Asus F1A75-I Deluxe och Asrock A75M-ITX

Permalänk
Melding Plague

Asus F1A75-I Deluxe och Asrock A75M-ITX

AMD A-serien "Llano" med CPU och GPU på samma krets är en processor med potential i HTPC-datorer. SweClockers undersöker två passande moderkort i Mini ITX-storlek.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ska ni testa korten som htpckort något, jag menar, kolla hur pass bra de klarar att underklockas t e x för att spara ström och hur de hanterar uppspelningarna av blurry och t e x det så ack vanliga problemet med 24hz t e x?

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Eller så tar man en AMD E-350

Permalänk
Avstängd

Nu blir man sugen på att förnya HTPCn.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Åh, test på de två korten jag har spanat på i flera månader. Kan inte bli bättre. Ska bara hämta lite kaffe och bulle medans youtube buffrar.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 Compact | AMD Ryzen 5 7600X +
Noctua NH-D15S | Corsair 32GB | Corsair RM750X V2 | ASUS RTX 4070 Ti | ASUS Rog Strix B550-E Gaming | Corsair Force MP510 960GB

Permalänk
Medlem

Går och väntar på Asus mobot till ett htpc bygge. mums

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem

Alltid lika trevligt med lite tester! Dock så är ju varken Jonas eller Emil rädda för ESD (som vanligt) haha

Visa signatur

Citera så svarar jag!

Permalänk
Medlem

Stödjer dessa moderkort 2560x1600 via DVI med den inbyggda kretsen?

Permalänk
Medlem

Hur tar man reda på, innan man köper, hur mycket plats en CPU kylare tar på bredden/hur mycket plats det finns mellan CPU-sockeln och PCI-E platsen?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Hedersmedlem

Snyggt gjort. Läste också att asus kontrollen var tillverkad av "plats" vilket låter som ett intressant koncept

Skulle vara kul med lite test av processorer och hur de presterar mot 23,796 eller vad det var för frekvens.

Permalänk
Medlem

HTPC är för mig också 50% ljud. Klarar dom DTS HD, Dolby True HD

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Gud vad det flimrade när ni visade bios, nån inställning som spökade eller? Riktigt jobbigt och irriterande att kolla på måste jag säga, utöver det en klockren recension

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd

synd att det inte fanns något skydd gör tangentbordet på fjärrkontrollen. Känns som att man kommer att råka trycka in en del knappar ibland

Skrivet av Sergeant44:

Gud vad det flimrade när ni visade bios, nån inställning som spökade eller? Riktigt jobbigt och irriterande att kolla på måste jag säga, utöver det en klockren recension

effekt av att filma en skärm.

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av borz:

Stödjer dessa moderkort 2560x1600 via DVI med den inbyggda kretsen?

Nej tyvärr, 1920x1200 är max via DVI/HDMI för Llano.

ASUS F1A75-I Deluxe klarar dock 2560x1600 via DP, vilket nyare 2560x1600-skärmar ofta har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sergeant44:

Gud vad det flimrade när ni visade bios, nån inställning som spökade eller? Riktigt jobbigt och irriterande att kolla på måste jag säga, utöver det en klockren recension

Skrivet av sykes90:

effekt av att filma en skärm.

Flimmret var helt klart störande, något att tänka på vid nästa videorecension.

Intressant recension för övrigt.

[Edit] Det hade vart kul att se korten med alla komponenter installerade.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Proffsmoddare

Får hem Asus kortet imorgon, ska bli grymt kul att sätta ihop htpcn.

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Hedersmedlem

Upplevde inget flimmer när skärmen filmades. Fortsätt gärna med HTPC-inriktade recensioner

Permalänk
Medlem
Skrivet av sykes90:

synd att det inte fanns något skydd gör tangentbordet på fjärrkontrollen. Känns som att man kommer att råka trycka in en del knappar ibland

effekt av att filma en skärm.

Möjligt. Har dock inte varit nåt problem tidigare för dom. Jämför t.ex http://www.sweclockers.com/recension/14053-asus-crosshair-v-f... med denna så. Men men, jag håller med dig. Hade gärna sett nån form av skydd till kontrollen, alt. en mindre glansig yta på själva fjärren

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Har inte skärmflimmer med anslutning till olika jord för kamera och skärm att göra? Kanske bara jag som fått för mig det.

Permalänk
Relik 📜

Vi är faktiskt osäkra på var flimrandet kommer från, som "Sergeant44" skriver ovan har vi inte haft problemet innan. Kamerans display är episkt dålig, så vi märkte tyvärr inte problemet förrens videon var nästan klar.

I vilket fall, det handlar ju om välbekanta UEFI och trots irritationsmomentet kan man tydligt se vad som står. Vi får se till att lista ut vad som pågår till nästa video när skärm ska filmas.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

bara jag som la märke till att processorn var mycket varmare på ena kortet. körde ni med olika kylning eller visade UEFI fel ?

Visa signatur

dator 1: Cooler master Elite 430 || AMD 8120 || 8Gb corsair 1600MHz || ASUS radeon7950 dcu II || integera 500w ||
dator 2: Rasurbo BC-10 || Intel Core 2 Duo E7500 2,93GHz || 2gb corsair 800mhz || geforce 8600 gt || || Corsair cx430
ladtop: Samsung R580-JS03SE

Permalänk
Medlem
Skrivet av dookie95:

bara jag som la märke till att processorn var mycket varmare på ena kortet. körde ni med olika kylning eller visade UEFI fel ?

La märke till det jag med. Verkar som att ASUS inte kan mäta temps på ett korrekt sätt, visar galet på mitt P8P67 pro -kort också..

Permalänk
Medlem
Skrivet av dookie95:

bara jag som la märke till att processorn var mycket varmare på ena kortet. körde ni med olika kylning eller visade UEFI fel ?

Det är nåt fel med Llano och temp-mätningar. Mitt gigabytemobo visar en temp i bios (som skulle kunna stämma), speedfan visar typ 89C, coretemp visar 19C osv... Gigabytes egna program i windows visar också typ 19C.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Vi är faktiskt osäkra på var flimrandet kommer från, som "Sergeant44" skriver ovan har vi inte haft problemet innan. Kamerans display är episkt dålig, så vi märkte tyvärr inte problemet förrens videon var nästan klar.

I vilket fall, det handlar ju om välbekanta UEFI och trots irritationsmomentet kan man tydligt se vad som står. Vi får se till att lista ut vad som pågår till nästa video när skärm ska filmas.

Ska du filma en 60Hz skärm som körs i 60Hz ska du filma i 60FPS också
Testa filma ett lysrör i svenska elnätet (50Hz) i 60FPS <--- Flimmer

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk
Medlem

Bäddat för felskrivningar med fjärren. I och K har båda trillat ner en rad.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

HTPC är för mig också 50% ljud. Klarar dom DTS HD, Dolby True HD

Så länge bandbredden finns så kör OPTISKT ut så sköter förstärkaren/recivern kodningen........oftast MKT bättre än datorn

Permalänk
Medlem

Nått som skulle vara intressant att se är moderkortet med cpu på och med tillhörande kylare, då får man lite mer känsla för hur tajt det är osv....

Den lilla extrakostnaden för Asus gör att det inte är nått att diskutera...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Hur är det med Linuxstöd för GPUn på Llano? Det har ju varit lite dåligt med det och för mig känns det inte aktuellt att bygga HTPC med Winblows på.

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lonefox:

Så länge bandbredden finns så kör OPTISKT ut så sköter förstärkaren/recivern kodningen........oftast MKT bättre än datorn

Man kan inte få ut DTS HD och Dolby True HD via en optisk utgång, krävs HDMI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zillio:

Ska du filma en 60Hz skärm som körs i 60Hz ska du filma i 60FPS också
Testa filma ett lysrör i svenska elnätet (50Hz) i 60FPS <--- Flimmer

Nej har inget med fps å göra, gäller å matcha shutterspeeden på kameran med hz på skärmen om det är en CRT. så 1/50 vid 50hz etc.