortet som annars är den dyraste komponenten.

Hej!

Först skulle jag sattsa på en Xeon processer för det här, här finns några att välja på http://www.dustin.se/socket-1366/group/12996

Mycket minne är så klart trevligt och 16Gb (helllre 24Gb) bör vara tillräckligt, kan inte rekomendera något specifikt för det har inte så stor betydelse. Det kommer att vara diskaccess som är din flaskhals inte minnet.

Sen moderkort så är det viktigaste här att det har SATA6 så att du får upp hastigheten mot dina diskar. Till exempel det här http://www.inet.se/artikel/1901920/asrock-x58-extreme6. Det finns mer server specifika kort men inte på inet men det här kortet ser bra ut på speccen i alla fall.

När det gäller diskar så så vill jag helt klart rekomendera dig att inte bara köra med en disk. Fler diskar i en raid 0 konfig är mycket bättre (allra helst så vill du nog ha raid 10 för att få lite fel tollerans). Diskarna ska vara 7200 varvare och av samma typ (helst samma batch), ärligt talat vet jag inte riktigt varför utan det är något jag har fått mig i tutat under alla år jag har hållt på med såna här servrar.

SSD vara eller icke vara är en bra fråga, jag skulle ta en och lägga VMWare och andra server program på (instancer av VMWare ligger sen på raiden). SSD på 64GB bör räcka. Om du vill spendera mer så ta en SSD till och lägg swap arean på en sån, även med 24GB minne kommer du att behöva en sån.

Lådan du ska leta efter är en låda med plats med så många diskar som möjligt (minst 8 st). Om du väljer en standard lösning så ska den ha bra kylning för diskar, för övrigt bör inte värme vara något problem (självklart ska du ha en CPU fläkt men inget speciellt).
OM det är en server som ska in i ett rack så är lådan en helt annan sak och beror på vilket rack du ska montera i och en massa såna saker.

Dubbla nätverk på moderkortet är så klart att rekomendera.

Hmm tror det var allt.

Ber om ursäkt att jag inte kan sätta ihop en enkel inköps lista men inet eller komplett har helt enkelt inte så bra komponenter till en sån här dator, vänd dig till dustin istället (ring till dom och prata med dom så brukar dom vara bra på att rekomendera en uppsättning...)

Ja om du vill va lat så tar du istället och köper en färdig arbetsstation från dell eller hp som är gjord för det här (även dom tycker jag att du ska ringa tilll) men tyvärr lär inte 10k räcka då, skulle gissa på att det du vill ha från HP eller Dell landar på ca 30k

(Det jag har beskrivet är en server maskin för proffesionellt användande av VMWare, typ små företagar produktion... är det bara hemma hobby du ska göra så kan du kapa på allt och göra ett standard bygg men för att få bort diskaccessflaskhalsen kör raid 0 eller raid 10).

Permalänk
Medlem

Kör inte vmware workstation... Bygg hellre en maskin med komponenter som stödjer t.x Citrix Xenserver, så får du en riktig hypervisor direkt på hårdvaran. Xenserver finns som gratisversion kolla:
http://www.citrix.com/English/ps2/products/product.asp?conten...
Jag har själv satt upp en miljö med 15 st xenservrar som hostade c:a 50 windows servers, funkar bra och du får mindre overhead mot hårdvaran. Vmware ESXi är ju oxå ett gratisalternativ.

Jag har en raidkontroller med 8 sas/sata kanaler som du kan få köpa för en billig peng om du vill. PM'a i så fall.
Du kommer behöva mycket mer än 1 disk för att diskIO inte skall flaska för dej. Med t.ex. kortet som jag har kan du köra 8st 500GB diskar i en raid5 t.x så har du feltolerans och bra prestanda.

Minnne är billigt idag, så satsa på ett moderkort som kan ta mer än 16GB, och satsa gärna på Xeon (som budget i7) processor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceAce:

Tjena,

Ska bygga en PC för Windows 7 64-bit som ska rulla VMware Workstation med ett tiotal virtuella burkar.

Förutsättningar:

- Inga spel, ingen musik eller multimedia, bara VMware och datalagring.
- Intelbaserad
- 16GB snabbt RAM
- Minst 3TB lagring (helst bara en HDD)
- Ev SSD för operativ, men frågan är om jag vinner något på det eftersom de virtuella maskinerna inte kommer få plats på SSD, de virtuella maskinerna tar ca 800GB.

Största problemet, diskaccess får inte bli flaskhalsen som det är på dagens lösning jag har!

Någon som har tips? Har legat av mig och har inte lika bra koll längre. Virrade t ex genast bort mig över vilken processorsockel som gäller nu för tiden.

Tips mottages tacksamt.

Vad är det för budget? Och, hur många virituella maskiner är det?

Permalänk
Medlem

Tackar som ödmjukast för tipsen.

Det kommer inte var någon profesionell miljö, enbart för hemmabruk, men mitt jobb kräver att jag labborerar och testar väldigt mycket i denna miljö och dagens lösning kostar mig helt enkelt galet mycket pengar i förlorad arbetstid. Det kommer vara en workstation och inte rackmonterat.

Jag skall kolla upp det ni förelsagit och redan nu förstår jag att det är diskaccessen som blir problemet för lösningen.

Det får bli ett antal diskar i Raid, dock någon variant med feltolerans.

i7 och 24GB RAM.

Problemet med ESXi och Xen är att jag då måste köra native på hårdvaran. Jag måste köra Windows 7 i grunden för att vara på samma plattform som mina kunder.

Sirnicke: Det stod ovan, ca 10 virtuella hostar (Linux, 2008R2, Windows7) och budgeten är något strama 10K.

Permalänk
Medlem

Får inte riktigt till det för ca 10k utan att diskaccess blir ett problem.

Någon som har möjlighet att hjälpa till lite?