Mer ramminne - Dator startar ej och piper.

Permalänk

Mer ramminne - Dator startar ej och piper.

Nu är det såhär att jag skriver för brorsans räkning då hans dator avled tidigare idag.

Han beställde tidigare i veckan dessa minnen: https://www.inet.se/artikel/5315129/corsair-8gb-2x4096mb-cl9-...
och skulle montera dom idag, han hade två minnen sedan tidigare: https://www.inet.se/artikel/5305471/corsair-4gb-2x2048mb-1600...
och skulle bara fylla på med Vengance minnena så han fyllde sina 4 minnes-slots.

Efter att ha monterat dom skulle han starta datorn och ingenting hände förutom en high-pitchad ton ur datorn, processorfläkten startar, och allt verkar snurra som det ska dock får han inte upp någon bild på skärmen.

Moderkortet han har är ett: https://www.inet.se/artikel/1900994/gigabyte-ga-ma785gmt-ud2h

Han har testat att köra med bara dom gamla minnena, dom nya minnena och endast en av dom gamla, i stort sett alla kombinationer som kan tänkas alltså.

Finns det någon som kan någon idé om vad problemet kan vara? Moderkort? Grafikkort?

Onekligen tacksam för svar.

Permalänk
Hedersmedlem

Reseta CMOS (kolla i moderkorsmanualen hur man gör, brukar vara en jumper) och testa med bara en minnessticka. Om det funkar - sätt spänningen och minneshastigheterna på specifikationen för de långsammare minnena och testa sedan med alla fyra.

Permalänk
Skrivet av widL:

Reseta CMOS (kolla i moderkorsmanualen hur man gör, brukar vara en jumper) och testa med bara en minnessticka. Om det funkar - sätt spänningen och minneshastigheterna på specifikationen för de långsammare minnena och testa sedan med alla fyra.

Okej, det låter lite halvavencerat men jag kan be honom kolla om han har manualen kvar överhuvudtaget.

Edit:
Det fanns ingen manual, men vad jag förstår så ska man alltså ta bort det "lilla batteriet" på moderkortet och sen testa med en sticka efteråt?
Borde han alltså få igång datorn efter att ha resetat CMOS'en?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av OHSNAPIMABEAR:

Okej, det låter lite halvavencerat men jag kan be honom kolla om han har manualen kvar överhuvudtaget.

Edit:
Det fanns ingen manual, men vad jag förstår så ska man alltså ta bort det "lilla batteriet" på moderkortet och sen testa med en sticka efteråt?
Borde han alltså få igång datorn efter att ha resetat CMOS'en?

Manual finns annars på tillverkarens supportsida. Att rycka batteriet ska funka, men det brukar vara lite smidigare att använda jumpern som brukar finnas på de flesta moderkort. Detta kommer att återställa alla BIOS-inställningar till standard, och brukar lösa många problem med uppstarten av datorn.

Permalänk
Medlem

1* Blanda minnen = bad idea!
2* Försök förklara mer exakt hur ljudet låter eftersom detta är en felkod man sedan kan kolla upp. Alltså likt morsekod ett långt två korta etc.
3* Resetta kan man göra med batteriet men som ovanstående säger så är det betydligt lättare att använda jumpern och kortsluta de två pinnarna.

Bra ide är också att köra memtest86+ parvis i en annan dator för att dubbelkolla att de funkar som de skall, när testet utförs var noga att kontrollera att inställningarna är rätt så som Mhz och CL samt volt. Kan du inte få upp Mhz till 1600 funkar 1333 eller 1066 lika bra dock så högt du kan för att stressa dem.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

såg att hans gamla minnen var på 1,65v och dom nya på 1,5v vet ej om något kanske kunnat ta skada om dom användes samtidigt. kanske nån annan som har bättre koll på här på forumet

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk

Jag har förklarat så mycket jag kan för honom och jag kan ge en uppdate hur det går för honom när jag själv får en lägesrapport

Permalänk
Medlem

Ha bara i xms3 minnena & sänk volten till1,5 och prova om det är stabilt, sätt sen i vengeance minnena. Det är en longshot och jag skulle aldrig blanda minnen så.
Alternativ: Köp mer vengeance & skippa xms3

Visa signatur

I5 4670K - Asus Maximus VII Gene - 16Gig Corsair Vengeance - Asus GTX 780 DCII OC - Jonsbo/Cooltek W2[spoiler][/spoiler]

Permalänk
Skrivet av Needas:

Ha bara i xms3 minnena & sänk volten till1,5 och prova om det är stabilt, sätt sen i vengeance minnena. Det är en longshot och jag skulle aldrig blanda minnen så.
Alternativ: Köp mer vengeance & skippa xms3

Problemet är att varken jag eller brodern förstår hela den här grejen med att sänka volt osv, hur görs detta när man inte ens har tillgång till biosen?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av OHSNAPIMABEAR:

Problemet är att varken jag eller brodern förstår hela den här grejen med att sänka volt osv, hur görs detta när man inte ens har tillgång till biosen?

Varför har ni inte tillgång till BIOS? Är det en företagsdator?

Man måste in i BIOS för att ändra hårdvaruinställningar som spänningar, osv.

Edit: Menar du att datorn inte startar längre oavsett minneskombinationer? Isf har ni antingen inte satt i minnen ordentligt eller skadat något. Använde ni ESD-skydd (som armband eller liknande)? Speciellt minnen är känsliga. Rensa CMOS kan iofs hjälpa om moderkortet hängt sig med fel autoinställningar (som inte fungerar).

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Varför har ni inte tillgång till BIOS? Är det en företagsdator?

Man måste in i BIOS för att ändra hårdvaruinställningar som spänningar, osv.

Edit: Menar du att datorn inte startar längre oavsett minneskombinationer? Isf har ni antingen inte satt i minnen ordentligt eller skadat något. Använde ni ESD-skydd (som armband eller liknande)? Speciellt minnen är känsliga. Rensa CMOS kan iofs hjälpa om moderkortet hängt sig med fel autoinställningar (som inte fungerar).

Exakt, datorn startar inte överhuvudtaget och piper bara långa, lika långa toner och ingen bild överhuvudtaget.
Jag tror inte han använde ett skydd, som sagt befinner jag mig inte på samma plats som honom utan skriver endast för att han själv inte har någon dator att använda.

Okej, då får han testa det som steg ett då.

Permalänk

Det verkar ha blivit ordning på datorn! Antagligen var problemet att han inte fått i minnena ordentligt och satt fast dom efter ordning.
Inte lätt att ifrågasätta såna enkla saker via telefon

Tack för hjälpen ändå!