[Diskussion] Sony Ericsson xperia arc

Permalänk

Fick min Arc i fredags, och är väldigt nöjd hittills.
Batteritiden är väl helt OK den med. Första laddningen körde jag 31timmar på, då syncar jag jobbets exchange hela tiden och sen har jag demat mobilen för polare och småspelat lite NES, förutom ringa lite samtal å skickats sms

Permalänk
Medlem

Har nu haft den i några dagar.
Jag har tidigare haft x10 mini pro och x10 stor.
Jämnfört med x10 stor så tycker jag inte att den är så upphetsande, multi-touchen är väl den stora skillnaden som man använder.
Batteriteiden är sämre än x10 stor och bättre än mini pro.
Synkar mail och kontakter, kör lite gps (ca 20 min/dag). Går att köra den nästan två dagar, medans x10 stor går ledigt två dagar.

Gillar dock dessignen och älskar hur den känns i handen. Bakåtknappen är flyttad så den är lättare att komma åt i horisontal läget.

Min slutsats: Ingen WOW-upplevelse, det känns som en förfinad x10. Inget mer

Visa signatur

Intel i7-5820k .:. 32GB DDR4 2400 MHz .:. RTX 3060 Ti .:. 1TB 970 EVO NVMe .:. AOC 49" 5120x1440@120Hz
Intel E3-1230v2 .:. 32GB DDR3 ECC .:. GTX 1650 .:. 9x3TB WD Red & 4x10TB IronWolf

Permalänk
Medlem

http://www.swedroid.se/test-av-sony-ericsson-xperia-arc/
grym test.

coolt att man kan kolla på film i över 10 timmar

Nice när man sitter på flyget.

Visa signatur

(: pɐʞɔolʞ ⇂⇂`ᄐ sʍopuıʍ ålq uǝ

Permalänk
Medlem
Skrivet av pars:

Har nu haft den i några dagar.
Jag har tidigare haft x10 mini pro och x10 stor.
Jämnfört med x10 stor så tycker jag inte att den är så upphetsande, multi-touchen är väl den stora skillnaden som man använder.
Batteriteiden är sämre än x10 stor och bättre än mini pro.
Synkar mail och kontakter, kör lite gps (ca 20 min/dag). Går att köra den nästan två dagar, medans x10 stor går ledigt två dagar.

Gillar dock dessignen och älskar hur den känns i handen. Bakåtknappen är flyttad så den är lättare att komma åt i horisontal läget.

Min slutsats: Ingen WOW-upplevelse, det känns som en förfinad x10. Inget mer

Konstigt det där med batteritiden. Har läst fler som upplever batteritiden lite dålig. Enligt swedroids test så fullkomligt utklassar den ju sin föregångare X10. Kanske är det att några laddningar behövs för att få ut den riktiga batteritiden?
Väntar med spänning på min så man kan jämföra den med Desire. Skall bli kul och se om SE kan konkurrera med HTC och framförallt det helt underbara Sense som jag kommer sakna så fruktansvärt mycket.

Visa signatur

1* MSI GT780DXR | I7-2670QM | Nvidia GTX 570M 1.5GB GDDR5 | 8GB DDR3 | 2x750GB 7200RPM Raid 0 |
2* HP DV6-1240 | T6500 | 4Gb DDR 3 | ATI 4650 1gb | 500GB HDD |

Permalänk

Lördag kväll: Första gången laddade jag in mobil direkt ur förpackningen i datorns usb tills det var 100%(tog väl över timmen), jag lekte väl inte så mycket med telefonen. Men den höll väl i 20 timmar.

Söndag kväll: Andra gången laddade jag( den från 0% till 100% på under två timmar i elutaget.

Måndag eftermiddag: Efter att bara har lekt med den lite så låg batteriet på 43% kl 1600. Tog ut batteriet i 15 minuter och satt igång den igen och stoppade i laddaren i nästan 4 timmar.

Idag kl 13.20 låg den på 71% och jag har princip inte gjort något(kollat mailen), den låg ju hela natten. Gör man ingen verkar den dra runt 2-5% i timmen.

Iidag 13.28 Kollade bara lite i telefonen och den gick från 71% till 69%

Idag 15.04 61% har sedan 13.28 pratat ett 4 minuter långt samtal.

Då har jag även ställt in skärmens ljusstyrka på runt 20%.

Vad har ni som har lång batteritid ställt ljusstyrkan på er telefon?

Tycker min telefon drar ovanligt mycket, eller?

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterrrrr:

Lördag kväll: Första gången laddade jag in mobil direkt ur förpackningen i datorns usb tills det var 100%(tog väl över timmen), jag lekte väl inte så mycket med telefonen. Men den höll väl i 20 timmar.

Söndag kväll: Andra gången laddade jag( den från 0% till 100% på under två timmar i elutaget.

Måndag eftermiddag: Efter att bara har lekt med den lite så låg batteriet på 43% kl 1600. Tog ut batteriet i 15 minuter och satt igång den igen och stoppade i laddaren i nästan 4 timmar.

Idag kl 13.20 låg den på 71% och jag har princip inte gjort något(kollat mailen), den låg ju hela natten. Gör man ingen verkar den dra runt 2-5% i timmen.

Iidag 13.28 Kollade bara lite i telefonen och den gick från 71% till 69%

Idag 15.04 61% har sedan 13.28 pratat ett 4 minuter långt samtal.

Då har jag även ställt in skärmens ljusstyrka på runt 20%.

Vad har ni som har lång batteritid ställt ljusstyrkan på er telefon?

Tycker min telefon drar ovanligt mycket, eller?

Testa att göra en återställning. Glömde nämna det i mitt tidigare inlägg. Samt använde telefonen tills det att den helt dog. Då laddade jag upp den med nätladdaren. Efter detta har jag haft mycket bra batteritid för en Android telefon. Tror även att 3G watchdog är en stor batterisugare så den appen installerade jag ej något mer.

Visa signatur

1* MSI GT780DXR | I7-2670QM | Nvidia GTX 570M 1.5GB GDDR5 | 8GB DDR3 | 2x750GB 7200RPM Raid 0 |
2* HP DV6-1240 | T6500 | 4Gb DDR 3 | ATI 4650 1gb | 500GB HDD |

Permalänk
Skrivet av club01:

Samt använde telefonen tills det att den helt dog. Då laddade jag upp den med nätladdaren.

Hade du telefonen helt avstängd när du laddade den? Tog du ut batteriet ur telefonen i 10-15 min innan du laddade den då?

Skrivet av club01:

Efter detta har jag haft mycket bra batteritid för en Android telefon. Tror även att 3G watchdog är en stor batterisugare så den appen installerade jag ej något mer.

Är den appen installerad från början i fabriksinställningen?

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterrrrr:

Hade du telefonen helt avstängd när du laddade den? Tog du ut batteriet ur telefonen i 10-15 min innan du laddade den då?

Är den appen installerad från början i fabriksinställningen?

Nej jag tog inte ut batteriet. Lät den bara dö sen stoppade jag i laddaren över natten.HAde telefonen igång också under laddning.

Nej 3g Watch dog är inte en standard app men har förstått att många tankar hem den vilket ju inte verkar så bra.

Visa signatur

1* MSI GT780DXR | I7-2670QM | Nvidia GTX 570M 1.5GB GDDR5 | 8GB DDR3 | 2x750GB 7200RPM Raid 0 |
2* HP DV6-1240 | T6500 | 4Gb DDR 3 | ATI 4650 1gb | 500GB HDD |

Permalänk
Skrivet av club01:

Nej jag tog inte ut batteriet. Lät den bara dö sen stoppade jag i laddaren över natten.HAde telefonen igång också under laddning.

Nej 3g Watch dog är inte en standard app men har förstått att många tankar hem den vilket ju inte verkar så bra.

Testade att ladda den i natt avstängd i ca 9 timmar, batteriet var helt slut.

Telefonen verkar dra extra mycket när man anävnder den för samtal, igår hade jag telefonen igång 27 timmar innan jag behövde ladda den. Dock så låg den 7 timmar på natten och jag gjorde inte heller så mycket under dagen mer än att kolla mailen en gång och prata i 50 minuter totalt. Kollade i batteristatistiken och då stod samtal för 30% av batterikraften??! Skärmen låg på runt 40%.

Ska den verkligen dra så mycket av samtal?

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterrrrr:

Testade att ladda den i natt avstängd i ca 9 timmar, batteriet var helt slut.

Telefonen verkar dra extra mycket när man anävnder den för samtal, igår hade jag telefonen igång 27 timmar innan jag behövde ladda den. Dock så låg den 7 timmar på natten och jag gjorde inte heller så mycket under dagen mer än att kolla mailen en gång och prata i 50 minuter totalt. Kollade i batteristatistiken och då stod samtal för 30% av batterikraften??! Skärmen låg på runt 40%.

Ska den verkligen dra så mycket av samtal?

