mindre laptop till högskolan (till en vän)

Permalänk
Medlem

mindre laptop till högskolan (till en vän)

Tjena allihopa!:)

Nu är det så att en i familjen ska börja på högskolan, och frågade efter råd hos mig, men då jag inte har "megakoll" på laptop branschen så frågar jag dom som har lite mer koll där:)

Det ska bara studeras på den (det gamla vanliga man gör på högskolan), och inga som helst spel.
Jag har spanat in en, men vet inte om det är mest "bang of buck"?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=860179

Så vad tror ni?

Andra tips är absolut välkomna, och beställning sker så fort jag hittat en:)

Tack på förhand för svar!:)

//V

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem

någon som vet vad det är för skillnad mellan den första och denna? (bortsett HD, hårddisken)
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=635671#extra

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem

Den stora skillnaden är att den dyrare av dem har en tvåkärnig processor, i stället för bara en. Det är även så att den har en USB 3-port, och den dyrare har även 4 gb RAM från börjar till skillnad från 2 gb i den billigare.

Här är det mer överskådligt: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=919766,860179

Men jag tycker allt att den verkar bra, för det du vill ha den till. Nu har jag inte läst några recensioner om just denna modellen, och skulle rekommendera dig att göra det för det ger ytterligare bild

Permalänk
Medlem
Skrivet av windmark:

Den stora skillnaden är att den dyrare av dem har en tvåkärnig processor, i stället för bara en. Det är även så att den har en USB 3-port, och den dyrare har även 4 gb RAM från börjar till skillnad från 2 gb i den billigare.

Här är det mer överskådligt: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=919766,860179

Men jag tycker allt att den verkar bra, för det du vill ha den till. Nu har jag inte läst några recensioner om just denna modellen, och skulle rekommendera dig att göra det för det ger ytterligare bild

Okej, jag läste bl.a att mousepaden skulle vara lite kass, men det ska ändå bara vara kopplad till en data-mus:)
Men om det är soppas skillnad på dom så är det ju inget att fundera på, det blir nog den för 3690 eller vad det var:)

Men fusion kommer duga som surf/skoldator, även om just fusion är avsedd för film och liknande?:)

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem

om inte någon annan har nått att säga så tror jag att jag kör på den:)

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av bourne94:

Okej, jag läste bl.a att mousepaden skulle vara lite kass, men det ska ändå bara vara kopplad till en data-mus:)
Men om det är soppas skillnad på dom så är det ju inget att fundera på, det blir nog den för 3690 eller vad det var:)

Men fusion kommer duga som surf/skoldator, även om just fusion är avsedd för film och liknande?:)

Har en HTPC med Fusion till TVn som kör med en laptopdisk så prestandan borde vara likvärdig. Datorn är mycket rapp i windows och när man surfar så den borde fungera utmärkt att skriva på också.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rattnalle:

Har en HTPC med Fusion till TVn som kör med en laptopdisk så prestandan borde vara likvärdig. Datorn är mycket rapp i windows och när man surfar så den borde fungera utmärkt att skriva på också.

Okej, tack för svar!;)

Ja, om den presterar soppas så är det ju inget att snacka om:)
Jag är nog ganska säker på att det blir denna lilla burk:)

Tackar för svar båda två:)

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem

Ja den dyrare tycker jag helt klart är värt de extra hundralapparna. Slipper man ligga på gränsen för att Windows ska vara lite småsegt. Du gör ett klokt val åt honom som kör på den dyrare.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 Compact | AMD Ryzen 5 7600X +
Noctua NH-D15S | Corsair 32GB | Corsair RM750X V2 | ASUS RTX 4070 Ti | ASUS Rog Strix B550-E Gaming | Corsair Force MP510 960GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trazer:

Ja den dyrare tycker jag helt klart är värt de extra hundralapparna. Slipper man ligga på gränsen för att Windows ska vara lite småsegt. Du gör ett klokt val åt honom som kör på den dyrare.

Okej, det blir helt klart att det blir den dyrare varianten:)
Och det blir nog beställning imorgon eller nått liknande:)
Och det är till en tjej:P

Men hur segt blir det med en 5400 varvs hårddisk?
OCh ett par omdömen känns lite tveksamt:

"Nöjd med allting såhär långt förutom ett stort minus som någon redan nämnt, musplattan har problem och hakar upp sig med jämna mellanrum. Verkar vara ett vanligt problem med denna modell."

Från prisjakt.

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av bourne94:

Men hur segt blir det med en 5400 varvs hårddisk?
OCh ett par omdömen känns lite tveksamt:

Det blir inte speciellt mycket segare men om man har en dator med 7200 och en med 5400 och startar dom samtidigt är det klart att 7200rpm vinner. Men i de flesta laptops är det 5400 diskar så det är inget du/hon kommer tänka på eller störa sig på.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 Compact | AMD Ryzen 5 7600X +
Noctua NH-D15S | Corsair 32GB | Corsair RM750X V2 | ASUS RTX 4070 Ti | ASUS Rog Strix B550-E Gaming | Corsair Force MP510 960GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trazer:

Det blir inte speciellt mycket segare men om man har en dator med 7200 och en med 5400 och startar dom samtidigt är det klart att 7200rpm vinner. Men i de flesta laptops är det 5400 diskar så det är inget du/hon kommer tänka på eller störa sig på.

Okej, men då blir det nog den:)

Men tror du det är nått minus med pekplattan?
Även om inte den kommer användas så mycket...

Tack för hjälpen förresten:)

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem

jag börjar bli lite tveksam nu när jag läst recentioner...
http://www.inet.se/artikel/1969919/asus-eee-pc-1215b

Tror ni det är någon fara?

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem

förlåt för mycket uppdatering, men detta är i princip samma dator som den första länkade?
http://www.siba.se/Products/Product.aspx?id=7183200

Och det enda jag kan hitta är hårddisken:)

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem

detta gör mig lite orolig för att datorn kanske inte är så bra för tjejen som ska få datorn?

"+

Tyst.

Bra lagring.

Bra batteritid.

Sval.

-

En aning dassig skärm som dessutom har en mycket konstig betraktningsvinkel, datorn måste lutas bakåt en bit även när skärmen är öppnad helt för att få till bra bild.

MYCKET flex i tangentbordet, speciellt i mitten.

Långsam hårddisk

Extremt stökig OOBinstallation av Windows, tonvis med skräp förinstallerat.

Håller inte alls vad den lovar ang. filmuppspelning, 720p går bra om komprimeringen inte är för aggressiv. Flash i 720p går med nöd och näppe.

Jag tänker testa att lägga in en ren version av Windows 7 och se om det bli drägligare, om inte så åker den raskt tillbaka till Inet."

Från inets recension

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem

nu beställs datorn i första inlägget+500 gb extern:)

Hoppas det blir bra:):D

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem

Oj, har helt glömt bort att kolla citerade inlägg. Nu har du ju redan beställt i vilket fall som helst, hoppas hon blir nöjd!

Visa signatur

Fractal Design Define 7 Compact | AMD Ryzen 5 7600X +
Noctua NH-D15S | Corsair 32GB | Corsair RM750X V2 | ASUS RTX 4070 Ti | ASUS Rog Strix B550-E Gaming | Corsair Force MP510 960GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trazer:

Oj, har helt glömt bort att kolla citerade inlägg. Nu har du ju redan beställt i vilket fall som helst, hoppas hon blir nöjd!

Ingen fara;)

Dock blev det en annan igen, en hp...
Dock var det någon utförsäljning, och den finns inte kvar och jag vet inte exakt vad den hette:)
Men hon värkar nöjd iallfall, men jag kunde inget om datorn i sig då hon valde en annan...

Men spec jag kommer ihåg:
e350 chipset med 1,6 dual core
4 gb ram
11,6 tums skärm
500 gb (7200 varv) hårddisk
en dvd brännare (extern) följde med:)

Men den värkar fin så det blev en bra affär:)

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |