Permalänk

Klickljud från datorn

Har haft ett ganska störande problem i något år som jag inte förstått mig på.
När jag går igenom mappar på mina hårddiskar, stannar datorn ibland upp i ca 5-7 se för att sedan komma igång igen efter att det datorn utgett ett klickljud. Det är inte så att hela Windows stannar upp, utan det är just det fönstret jag använder som blir oanvändbart under en kort tid.
Detta händer oavsett vilken av mina två hårddiskar jag går igenom. Kan det vara så att det är systemdisken som börjar bli dålig på det sättet även påverkar min andra disk? Eller är det något helt annat?

Klicket kan också höras ca 1 gång i timmen utan att jag bläddrar runt på diskarna. Oprovocerat så att säga...

Jag har haft datorn i tre år.
Vore mycket tacksam för hjälp!

Specs:
Intel Core2Duo e8500
4gb Corsair ram
Gigabyte moderkort (minns ej vilket)
Windows 7 Ultimate 64bit
2st Samsung F1 hårddiskar

Permalänk
Medlem

låter som en hdd håller på att ge sig? Någon som har en mer kvalificerad gissning?

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Skrivet av sj6:

låter som en hdd håller på att ge sig? Någon som har en mer kvalificerad gissning?

Det händer oavsett vilken av hårddiskarna jag är inne och "bläddrar runt" på.
Dock kanske det kan vara systemdisken som ändå påverkar?

Permalänk
Skrivet av Frud:

Det händer oavsett vilken av hårddiskarna jag är inne och "bläddrar runt" på.
Dock kanske det kan vara systemdisken som ändå påverkar?

Det låter som att det är din systemdisk som håller på att ge sig, och ja, om det är systemdisken där windows ligger på så påverkas även andra diskar du kollar i, då man använder explorer som finns i operativsystemet som ett verktyg.

EDIT: Dock så kan det ju vara operativsystemet i sig som går segt och triggar igång din gamla sega disk Testa att ominstallera ditt operativ alternativt rensa upp med defrag osv. Det finns ju lite utilities som testar din disk också, kan inga så här på rak arm bara.

Visa signatur

CHASSI Antec900 v1 || MB Asus P5Q Pro || GPU Sapphire ATI Radeon HD 6870 Vapor-X || RAM 2x Corsair Dominator 2GB 1066MHz DDR2 || PSU Corsair TX 650w || CPU Intel Quad Core Q9550 2.84GHz || HDD Corsair SSD Force Series™ GT 120GB + Western Digital Caviar® Green™ 1TB || OS Windows 7 x64

Permalänk

Testa annars HD Tune. Har bara använt detta verktyg för att kolla upp hastigheter, men har för mig att den ska ha något scan med som jag ej har testat

Visa signatur

CHASSI Antec900 v1 || MB Asus P5Q Pro || GPU Sapphire ATI Radeon HD 6870 Vapor-X || RAM 2x Corsair Dominator 2GB 1066MHz DDR2 || PSU Corsair TX 650w || CPU Intel Quad Core Q9550 2.84GHz || HDD Corsair SSD Force Series™ GT 120GB + Western Digital Caviar® Green™ 1TB || OS Windows 7 x64

Permalänk

Tack för tipsen jokohanho!
Ska prova strax.

Permalänk
Medlem

Klickarna kan mycket väl bara vara diskarna som går ur viloläget och är isåfall ingenting att oroa sig för. Mina diskar har gjort precis som du beskriver i alla år och det är inget konstigt. Om du stör dig på det kan du ju stänga av viloläget. Finns i kontrollpanelen nånstans undet Ström-alternativet.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juggernawt:

Klickarna kan mycket väl bara vara diskarna som går ur viloläget och är isåfall ingenting att oroa sig för. Mina diskar har gjort precis som du beskriver i alla år och det är inget konstigt. Om du stör dig på det kan du ju stänga av viloläget. Finns i kontrollpanelen nånstans undet Ström-alternativet.

Ja givetvis! har en f3:a själv och man hör ju när den snurrar igång. Å andra sidan ska den inte klicka flera ggr..

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold