Permalänk

Vad är en "gamingmus" för er?

Så, vad tycker ni är en "gamingmus"?

En gamingmus för mig ska helst uppfylla:

  • En skön skroll med tydliga "jack" i. Det ska kännas att man skrollar.

  • Minst två knappar på sidan (för tummen).

  • Sensetivityknappar.

  • Inte för "mjuka" knappar. Det ska inte vara för "lätt" att klicka.

  • En sleevad sladd.

  • Möjligheten att lägga i/byta ut vikter.

  • Och självklart ska det vara bra grepp, inte en slät yta.

Vad har ni för krav på en gamingmus?

Visa signatur

Dator: Intel Core i7-6700K | MSI 2060 Gaming Z | ASUS Z170-P | HyperX 16GB | Samsung 860 EVO 1TB | Corsair 750w | Corsair H60
Skärm: ASUS 25" VG258QR
Mus/Tangentbord/Hörlurar: Razer Deathadder Elite | QPAD K-70 | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

hög upplösning?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel core i7 2600K | Corsair H80 | ASUS Radeon HD7970 Direct CU II TOP | Asus P8Z77-V | Corsair Vengeance 8GB | HDD 1TB | Samsung EVO 840 120GB | Fractal Design Newton R2 1000W

Permalänk

nästan samma som dig
En gamingmus för mig ska helst uppfylla:
En skön skroll med tydliga "jack" i. Det ska kännas att man skrollar.
Minst två knappar på sidan (för tummen).
Sensetivityknappar.
Inte för "mjuka" knappar. Det ska inte vara för "lätt" att klicka.
En sleevad sladd.

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Medlem

En optisk sensor av god kvalité, relativt lätt (<100~ gram) och så lite bullshit som möjligt. Dvs. inga sensknappar, vikter, macron, discoljus och lcd-skärmar

Permalänk
Medlem

håller med Ophe, en mus med 1000dpi eller mer, vill ha tumknappar. Sen så lite lullull som möjligt alltså, leds,macro knappar, ljus, skärmar, sensivity knappar, vikter. Skön och relativt ergonomisk form också.

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Medlem

Snabb respons, dvs hög uppdatering samt dpi, bra precision utan smoothing & shit (blamea windows samt vissa spel, men ändå). Gärna många knappar bara man inte har dom placerade så man råkar pilla på dom av misstag. Annars håller jag med Ophe, inget jäkla blingbling, dock ganska svårt att få utan nu för tiden...

Gärna extra gliders så uffsensorerna inte käkar skit hela dagarna, nuvarande är slickad mot plattan därav pälsmattan och ryckningar dagligen dagligen. Om inte musen och mjukvaran fixar det så är ju regpatch till exempelvis windows ett måste, av med acceleration och kör 1:1 förhållande.

Permalänk
Medlem

Jag känner mig väl kanske inte som en hardcore gamer, men spelar det gör jag.

Det jag vill ha från en mus är:

  • Ganska lätta knappar, hellre att jag klickar en gång för mycket än för lite

  • Lätt scroll, inga klick alls utan den ska bara rulla på (har tagit bort scrollklicken på min MX518)

  • Minst en tumknapp, har två, men är sällan jag använder den bakre för den sitter för långt bak

  • Stor, kör nästan med "claw grip", jag har endast fingertopparna på musen, aldrig handflatan

EDIT: Känns som att jag har väldigt underlig smak. xD

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbertMwugabi:

Jag känner mig väl kanske inte som en hardcore gamer, men spelar det gör jag.

Det jag vill ha från en mus är:

  • Ganska lätta knappar, hellre att jag klickar en gång för mycket än för lite

  • Lätt scroll, inga klick alls utan den ska bara rulla på (har tagit bort scrollklicken på min MX518)

  • Minst en tumknapp, har två, men är sällan jag använder den bakre för den sitter för långt bak

  • Stor, kör nästan med "claw grip", jag har endast fingertopparna på musen, aldrig handflatan

EDIT: Känns som att jag har väldigt underlig smak. xD

Hmm stor mus och du kör claw grip? Vad jag har hört brukad man andvända det på mindre möss som kinzu etc.

  • Knapparna ska inte sitta typ fastklistrade på musen som på tex logitech mx518.

  • Ganska stor, samt ganska stora knappar

  • Sidoknappar för tummen

  • Inget glänsande halt material som på sidorna på min deathadder.

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk

allt varenda steelseries mus har!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av haxxelhoff:

Så, vad tycker ni är en "gamingmus"?

En gamingmus för mig ska helst uppfylla:

  • En skön skroll med tydliga "jack" i. Det ska kännas att man skrollar.

  • Minst två knappar på sidan (för tummen).

  • Sensetivityknappar.

  • Inte för "mjuka" knappar. Det ska inte vara för "lätt" att klicka.

  • En sleevad sladd.

  • Möjligheten att lägga i/byta ut vikter.

  • Och självklart ska det vara bra grepp, inte en slät yta.

Vad har ni för krav på en gamingmus?

Säger bara en sak "Mionix 5000" Bästa musen jag haft!

Permalänk
Skrivet av Quantin:

Säger bara en sak "Mionix 5000" Bästa musen jag haft!

+1!

Sen är ju frågan vad en sleevad sladd gör för skillnad i spel..

Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk

mx518, g5 och g400 nuff said.

Visa signatur

Rigg: |ASRock extreme 4|1TB Samsung Spinpoint F3|120gb corisair SSD|i5 2500k|8gb corsair 1600MHz|Noctua NH-U12P SE2|Sparkle GTX 570x2|Corsair AX 850W 80+|Antec twelve hundred v3| Samsung SH-S223C 22X|Windows 7 home premium 64bit|
Konsol: Xbox 360 | Mobil: Samsung gs2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AntiSmidig:

+1!

Sen är ju frågan vad en sleevad sladd gör för skillnad i spel..

Don't underestimate the power of the placebo effect, my young apprentice...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Logitech G700..underbar! så skönt med hybrid så man kan köra trådlös...

Visa signatur

Asus P8P67 EVO| Intel I5 2500K@ 4.6 Ghz Vattenkyld | Asus Radeon 6950 DCII| 8GB Vengeance 1600Mhz | WD 500gb | WD 300gb | Corsair Force GT | Corsair 750W | NZXT Phantom

Permalänk
Medlem

För mig är väl viktigast formen, vikten, musfötterna (som jag för övrigt tycker oftast är alltför stora som resulterar i sämre glid på tygmattor speciellt) osv och såna saker sen att sensorn har så lite prediction som möjligt och inte andra problem som t.ex. Z-axis byter plats när man lyfter upp musen som på dendär Philips sensorn. Sen får den gärna ha 2st sidoknappar men ska dock inte sitta ivägen för tumgreppet och on-the-fly sensitivity knapp som gärna kan konfigureras med softan.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

mx518. det räcker som svar..mer krångel än så behöver det inte vara när man ska spela..

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem

Den ska vara enkel! Skön scroll osv, men det viktigaste är nog vikten! Jag har en Deathadder atm, och jag vill ha en tyngre. Kompisen har en Mionix eller vad det heter, väger typ 1gram, helt ospelbart...

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Andyah:

mx518. det räcker som svar..mer krångel än så behöver det inte vara när man ska spela..

Sjukt skön mus, men så sjukt liten :S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jerkanftw:

Den ska vara enkel! Skön scroll osv, men det viktigaste är nog vikten! Jag har en Deathadder atm, och jag vill ha en tyngre. Kompisen har en Mionix eller vad det heter, väger typ 1gram, helt ospelbart...

1 gram? Då är din polare snål och har det billigare modellerna. Mionix 5000 väger bra och har tyngd i den när man lirar. Plus att du får med vikter att reglera själv hur du vill ha det.

BTW Deathadder är väl de sämsta musarna som finns? :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quantin:

Sjukt skön mus, men så sjukt liten :S

Håller med Köpte mx518 behöver ny mus får sår på "knölen" på handen.

Permalänk
Skrivet av Quantin:

1 gram? Då är din polare snål och har det billigare modellerna. Mionix 5000 väger bra och har tyngd i den när man lirar. Plus att du får med vikter att reglera själv hur du vill ha det.

BTW Deathadder är väl de sämsta musarna som finns? :S

Sämsta skulle jag inte säga att det är. Sitter med en nu och är iaf den skönaste jag haft, har dock inte haft allt för många. Tycker jag får bra grepp med den och väger helt lagomt för mig.

Permalänk
Medlem

518! Växt upp med den! testat olika razers och annat skit. Men inget klår mx518

Dock blir ganska sugen på den nya steelseries sensei

Visa signatur

Chassi: H2 | Processor: Ryzen 3950x| 64GB DDR4 | 1tb m.2| Grafikkort: RTX 3070 | Nätaggregat: Corsair, 800W modulär | Tangentbord: ASUS ROG Falchion 65% MX Brown Wireless | Mus: Logitech MX518 | Skärm: 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quantin:

1 gram? Då är din polare snål och har det billigare modellerna. Mionix 5000 väger bra och har tyngd i den när man lirar. Plus att du får med vikter att reglera själv hur du vill ha det.

BTW Deathadder är väl de sämsta musarna som finns? :S

1 gram var väl överdrivet kanske, men den är väldigt lätt. Sen är jag osäker på vilken mus det var, men nå tyngder fick han inte.

Varför skulle den vara sämst?

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

Deathadder "respawn" min andra razer produkt än arctosan, väldigt skön mus!

Visa signatur

[ Fractal Design R3 ] [ XFX Core 550 ] [ Intel i5 2500k ] [Asus P8P67-M B3 ] [ GTX 970 4GB ] [ CORSAIR 8GB VENGEANCE 1600Mhz] [ 1TB Samsung Spinpoint F3 ] [ Cooler Master Hyper 212 ] [ Win8.1 x64 PRO]

Permalänk
Medlem

Låg vikt
Låg lift-off
Tassar som inte ramlar av
Bra glid

Knappar och scroll är inte så viktigt. Knappar har man på tangentbordet

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quantin:

Sjukt skön mus, men så sjukt liten :S

Jag tycker MX518 är aningen för stor (lr ja för lång o smal form)... optimalt sett då, använder den ju som bäst. Själv gillar jag små och lätta möss typ runt 100g lr mindre och XAI, Intellimouse 1.1 osv.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

En hög upplösning och ca 4 extra knappar är allt jag behöver, Kör BF i 3600DPI och COD4 i 5600dpi, jag binder macros till knapparna för att utföra längre kommandon.

Visa signatur

Chassi: Silverstone TJ08B-E CPU: Intel i7 3930K CPU-kylare: Corsair H80 Moderkort: MSI X79MA-GD45 RAM: Corsair Vengeance Low Profile 16gb GPU: GTX Titan Black Ljudkort: Asus Xonar D2X PSU: Corsair 850-AX SSD: Intel 510 120GB (2st), Samsung 840 EVO 750GB
_________________________________________________________________________________________
SweC Galleri: mATX monster

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chawan123:

Sämsta skulle jag inte säga att det är. Sitter med en nu och är iaf den skönaste jag haft, har dock inte haft allt för många. Tycker jag får bra grepp med den och väger helt lagomt för mig.

Men den väger ju knappt något :S Kanske bara är jag som tycker det, men jag vill känna redig tyngd i en mus "det där lät fel" hah!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jerkanftw:

1 gram var väl överdrivet kanske, men den är väldigt lätt. Sen är jag osäker på vilken mus det var, men nå tyngder fick han inte.

Varför skulle den vara sämst?

Då är det 3200 du snackar om. Nej, men den är förr lätt och dåligt grepp iaf för de pengarna. Men som sagt, det ät ju från person till person.

Permalänk
Medlem

mx 518/G500

En nackdel finns me mx518 de blir hudavlagningar på musen

Visa signatur

Gaming Rigg: Intel i9 12900k, Mobo: ASUS TUF GAMING Z690-PLUS WIFI D4 GPU:Gigabyte Geforce RTX 3080 Ti 12GB AORUS MASTER, RAM: Kingston Fury 32GB (2x16GB) 3200 Mhz CL16, SSD: Samsung 980 PRO 1TB, Kingston NV1 2tb, PSU: Corsair AX860i 80+ Platinum, Case Coolermaster CM700P
Skärmar: Samsung Odyssey C49G95, Mission SG MF34144UWQHD