Permalänk
Medlem

Fundera att köpa UPS för NAS

Hejsan

Jag vill satsa på en UPS. Den ska användas för en NAS.
Eftersom jag har inte så mycket erfarenhet av UPS, innan jag köper
vill jag vet, vilka egenskaper ska jag prioritera först.
Batteri längd, landningstider, märke o.s.v.

Har ni någon som ni kan rekommenderar?

P.S jag har inte bestämt mig för vilken prisklass än.

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av njanja:

Hejsan

Jag vill satsa på en UPS. Den ska användas för en NAS.
Eftersom jag har inte så mycket erfarenhet av UPS, innan jag köper
vill jag vet, vilka egenskaper ska jag prioritera först.
Batteri längd, landningstider, märke o.s.v.

Har ni någon som ni kan rekommenderar?

P.S jag har inte bestämt mig för vilken prisklass än.

mvh
Njanja

Hej!

Det absolut viktigaste (tycker jag) är att den UPS du köper kan prata med den NAS du ska använda. Dvs UPSen ska kunna säga till din NAS att "nu är det snart slut på ström, stäng av dig på ett schysst sätt...".
Olika NAS sammarbetar bättre eller sämre med olika UPSer, det brukar finnas rekomendationer på NAS tillverkarnas hemsidor om vilken UPS som är "certifierade".
Hur stort UPS som behövs bör (åter igen min åsikt) vara baserat på hur lång tid som din NAS behöver för att stänga av sig på ett säkert sätt.

Permalänk
Medlem

Hejsan

Jag har hittat en UPS som heter APC Back-UPS Pro 900, 230V, CEE 7/5.
Funderar att koppla in två stycken NAS i den (eventuellt en PC till).
Jag undrar, duger den och är den bra eller ska jag satsa på lite bättre.
Jag läste lite om den och den verkar bra.

Vad tycker ni?

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Medlem

APC gör bra UPS'er, är väl det ända jag kan tillägga på denna tråd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av njanja:

Hejsan

Jag har hittat en UPS som heter APC Back-UPS Pro 900, 230V, CEE 7/5.
Funderar att koppla in två stycken NAS i den (eventuellt en PC till).
Jag undrar, duger den och är den bra eller ska jag satsa på lite bättre.
Jag läste lite om den och den verkar bra.

Vad tycker ni?

mvh
Njanja

Jag gillar den UPSen, har själv haft en sån (har ingen alls just nu men det är en lång historia...) och var väldigt nöjd med den.

Om UPSen är tillräckligt för det du vill använda den är faktiskt en enkel räkneövning.
Ta den tiden dina NAS tar på sig att stängas av lägg till tiden det tar för övrig utrustning att stängas av så lång tid behöver du ha ström för i UPSen när strömmen går. Hur mycket ström du behöver beror på hur mycket stöm dina NASar drar tillsammans med övrig utrustning. Är den här summan mindre än vad din UPS pumpar ur sig under den tiden som behövs för att säkert stänga av din utrustning så är det bara att köra på. Normalt sätt så kan du stänga av en NAS på 15-30 sek om du väljer en säker forcerad avstängning. Och en NAS drar inte särskilt mycket ström så den du har borde räcka till nästan alla fall, men räkna lite så du är säker...

Den andra saken som du måste vara kontrollera är att din UPS kan prata med dina NASar och övrig utrustning, kan den inte det så är det ganska bortkastat.

Är det en UPS för att "överleva" ett längre strömavbrott (typ flera timmar) då är det en förmodligen en större UPS du vill ha och då börjar det kosta seriösa pengar. Om det är för att du har strömfall (korta strömavbrott på några sekunder) så tror jag att den UPSen du har ovan kan ställas in att ha en viss känslighet (dvs inte trigga nerstägning förren efter x sekunder...)

Nåja, hoppas det här hjälpte lite.

/A