Har MMO utvecklingen avstannat?

Permalänk

Har MMO utvecklingen avstannat?

Konstaterar att spelutvecklingen generellt saktat ner vad gäller tekniska krav för att kunna köra ett spel (läs Crysis 2 mfl), vilket iofs kan vara av godo.

MMO spel måste utvecklas ännu långsammare då andra parametrar än grafikkort kommer in. Processorer, Bredbandsanslutningar, för att inte tala om servertekniken som sällan nämns på spelforum.

Dock måste jag säga att trots att ett MMO givetvis inte får kräva svindyra datorer (som min hehe) så känns det ändå som utvecklingen borde gå lite snabbare.

Fortfarande så slår "dinosauriern" WoW på de flesta punkter spel som Rift, Aion, Allods, StarTreck Online, LOTRO, AoC, DDO mfl, utom kanske på grafisk detaljrikedom. Men servermässigt, spelmässigt så ligger Blizzard före de flesta.

Mina favoritspel som mortal Online, Entropia, Darkfall och Fallen Earth har ofta serverproblem och lagg.

EVE-online är i mitt tycke det MMO som fungerar bäst i dag på alla plan. Håller ni med?

Just nu väntar jag och många av er på spel som SWTOR (beställt min collectors eddition redan), The Secret World (förspelet startade lite knackigt i går), Tera, Darkfall 2.0 och kanske Skyrim. Kommer vi bli besvikna?

Har redan hört besvikna röster om SWTOR från mässor.

Har själv med stor besvikelse varit med från start i Aion , Rift (stoppade vid level 35), FFXIV. Troy häromveckan var totalt menlöst. Några som tycker dessa uppfyllde förväntningarna?

Just nu spelar jag (men ytterst lite): Age Of Empires Online och Darkfall med besök i Mortal Online en gång i veckan... om detta beror på allmän speltrötthet http://massively.joystiq.com/2011/08/25/the-perfect-ten-how-t... , eller att man är spänd inför kommande titlar som ska sopa mattan med de spel jag har installerade nu vet jag inte.

Har kommande titlar vad som krävs för att inte bli ett nytt Faxion eller APB??? Kommer man att äntligen sluta ha WoW som referens???

VI SYNS ONLINE

(Jag är medveten om att ovan nämnda spel skiljer sig åt något enormt. Men gemensamt är att funktioner såsom servrar, support och för att inte tala om community är extremt viktiga för spelupplevelsen.)

Visa signatur

Nvidia RTX 2080Ti | Intel Core i7 3,7GHz | RAM 32Gb 1333Mhz | Acer Z-321QU 32' 2560x1440@144HZ|

Permalänk
Hedersmedlem

WoW har ju bristfällig grafik av två anledningar:

1. Spelet släpptes tidigt 2005, och då var grafiken inte alls lika utvecklad som idag. Med tiden har det ju kommit en del updates på den fronten, men man kan inte uppdatera en gamal grafikmotor hur mycket som helst.

2. WoWs stora styrka är ju att det krävs så mycket hårdvara för att SPELA det. För att maxa det krävs det mer än man kan tro. (Skuggor är en bitch). Detta är en genomgående trend i Blizzards alla spel, de vill ju att så många som möjligt ska kunna spela spelet.

Och detär just pga WoWs enorma spelarantal, som inget annat MMO kommer nära, som det alltid ligger till referens när man ska jämföra spel.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

Menar du MMO som i MMORPG, eller MMO i allmänhet?

De MMO spelen som jag sitter och väntar på just nu är GW2 och Tera Online och BF3. Gillar hur combaten ser ut i Tera och GW2 och imo så är det den viktigaste saken i ett MMORPG. Jag känner mig lite besviken på SWTOR för det är ju ett s.k. hotkey baserad combat, men det som tilltalar mycket i SWTOR för mig är att det är mycekt story och att man för göra egna val. Men SWTOR är inget jag själv kommer att köpa.

och bf3.. ja det är bf3

Jag har totalt tröttnat på WoW, tog en paus från våras i några månader tills slutet av juli. Jag köpte en månad och denna månad går ut nångång idag eller imorgon och jag har inte spelat på cirka 1-2 veckor för att jag inte har haft någon lust alls att spela.
De spel jag sitter och spelar nu (det är inte mycket jag spelar men när jag väl gör det) är Crysis 2 singleplayer eller MW2.

Visa signatur

| AMD Phenom II 1055T @ 3.3GHz | Sapphire R9 380x | Corsair Force 3 120GB | M4A87TD/USB3 |

Permalänk
Skrivet av Leifson:

WoW har ju bristfällig grafik av två anledningar:

1. Spelet släpptes tidigt 2005, och då var grafiken inte alls lika utvecklad som idag. Med tiden har det ju kommit en del updates på den fronten, men man kan inte uppdatera en gamal grafikmotor hur mycket som helst.

2. WoWs stora styrka är ju att det krävs så mycket hårdvara för att SPELA det. För att maxa det krävs det mer än man kan tro. (Skuggor är en bitch). Detta är en genomgående trend i Blizzards alla spel, de vill ju att så många som möjligt ska kunna spela spelet.

Och detär just pga WoWs enorma spelarantal, som inget annat MMO kommer nära, som det alltid ligger till referens när man ska jämföra spel.

Håller med dig. Cataclysm tänjde gränserna för vad som är möjligt med den motorn något enormt vilket är imponerande. Kan dock säga att på min stora skärm i full upplösning blir bristerna extremt tydliga.

Spelarantalet i olika spel imponerar inte så mycket på mig. Det är antalet spelare på den server du är som är avgörande. EVE är ju givetvis outstanding där. I spel som bygger på klan/guild verksamhet är det bara din server som är intressant (Darkfall EU-1 tex hehe), allt annat blir ovidkommande.

Måste säga att det nya guildsystemet i WoW har förbättrat det något enormt. Innan var det ju ett rent solospel där du bara behövde en random grupp för att nå dina mål... inga egentliga gemensamma mål fanns.

Jag är defenitivt en fantasy fantast (med EVE som undantag) och måste säga att Mortal Online och Darkfall är framtiden för MMORPG-PvP. Helt öppen värld där politken spelar roll. Ännu saknar båda viktiga sandboxelement men det kommer nog. Där man från start kan göra nytta för klanen/guildet och känna att man behövs.

Jag hoppas att de tydliga fraktionerna i The secret World kommer att leda till en hög känsla av tillhörighet när det väl släpps. FunComs taktik att låta oss välja fraktion redan nu, 8 månader innan släpp, och att detta kommer att påverka vårt spelande då är genialt... men skapar ett brutalt längtande.

Visa signatur

Nvidia RTX 2080Ti | Intel Core i7 3,7GHz | RAM 32Gb 1333Mhz | Acer Z-321QU 32' 2560x1440@144HZ|

Permalänk
Skrivet av Främling:

Just nu väntar jag och många av er på spel som SWTOR (beställt min collectors eddition redan), The Secret World (förspelet startade lite knackigt i går), Tera, Darkfall 2.0 och kanske Skyrim. Kommer vi bli besvikna?

Har redan hört besvikna röster om SWTOR från mässor.

Jag själv och många andra (tror jag) kommer nog bli rätt saftigt besvikna på swtor, precis som du antyder. Körde själv betan och det föll mig inte alls i smaken, långt ifrån. Guild Wars 2 har potential att bli den stora hitten, det känns som det är väldigt solitt rakt igenom och de har tänkt på alla aspekter. The secret world är jag starkt förväntansfull på men om det blir lyckat eller inte känns osäkert. Det som verkligen tilltalar mig är spelvärlden och stämningen, men gameplay är ju superviktigt och eftersom de knappt visat något av det är det svårt att säga något om det.

Visa signatur

Asrock P67 Pro 3 // Core I5 2500K@4.2ghz // 8gb Corsair XMS3 1600mhz // Asus GTX 560ti DCUII @1ghz core/2.2ghz mem // XFX Core Edition 750w // Samsung 830 128gb // Antec 1200 chassi

3dmark11 P 5400

Permalänk
Skrivet av 92:

Menar du MMO som i MMORPG, eller MMO i allmänhet?

De flesta spel jag nämnt faller nog mer under MMORPG epitetet. Det är minst sagt rörigt när man ska beskriva ett spel som börjar på MMO...
Många vänder sig mot RPG och säger att "jag roleplayar inte..." fast dom är tex ledare för ett bolag i EVE ...
Spelen jag älskar har öppna eller semiöppna världar. Sen om man kan välja olika spelstilar så är det bara bra.
En stor diskussion i Darkfall Online har varit balanseringen i 1v1 PvP! Detta i en helt öppen PvP/Full Loot värld som bygger på att ta och hålla byar och städer, samt sjöslag!?! Dvs många ser det som ett arenaspel/fps-spel fast det är ett rent sandbox mmo... Samma diskussion finns i Mortal Online.

Det finns en krock i alla "All PvP / Full Loot -open world" spel mellan RPG & FPS spelare. Men det att båda dessa spelartyper möts här gör det häftigt. En FPS spelare kan utrustas och supportas av RPG spelarna. All bra utrustning craftas av spelarna.

Problemen uppstår dock när servrarna dräneras på spelare när dom upptäckt allt, tröttnat på att försöka ta andras städer, sitter på en förmägenhet, nått maxstats... då sinar spelarbasen. detta är den stora utmaningen för Open Worldspel framöver.

Spel som Wow kan alltid göra några nya zoner, dungeons, levlar och achivements. Men spelardrivna spel är svårare att hålla vid liv.

Visa signatur

Nvidia RTX 2080Ti | Intel Core i7 3,7GHz | RAM 32Gb 1333Mhz | Acer Z-321QU 32' 2560x1440@144HZ|

Permalänk

För min del så får MMO-fronten gärna stå still några år till, då jag redan för 2 år sedan kom på ett saftigt koncept och idéer till ett eget MMO, och jag är rädd att när jag väl kommer upp i grad i spelbranschen att allt inom genren redan ska vara plockat så att säga. Jag börjar märka lite av mina egna idéer i andra MMO´s på väg ut, fast en variation. Bland annat politikersystemet,

Men för att svara på din fråga, eller nåt. Jag var med och spelade WoW i ett par år, men tröttnade innan WoTLK, ungefär samtidigt som daily quests började uppenbara sig. Sen dess har jag prövat Aion och RIFT, inget som jag riktigt fastnade för (dock så tyckte jag Aion hade grym potential, men på nåt sätt gick det snett. Jag vet inte vad NCSoft höll på med, men nåt var det).

Sen dess har jag längtat efter ett bra MMO, som man kan spendera mycket tid i utan att behöva göra 3 eller 4 saker varje dag för att hänga med, och med mycket variation. Jag tror att dagens företag bara är intresserad att tjäna lite stålar, så det känns som att företagen släpper spelen lite snabbare än de borde, så de inte riktigt hinner bygga mer på det.

Oh, när jag, om jag lyckas bli spelutvecklare högt inom ett företag eller nåt, så kommer jag antagligen göra så att man kan, genom att spela våra spel, tjäna någonting utanför spelet av värde, till exempel poäng för att köpa ytterligare spel för. För jag brukar ibland känna att ok, det här spelet är bra, men när dess livscykel har gått ut och jag slutar spela det, då kommer alla mina spenderade timmar vara som bortkastade och det skulle kännas bättre om jag kunde få med mig av min framgång i spelet vidare på nåt sätt. Bara en tanke

Permalänk

Har spelat wow ganska länge och tagit pauser massor med gånger men nu sista köpte jag 1 månad , spelade några raids och sen slutade jag helt. Verkar som det är dött nu för min del och folk jag spelade med som gjort samma sak.

Nästa stora mmo är nog blizzards Titan. Vem vet kanske lurar dem tillbaka oss.

Jag tror in old republic kommer bli någon hit, väntar tills trial där så man kan testa de. Annars vette***. Får vänta och se och spela LOL och BF3 samt Deus Ex tills de kommer något som är värt till oss gamla oldschool wow nissar.

Visa signatur

EMS Design Webbyrå i Stockholm:
http://www.emsdesign.se
Inet Fraktfritt
https://www.inet.se/artikel/6101343/
"Citera för svar/respons"

Permalänk
Medlem

Den "bristfälliga" grafiken i WoW vägs upp mer en väl av utmärkt design och stil, något som andra "snygga" ibland faller på. Det må vara gammalt, men det är faktiskt ett rätt så vackert spel på många områden.

Det fanns en video jag hittade på Youtube för ett tag sen som gick över varför andra MMOs inte slått igenom jämfört med WoW, men jag minns inte namnet. Egentligen så kan den summeras av att det kontrollerna flyter på helt enkelt. Jämför man med säg LoTRO så känns det stelt och förvirrande där.

Permalänk
Medlem

Snackar vi grafik så tycker jag inte att den alls har avstannat, i WoW Cataclysm kom det ju ganska uppdaterad grafik och som tidigare nämnts så kräver skuggor extremt mycket. Målet med MMO(RPG) är ju att så många som möjligt ska kunna spela samtidigt, och tror att merparten (över 50% av alla som spelar) inte är SweC'are som byggt sina egna datorer utan sitter med en märkesdator med delar från 2007 som de köpte för överpris vilket resulterar i att de inte kan spela jättekrävande spel (kanske liten överdrift, men tror att de flesta förstår vad jag menar, ).

Sen är ju en grej tiden det tar att göra ett MMORPG. SWtOR har ju utvecklats sen 2005 eller 2006, man strävar ju efter att slå WoW, att få in WoW + 3 expansioner kräver enorm tid. Ett företag lär knappast kunna släppa ett spel som är på lika många GB som WoW var 2005, utan man måste få in minst 25-30 GB för att ha en chans att få en stabil spelarbas, eller hur man nu ska beskriva det. För att ha ett bra MMORPG som kommer hålla sig i flera år måste man ha ganska många hundratals timmar med gameplay per gubbe MED variation, så det tar ju sin tid.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z270H GAMING, i7 7700K, MSI GTX 1080 Ti 11 GB Gaming, Corsair HX 850W, Corsair 16GB, Samsung 850 500 GB, Samsung 830 256GB, WD Black 1TB, BenQ XL2420T

Permalänk
Medlem

Jag håller med dom flesta här i tråden. Men jag har en teori om varför nästan alla upplever denna "spel trötthet" på MMOs, som många beskriver. Om vi nu tar WoW som exempel, så spelade ALLA det från början. Och med tiden så säger dom flesta att WoW blir sämre och sämre för varje expansion som kommer osv. Men så är det faktiskt inte, WoW blir inte sämre. Men det är känslan av WoW som är borta. Alla vi kommer ihåg känslan man hade när körde WoW i Vanilla på 60. Känslan av att dinga 60 för första gången och känslan av att downa sin första raidboss och känslan när man fick sitt första epic item. Det är den känslan som är borta. Och varför kan en sån känsla bara försvinna? Det beror nämligen på att man har spelat spelet för mycket. Man har redan varit med i raids och gjort allt det där som fick en att känna sig så exalterad. Och det är exakt samma sak som allt annat. När man var liten tyckte man att julafton var det roligaste och det bästa som fanns och man satt med fjärilar i magen och längtade flera dagar innan. Nu har man varit med om det och haft julafton. Visst kan ni hålla med mig om att det känns inte likadant med julafton nu som det gjorde när man var liten, right? Så är det med allt. Visst är det kul att åka till ett nöjesfält? Tror du att du skulle tycka det var lika kul varje gång om du skulle åka dit varje dag i ett år? Nej, självklart inte. Visst är tårta gott? Tror du att det skulle vara lika gott varje gång om du åt det till frukost, lunch och middag varje dag? Nej.

Och om vi nu alla redan har upplevt denna känsla om MMORPGs som till och med fick oss beroende, så kommer vi ALDRIG kunna uppleva samma sak igen. Men ändå vill vi uppleva den känslan igen som vi kommer ihåg genom att testa andra olika MMOs. Det här tror jag också är anledningen till att dom flesta inte tycker att något annat MMORPG spel är lika bra som WoW. Eftersom man inte upplever samma känsla.

Nu kanske det sitter folk här som inte fattar ett piss av vad jag säger, men dom som någon gång fastnat i WoW träsket förstår nog vad jag menar.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

WoW har ju bristfällig grafik av två anledningar:

1. Spelet släpptes tidigt 2005, och då var grafiken inte alls lika utvecklad som idag. Med tiden har det ju kommit en del updates på den fronten, men man kan inte uppdatera en gamal grafikmotor hur mycket som helst.

2. WoWs stora styrka är ju att det krävs så mycket hårdvara för att SPELA det. För att maxa det krävs det mer än man kan tro. (Skuggor är en bitch). Detta är en genomgående trend i Blizzards alla spel, de vill ju att så många som möjligt ska kunna spela spelet.

Och detär just pga WoWs enorma spelarantal, som inget annat MMO kommer nära, som det alltid ligger till referens när man ska jämföra spel.

Klart man kan vill företaget utveckla motorn så kan man. EVE - Online släpptes 2003 Live, beta började tidigt 2001 vad jag hört.

Grafiken har uppdaterats konstant, nyligen försvann Pixel Shader 2 som lägsta support, Gamla CPUer kan inte längre köra eve pga SSE uppdatering etc.

Quantum Rise som släpptes ett tag sen var den största grafik patchen de gjorde.

Incarna :

Incarna jul uppdatering preview

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Skrivet av vikham:

Jag håller med dom flesta här i tråden. Men jag har en teori om varför nästan alla upplever denna "spel trötthet" på MMOs, som många beskriver. Om vi nu tar WoW som exempel, så spelade ALLA det från början. Och med tiden så säger dom flesta att WoW blir sämre och sämre för varje expansion som kommer osv. Men så är det faktiskt inte, WoW blir inte sämre. Men det är känslan av WoW som är borta. Alla vi kommer ihåg känslan man hade när körde WoW i Vanilla på 60. Känslan av att dinga 60 för första gången och känslan av att downa sin första raidboss och känslan när man fick sitt första epic item. Det är den känslan som är borta. Och varför kan en sån känsla bara försvinna? Det beror nämligen på att man har spelat spelet för mycket. Man har redan varit med i raids och gjort allt det där som fick en att känna sig så exalterad. Och det är exakt samma sak som allt annat. När man var liten tyckte man att julafton var det roligaste och det bästa som fanns och man satt med fjärilar i magen och längtade flera dagar innan. Nu har man varit med om det och haft julafton. Visst kan ni hålla med mig om att det känns inte likadant med julafton nu som det gjorde när man var liten, right? Så är det med allt. Visst är det kul att åka till ett nöjesfält? Tror du att du skulle tycka det var lika kul varje gång om du skulle åka dit varje dag i ett år? Nej, självklart inte. Visst är tårta gott? Tror du att det skulle vara lika gott varje gång om du åt det till frukost, lunch och middag varje dag? Nej.

Och om vi nu alla redan har upplevt denna känsla om MMORPGs som till och med fick oss beroende, så kommer vi ALDRIG kunna uppleva samma sak igen. Men ändå vill vi uppleva den känslan igen som vi kommer ihåg genom att testa andra olika MMOs. Det här tror jag också är anledningen till att dom flesta inte tycker att något annat MMORPG spel är lika bra som WoW. Eftersom man inte upplever samma känsla.

Nu kanske det sitter folk här som inte fattar ett piss av vad jag säger, men dom som någon gång fastnat i WoW träsket förstår nog vad jag menar.

Mycket bra inlägg.
Min första char i WoW var en gnome mage (han är still going strong L85 hehe) och jag viste inget om spelet. Varje ny zon var en upplevelse... jag dog konstant (händer sällan i spel i dag) och jag tänkte konstant på spelet när jag var på jobbet. I dag blir man praktiskt taget aldrig överraskad... inte ens när man betatestar ett spel man inte vet så mycket om.

Visa signatur

Nvidia RTX 2080Ti | Intel Core i7 3,7GHz | RAM 32Gb 1333Mhz | Acer Z-321QU 32' 2560x1440@144HZ|

Permalänk
Medlem
Skrivet av vikham:

Jag håller med dom flesta här i tråden. Men jag har en teori om varför nästan alla upplever denna "spel trötthet" på MMOs, som många beskriver. Om vi nu tar WoW som exempel, så spelade ALLA det från början. Och med tiden så säger dom flesta att WoW blir sämre och sämre för varje expansion som kommer osv. Men så är det faktiskt inte, WoW blir inte sämre. Men det är känslan av WoW som är borta. Alla vi kommer ihåg känslan man hade när körde WoW i Vanilla på 60. Känslan av att dinga 60 för första gången och känslan av att downa sin första raidboss och känslan när man fick sitt första epic item. Det är den känslan som är borta. Och varför kan en sån känsla bara försvinna? Det beror nämligen på att man har spelat spelet för mycket. Man har redan varit med i raids och gjort allt det där som fick en att känna sig så exalterad. Och det är exakt samma sak som allt annat. När man var liten tyckte man att julafton var det roligaste och det bästa som fanns och man satt med fjärilar i magen och längtade flera dagar innan. Nu har man varit med om det och haft julafton. Visst kan ni hålla med mig om att det känns inte likadant med julafton nu som det gjorde när man var liten, right? Så är det med allt. Visst är det kul att åka till ett nöjesfält? Tror du att du skulle tycka det var lika kul varje gång om du skulle åka dit varje dag i ett år? Nej, självklart inte. Visst är tårta gott? Tror du att det skulle vara lika gott varje gång om du åt det till frukost, lunch och middag varje dag? Nej.

Och om vi nu alla redan har upplevt denna känsla om MMORPGs som till och med fick oss beroende, så kommer vi ALDRIG kunna uppleva samma sak igen. Men ändå vill vi uppleva den känslan igen som vi kommer ihåg genom att testa andra olika MMOs. Det här tror jag också är anledningen till att dom flesta inte tycker att något annat MMORPG spel är lika bra som WoW. Eftersom man inte upplever samma känsla.

Nu kanske det sitter folk här som inte fattar ett piss av vad jag säger, men dom som någon gång fastnat i WoW träsket förstår nog vad jag menar.

Väl skrivet. Håller helt och hållet med!

Visa signatur

Chassi Fractal Design Define R5 Moderkort ASUS B450F CPU Ryzen 3600x
GPU Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil Minnen Corsair Vengeance Black 32GB 3200MHz SSD Samsung 840 EVO 250GB, Samsung 970 EVO 500GB
HDD Western Digital Caviar Black 1TB PSU Fractal Design Newton R3 600W 80+ Platinum
Skärm MSI Optix MAG321CQR, 32" 1440p 144hz

Permalänk
Skrivet av vikham:

Jag håller med dom flesta här i tråden. Men jag har en teori om varför nästan alla upplever denna "spel trötthet" på MMOs, som många beskriver. Om vi nu tar WoW som exempel, så spelade ALLA det från början. Och med tiden så säger dom flesta att WoW blir sämre och sämre för varje expansion som kommer osv. Men så är det faktiskt inte, WoW blir inte sämre. Men det är känslan av WoW som är borta. Alla vi kommer ihåg känslan man hade när körde WoW i Vanilla på 60. Känslan av att dinga 60 för första gången och känslan av att downa sin första raidboss och känslan när man fick sitt första epic item. Det är den känslan som är borta. Och varför kan en sån känsla bara försvinna? Det beror nämligen på att man har spelat spelet för mycket. Man har redan varit med i raids och gjort allt det där som fick en att känna sig så exalterad. Och det är exakt samma sak som allt annat. När man var liten tyckte man att julafton var det roligaste och det bästa som fanns och man satt med fjärilar i magen och längtade flera dagar innan. Nu har man varit med om det och haft julafton. Visst kan ni hålla med mig om att det känns inte likadant med julafton nu som det gjorde när man var liten, right? Så är det med allt. Visst är det kul att åka till ett nöjesfält? Tror du att du skulle tycka det var lika kul varje gång om du skulle åka dit varje dag i ett år? Nej, självklart inte. Visst är tårta gott? Tror du att det skulle vara lika gott varje gång om du åt det till frukost, lunch och middag varje dag? Nej.

Och om vi nu alla redan har upplevt denna känsla om MMORPGs som till och med fick oss beroende, så kommer vi ALDRIG kunna uppleva samma sak igen. Men ändå vill vi uppleva den känslan igen som vi kommer ihåg genom att testa andra olika MMOs. Det här tror jag också är anledningen till att dom flesta inte tycker att något annat MMORPG spel är lika bra som WoW. Eftersom man inte upplever samma känsla.

Nu kanske det sitter folk här som inte fattar ett piss av vad jag säger, men dom som någon gång fastnat i WoW träsket förstår nog vad jag menar.

Jag håller med. Det ligger nått i det du säger.

En sak jag tänkte på när jag läste ditt inlägg var att jag har varit trött ett bra tag på WOW. Jag diggade TBC och sen gick det trögt i början and LK men innan CATA kom så lyckades jag med lite kompisar och 3 pugs göra 10manna raids som lyckades ta ner Arthas i sluteskedet av LK. Känslan av de gav lite pirr då folk skrek på skypen, med pugs som inte var så bra samt några irl polare. Dock var detta inget som första gånger nefarian oldschool gick ner eller ragnaros.

Anyway, jag tror du har helt rätt till en viss del men sen tror jag även att Blizz har förstört vissa delar i spelet. Saker är för lätta helt enkelt.

Jag har precis upptäckte GW2 videos etc, aldrig äns tittat åt GW hållet förut men jag hoppas på ett bra spel så man kan få lite av MMORPG glädjen tillbaka.

Visa signatur

EMS Design Webbyrå i Stockholm:
http://www.emsdesign.se
Inet Fraktfritt
https://www.inet.se/artikel/6101343/
"Citera för svar/respons"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Främling:

Konstaterar att spelutvecklingen generellt saktat ner vad gäller tekniska krav för att kunna köra ett spel (läs Crysis 2 mfl), vilket iofs kan vara av godo.

MMO spel måste utvecklas ännu långsammare då andra parametrar än grafikkort kommer in. Processorer, Bredbandsanslutningar, för att inte tala om servertekniken som sällan nämns på spelforum.

Dock måste jag säga att trots att ett MMO givetvis inte får kräva svindyra datorer (som min hehe) så känns det ändå som utvecklingen borde gå lite snabbare.

Fortfarande så slår "dinosauriern" WoW på de flesta punkter spel som Rift, Aion, Allods, StarTreck Online, LOTRO, AoC, DDO mfl, utom kanske på grafisk detaljrikedom. Men servermässigt, spelmässigt så ligger Blizzard före de flesta.

Mina favoritspel som mortal Online, Entropia, Darkfall och Fallen Earth har ofta serverproblem och lagg.

EVE-online är i mitt tycke det MMO som fungerar bäst i dag på alla plan. Håller ni med?

Just nu väntar jag och många av er på spel som SWTOR (beställt min collectors eddition redan), The Secret World (förspelet startade lite knackigt i går), Tera, Darkfall 2.0 och kanske Skyrim. Kommer vi bli besvikna?

Har redan hört besvikna röster om SWTOR från mässor.

Har själv med stor besvikelse varit med från start i Aion , Rift (stoppade vid level 35), FFXIV. Troy häromveckan var totalt menlöst. Några som tycker dessa uppfyllde förväntningarna?

Just nu spelar jag (men ytterst lite): Age Of Empires Online och Darkfall med besök i Mortal Online en gång i veckan... om detta beror på allmän speltrötthet http://massively.joystiq.com/2011/08/25/the-perfect-ten-how-t... , eller att man är spänd inför kommande titlar som ska sopa mattan med de spel jag har installerade nu vet jag inte.

Har kommande titlar vad som krävs för att inte bli ett nytt Faxion eller APB??? Kommer man att äntligen sluta ha WoW som referens???

VI SYNS ONLINE

(Jag är medveten om att ovan nämnda spel skiljer sig åt något enormt. Men gemensamt är att funktioner såsom servrar, support och för att inte tala om community är extremt viktiga för spelupplevelsen.)

Killen väntar inte på Guild Wars 2 Post ignorerad...

Permalänk
Skrivet av Crille90:

Killen väntar inte på Guild Wars 2 Post ignorerad...

Jooooo! Glömde nämna GW2.
Får nog ta tjänstledigt 2012 för att hinna spela alla nya titlar

Visa signatur

Nvidia RTX 2080Ti | Intel Core i7 3,7GHz | RAM 32Gb 1333Mhz | Acer Z-321QU 32' 2560x1440@144HZ|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Främling:

Fortfarande så slår "dinosauriern" WoW på de flesta punkter spel som Rift, Aion, Allods, StarTreck Online, LOTRO, AoC, DDO mfl, utom kanske på grafisk detaljrikedom. Men servermässigt, spelmässigt så ligger Blizzard före de flesta.

Mina favoritspel som mortal Online, Entropia, Darkfall och Fallen Earth har ofta serverproblem och lagg.

EVE-online är i mitt tycke det MMO som fungerar bäst i dag på alla plan. Håller ni med?

Som vanligt en bra post Främlingen.
Och ja, mmo utvecklingen har tvär haltat. Jag skulle vilja gå så pass långt och påstå att den har gått tillbaka i utvecklingen. Ta Ultima Online som exempel- det gick att gör en drös saker i det spelet som man i dagens mmo inte kan göra. UO var inte på något sätt ett perfekt spel, det vill jag inte påstå, men jag kommer ihåg när man satt med sitt knastrande modem och tänkte "i framtiden...oh tusan så häftigt det kommer vara att bygga sina fort, segla ut på haven eller bedriva handel med fienden, och tänk vilken suverän grafik spelen kommer ha. Vilket äventyr!". Nu har vi mkt bättre grafik, om man föredrar polys framför pixlar ;), men valfriheten har krympt samtidigt som världen ens karaktär finns i har blivit mindre utforskarvänlig. För varför ska jag ta min karaktär till den där häftiga slottet när jag via "questhelpern" vet att det inte finns något där..

Mina favorit spel är också Fallen Earth, Mortal online (som koncept), Eve, Earthrise... men alla av dem lider av det du nämnde i din post och det vill jag inte uppleva som betalande kund. Marknaden har säkert förändrats och man sitter själv och vill ha samma sak som tidigare...

Edit: Dock håller jag inte med om wow grafiska begräsningar. Visst är motorn uråldrig, men via smart artyparty så står sig det grafiska än idag. Världen är väldigt fin och suger lätt i en liksom

Edit 2: Jag skulle vilja slå ett slag för Dawntide som just nu ligget i beta. Spelet är ett fantasy mmo med väldigt öppen struktur. Dock lider den av lag och dåligt optimerad grafikmotor.
http://www.dawntide.net/
Även Archage ser spännande ut med sitt politiska system http://www.archeage.com/en

Edit 3: Detta kommer från mmo-torsk som har gått igenom följande spel: A Tale in the Desert V, Aika, Aion, Allods Online, Anarchy Online, ArchLord, Atlantica Online, Black Prophecy, Champions Online, Craft of Gods, Dawntide, Dark Age of Camelot, Darkfall, EVE Online, EverQuest, EverQuest II, Fallen Earth, Final Fantasy XI, Final Fantasy XIV, Forsaken World, Furcadia, Guild Wars, Jade Dynasty, Lineage 2, MapleStory, Mortal Online, Neocron 2, Perfect World International, Priston Tale II: 2nd Engima, Requiem: Bloodymare, Rift, Runes of Magic, Runescape, Ryzom, Shaiya, Soul of the Ultimate Nation, Star Trek Online, Ultima Online, Vanguard: Saga of Heroes, Warhammer Online: Age of Reckoning, WonderKing, World of Tanks, World of Warcraft, Wurm Online, Age of Conan: Unchained, Alganon, Dungeons & Dragons Online: Eberron Unlimited, Eden Eternal, Global Agenda and Lord of the Rings Online, APB: Reloaded, Earthrise, Gods and Heroes: Rome Rising, LEGO Universe

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Främling:

Mycket bra inlägg.
Min första char i WoW var en gnome mage (han är still going strong L85 hehe) och jag viste inget om spelet. Varje ny zon var en upplevelse... jag dog konstant (händer sällan i spel i dag) och jag tänkte konstant på spelet när jag var på jobbet. I dag blir man praktiskt taget aldrig överraskad... inte ens när man betatestar ett spel man inte vet så mycket om.

Sin första karaktär i wow (2005) var någonting speciellt alltså, helt klart.
Som du säger när man utforskade alla zoner, sin klass, pvpandet samt alla nya instancer och sättet man träffade nytt folk.

Men det var då, iaf för mig.
En bit in i Burning Crusade började spelet släppa lite för mig, spelade mest för att vi var ett skönt gäng som spelade.
Sen dess har man tagit breaks och kört andra MMO:s under tiden som GW, Aion och FFXIV.

FFXIV var jag oerhört taggad på, jag älskade hur spelet såg ut faktiskt, men styrning och resten av spelet var inget jag var så nöjd över.
Aion älskade jag från start, sättet hur du kunde skapa din personliga karaktär och PvP var underbart där.
Efter en tid lade man även ner Aion då det blev lite grindfest av det hela och andra saker IRL spelade in.
Prövade på det nu för några månader sedan igen och blev positivt överraskad hur mycket det hade förändrats sen December 2009, så nu har jag spelet lite halvslött där faktiskt.

WoW ligger nog på min hylla förevigt nu, mina dagar där är spelade känns det som.
Nu tillbringar jag mina få speltimmar på QuakeLive mestadels i väntan på BF3 som många andra väntar på.

Var även lite sugen på StarWars nya nu, men det verkar ju floppa sönder enligt vad man hört/läst.

Framtiden ger nog svaret tror jag, var man hamnar.
Ses online

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk

Jag tycker att WoW har bäst grafik av alla RPG MMOs där ute när man kör på högsta utom skuggor kanske. Det slår lätt Rift som har i mitt tycke dyster och mörk grafik och man tom ser intes ansikten på mobs man fightar. AoC har en sån typ av grafik som Elder scrolls, som är snyggt när det kommer men blir ful och gammalt efter några år. WAR har samma lite cartoonish stil, men i mycket sämre kvalite och utsuddade detaljer, dessutom blir man mycket begränsad av vart man kan gå och jag får inte alls samma storhetskänsla som när jag tex vandrar genom Stranglethorn eller flyger i Deepholme. Det är bara några av exempel.
Jag har själv tröttnat på WoW och söker nånting likvärdigt bra där ute. Det finns inte just nu och jag får en känsla att om inte GW2 och SWTOR lyckas bringa tillbaka samma slipning och kvalite så kommer jag få vänta mycket länge. Jag menar hur länge gjorde blizzard WoW? 3-2år? Spelutvecklarna har förfaan haft på sig 8 år snart att skapa en likvärdigt upplevelse, men alla har epic failad efter varandra.

Permalänk
Medlem

Guild Wars 2, mer behövs inte sägas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FribBe:

Guild Wars 2, mer behövs inte sägas.

Verkar inte alltför speciellt http://youtu.be/irv5PjA1wDM

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Verkar inte alltför speciellt http://youtu.be/irv5PjA1wDM

Han menar antagligen att det är det spelet där MMO utvecklingen defintivt avstannat, punkt slut .... och det har han nog rätt i ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av 92:

Menar du MMO som i MMORPG, eller MMO i allmänhet?

De MMO spelen som jag sitter och väntar på just nu är GW2 och Tera Online och BF3.

BF3 är definitivt inget MMO...

Permalänk
Medlem

Ett spel som jag har spanat in länge men inte testat än är Vindictus (http://www.facebook.com/VindictusEurope). Det är än så länge bara släppt i USA men ska komma till Europa i höst.
MMORPG podcasters höjer det här till skyarna med påstående som att detta är framtiden för MMORPG spelen men för övrigt har jag inte hört så mycket.

Någon av er som har hört något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Acroo:

Ett spel som jag har spanat in länge men inte testat än är Vindictus (http://www.facebook.com/VindictusEurope). Det är än så länge bara släppt i USA men ska komma till Europa i höst.
MMORPG podcasters höjer det här till skyarna med påstående som att detta är framtiden för MMORPG spelen men för övrigt har jag inte hört så mycket.

Någon av er som har hört något?

Det är inte ett massivt multiplayer online game...Snarare ett spel med en stad och sen olika hubbar där man i grupp slår på npc´s

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av JMicke:

Han menar antagligen att det är det spelet där MMO utvecklingen defintivt avstannat, punkt slut .... och det har han nog rätt i ...

Menar dock att ArenaNet är lite mer nyskapande än många andra utvecklare.. Ingen healing class/profession alls i GW2 till exempel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Verkar inte alltför speciellt http://youtu.be/irv5PjA1wDM

Du kan inte döma spelet efter att ha sett en class, och bara en ras. Asuran i detta fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Det är inte ett massivt multiplayer online game...Snarare ett spel med en stad och sen olika hubbar där man i grupp slår på npc´s

Ok, du får gärna utveckla lite om du känner till något mer

Permalänk
Medlem

Imo går MMO utvecklingen åt fel håll. Alla spel blir mer casual och saknar PvP delen.
Open PvP, klan wars, inga instanser (folk ska inte kunna gömma sig från pvp), segt levlande så folk har något att lämna town för.

Fulldrops ska vara värda något, det ska bara vråla i vent när något med 1/570950 droprate kommer från en vanlig mob.

Lineage2 före Freya updaten var helt klart bästa MMO någonsin.

36h pvps för raids, 200v200 masspvp 04:00 en onsdag om vilken klan som ska döda bossen som just spawna <3

Släppt 2003 och fortfarande helt ok grafik.
http://data.fuskbugg.se/skalman02/4e5b9988c6cd8_Shot00084.jpg

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.