SSD för professionell film redigering?

Permalänk
Medlem

SSD för professionell film redigering?

Har fått i uppgift att plocka ihop en mac redigering och funderar på om det är värt att satsa på ssd. Jag har en själv och det flyter på fantastiskt.
Men det jag är osäker på är driftsäkerheten, jag har försökt att hänga med i ssd nyheterna och det verkar som tekniken har många barnsjukdomar fortfarande.
Vilka ssd,er går att trycka in i en mac pro är det bara Apples egna som landar på saftiga 14 lök per disk med 512 GB.
Om man köper måste man väll nästan ha två för att få lite redundans och då försvinner ju trim stödet... Så hur lång blir livslängden då? För att inte tala om priset för 28 lök kan jag plocka ihop en till redigering om något mindre men ändå.

Kort sagt vågar man lita på SSD,er för professionellt arbete?

Permalänk

Livslängden på en SSD är just nu lika lång som en vanlig HDD. Vissa uppdateringar tvingar dig dock att rensa hela SSDn vilket kan vara rätt surt om där ligger OS + andra viktiga saker.

Vi alla vet att Apple tar ett jävla överpris på allting, och 14 000kr för en SSD är fan ett skämt. Du kan bygga 2st datorer för priset av 1 TB SSD. Långt ifrån värt det om du frågar mig.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X Advanced Big Tower | PSU: Corsair HX 750w
CPU: Intel Core i7 2600k @ Stock (3,4) | GPU: XFX Radeon 6950 'Dual Fan' 2GB
Moderkoret: MSI P67A-GD65 | RAM: Corsair Vengeance 8 GB CL9 1600 Mhz

VILL DU HAR SVAR FRÅN MIG SÅ CITERA!

Permalänk
Entusiast

Det vore nog bättre att satsa på flera mindre enheter. Det du vill ha SSD till är OS och prgogrammen, alla plugin som då laddar fortare och sedan även därifrån du laddar in filmer. Även en scratchdisk är najs eftersom filmprojekt ofta tuggar i sig mycket RAM.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det vore nog bättre att satsa på flera mindre enheter. Det du vill ha SSD till är OS och prgogrammen, alla plugin som då laddar fortare och sedan även därifrån du laddar in filmer. Även en scratchdisk är najs eftersom filmprojekt ofta tuggar i sig mycket RAM.

Jo det var min tanke också men fungerar andra än apples ssd,er bra i en mac pro? För 512GB verkar vara den enda dom säljer.
Det kommer nog att flyta på mycket snabbare med uppspelning, start av program osv. Men tekniken måste ändå vara ganska pålitlig och har man en tajt deadline så kan de bli katastrof om man startar datorn och märker att boot disken bara 8 MB tex.
Givetvis så har man ju backup på allt material men att få igång redigeringen med all hård och mjukvara kan ta en hel dag eller mer.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av inflix:

Jo det var min tanke också men fungerar andra än apples ssd,er bra i en mac pro? För 512GB verkar vara den enda dom säljer.
Det kommer nog att flyta på mycket snabbare med uppspelning, start av program osv. Men tekniken måste ändå vara ganska pålitlig och har man en tajt deadline så kan de bli katastrof om man startar datorn och märker att boot disken bara 8 MB tex.
Givetvis så har man ju backup på allt material men att få igång redigeringen med all hård och mjukvara kan ta en hel dag eller mer.

Har en kompis som jobbar med bildredigering och hon kör en Vertex 2 i en Mac Pro så diskarna ska fungera. Det var väl dock lite problem med TRIM vill jag minnas men tror det ska vara löst med Lion nu. Personligen hade jag satsat på ett par Intel 320. Antal beror på hur mycket pengar som finns och hur mycket prestanda som ska pressas ut. Jag utgår från att du redan kör på dubbla processorer och massa RAM för det lär vara viktigare än SSD ur prestandasynounkt. Det är ju encodingen som tar tid och den beror på processorn.
Tycker för övrigt fortfarande att det är konstigt att Apple bara säljer spelkort från Amd till sina Mac Pro när deras målgrupp har mycket mer användning av Firepro eller Quadro. Men det är en annan fråga.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Har en kompis som jobbar med bildredigering och hon kör en Vertex 2 i en Mac Pro så diskarna ska fungera. Det var väl dock lite problem med TRIM vill jag minnas men tror det ska vara löst med Lion nu. Personligen hade jag satsat på ett par Intel 320. Antal beror på hur mycket pengar som finns och hur mycket prestanda som ska pressas ut. Jag utgår från att du redan kör på dubbla processorer och massa RAM för det lär vara viktigare än SSD ur prestandasynounkt. Det är ju encodingen som tar tid och den beror på processorn.
Tycker för övrigt fortfarande att det är konstigt att Apple bara säljer spelkort från Amd till sina Mac Pro när deras målgrupp har mycket mer användning av Firepro eller Quadro. Men det är en annan fråga.

Datorn vi har tänkt använda är en 2 x 2,66 GHz Quad-Core Xeon med 16GB 1066MHz DDR3. Med andra ord har den en del år på nacken men eftersom mjukvaran inte riktigt hänger med hårdvaran i filmvärlden när det gäller datorer så räcker det ganska långt ändå. Med tanke på att vi kör gammla FCP som bara är i 32bit och bara kan utnyttja 2 core,s åt gången om jag minns rätt. Håller på att undersöka om/vilket stöd FPC har för GPU isåfall kanske det blir att smaska in en fetare GPU.

Permalänk
Medlem

Intel 510 hade jag hört på, (har även en själv).

Den flyttar filer större än 1GB snabbast av alla SSD, vilket är bra om man ska flytta filmfiler (okomprimerade filmer är ju hur stora som helst).

Dessutom sägs Intel ha bäst livslängd också, därav jag köpte min.

Permalänk
Medlem

Alla SSD'er fungerar med mac / OS X, men bara Apples egna får TRIM aktiverat.
Det går att lösa via ett terminalhack (eller "SSD Enabler") så att även andra SSD'er stöds, men jag vet inte om jag hade velat använda det i produktionsmiljö, även om jag själv använt det ett halvår eller så utan problem.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Rekordmedlem

Om det är professionellt så kanske ett san är ett bättre alternativ http://www.apple.com/xsan/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Om det är professionellt så kanske ett san är ett bättre alternativ http://www.apple.com/xsan/

Bara en PCIe fiberadapter till en Mac lär kosta mer än 10 stycken SSD-diskar, och inte erbjuda bättre prestanda. Jag är skeptisk.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Entusiast
Skrivet av inflix:

Datorn vi har tänkt använda är en 2 x 2,66 GHz Quad-Core Xeon med 16GB 1066MHz DDR3. Med andra ord har den en del år på nacken men eftersom mjukvaran inte riktigt hänger med hårdvaran i filmvärlden när det gäller datorer så räcker det ganska långt ändå. Med tanke på att vi kör gammla FCP som bara är i 32bit och bara kan utnyttja 2 core,s åt gången om jag minns rätt. Håller på att undersöka om/vilket stöd FPC har för GPU isåfall kanske det blir att smaska in en fetare GPU.

Har ingen koll på FCP men vet att Adobe har visst stöd för CUDA med Mercury och har för mig att även Sony Vegas har en del stöd för grafikkort. Tycker dock att det är förvånansvärt ont om program som kan använda sig av GPU. Det borde rimligtvis gå att spara väldigt mycket tid och energi för grafikkort borde vara rätt lämpliga för många beräkningar i just bild och filmredigering.

Sen ska du inte köpa en 510 som någon rekommenderade för har du en äldre dator lär den inte ha SATA 3 och då blir 510 slöseri med pengar. Bättre att köpa en 320 då.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24