Windows XP-installation bootar inte efter Active Killdisk för DOS..

Permalänk

Windows XP-installation bootar inte efter Active Killdisk för DOS..

Har en gammal Acer Aspire laptop från hedenhös. Jag körde Active Killdisk för DOS och cleanade hårddisken helt, men jag har försökt sätta i tre olika XP-installationsskivor varav ingen av dessa bootar, även fast jag går in i Multiboot menyn och väljer DVD/ROM som startalternativ.. Det enda som kommer upp är detta på bilden?? Vad gör jag nu för att få igång Windowsinstallationen...

Permalänk
Medlem

Testa gå in i BIOS och stäng av bootfunktionerna på allt (HD, NIC etc.) utom CD/DVD läsaren. Testa även att göra en XP-bootsticka på USB.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Hedersmedlem

Det verkar som att den försöker boota från en nätverksenhet. Det bör mycket riktigt gå att ställa in i BIOS varifrån den ska (kunna) boota.

Permalänk

Hur gör jag detta? Några snabba instruktioner?

Permalänk
Medlem

Gissningsvis är cd/dvd-läsaren defekt och då går den vidare och prövar boota från nätverket.
Bios kan ha en inställning för 'boot other types' vilket får den vid misslyckad boot att pröva andra enheter utöver de som finns i bootlistan.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara