Liquid Keyboard anpassar tangentbord på pekskärmar efter fingrarnas placering

Permalänk
Melding Plague

Liquid Keyboard anpassar tangentbord på pekskärmar efter fingrarnas placering

Att skriva på pekskärmar är långt ifrån lika enkelt som ett vanligt tangentbord. Liquid Keyboard ser en lösning på problemet med anpassningsbara grupper av knappar – en för varje finger.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ooooo, hi tech

Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10

Permalänk
Avstängd

Spännande.

Visa signatur

[ Fractal Design R3 ] [ Corsair AX850 ] [ AMD Phenom II 955BE C3 @ 4.5GHz ] [Asus Crosshair IV Formula] [GTX 470 Gainward 825core/1650shader/1895mem] [ 16GB Dominator 2000MHz ] [ Corsair Force 120gb + 1TB WD Black 64mb Cache ]
[ Corsair Hydro H70 med 2xScythe Gentle Typhoon 1150rpm] [ Win7 x64 Pro]

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte att det verkar lättare.

Permalänk
Medlem

Ser rörigt ut imo

Men det är klart, man kanske vänjer sig.

Visa signatur

Om ni vill ha svar får ni Citera mina inlägg =)

Permalänk
Medlem

Ser fruktansvärt ut..
Jag tror på en flopp! Har tangentbord som skiljer sig allt för mycket från traditionella tangb. någonsin slagit igenom?

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Verkar intressant, ganska genialt faktiskt. Tror faktiskt på det. Tror på att antingen blir super framgångsrikt eller inte alls framgångsrikt.

Visa signatur

Richard aka inkui

Permalänk
Medlem

För längre texter kan det säkert vara bra, men jag kommer inte på något sammanhang där man skriver längre texter på en handdator. Men det kanske detta kan ändra på

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Inaktiv

Soft
Detta kommer bli standard i framtiden är jag säker på. När man tänker på det så behöver man röra på fingrarna för att träffa rätt tangenter onödigt mkt. Med costumized knappuppsättning kan man komma runt detta så handlederna kan förbli helt still. Tror inte ens det är speciellt svårt att lära sig knappa in på detta sätt väldigt fort innan det känns helt naturligt.

The future, and beyond!!

Dock skulle ett fritt tangentbord med denna tekniken att koppla in vara något mer aktuellt för min del (gärna med riktiga knappar).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Ser fruktansvärt ut..
Jag tror på en flopp! Har tangentbord som skiljer sig allt för mycket från traditionella tangb. någonsin slagit igenom?

Pekskärmstangentbord

Visa signatur

Smidig som ett kylskåp, skillad som en lolkatt

Permalänk
Medlem

Så länge man kan låsa grupperingarna så kan det funka bra.
På filmen ser man ju hur "knapparna" flyttas emellanåt medans han skriver.......vilket blir fail....

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunshine:

Pekskärmstangentbord

...jag tänkte mer i layout/utformning Pekskärmstangentbord är ju i regel utformade som ett vanligt

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

...jag tänkte mer i layout/utformning Pekskärmstangentbord är ju i regel utformade som ett vanligt

Du har en poäng. Jag tänkte samma sak; men samtidigt så kommer antagligen fysiska tangentbord mer och mer fasas ut och då finns ju ingen anledning att inte ändra längre. Jag antar att du vet varför man valde QWERTY-setupen som sen 50 år sedan bara beror på bakåtsträvande. Detta stödjer ju iofs din tes. ^^ Men som sagt, pekskärmar kommer mer och mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murpie:

Du har en poäng. Jag tänkte samma sak; men samtidigt så kommer antagligen fysiska tangentbord mer och mer fasas ut och då finns ju ingen anledning att inte ändra längre. Jag antar att du vet varför man valde QWERTY-setupen som sen 50 år sedan bara beror på bakåtsträvande. Detta stödjer ju iofs din tes. ^^ Men som sagt, pekskärmar kommer mer och mer.

Har du testat dvorak/svorak någon gång? Extremt skönt att skriva med. Slutade dock använda det eftersom det blev omständligt att ha qwerty i skolan och svorak hemma. Önskar att windows kom färdigt med lite fler tgb-layouts så man kunde byta till den layouten man är bekväm med när man lånar andras datorer.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Medlem

abrakadabra! nu kan man inte skriva alls på paden

Permalänk
Medlem

Så äntligen anpassar sig hårdvaran efter användaren och inte tvärt om. tror detta kan bli något

Permalänk
Medlem

Tror det kommer vara buggigt in i oändligheten. Men jag håller med, att skriva på en touchskärm är inte lika skönt som på ett vanligt tangentbord.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston KC3000 1TB, Kingston A2000 1TB, Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte riktigt varför folk har sånna problem med att skriva fort på iPads och liknande. Jag brukar skriva med en hand när jag måste hålla i ipaden och det går ju hyffsat. Men det här skirver jag med två händer, liggandes i sängen på ungefär en minut.

Det var 50 ord per minut och bara ett stavfel, utan autocorrect såklart.

Men visst. Det kanske kan bli något. Men jag tror snarare på en mer traditionell layout, men något svängd. Sen kör man in ett par böcker och analyserarar hur ofta e kommer efter m i jämförelse med w, s, d och r. Sen gör man e lite större och lättare att träffa på bekostnad av omkringliggande tangenters storlek.

Det kommer ju bli lite spännande i början men jag tror att man kan vänja sig vid att tangentbordet ändrar lite form medan man skriver.

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Hedersmedlem

Äntligen lite ordentlig utveckling på tangentbordsfronten. Funkar det bra kanske man ser touch-tangentbord i framtiden? Kanske inte något jag ser fram emot men kul att se något nytt ändå

Permalänk
Medlem

Bra, bra äntligen lite nytänkande när det gäller tangentbod.
Överför nu denna ide' till fysiska tangentbord också och lägg till lite mer finesser och jag är en given kund.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Finurligt, men Liquid keyboard kommer få problem, jag ser fyrkanter med rundade hörn och färgade ikoner, Apple kommer stämma.

Permalänk
Medlem

Jobbigt om man trycker alldeles fel eller kommer åt skärmen medans man skriver med armbågen. Allting flyger omkring och man måste ägna någon minut till att flytta tillbaka alla.

Visa signatur

//The Mighty Spawn Of Lille Skutt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vact:

Finurligt, men Liquid keyboard kommer få problem, jag ser fyrkanter med rundade hörn och färgade ikoner, Apple kommer stämma.

Jag tror Apple även har patent på att skriva text genom att interagera med apparater med skärmar. (Ungefär så generella är deras mjukvarupatent.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lonefox:

Så länge man kan låsa grupperingarna så kan det funka bra.
På filmen ser man ju hur "knapparna" flyttas emellanåt medans han skriver.......vilket blir fail....

Det är en av poängerna. Har du svårt att nå en tangent flyttas knappen närmare. Adaptivt.

Skrivet av Gorian:

...jag tänkte mer i layout/utformning Pekskärmstangentbord är ju i regel utformade som ett vanligt

Det är ju ett vanligt qwerty. Men knapparna är inte ordnade i ordinärt rutmönster utan anpassade efter räckvidden på dina fingrar.

Textinmatning kommer även i framtiden huvudsakligen ske med vanliga tangentbord, men när textinmatning måste ske via plattskärm kommer lösningar som detta underlätta.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Ser otroligt rörigt ut men gillar verkligen ideen! Lite övning och utveckling på detta och detta kanske vore något riktigt bra!

Visa signatur

PC: Cooler Master 690 II | ASUS P7P55D-E | Intel Core i5 760 @ 4.0GHz | Noctua NH-U12P | Sapphire 5850 Vapor-X 1GB (865/1202) | Corsair XMS3 8GB||

Permalänk
Medlem

Äger inte Apple det här?

Eller nej, det var ju IBM.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ramblemoe:

Har du testat dvorak/svorak någon gång? Extremt skönt att skriva med. Slutade dock använda det eftersom det blev omständligt att ha qwerty i skolan och svorak hemma. Önskar att windows kom färdigt med lite fler tgb-layouts så man kunde byta till den layouten man är bekväm med när man lånar andras datorer.

Jo, jag vet att det finns dvorak/svorak men som du säger så har de ju inte slagit igenom som någon vidare standard.

Permalänk
Medlem

Nja...det får dom behålla för sig själva

Jag håller mig till det gamla vanliga beprövade, det fungerar oftast bäst, för gent emot detta så är det guld värt.
Konstigt att dom inte visade tangentbordet i action så man kunde se hur det fungerade, men troligtvis är det väl inte så jäkla genomtänkt trots allt, man ser ju trots allt inte skärmen längre och kan då heller inte se vad man skriver.
Kanske borde dom skaffa sig ett vanligt knegar jobb, det hade nog passat dom bättre

Permalänk
Medlem

Till skillnad från många andra så tycker jag att det ser riktigt bra ut. Tyvärr så hjälper det inte alla dessa smartphones, de är hopplösa :-/

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

Tror detta kommer bli en flopp liksom 3D på bärbara enheter.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1