Jo samtal drar väldigt mycket för mig också så det verkar vara ganska normalt. Denna laddning har samtal dragit 23% för mig. Då är det 17minuter och 16 sekunder.
Om man jämför med skärmen som dragit 26% och varit aktiv i 38min och 42 sekunder.

Dock upptäckte jag en konstig sak nu. Har installerat handcent sms som jag alltid haft på min Desire. Dock så drar den extremt mycket batteri på Arc. Kan det ha något att göra med 2.3 eller möjligtvis någon konstig inställning? Väldigt synd då jag tycker det är en väldigt bra app men ska den dra så extremt med ström så blir det svårt att behålla den.

Visa signatur

1* MSI GT780DXR | I7-2670QM | Nvidia GTX 570M 1.5GB GDDR5 | 8GB DDR3 | 2x750GB 7200RPM Raid 0 |
2* HP DV6-1240 | T6500 | 4Gb DDR 3 | ATI 4650 1gb | 500GB HDD |

Permalänk
Medlem

vet någon hur man laddar upp bilder till datorn...?
Jag har kopplat in arcen via usb men kan endast se låtarna ja själv lagt dit och deras exempel bilder men inte bilderna jag tagit med kameran...

När det kommer till batteriet så var den riktigt dålig i början men sedan tog jag ut batteriet när den var vid 50% och satte in den igen lite senare o lät den ladda avstängd efter det så behövde jag inte ladda mobilen på ca. 48 timmar.

Visa signatur

Core i5 750, Xfx radeon 5850 black edition, 8gb corsair dominator 1600 mhz, Asus p7p55d PRO, Velociraptor 150GB, Samsug 1TB, Antec 902, Zalman cnps10X extreme, corsair 650W.

Permalänk
Medlem

Ids inte läsa igenom allt men det är en SONY ERICSSON som är nyare än 2007, alla sony ericsson som är från före 2007 är riktigt bra mobilen. Sen gick det åt helvete för dom...

Mina K-serien från sony har hållit helt okej, men har börjat rackla efter ett tag.
Min W800 höll ett J*VLA bra tag, bästa mobilen jag haft. Min W810 som jag fick på garantin var väll bra, slog inte w800'n dock.
Min W890 som jag köpte pajade efter 1 vecka, fick 5 nya på garantin (eller 4 kommer inte ihåg ^^)... Sen så fick jag pengar för den av återförsäljaren.

Sen helt plötsligt köpte jag en samsung ? (:O) 9 månader och inga problem, min kompis har också en. När arcen kom ut sa jag, pff.. Sony ericsson våra galaxy(s) spöar den ; ) han sa : min farbror ska köpa den, tror att den är bättre än galaxyn!
Nu har det gått 2 veckor sen hans farbror fick den, nu är han på sin andra arc, pga problem med första. Får se hur länge det tar innan han får sin tredje

Detta är mina upplevelser om sony, jag är 14 år (fyller 15) och har haft 11 st sony ericsson mobiler på ca 5 år. Enough ? ^_^'

Permalänk

Har hört/läst av flera att det har blivit skillnad mellan Copter och Zagg, vilken är att föredra? Vilken påverkar skärmen minst?

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Skrivet av Laforge:

vet någon hur man laddar upp bilder till datorn...?
Jag har kopplat in arcen via usb men kan endast se låtarna ja själv lagt dit och deras exempel bilder men inte bilderna jag tagit med kameran...

När det kommer till batteriet så var den riktigt dålig i början men sedan tog jag ut batteriet när den var vid 50% och satte in den igen lite senare o lät den ladda avstängd efter det så behövde jag inte ladda mobilen på ca. 48 timmar.

Bilderna du tagit med telefonen ligger under \DCIM\100ANDRO dina filmer ligger också där.

Vill du använda en mjukvara för att hantera media på Xperia Arc har du PC Companion som du hittar på Sony Ericssons websida här!

Sedan har du Media Go som du också hittar på deras webbsida, eller om du installerat PC Companion så finns en länk på deras meny för att ladda ner den därifrån. Bägge länkarna jag nämnde här går bara till Sony Ericssons websidor, ifall ni undrar. Hoppas att du får någon hjälp av denna informationen!

/edit. Kom just på att Pc Companion installeras när man kopplar in usb-kabeln för första gången. Den mountar ju som en CD-skiva så man kan installera mjukvaran, smidigt men lite förvirrande för de som inte har råkat ut för ett sådant system innan. Jag undrade lite vart CD-skivan med mjukvaran var när jag öppnade boxen till telefonen, nu vet jag!

Permalänk
Avstängd

Helt off.

Men ibland får min Desire problem och blir glödhet (alltså varmar än vanligt, inte farligt dock) och suger batteri som bara fan. Kan då tilläggas att det inte slutar efter restart/döda alla processer i hela telefonen.

Det tycker jag är mystiskt.

Visa signatur

lolclockers

Permalänk

Låter som om något är fel med ditt batteri. Du bör nog låta en auktoriserad reparatör ta en titt på det innan det blir någon skada på din telefon. Alternativt kan du ju köpa ett nytt batteri och se om du blir av med felet. Detta kan ju vara lite billigare än att lämna in den. Det skadar ju dessutom inte att ha ett extra batteri tillgängligt.

Permalänk

Idag har telefonen varit igång i 9 timmar sedan laddning

51% på batteriet efte följande:

Röstsamtal 33% 25min
Skärm(20% ljusstyrka) 54 min
Viloläge 11% 9timmar
inaktiv 10% 8 timmar
Musik 4% 15 min
Webbläsare 3% 5 min
Knappsats 2%
Mediaserver 2%

Har laddat batteriet 5 gånger sedan jag köpte det, är det ok batteritid?

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk

Det får man väl säga, moderna smartphones drar ju faktiskt rätt bra med ström. 639 minuter batteritid (om jag räknat rätt) är väl okej, eller? Jag har inte räknat hur lång tid min telefon håller sig, men jag har som idag kört Winamp nästan hela dan, och då låg den på 50% när jag kom hem. Hade den på laddning fram till kl. 02:00 i natt då jag gick och la mig, stängde av den efter laddningen. Vet inte om Winamp appen drar mycket kräm, får testa att köra den inbyggda musikspelaren och se om det blir bättre. I mitt fall är det inte hela världen om den skulle behöva en laddning under dagen då jag sitter vid en dator hela dagarna och har USB-kabeln med mig.

Permalänk

Har precis laddat min Arc i några timmar via usb i datorn, från 100% till 96% av surfning på olika hemsidor(ej kollat videos) på 8 min, är det okej eller har den dragit för mycket?

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem

Haft min Xperia Arc sen fredags förmiddag, än så länge är den helt underbar. Gick från Iphone 3G så detta är helt sjukt

Batteritiden kan jag inte säga varken bu eller bä om, känns bättre än vad min Iphone hade så jag är nöjd!

Förövrigt, viloläge 5h 11m = 4% (Vilket för mig är mer än godkänt ^^)

Visa signatur

Irish today, hungover tomorrow

Permalänk

Skaffade mig en Arc här om dagen, batteritiden hoppas jag blir bättre för än är den inget att hänga i julgranen. Det jag undrar över är de förinstallerade apparna 3 slängt in, hur blir man av med dom eller är det nått man får leva med? Ser inte ut att gå att avinstallera via hantera program.

Visa signatur

Define S | Seasonic Focus Plus 850w | Asus TUF Gaming X670E-PLUS | AMD 7800X3D + Noctua NH-D15 | 2x16GB GSkill DDR5 6000Mhz | Asus RTX 4070 TUF OC | Samsung 980 PRO 2TB | iFi Audio Zen Dac Signature + iFi Audio Zen Can Signature 6XX Amp | Sennheiser HD650 + Elgate Wave:3 | Acer XB271H | Dell U2412M

Permalänk
Skrivet av Augustini:

Skaffade mig en Arc här om dagen, batteritiden hoppas jag blir bättre för än är den inget att hänga i julgranen. Det jag undrar över är de förinstallerade apparna 3 slängt in, hur blir man av med dom eller är det nått man får leva med? Ser inte ut att gå att avinstallera via hantera program.

Jag vill inte vara den som säger dåliga saker om företag, men 3 kan fan i mig stoppa upp något hårt där bak för mig så lurade dom rätt så kraftigt. Nu kör jag min Xperia Arc med Telia som alltid har fungerat för mig, min förra telefon hade ju fan ingen täckning så fort jag kom hem. Hur kul är det på en skala. Dessutom så kunde jag ju inte bli av med deras idiotiska program som de insisterar på att folk ska ha i sina telefoner. Något 3 blir det ALDRIG för mig igen. =/ Det enda extra som kom installerat från Telia var Telia Navigator vilket de gav mig en 2-årig licens för, creds till dom för det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Augustini:

Skaffade mig en Arc här om dagen, batteritiden hoppas jag blir bättre för än är den inget att hänga i julgranen. Det jag undrar över är de förinstallerade apparna 3 slängt in, hur blir man av med dom eller är det nått man får leva med? Ser inte ut att gå att avinstallera via hantera program.

För att ta bort allt förinstallerat så måste du roota telefonen.
SE har då släppt instuktioner till hur du låser upp bootloadern, hittar ej länken. Men finns på Swedroid.se
Tror dock de ej går om mobilen är låst(som den bör vara till 3). Har ej testat med min från Telia än.

Visa signatur

Irish today, hungover tomorrow

Permalänk

Vore intressant att se vilket signalvärde på 3G som få ses som medelvärdet på Androidtelefoner. Vad är bra vad är dåligt, för att lättare se om man fått ett måndagsexemplar eller inte.
Vet att alla inte bor på samma ställe, vilket kan göra siffrorna lite missvisande. Det bästa är ju om alla står och mäter på samma ställe, men vore intressant att se siffrorna ändå

Här kommer mina 3G-värden.

Mätprogram: Signal Widget
Telefon: Sony Ericsson Xperia Arc
Operatör: Telia
Område: Örebro län
dBM: -80 till -110
ASU: 8 till 13

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Augustini:

Skaffade mig en Arc här om dagen, batteritiden hoppas jag blir bättre för än är den inget att hänga i julgranen. Det jag undrar över är de förinstallerade apparna 3 slängt in, hur blir man av med dom eller är det nått man får leva med? Ser inte ut att gå att avinstallera via hantera program.

Här, följ denna guide för att unbranda den

http://www.xperiablog.net/2011/04/16/debrand-your-xperia-arc-...

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Måste bara lägga in en post om batteritiden igen för alla som fortfarande tvekar på grund av den. Nu har jag haft min telefon ungefär en månad och nu börjar det hända grejer med batteritiden. Klarar mig utan problem två dagar om jag måste. Laddar ju som sagt varje kväll i alla fall eftersom det inte är ett speciellt stort problem. Men en hel dag med hård användning och mycket spelande klarar jag utan problem.
Får hoppas den fortsätter i denna bana ett tag till då är jag mer än nöjd.

Ända nackdelen jag har upptäckt i denna mot min Desire är kontakter och ringaren. I HTC telefoner så söker man enkelt på kontakter genom att bara trycka på bokstäverna direkt när man får upp ringaren. I Arc lär man däremot antingen trycka på sökrutan för att sedan söka eller helt enkelt bläddra fram kontakten. Världens I lands problem men det iriterar mig fruktansvärt att man inte kan göra detta smidigare.

Visa signatur

1* MSI GT780DXR | I7-2670QM | Nvidia GTX 570M 1.5GB GDDR5 | 8GB DDR3 | 2x750GB 7200RPM Raid 0 |
2* HP DV6-1240 | T6500 | 4Gb DDR 3 | ATI 4650 1gb | 500GB HDD |

Permalänk
Skrivet av RedFLip:

För att ta bort allt förinstallerat så måste du roota telefonen.
SE har då släppt instuktioner till hur du låser upp bootloadern, hittar ej länken. Men finns på Swedroid.se
Tror dock de ej går om mobilen är låst(som den bör vara till 3). Har ej testat med min från Telia än.

Vore ju guld värt om du lyckas med din från Telia då, jag har också Telia!

/ Edit

Telia verkar ju inte vara så hemst nersulad med brandat bråte, tror jag lever med det ett tag till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VanguardX79:

Vore ju guld värt om du lyckas med din från Telia då, jag har också Telia!

/ Edit

Telia verkar ju inte vara så hemst nersulad med brandat bråte, tror jag lever med det ett tag till.

Nä, Telia var väldigt nerbantat emot vad 3 har på sin. Jämförde med en polare.
Ända jag har som jag fick med vara ju Telia Navigator, vilket jag ändå själv fick ladda ner och installera
Ska nu under helgen se om jag kan roota telefonen

Visa signatur

Irish today, hungover tomorrow

Permalänk
Skrivet av RedFLip:

Nä, Telia var väldigt nerbantat emot vad 3 har på sin. Jämförde med en polare.
Ända jag har som jag fick med vara ju Telia Navigator, vilket jag ändå själv fick ladda ner och installera
Ska nu under helgen se om jag kan roota telefonen

Vore trevligt med en update om huruvida du lyckas eller ej! Har inte försökt roota min än, känns inte så prioriterat i mitt fall, har den mest för musik och film, hehe!

Permalänk

Ang många som vill roota sina arcs.
1 Att roota telefonen innebär väl i grunden att installera ett modifierat android OS på den, rätt eller fel?
2 Var kan man i så fall få tag på andra slags OS?

Visa signatur

|En tråkig acer-laptop|

Citera om du vill ha något sagt.