Permalänk

IR USB mottagare till Harmony One

Tjena alla

Hade tänkt bygga om min gamla stationära dator till en HTPC/NAS och ställa den i ett förråd då den låter ganska mycket (out of sight, out of mind) så kom jag och tänka på "hur fan ska jag styra den?"

Först tänkte att det hade gått med nått flashigt trådlöst tangentbord typ Logitech diNovo Mini men då jag bara hade tänkt använda XBMC och se filmer och redan har en Harmony One fjärrkontroll för att motverka att det ligger massa olika styrdon överallt.
Så tänkte jag att man kan ha Logitech diNovo Mini liggandes i en låda för när man vill se på youtube filmer och använda dess mottagare till att programera Harmony One! Ack och ve så är visade det sig att den använder bluetooth så det gick det åt helvete.

Då hittade jag den här prylen, ful som stryk visst, men den fungerar genom IR iaf.

Edit: Hittade precis den här som är mycket mer astetiskt tilltalande.

Vad jag undrar är om man via dess IR mottagare kan programera Harmony One till att utföra tangentkommandon som används i tex XBMC och gömma tangentbordet för när man behöver det? För inte fan tänker jag ha den fula saken liggandes framme!

Sorry att det blev så långt inlägg.

Visa signatur

Silverstone Raven RV02B-W | Fractal Design Tesla 650W 80+ | Asus SABERTOOTH P67 | Intel Core i5 2500K 3,3GHz | Corsair 2x4GB 1600MHz XMS3 | Corsair SSD Force Series 60GB | Noctua NH-D14 | Gigabyte GeForce GTX 570 OC 1280MB | Asus Xonar DX

Permalänk

Förstår inte riktigt, om din dator står i garderoben, hur har du då tänkt köra IR till den? (IR kräver line of sight)

Andra ideer:
Det finns möjlighet att styra XBMC genom nätverket, som typ med en iphone APP tex.
BT funkar oxå om du inte har för mkt armering i väggarna.

Själv har jag min HTPC i stereohyllan, och styr den via min harmony med en hemmagjord IR mottagare som e kopplad till COM porten, samt har en Dinovo mini via BT som jag använder vid lite mer avancerade saker.

Permalänk
Skrivet av magnus18624:

Förstår inte riktigt, om din dator står i garderoben, hur har du då tänkt köra IR till den? (IR kräver line of sight)

Andra ideer:
Det finns möjlighet att styra XBMC genom nätverket, som typ med en iphone APP tex.
BT funkar oxå om du inte har för mkt armering i väggarna.

Själv har jag min HTPC i stereohyllan, och styr den via min harmony med en hemmagjord IR mottagare som e kopplad till COM porten, samt har en Dinovo mini via BT som jag använder vid lite mer avancerade saker.

Förrådet, eller städskrubben som det egentligen är, är inte så långt bort från TV, hade tänkt sätta IR mottagaren i en USB förlängningssladd så den kan ligga under TV.

Efter att ha surfat runt lite så är jag mer inne på din lösning, jag köpter en billig IR mottagare på ebay och kopplar den till min Harmony One, sen har jag en Rii Mini i6 eller diNovo mini liggandes i närheten för när jag behöver ett tangentbord.

Visa signatur

Silverstone Raven RV02B-W | Fractal Design Tesla 650W 80+ | Asus SABERTOOTH P67 | Intel Core i5 2500K 3,3GHz | Corsair 2x4GB 1600MHz XMS3 | Corsair SSD Force Series 60GB | Noctua NH-D14 | Gigabyte GeForce GTX 570 OC 1280MB | Asus Xonar DX

Permalänk

Snor tråden lite.
Är på jakt efter en IR mottagare till min linuxburk men hittar absolut ingenting på svenska marknaden.
Är det helt dött gällande dessa tillbehör i Sverige eller är man tvungen att leta utomlands, likt ebay?
Finns det något ni redan hittat som ni kan länka till då jag än så länge haft ett helsike att googla fram någonting användbart.

Visa signatur

He who holds the land, can conquer heaven.

Permalänk
Skrivet av Magatsu Taito:

Snor tråden lite.
Är på jakt efter en IR mottagare till min linuxburk men hittar absolut ingenting på svenska marknaden.
Är det helt dött gällande dessa tillbehör i Sverige eller är man tvungen att leta utomlands, likt ebay?
Finns det något ni redan hittat som ni kan länka till då jag än så länge haft ett helsike att googla fram någonting användbart.

Jag hade samma problem för några år sedan.
Det slutade med att jag byggde en sån här till min HTPC och kopplade till min comport
http://whiitetiger.blogspot.com/2008/02/guide-s-bygger-du-en-...

Jag byggde in komponenterna i en krympslang, och satte dioden i fronten bakom ett plastparti som var lite genomskinligt. Kostade typ en hundring och lite pill.
/Magnus

Permalänk
Skrivet av magnus18624:

Jag hade samma problem för några år sedan.
Det slutade med att jag byggde en sån här till min HTPC och kopplade till min comport
http://whiitetiger.blogspot.com/2008/02/guide-s-bygger-du-en-...

Jag byggde in komponenterna i en krympslang, och satte dioden i fronten bakom ett plastparti som var lite genomskinligt. Kostade typ en hundring och lite pill.
/Magnus

Jag har kollat in detta alternativ dock så kommer det inte att fungera då denna dator helt saknar com-port. Vet inte heller vilket stöd de olika fjärrkontrollerna/mottagarna har. Saken är att jag inte känner för att bråka så mycket men som det ser ut så kommer man inte ifrån det med linux. Vill ha en fjärrkontroll, gärna en Harmony One, men men, får se hur det blir.

Visa signatur

He who holds the land, can conquer heaven.

Permalänk
Medlem

Finns det ingen IR mottagare till datorn som kan hantera Harmony och XBMC?

Visa signatur

CCNP R&S