Crucial M4 SSD får ny firmware med bättre prestanda

Permalänk
Melding Plague

Crucial M4 SSD får ny firmware med bättre prestanda

Minnesjätten Micron med varumärket Crucial släpper en ny firmware till SSD-enheterna i serien M4, som bland annat utlovar förbättrad kompatibilitet och högre prestanda.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kommer SweC-testet att uppdateras?

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem

är det inte den här som redan nu är galet prisvärd?

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av kabex:

Kommer SweC-testet att uppdateras?

Tyvärr har vi inte möjlighet att uppdatera tester varje gång det kommer ny firmware/drivrutin, speciellt inte eftersom många saker från testlabbet skickas tillbaka efter recension.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Ingen dum nyhet eftersom en sådan beställdes i fredags

Permalänk
Medlem

" Ändringsloggen skvallrar även om snabbare uppstart för systemet, bättre kompatibilitet med olika styrkretsar samt färre problem vid kallstart."

Låter som en gammal bil uppe i norrland.. xD

Visa signatur

Stationär: R7 3700X - Strix B450-F - 2x16GB DDR4 3200MHz CL16 - RTX 2070 Super - 970 EVO Plus 1TB - 750W 80+ Gold - Fractal Design Define C - BenQ EX3501R
Bärbar: MacBook Pro 13 M1
Mobil: Apple iPhone 12 Pro Max

Permalänk
Inaktiv

Trevligt! Har haft denna SSD nån månad nu, den är grym, men roligt om den blir ännu bättre Men... CD-skiva? The fuck?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon84089:

Trevligt! Har haft denna SSD nån månad nu, den är grym, men roligt om den blir ännu bättre Men... CD-skiva? The fuck?

Förmodligen måste den starta om disken och bryta accessen till den, så det funkar ju dåligt om man bootat från den. Så därför bootar man från en CD istället. Eller du kanske hade föredragit diskett?

Permalänk
Medlem

USB Stick > CD-Skiva

Tror han hellre hade velat köra från usb-sticka istället för cd-skiva

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Inaktiv

En redan bra SSD blir ännu bättre, kan bli årets julklapp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dedde:

" Ändringsloggen skvallrar även om snabbare uppstart för systemet, bättre kompatibilitet med olika styrkretsar samt färre problem vid kallstart."

Låter som en gammal bil uppe i norrland.. xD

Haha, jag reagerade också på det. Det kan vara första gången jag har hört uttrycket kallstart i en text om datorer.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av rSon:

Haha, jag reagerade också på det. Det kan vara första gången jag har hört uttrycket kallstart i en text om datorer.

En kallstart innebär att man startar datorn från avstängt läge, till skillnad från en varmstart som sker utan att datorn varit avstängd, en omstart alltså.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

En kallstart innebär att man startar datorn från avstängt läge, till skillnad från en varmstart som sker utan att datorn varit avstängd, en omstart alltså.

I en text om datorer var nyckelorden i meningen. Jag vet mycket väl vad en kallstart innebär, men tack ändå!

Permalänk
Medlem

Jag har denna SSD också, ruggigt stabil är den och prisvärd.

Permalänk
Medlem

är det bara jag som tänker på Micronic´s Moderkort när Micron nämns?

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av rSon:

I en text om datorer var nyckelorden i meningen. Jag vet mycket väl vad en kallstart innebär, men tack ändå!

Inte menat att vara nedsättande, antog att du inte hade hört talas om det över huvud taget då det inte är något specifikt för datorer. Kanske jag som har dålig humor och inte ser det roliga i ordet kallstart bara

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av edalen:

Förmodligen måste den starta om disken och bryta accessen till den, så det funkar ju dåligt om man bootat från den. Så därför bootar man från en CD istället. Eller du kanske hade föredragit diskett?

Precis. Det som är nice med denna update är att den inte raderar det man har på disken (dock säkrast att ta backup innan). Mot vad som sägs så funkar det även i AHCI mode. Jag kanske hade tur eller så funkar det på vissa kort. Uppdateringen tog några sekunder. Vissa program startar märkbart snabbare och även uppstart av Windows upplever jag som snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Ingen dum nyhet eftersom en sådan beställdes i fredags

Haha, samma här; fick precis sms om att den ligger på postutlämningen och väntar:)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Inte menat att vara nedsättande, antog att du inte hade hört talas om det över huvud taget då det inte är något specifikt för datorer. Kanske jag som har dålig humor och inte ser det roliga i ordet kallstart bara

Ja, vilken dator startas egentligen varm?;)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redstar:

Ja, vilken dator startas egentligen varm?;)

Skickades från m.sweclockers.com

ja om du har haft datorn igång ocg stänger av den i 5minuter och sedan startar den.
Eller bara startar om.

Då är datorn varm bara så du vet

Permalänk
Medlem

hmm, verkar ganska krångligt att uppdatera enligt deras guide, någon som kan prova och säga om det är värt att uppdatera, eller om man lika gärna kan vara utan.
någon som vet ifall ssd kan gå sönder om man uppdaterar firmware när tex ett strömavbrott kommer, eller är det bara datan som går förlorad?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

hmm, verkar ganska krångligt att uppdatera enligt deras guide, någon som kan prova och säga om det är värt att uppdatera, eller om man lika gärna kan vara utan.
någon som vet ifall ssd kan gå sönder om man uppdaterar firmware när tex ett strömavbrott kommer, eller är det bara datan som går förlorad?

javisst kan den gåsönder eller kanske pajja all data på disken, men oddsen är väldigt låga. och jag kan inte se hur det kan vara så svårt att bränna en skiva, starta om och sen skriva "yes". så jag tror att om du lyckas skriva ett inlägg här på forumet kan du utan problem klara av en update!

Permalänk
Avstängd

tråden i forumet gällande prestanda ökningen
http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/1033810-crucial-m4...

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Jag uppdaterade precis!

Får ca 7-8% bättre över nästan alla read/writes, stort some smått. Väl värt!

Jag följde manualen;

1) Brände .iso till cd-skiva
2) Konfiguerade SATA till IDE-läge i BIOS
3) Bootade därefter med skivan i
4) Skrev 'yes' där den frågade om man vill uppdatera
5) Datorn startar om, och jag ställde bara tillbaka SATA/IDE till ACHI.

Done! Funkar skitbra!

Visa signatur

Vänligen,
Gabe

Permalänk

Synd att man inte har en dvd-läsare

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel i5 2500K 4.4 GHz| Processorkylare: Corsair H80 | RAM: Corsair 8GB 1600MHz VENGEANCE | Grafikkort: XFX Radeon 6970 Crossfire | Nätaggregat: Corsair AX1200
Skärm: Samsung S27A950D | Tangentbord: Razer Lycosa | Mus: Razer Deathadder Respawn (Lefthand edition) | Musmatta: Razer Goliathus

Permalänk
Medlem

Trevligt, jag som ska köpa en sådan imorgon.

Går det bra att uppdatera den direkt innan man installerat OS osv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Inte menat att vara nedsättande, antog att du inte hade hört talas om det över huvud taget då det inte är något specifikt för datorer. Kanske jag som har dålig humor och inte ser det roliga i ordet kallstart bara

Det är troligtvis inte du som har dålig humor. Som Dedde skrev drar man lätt referenser till en gammal bil istället för en dator när man hör ordet kallstart, så därför tycker jag att ordvalet är komiskt i artikeln.

Permalänk
Medlem

Är det någon som har har haft strul med denna (Bsod)....?

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk

Va irriterande beställde nyss en SSD >.<

Permalänk

Jaaaa!!! Är så lycklig nu. Hade det nämna "kallstartsproblemet". Gick från fyra minuter till 24 sekunder i uppstartstid med den nya firmwaren.

Visa signatur

The flower would also have been acceptable.