Kopieringsavgiften utmanas i domstol

Permalänk
Medlem

Jag skulle bli högst förvånad som inte UMA vann denna rättsprocess. Bra gjort av UMA att inte vika sig för copyswede.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Lite läskigt om Copysede skulle vinna, då lär dom kräva avgift på alla andra former av lagrings media också.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem

Tycker att, antingen förbjuder man privatkopiering eller så tillåter man det. Att avgiftbelägga ett lagligt förfarande är åt helvete fel.

Visa signatur

Processor: Intel® Core™ i7 920 @ 4Ghz | Grafikkort: XFX Radeon 6970 2048Mb (Crossfire]| CPU-kylare: Corsair H50 | Ram-minne: Corsair Dominator™ DDR3 1600MHz 6GB CL9 | Nätaggregat: Corsair AX 850W | Chassi: Fractal Design Arc | Moderkort: Asus P6T Deluxe V2 | SSD-Hårddisk: Corsair F60 (Raid-0] |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Narien:

Vad jag inte förstår är vem det är som gett copyswede denna rätten att agera lagringspolis. Det låter helt absurt att jag skall betala svenska artister osv för att jag köper lagringsutrymme.

Nu vet jag visserligen inte om det är sant, men om copyswede är en vinstgivande organisation som det skrevs i en annan nyhet om dem är det också en skandal, de har annu mindre rätt att ta ut utgifter för att jag köper lagringsutrymme.

Precis. Jag fattar inte varför man ens behöver bry sig om CopySwede. Om distributörer låter bli att betala avgiften, vad händer då?

Visa signatur

Main rig: Z790-P / i5-13600K / 64GB RAM / RX 7900 XT / 42" LG C2

Permalänk
Medlem

Kände mig tvungen att kolla upp hur pass mycket dessa nissar tjänar i den lilla intresseorganisation.

2009
Kostnader för löner och ersättning 2008: 7 097 674
Varav till VD och styrelse: 1 125 590
Antal anställda: 16

Det vill säga en snittlön på ~37k (vet inte vad som inkluderas i "ersättning")

2010
Kostnader för löner och ersättning: 7 840 081
Antal anställda: 17

Kan sätta pengar på att han som är VD bara sitter och försöker få igenom saker för att få en fetare lön än vad han redan har.

Källa: http://www.copyswede.se/fileadmin/user_upload/pdf/%C3%A5rsred...

Permalänk
Medlem

Vilken tur att det finns interna hårddiskar då! Men Copyswede lär ju ge sig på dessa också så småningom. Låt de brinna!

Visa signatur

Underskatta inte Citera-funktionen

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av light44:

Vilken tur att det finns interna hårddiskar då! Men Copyswede lär ju ge sig på dessa också så småningom. Låt de brinna!

Alla diskar som sitter i externa är identiska med de interna?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Alla diskar som sitter i externa är identiska med de interna?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja typ. Du kan alltså köpa en intern disk och ett litet hårddiskchassi och på så sätt komma runt problemet Copyswede ställt till med.

Tumme upp för UMA!

Visa signatur
Permalänk

Ja och nästa steg från dom blir välle att skicka oss tebax till stenåldern då? eller är dom bara ute efter att ta död på den svenska markanden? alla kommer ju bara att beställa från utlandet ist.

Visa signatur

Mobo: ASUS X58 SABERTOOTH, CPU: Core-i7 960, RAM: 3x2GB HyperX 1600MHz + 3x2GB XMS3 1600MHz, GPU: 2x ASUS RADEON HD6870 1GB Direct CU: SSD A-DATA SP900 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwid:

Precis. Jag fattar inte varför man ens behöver bry sig om CopySwede. Om distributörer låter bli att betala avgiften, vad händer då?

Det är väl det som de tänker göra nu och därför kommer Copyswede gå till domstol. Så fattade jag det iaf, även om artikeln va lite luddig på just det området.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Poison:

Jag kan ju säga att jag hellre köper en HDD utomlands med längre leveranstid samt även om fraktkostnaden innebär den hundralappen extra som CopySwedes egentligen skulle haft. På ren jävelskap och motprestation.

Vet någon föresten om denna avgift även gäller för företag?

Instämmer helt!!! Det är tillräckligt dyrt med saker och ting i sverige..

Sen från förra nyheterna som swclockers skrev om detta Citera: Professionella användare och företag kan ansöka om att ingå i den så kallade proffsdatabasen och slippa att betala avgift.

Visa signatur

// Tomtenisse

Permalänk
Medlem

Det här är lite samma som med cd/dvd skivorna som också hade en viss avgift ett tag eller kanske fortfarande har.
På den tiden tänkte jag om jag ska göra backup på lite bilder eller bränna ut os varför ska per gessle få pengar för de? "annat än de hatar jag per gessle men vi tar honom som exempel"
Nu så ska per gessle få pengar för att jag "kanske" köper ett usb minne och använda det som boot disk eller mountar en iso på de vad fan har det med artister o göra?

Visst använder säkerligen många sina diskar i större volymer till annat än familje bilder, men seriöst man kan inte sitta ta ut en summa på 100-tals kronor och sen inte godkänna "pirat kopering" för det är ju inte PRIVAT som egentligen är frågan här branschen har ju gnällt länge och eftersom hotbrev har fungerat i andra land på folk med torrent men inte har gjorts i Sverige är väll det här bara ytterligare ett dåligt försök av musik/film branschen att få ihop mer pengar till sina chefer med fickor djupa som satan.
bra att någon står emot dessa jävla intresse organisationer som egentligen inte har något motiv.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poison:

Jag kan ju säga att jag hellre köper en HDD utomlands med längre leveranstid samt även om fraktkostnaden innebär den hundralappen extra som CopySwedes egentligen skulle haft. På ren jävelskap och motprestation.

Vet någon föresten om denna avgift även gäller för företag?

Tror det stod något angående företag i Sweclockers förra nyhet. Man kunde som företag ansöka om något som gav företaget proffsstatus eller något.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Poison:

Jag kan ju säga att jag hellre köper en HDD utomlands med längre leveranstid samt även om fraktkostnaden innebär den hundralappen extra som CopySwedes egentligen skulle haft. På ren jävelskap och motprestation.

Vet någon föresten om denna avgift även gäller för företag?

Jag håller med om att det snarare handlar om en principsak än att spara några kronor.
Vet dock inte riktigt var man skulle vända sig om detta nu skulle införas. Finns ju en del andra länder som redan har denna avgift (exempelvis Tyskland).

Någon som har koll på var man vänder sig för att slippa denna orimliga avgift om den införs i Sverige?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Som någon skrev innan, så är det väl wesellcd.com som gäller För mig det är tyskt.
(Räknas det som reklam?)

Visa signatur

.

Permalänk

Faktiskt j*vligt rätt egentligen!

Vad använder vi faktiskt våra USB-Minnen till?
Typ skolarbeten, företagsdokument och installationer av OS.

Extrena hårddiskar?
All lagring som inte får plats på den inbyggda hårddisken på laptopen... typ

CD/DVD är ju väldigt riktade mot mer permanent lagring, det är inte många som orkar sitta med DVD-RW skivor för att spara uppsatser till skolan

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Lite goda nyheter i galenskapen, om det ska finnas en avgift för privatkopiering ska den naturligtvis ligga på mediet som kopieras vilket också skulle leda till att alla pengar blir helt rätt fördelat. Jag menar, hur många kopierar dramatenföreställningar? Varför ska jag betala avgift till dem om jag vill installera windows från en usb-sticka, sånt jvla nonsens.

Permalänk
Skrivet av tomtenisse:

Instämmer helt!!! Det är tillräckligt dyrt med saker och ting i sverige..

Sen från förra nyheterna som swclockers skrev om detta Citera: Professionella användare och företag kan ansöka om att ingå i den så kallade proffsdatabasen och slippa att betala avgift.

Jag tycker att jag som hemanvändare och spel nötare passar perfekt in i den kategorin, så jag slipper alltså betala avgifter;)?

Permalänk
Medlem

Bra! Var lite orolig att man vek sig.

Personligen använder jag uteslutande externa hårddiskar till backups, usbminnen har kanske någon gång använts till privatkopiering till bekant, men då endast någon enskild gång.

Permalänk
Medlem

Tummen upp för detta! UMA UMA UMA!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Narien:

Vad jag inte förstår är vem det är som gett copyswede denna rätten att agera lagringspolis. Det låter helt absurt att jag skall betala svenska artister osv för att jag köper lagringsutrymme.

Copyswede får rätten genom lagarna om privatkopieringsersättning (2 kap. 26 k § i upphovsrättslagen), så du får skylla riksdagen som stifftat lagen.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Nästa steg, radiotjänst.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är på gång det med. En majoritet i riksdagen sägs vara för att lägga det på skatten istället.
Talas om tidigast 2013 har jag för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av illya_:

Bra! Var lite orolig att man vek sig.

Personligen använder jag uteslutande externa hårddiskar till backups, usbminnen har kanske någon gång använts till privatkopiering till bekant, men då endast någon enskild gång.

Men privatkopiering är tillåtet, så du behöver inte ursäkta dig!!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Hoppas dom sänker copyswede, vad fasiken tänker dom med egentligen.

Permalänk
Medlem

Upprop!
Köp ingen lagringsmedia av ett svenskt företag fortsättningsvis. De miljoner/miljarder i förlorad skatt kommer märkas väl. Fortsättningsvis är det så att Copyswede finansieras med hjälp av dessa avgifter på produkter de är belagda med samt DU betalar och ju mindre vi alla bidrar till att betala dessa avgifter desto mindre pengar har industrin att betala Copyswede för sitt jobb.
Det finns ett dussintal företag som är mellanhand direkt via Tyskland t.e.x för nästan 1/3 mindre. Vi är ju med i EU, utnyttja det och se till att Copyswede måste läggas ner!

Permalänk
Skrivet av Massy:

Kände mig tvungen att kolla upp hur pass mycket dessa nissar tjänar i den lilla intresseorganisation.

2009
Kostnader för löner och ersättning 2008: 7 097 674
Varav till VD och styrelse: 1 125 590
Antal anställda: 16

Det vill säga en snittlön på ~37k (vet inte vad som inkluderas i "ersättning")

2010
Kostnader för löner och ersättning: 7 840 081
Antal anställda: 17

Kan sätta pengar på att han som är VD bara sitter och försöker få igenom saker för att få en fetare lön än vad han redan har.

Källa: http://www.copyswede.se/fileadmin/user_upload/pdf/%C3%A5rsred...

Jag bettar inte emot
sen kan dom ju försöka låtsas som om dom gör det för "artisternas skull"....my ass

Visa signatur

Återfinns under en sten 1.6mil ut på landet.
100/100 Mbit Fiber | Cisco EA4500 N900 Smart Router
Acer Aspire 6930G | ASUS K55VJ

Permalänk
Medlem

Bra att de står upp för oss! Det är inte det att jag inte skulle ha råd att betala ett par 100 till för en hårddisk. Det är en princip sak! Så här får det fan inte gå till.

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Kände mig tvungen att kolla upp hur pass mycket dessa nissar tjänar i den lilla intresseorganisation.

2009
Kostnader för löner och ersättning 2008: 7 097 674
Varav till VD och styrelse: 1 125 590
Antal anställda: 16

Det vill säga en snittlön på ~37k (vet inte vad som inkluderas i "ersättning")

Inte för att jag tycker att CopySwede är något som främjar oss, men jag tycker ändå man ska räkna "rätt".... Glöm inte att i dessa ~37k så räknas såklart även arbetsgivaravgiften med. Så i själva verket får de anställda ut ca ~28k före skatt (arbetsgivaravgiften ligger på dryga 31% numera). En inte helt ovanlig lön ändå.

Visa signatur

Dator: Core i7, 12Gb RAM, Nvidia GTX 670, Massa disk.

Permalänk
Medlem

Nu skriver alla hit och dit om att företag kan få slippa avgiften.

Men HUR slipper man avgiften då? Ska man behöva handla på en ny öppnad webshop 'a la Copyswede webshop som har koll på om
man får köpa utan eller med avgift.

ELLER ska elgiganten, siba, media markt, inet, webbhallen, datorbutiken, komplett, dustin.. You name it, installera ett system
som har koll på vilka som får köpa utan/med avgift. Isåfall betalar ju självklart copyswede denna installationen.. eller ne det gör dom inte.

Tror inte alla butiker som säljer lagringsenheter vill betala nån tekniker för att installera sånt här tjafs.

COPYSWEDE: Tänk om tänkt rätt.

REAL OnT: Skönt att sånna här pengakåta jävlar sätts på plats (hoppas dom gör iaf).
Trött på allt skitsnack om filkopiering överlag.

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zillio:

Nu skriver alla hit och dit om att företag kan få slippa avgiften.

Men HUR slipper man avgiften då? Ska man behöva handla på en ny öppnad webshop 'a la Copyswede webshop som har koll på om
man får köpa utan eller med avgift.

ELLER ska elgiganten, siba, media markt, inet, webbhallen, datorbutiken, komplett, dustin.. You name it, installera ett system
som har koll på vilka som får köpa utan/med avgift. Isåfall betalar ju självklart copyswede denna installationen.. eller ne det gör dom inte.

Tror inte alla butiker som säljer lagringsenheter vill betala nån tekniker för att installera sånt här tjafs.

COPYSWEDE: Tänk om tänkt rätt.

REAL OnT: Skönt att sånna här pengakåta jävlar sätts på plats (hoppas dom gör iaf).
Trött på allt skitsnack om filkopiering överlag.

Eh va?

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA