Silverstone Raven RV03

Permalänk
Medlem

Silverstones Raven-serie har gått utför sedan Rv02:an, har själv en underbar RV01 fulltower som står. Fortress-serien är mera innovativ och har samtidigt en bättre design och är att föredra framför Raven.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon127781:

Hade gärna velat se ett test mellan det där chassit och Fractal Design Arc där man fyller alla fläktplatser, sätter i en 2600K med standardkylare för att sedan maxa ur datorn i 1 timme och till sist mäter temperaturerna för att se hur mycket bättre det här chassit egentligen är.

Om ni på SweClockers har kvar chassit, är det något ni skulle vilja fixa?

På Facebook frågade ni efter nya tester ni skulle göra så detta skulle väl vara ett bra förslag, isåfall gärna med fler än detta + Arc.

Skicka förslaget till Sweclockers.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MrAdde:

Skicka förslaget till Sweclockers.

Fixat.

Permalänk

Hur fungerar det egentligen när man kopplar in DVI-sladdarna där uppe? Får de ens plats under plastskyddet?

Visa signatur

Corsair Carbide 500R - Asus Sabertooth - Intel i5 2500k - Asus DirectCU II 580 GTX - Corsair 16GB - Corsair TX 650W

Permalänk

För en gångs skull var det konstigheter och 8-pinskontakten räckte!

Nä, men ärligt talat, den som aldrig misslyckats har aldrig lyckats heller. Här har de misslyckats med en del, men ändå lyckats enastående bra med tex kabeldragningen som ju många andra misslyckats fatalt med.

De tänker utanför lådan, men låter komponenterna stanna kvar inuti den

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Medlem

Tjoolahopp... Men inget för mig

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Fundera ett tag på det här chassiet, men slog det ganska snabbt ur tankarna, då jag söker ett utan massa plast och lull lull, och ser inga möjligheter att få in intern vattenkylning, Fortress 2 är bra mycket snyggare i så fall, och skulle jag vilja ha ett måttligt stort chassi i aluminium och använda luftkylning så hade det legat bra till, men nu blev det ett CM ATCS840

Men grund iden med att vända på moderkortet är trevligt och ser gärna lite mer sådana chassi

EDIT: sweclockers hade förut temp mätning på chassi tester var har dessa tagit vägen? i och för sig måste ju samma komponenter installeras då för att få vettiga jämförelse tester som referens

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av PhoenixDown:

Finns det fler chassin med I/O:n stickandes ut ur toppen av chassit sådär? Isåfall, kan ni berätta vilka det är?

Jag har för mig att jag har sett ett galleri här på Swec med ett Lian-Li-chassi som hade vänt allting 90 grader, dock så kan det ha varit en modifikation, men mitt minne sviker mig xD

Permalänk
Medlem

Bra recension som vanligt, lite halvtråkiga lösningar här och var men annars gillar jag Silverstones chassin i allmänhet (och FT02 i synnerhet).

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk

Tur att jag inte väntade på denna, tog Raven 2 istället och är helnöjd (förrutom HD buren)

Att vända moderkortet 90 grader och sätta fläktar under chassit var en snilleblixt från Silverstone men allt annat i det här chassit verkar så ogenomtänkt.
Extrasladd till nätagget som går under chassit istället för som Raven 2 där alla sladdar sitter tillsammans, klöddiga HD burar (verkar vara ett återkommande problem för Silverstone), plastigt utseende som ser värre ut än Raven 2... Nja tycker dom ska hålla sig till sin 90 graders moderkort och hålla resten klassiskt.

Visa signatur

Silverstone Raven RV02B-W | Fractal Design Tesla 650W 80+ | Asus SABERTOOTH P67 | Intel Core i5 2500K 3,3GHz | Corsair 2x4GB 1600MHz XMS3 | Corsair SSD Force Series 60GB | Noctua NH-D14 | Gigabyte GeForce GTX 570 OC 1280MB | Asus Xonar DX

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcanOlsson:

Tur att jag inte väntade på denna, tog Raven 2 istället och är helnöjd (förrutom HD buren)

Att vända moderkortet 90 grader och sätta fläktar under chassit var en snilleblixt från Silverstone men allt annat i det här chassit verkar så ogenomtänkt.
Extrasladd till nätagget som går under chassit istället för som Raven 2 där alla sladdar sitter tillsammans, klöddiga HD burar (verkar vara ett återkommande problem för Silverstone), plastigt utseende som ser värre ut än Raven 2... Nja tycker dom ska hålla sig till sin 90 graders moderkort och hålla resten klassiskt.

Jag håller med om snilleblixten. Som jag ser det, skulle nätagget lika gärna kunnat ligga i bakkant - än att kylningen skulle försämras. Självklart verkar hdd-rack vara en mardröm, varför inte låta hårddiskarna skutas in från högersidan istället? Då skulle ju sata-kablarna förvinna helt bakom plåten. Som vanligt, alldeles för många 5.25"-rack.

Detta verkar vara tänkt till en HELT stationär dator, till skillnad från LanParty.

Permalänk
Entusiast

Jag förstår inte varför de inte designade strömsladden så kontakten var riktad åt andra hållet och en vanlig anslutning i bakkant. Ser ju ut att finnas massa plats att dra sladden utefter botten på chassit. Då hade det inte varit några problem med strömknappen och det hade varit lätt att stoppa i sladden utifrån. De kunde ju till och med bjuda på en extra strömbrytare vid kontakten så man slipper skruva upp om man vill bryta huvudströmen.

Jag gillar konceptet med att vrida moderkortet. Vore trevligt om det kom fler sådana lösningar. Är ju enklare att fixa med kablar om de sitter på toppen istället för bakom. Det blir dock inget Raven för mig eftersom jag letar efter ett tyst chassi och det verkade inte detta vara. Kanske om man byter ut fläktarna i botten och sätter på lite bitumen och dämpmatta på sidorna?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Funkar det att montera ett Corsair H100 i ett sånt här chassie?

Permalänk
Medlem

Jupp, i brist på annat. Men snyggare finns det.

Visa signatur

QC7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foster D:

Att värmen stiger och att man skulle få bättre luftflöde i en låda som är vänd så, är ett av årets sämsta försäljningsargument utan tvekan.
Ingen tror väl på fullaste allvar att flödet blir bättre av den anledningen?

Ett riktigt bra argument skulle jag säga. Fortress 2 råkar faktiskt vara det bästa chassit man kan ha när det kommer till luftkylning, dessutom är det relativt tyst. Raven 2 och 3 är nog inte mycket sämre skulle jag tro.

Visa signatur

Silverstone FT03B | Dell U2711 | Be-quiet E9 580w CM | ASUS GENE-Z | AMD 7970 | Intel 2500k @ 4,4 Ghz| Corsair H80i | 8GB Corsair LP

Permalänk
Medlem

Ser ut att lämpa sig bra för SLI/CF. Även med eftermarknadskylare(?) då värmen inte når CPU-kylaren.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Avstängd

Förutom det faktum att jag sitter på en MacBook Pro, så är detta inte ett chassi för MacEnkronan inte.:) Just för att det är så krångligt att installera i och ur hårddiskar. Men luftflödet och nytänkandet är bra tycker jag. Som Herr Jonas nämnde så borde de ha fixat till problemet med kontakterna avseende nätagget.^^

I övrigt: Well done Jonas!:)^^

My EnKrona!:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flugfarfar:

Hur fungerar det egentligen när man kopplar in DVI-sladdarna där uppe? Får de ens plats under plastskyddet?

Det får plats. Fick mitt chassi förra veckan och trodde jag skulle få problem , kör med en dvi adapter , men toppen glider på utan att ta i något

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Jag förstår inte varför de inte designade strömsladden så kontakten var riktad åt andra hållet och en vanlig anslutning i bakkant. Ser ju ut att finnas massa plats att dra sladden utefter botten på chassit. Då hade det inte varit några problem med strömknappen och det hade varit lätt att stoppa i sladden utifrån. De kunde ju till och med bjuda på en extra strömbrytare vid kontakten så man slipper skruva upp om man vill bryta huvudströmen.

Jag gillar konceptet med att vrida moderkortet. Vore trevligt om det kom fler sådana lösningar. Är ju enklare att fixa med kablar om de sitter på toppen istället för bakom. Det blir dock inget Raven för mig eftersom jag letar efter ett tyst chassi och det verkade inte detta vara. Kanske om man byter ut fläktarna i botten och sätter på lite bitumen och dämpmatta på sidorna?

Med dom stora fläktarna på low så är det i min mening riktigt tyst. Min brors R2 står brevid och låter fan i jämnförelse

Permalänk
Skrivet av Diablo_Lino:

Hade gärna sätt fler tillverkare vända på moderkortet såhär

Håller med! hade gärna sett andra hänga på detta.

Men jag ser två problem med det...

1.När datorn är avstängd finns det risk för att damm singlar ned i chassie/grafikkorts utblås. Fast detta kan fixas med dammfilter såklart.

2. Högre ljudnivå, desto kortare väg/ mindre hinder det är mellan öra och utblås ju högre upplevs ljudnivån

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem

Varför krångla till det så väldigt när det kommer till att montera in hårddiskar
De kunde väl gjort som de flesta andra, en riktig vagga eller två skenor som man sätter på. Det ska ju bara vara att stoppa in en hårddisk och så är det klart.
Mår verkligen hårddiskar bra av att hänga på sidan? Kan säkert inte vara bra i längden.

Permalänk
Medlem

Måste själv säga att jag är nöjd med mitt chassi förutom hårddiskplatserna. Vilket skämt! Om man nu använder alla platser på baksidan av moderkortet så blir hårddiskarna för varma. Ska man sedan koppla om för att dra ut alla hhd-bays är det ett riktigt skitgöra. För att inte nämna att distanserna till baysen på baksidan har en tendens till att skruva loss sig själva då HDDn ska plockas bort.

Visa signatur

Corsair Air 540 | Asus strix x470-f gaming | AMD Ryzen 7 3700x| 2x8gb 3200mhz RAM | Asus GTX 2070 |2xSSD 512GB(boot) | 2x1tb WD 7200rpm | Cooler Master V1000 1000W | Skärm: ACER XB280HK, Benq 27" 144hz | Win 11 pro N 64-bit

Permalänk
Medlem

Finns några dåliga lösningar som frontmonteringen av hdd's men jag ser ingen mening att montera där när man kan göra det på baksidan utav moderkorts-plåten och det är nog ändå så att om man köper ett fulltower så låter man det stå på sin plats och flyttar det inte allt för mycket. Sen så finns ju den "lilla" fördelen med detta chassi att det i stort sätt är en orivaliserad lösning för SLI/CF system gällande kylning och det är ju det man borde köra på i min mening om man vill ha ett kyligt system. Lösningen för luftflöde a.k.a kylning slår alla dyrare cooler-master, fractal ja, u name it system till de dyraste lian li, det kan ni inte motargumentera då det är så helt enkelt.

Sen om man köper detta chassi så är det nog av den anledningen att man har vett nog att inse att det är den bästa lösningen för just SLI/CF system, ev och då menar jag just designen att man vänder moderkortet 90 grader, skulle nog köpt ett rv02 eller ft02 istället om jag haft mer pengar vid tidpunkten.

EDIT:

Ja jag tycker också att chassit är ohyggligt fult (cylon-öga, någon?), men jag anser att bättre kylning slår utseende alla gånger.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk

Underbar idé att vända på moderkortet. Precis som sades i videon ger det luftflödet en enorm förbättring jämfört med vad ett grafikkort som ligger tvärs över luftflödet ger. Finns liknande bra lösningar men denna är mycket intressant.

Mitt grafikkort GTX 580 med AC Extreme Plus kylare väger tonvis så att den från panelen den är fastskruvad i är MYCKET bättre än att få ligga och väga och böja PCI-expressporten. Mycket bra på denna punkt.

Stort - för nätagget, det kunde kanske lösts smartare på något sätt.
Stort - för vaggorna till 5,25" platserna i fronten.

Visa signatur

Datorspecs: CPU: Intel 2600k 4,6GHz + Corsair H70 Mobo: Asus p8p67 Deluxe Grafik: GeForce 580+Arctic Cooling Extreme Plus RAM: 2x4 GB Vengeance Audio: Creative X-Fi Titanium + Logitech z-5500
Starcraft 2: Toss <3

Permalänk
Skrivet av MarkSix:

Funkar det att montera ett Corsair H100 i ett sånt här chassie?

Ja, det gör det. Dock får man givetvis montera bort dom 2 180mm fläktarna där, för att fästa radiatorn där istället.

Visa signatur

_________________
Intel i5 9600k @ 4.0Ghz - Asus Z390A Prime -Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - Gigabyte RTX3080 OC - Samsung NVMEs - Corsair RM1000W - Asus TUF Vq27A1

Permalänk
Medlem

Jag kan tänka mig att belastningen på pci-portarna blir betydligt mindre...

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk

Funny thing is, att de missade med hålet på Ft02 också (har samma mobo)... besynnerligt

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Akkid:

Med dom stora fläktarna på low så är det i min mening riktigt tyst. Min brors R2 står brevid och låter fan i jämnförelse

Vad sitter det för fläktar i din brors R2?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whiip:

Ett riktigt bra argument skulle jag säga. Fortress 2 råkar faktiskt vara det bästa chassit man kan ha när det kommer till luftkylning, dessutom är det relativt tyst. Raven 2 och 3 är nog inte mycket sämre skulle jag tro.

Word!

Har ett Fortress FT02B med 3st 180mm air-penetrator fläktar i botten, har aldrig kommit aldrig över 70 grader med mina GTX 570 i sli. Visst det kostar lite mer men det är det värt, kommer nog aldrig byta ut det chassit.
Det är inte heller lika plastigt som Raven.

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch