Permalänk
Medlem

Objektiv för Vietnam. (Canon)

Hej!

I december drar jag till Vietnam i 3 veckor och vill föreviga detta på bästa möjliga sätt.

I dagsläget har jag en 550D med tillhörande kit-objektiv och ett Sigma 30mm. Ett Sigma jag planerar att sälja då den inte passar mina behov känner jag. Primes kommer alltid vara primes men jag känner att convenience väger tyngre nu.

Frågan är då - vad förutom 18-55 IS ska jag ha med mig på denna förhoppningsvis magiska resa?

Jag har bara råd att köpa ett objektiv (ca 4000-6000). Mellanlandar dock i Peking och kommer tillbringa en hel dag där vilket borde medföra att jag får mer bang for the buck (handla! handla! handla!). Att lägga pengarna på ett 17-55mm 2.8 känns ovärt. Annars kollar jag på 15-85mm och också ett UWA i form av Tokina 11-16mm (länge sneglat på denna). Undrar bara om jag kommer känna "Fan, nu skulle jag haft tele-zoom objektiv X" med ett Tokina 11-16 i kombo med 18-55? Hur många fantastiska bilder missar jag med avsaknad till längd över 55mm? Kontra hur många bra bilder jag kan få med ett UWA?

Jag vet att det är jättesvårt att sia om det här, men all input jag möjligen kan få är värdefull! Hur skulle du ha gjort?

Må tankar och åsikter flöda.

Permalänk
Avstängd

Får man fråga vad du ska göra i Vietnam utan att ha några åsikter om vad du ska köpa för objektiv?

Visa signatur

[ Fractal Design R3 ] [ Corsair AX850 ] [ AMD Phenom II 955BE C3 @ 4.5GHz ] [Asus Crosshair IV Formula] [GTX 470 Gainward 825core/1650shader/1895mem] [ 16GB Dominator 2000MHz ] [ Corsair Force 120gb + 1TB WD Black 64mb Cache ]
[ Corsair Hydro H70 med 2xScythe Gentle Typhoon 1150rpm] [ Win7 x64 Pro]

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte själv varit i vietnam, men mina föräldrar var där för några år sedan och min far fotade en del. Merparten av bilderna är tagna med en normalzoom.
En del av bilderna kan man se här:
http://jalle.nu/galleryviet.htm

Indien är ju, i många avseenden, ett liknande land och där använde han en D70 + 18-70 (åxå normalzoom, alltså) till största delen, om jag inte minns galet.
http://jalle.nu/India/htmlsidor/galleryindi.htm

Men... han har ju haft 80-200/2.8 och lite annat "smått" och gott med sig åxå. Där handlar det ju om man vill/orkar släpa på en fotorygga hela tiden (och vad man har råd med, såklart).

Det beror såklart på vad man är intresserad av att ta för bilder åxå, men vill man skildra kulturen och liver i landet så är det ju bland folk och på marknader/gator/torg man vill vara och då vill man inte ha tele av flera anledningar. Dels så tappar man "kontakten" med motivet och får en papparazzikänsla i bilden, sedan är det ju mycket människor så man kommer nästan alltid att ha massa folk emellan sig själv och motivet om man står på avstånd med teleobjektiv.

Så... Baserat på det och mina egna tankar skulle jag mycket väl kunna åka till ett sådant land med "bara" en 18-55. Vill man ha något som är lite mer allround så är ju 15-85:an troligen det ultimata reseobjektivet om man kör Canon.

Har du för avsikt att fota djurliv (vilda djur) så kommer du säkerligen att sakna ett teleobjektiv, såklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BareHipster:

Får man fråga vad du ska göra i Vietnam utan att ha några åsikter om vad du ska köpa för objektiv?

Är du bara spydig nu, eller missuppfattar jag dig? Klart du får fråga, men jag vet inte vad du väntar dig för svar? Men svar ska du få: Jag ska ha semester, och jag är ingen fotograf. Det låter i alla fall som att du vet vad du skulle ha med dig om du bara fick välja två objektiv. Du får hemskt gärna dela med dig.

Skrivet av dumbo:

Nu har jag inte själv varit i vietnam, men mina föräldrar var där för några år sedan och min far fotade en del. Merparten av bilderna är tagna med en normalzoom.
En del av bilderna kan man se här:
http://jalle.nu/galleryviet.htm

Indien är ju, i många avseenden, ett liknande land och där använde han en D70 + 18-70 (åxå normalzoom, alltså) till största delen, om jag inte minns galet.
http://jalle.nu/India/htmlsidor/galleryindi.htm

Men... han har ju haft 80-200/2.8 och lite annat "smått" och gott med sig åxå. Där handlar det ju om man vill/orkar släpa på en fotorygga hela tiden (och vad man har råd med, såklart).

Det beror såklart på vad man är intresserad av att ta för bilder åxå, men vill man skildra kulturen och liver i landet så är det ju bland folk och på marknader/gator/torg man vill vara och då vill man inte ha tele av flera anledningar. Dels så tappar man "kontakten" med motivet och får en papparazzikänsla i bilden, sedan är det ju mycket människor så man kommer nästan alltid att ha massa folk emellan sig själv och motivet om man står på avstånd med teleobjektiv.

Så... Baserat på det och mina egna tankar skulle jag mycket väl kunna åka till ett sådant land med "bara" en 18-55. Vill man ha något som är lite mer allround så är ju 15-85:an troligen det ultimata reseobjektivet om man kör Canon.

Har du för avsikt att fota djurliv (vilda djur) så kommer du säkerligen att sakna ett teleobjektiv, såklart.

Tack för bra svar dumbo. "My compliments to the chef!" så att säga, många bra bilder din far tagit. Ja av praktiska skäl kan det bli drygt att ha med mer än två objektiv. Där ligger nog min smärtgräns i alla fall. Ja precis, och normalzoom har jag ju i och med mitt kit - då måste jag alltså överväga om det ger mer att köpa ett objektiv som redan täcker samma brännvidder (fast med bättre optik, snabbare autofokus osv). Eller att komplettera med ett till objektiv som täcker en helt annan range. Ja, 15-85 ligger bra till hur jag än vrider och vänder på det. Ja, jag tänker väl främst att jag vill skildra naturen & kulturen. Det är nog inte direkt min avsikt att fota djurliv, men jag tycker å andra sidan att det är kul. Så det kommer säkert svida om jag kommer över en potentiellt bra bild där längd saknas...

Hmm..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Eldarion:

Är du bara spydig nu, eller missuppfattar jag dig? Klart du får fråga, men jag vet inte vad du väntar dig för svar? Men svar ska du få: Jag ska ha semester, och jag är ingen fotograf. Det låter i alla fall som att du vet vad du skulle ha med dig om du bara fick välja två objektiv. Du får hemskt gärna dela med dig.

Nej, alltså.. jag undrade bara vad du ska göra i vietnam, då det inte brukar vara stället folk drar och har semester på.
Själv skulle jag hemskt gärna åka till Vietnam någon gång i mitt liv!

Jag har ingen koll alls på objektiv, och dess liknande, så jag kan tyvärr inte hjälpa dig.

EDIT:
Förlåt om mitt inlägg uppfattades som kaxigt/spydigt, jag var bara nyfiken helt enkelt.
Och hade jag haft någon koll alls på fotogrejer, så hade jag försökt hjälpa.

Visa signatur

[ Fractal Design R3 ] [ Corsair AX850 ] [ AMD Phenom II 955BE C3 @ 4.5GHz ] [Asus Crosshair IV Formula] [GTX 470 Gainward 825core/1650shader/1895mem] [ 16GB Dominator 2000MHz ] [ Corsair Force 120gb + 1TB WD Black 64mb Cache ]
[ Corsair Hydro H70 med 2xScythe Gentle Typhoon 1150rpm] [ Win7 x64 Pro]

Permalänk
Medlem
Skrivet av BareHipster:

Nej, alltså.. jag undrade bara vad du ska göra i vietnam, då det inte brukar vara stället folk drar och har semester på.
Själv skulle jag hemskt gärna åka till Vietnam någon gång i mitt liv!

Jag har ingen koll alls på objektiv, och dess liknande, så jag kan tyvärr inte hjälpa dig.

Fair enough! Då förstår jag "varifrån du kommer". Nej det kanske inte är det vanligaste stället att resa till. Har aldrig varit där tidigare, inte varit i sydostasien ö.h.t. Visste bara att jag inte ville till Thailand, då det känns mer... urvattnat, på något vis. Mer exploaterat (turism) i alla fall, och det klarar jag mig utan. Whereas Vietnam bär på spännande historia, kulturen och dess natur (som säkert i mångt och mycket är likvärdigt med flertalet grannländer). Men på det stora hela lockade Vietnam mest! Planerar att resa runt i landet och uppleva det mesta. Flygbiljetten gick på 5500 tur-retur.

Edit: Ingen fara. Du förklarade ju läget Haha faktum var att jag tolkade inlägget som så att du syftade på att jag inte hade några åsikter.

Permalänk

Jag vill ändå slå ett slag för superzoomar. Även om många "seriösa" fotografer ser på dem som cancer är det oslagbart på semestern och nuförtiden ger de rätt bra resultat också. Dagens kameror har dessutom såpass bra ISO-prestanda att ljusstyrkan inte blir något problem.

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=18270pzdca

Iofs kan det ju vara kul att köpa något objektiv man kan ha roligt med när man kommer hem också...

Av dina alternativ skulle jag välja 15-85 före 11-16 + 18-55. Har själv ett 17-50 och ett 10-20 och det är få gånger man känner att man verkligen vinner på att fota 10mm. Dessutom är det vääldigt mycket yta som ska fyllas så det är svårt att få till sådär riktigt snygga bilder.

Visa signatur

| Sony A580 | Sigma 10-20/4-5.6 | Tamron 17-50/2.8 | Sigma 70/2.8 Macro | Konica Minolta 50/1.7 | Konicha Minolta 75-300/4.5-5.6 |

Permalänk
Medlem

Som Son of Q säger, kamera + superzoom, är allt du behöver i ett! Lätt att ta med sig utan att släpa på hela utrustningen.

Kika efter ett bra i Kina, jag menar "ta med dig några härifrån" som du kan tänka dig, sen slår du till i Kina, om du förstår hur jag menar.

Permalänk
Medlem

Jag hade kört på 15-85:an i väskan när du åker, helt klart.
Kanske komplettera med något trevligt 70-200 f/2.8 till Kina-pris under resan?

Jag har själv Nikon, men i stort sett annars precis det, d.v.s. ett 16-85mm f/3.5-5.6 & ett 70-200 f/2.8.
Nästa steg för mig blir en ljusstarkare normalzoom (24-70 f/2.8), det borde bli likadant för dig, fast Canons motsvarighet.

F.ö. är jag jäkligt avis på din resa, dit skulle jag också vilja åka.

Permalänk
Medlem

ja en tokina 11-16 kommer du inte ha mkt nytta av, från 18 mm klarar du av det som behövs, tillräckligt vidvinkel för stad/natur osv..annars får du ta o göra en panormabild bara om du inte får med allt

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem

Om man klarar sig med 18mm är väldigt individuellt. Jag hade bara en 18-70 och en 35:a med mig på en semester (visserligen i sverige) och kände ofta att jag ville ha kortare än 18mm (men jag hade nog inte behövt ner mot 10-12mm särskilt ofta). Däremot räckte oftast 70mm till.
Men visst panorama vara en lösning ibland, men där man ofta vill använda vidvinkel är det ofta "lite trängre" vilket gör det svårt att få till geometrin på föremål i bilderna för att öht få linjer osv att passa ihop, om man inte har någon möjlighet att se till att kameran snurrar runt objektivets optiska centrum, vilket i praktiken innebär stativ och panoramahuvud.

Permalänk
Medlem

Sedan jag köpte mitt Tamron 17-50 F2.8 [http://www.cyberphoto.se/info.php?article=1750C] har det suttit på alla gånger jag bara tar med kameran. Senaste långresan var Malaysia och det var perfekt. 17mm för naturbilder och 50mm för porträtt. Har även en "kamerakondom" så hela kittet med D90 och Objektiv tar ytterst liten plats, kan rekommenderas! Tamronet finns även med VC, vibrationsdämpning men då är tydligen skärpan inte lika bra som den utan och jag fick tag på min på Ebay för ~2000:-

BTW har också varit i Vietnam, var ska du åka? Norr/söder? och räkna inte bort Thailand, ett väldigt vackert land där saker bara funkar, till skillnad från vissa ställen i Vietnam

Visa signatur
Permalänk
Medlem

TILL ATT BÖRJA MED: STORT TACK FÖR ALLA SVAR! Det uppskattas! Jag behöver folk att bolla med.

Jag är inte så förtjust i superzoomar, det till trots att jag förstår att det på resa skulle vara i särklass mest praktiskt.

Haha lustigt att du nämner det Ryden! Tänkte komma till tråden och name-droppa Tamron 17-50 non-VC, då det verkar vara mycket objektiv för pengen. Skönt att höra från någon med personlig erfarenhet av objektivet! Först kollade jag som sagt på Canons 17-55-lösning men prislappen är saftig.

Börjar verkligen tänka i banorna att istället införskaffa mig en snabb och ljuskänslig normal-zoom som Hammar säger, och antingen komplettera med ett vidvinkel (känner mig högst osäker om 17mm räcker för mig, som dumbo är inne på) eller eventuellt med en rolig (och billig) prime, förslagsvis 50mm 1.8 eller ett 85mm 1.8. Men jag tror ärligt talat att jag skulle få större användning för ett vidvinkel.

Det ska sägas att jag tycker det är stimulerande och roligt att behöva rama in bilden. Att behöva fundera lite på hur och var jag ska stå o.s.v. Jag är van då jag BARA hade ett 50mm 1.8 på min förra kamera, en 400D. 50mm på 1.6x-sensor är ju ekvivalent med 80 på en fullformatskamera. Så det var klurigt många gånger, men likväl roligt och givande. Men helt klart opraktiskt, och det blev jobbigt när man i stort sett ALLTID behövde kompensera för detta handikapp, även om det egentligen var en "lätt" bild att ta, så att säga. Nu tänker jag att ett vidvinkel med lite zoom-möjligheter skulle kunna få vara på längre än en prime, som jag kanske känner att jag måste ta av stup i kvarten. Och samtidigt fortfarande ge mig den där lilla kreativa boosten där jag måste tänka komposition.

Sälja mitt Sigma 30mm 1.4 + kitobjektivet 18-55 och istället köpa ett Tokina 11-16 2.8 och ett Tamron 17-50 2.8.
Det tror jag nog hade varit en ganska bra lösning trots allt? ~50 på toppen kanske räcker? Eller så gör det inte det och jag så står jag där, haha.

Vi leker med tanken att det blir ett 17-50, och vi skippar vidvinkelobjektiv samt primes. Ett 70-200mm f/4, skulle det vara aktuellt för er att ta med? Det räknas som proffsglas.

Det var då självaste fan att det inte ska finnas någon kompromiss i form av ett 15-60 2.8 som det var rykten om tidigare i år. Det som talar mot 15-85 är nämligen att det inte är så ljuskänsligt som jag egentligen skulle vilja ha det. Har ju erfarenhet av ett 30mm 1.4 nu (tidigare ett 50mm 1.8) och jag älskar att leka med bländarvärdet. Annars är fördelen just 15mm på "botten", och 85 på "toppen".

Jag måste nästan försöka testa ett vidvinkelobjektiv och se med egna ögon hur mycket jag har att vinna på 5-7mm.

BTW, det skiter sig med Kina, bror åker dock till USA i Oktober så han får stå för inhandlandet, så det löser sig på ett rätt bra sätt ändå.

Ryden, vad bör jag absolut inte missa i Vietnam? Både norr och söder förhoppningsvis. Vi landar i Ho Chi Minh City och planerar att röra oss i denna stad till en början, annars bl. a åka till ön Con Dao, för att sedan flyga inrikes till Hanoi, se Cuc Phoung, Halong Bay, och sedan göra väg söderut mot Ho Chi Minh City längs kusten, genom Hue, Hoi an, Nha Trang. Jag vill gärna vara en tidsoptimist men jag tror inte Thailand hinns med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eldarion:

Ryden, vad bör jag absolut inte missa i Vietnam? Både norr och söder förhoppningsvis. Vi landar i Ho Chi Minh City och planerar att röra oss i denna stad till en början, annars bl. a åka till ön Con Dao, för att sedan flyga inrikes till Hanoi, se Cuc Phoung, Halong Bay, och sedan göra väg söderut mot Ho Chi Minh City längs kusten, genom Hue, Hoi an, Nha Trang. Jag vill gärna vara en tidsoptimist men jag tror inte Thailand hinns med.

Nu var jag och tjejen "bara" 2 veckor i Vietnam så vi siktade in oss på södra delen, en stor del av resan tillbringade vi på Puh Quoq, en ö längst den i söder. Den var alldeles perfekt, billigt boende, bra billig mat och fantastiskt sandstrand på ca 2km. HCMC var helt okej men ingen favoritstad precis även om hotellen höll rätt bra standard till bra pris!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryden:

Nu var jag och tjejen "bara" 2 veckor i Vietnam så vi siktade in oss på södra delen, en stor del av resan tillbringade vi på Puh Quoq, en ö längst den i söder. Den var alldeles perfekt, billigt boende, bra billig mat och fantastiskt sandstrand på ca 2km. HCMC var helt okej men ingen favoritstad precis även om hotellen höll rätt bra standard till bra pris!

Var det mycket turister på denna ö?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eldarion:

Var det mycket turister på denna ö?

Det beror väl på vad man har för referenser. Det är en "turistö" så det är klart det är turister, men inte packat som på tex Koh Samui eller Phi Phi man kunde ju gå någon kilometer längs stranden utan att möta någon.

Visa signatur