Creative släpper Sound Blaster Core 3D

Permalänk

Ouch ny serie ljudkort och fortfarande ingen HDMI?..

Permalänk
Avstängd

Jag har använt Creative ljudkort sen 1995 och dom har alltid varit toppen. Dock är det ju tänt men ingen hemma hos drivrutin skaparna på senare tid. I Vista / Win 7 med X-Fi XtremeMusic och XtremeGamer Fatal1ty Pro är det en chansning om ljudet ska funka eller inte. Dock är det bara installera om drivrutinerna men det är skapligt jobbigt att behöva göra det flera gånger i veckan.

Nästa gång kommer jag inte köpa ett Creative kort om dom inte fixar till sig på den fronten.

Visa signatur

Cyrix 686 - 166MHz, ASUS P5S-VM, 64MB ram, Matrox Mystique 4mb + Orchid Righteous Voodoo 2 3DFx 12MB 2x SLI, Quantum Fireball 1.28Gb, Quantum Bigfoot 6GB, Creative Soundblaster AWE32 8mb, 3Com 3C509B-TPC 10Mbit, Mitsumi CD-ROM 6x.

Permalänk
Medlem

Har tidigare bara haft bekymmer med Creative(Vista-Audigy) men deras Titanium hd + Win7 fungerar klockrent!. Mycket bra ljudkort helt i klass med Asus Xonar serie om inte bättre (speciellt för spel). Tror att mycket av Creative hatet kommer ifrån Vista tiden och hur de behandlade sina kunder som skit(vilket även jag fullständigt håller med om) men deras senaste serie titanium är mycket bra och har fungerande drivare för Win7.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Lilla vännen, det finns inte mycket till nya drivrutiner att få ifrån Creative ifall man sitter på X-fi-serien. Iaf inte till Xtrememusic.

Ska man köpa ljudkort idag så är ju ett Asus Xonar det rätta valet.

För det första, så är jag inte din "Lilla vän"
Och för det andra, jag har inte haft några problem med mitt X-fi Xtreme fatal1ty, har gått som en klocka i alla år!
Många som har haft problem med drivrutiner, men inte alla!!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av MightyKLARA:

Så när du ändå säger att asus är bättre, vad i hårdvaran är bättre? Drivrutinerna är fixade och att xonar skulle vara bättre tvivlar jag starkt på. På ett lan jämnförde jag och en kompis våra headsets och ljudkort. Jag har creative titanium och han xonar DX. Vi bytte headsets (mitt roccat kave mot hans 360) och båda gångerna så tyckte vi båda att creatives lät lite bättre. Han blev iallafall övertygad och ska köpa ett nytt creative kort när dessa har kommit ut. Har du några faktiska bevis på att xonar är bättre än titanium? Om man inte själv har några egna erfarenheter av båda sidorna så blir man en fanboy åt något håll. Det är ett faktum.

Jag har väl aldrig sagt att hårdvaran är bättre på Xonar? Fast, det förvånar mig inte om så är fallet.

Din åsikt och era personliga tester är inte intressant, ni är knappast i klass med proffsrecensioner..

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?rec=376133 - Ganska bra betyg, eller hur?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?rec=839687 - Inte så dåligt heller.

Hinner inte söka på vs, dags för jobb.

Permalänk
Skrivet av Firkraag:

Struntsnack, inget fel på deras drivrutiner i dagsläget och har inte haft det på många år. Det är skillnad på är dåliga och var dåliga, sen att folk fortsätter klämma fast vid idén av att de fortfarande är dåliga när de faktiskt fungerar ganska bra är ett jävla mysterium.

Istället för att förklara varför det är dumt så lämnar du ett ännu mer värdelöst inlägg? Ugh..

Måste hålla med dig till fullo, dem var kassa som fan drivrutinerna men idag och några år tillbaka har de funkat galant utan problem..

Permalänk
Medlem

Pinsamt att det inte ens finns KOAX ut på kortet, trodde det var standard på alla dagens ljudkort, vem vill köra optiskt?

Visa signatur

7700K 5.1Ghz @ 1.325V | Asus Maximus IX Formula | Corsair Vengeance Black LPX 32GB 3000Hz | ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 Ti 11GB OC | 2*Samsung SSD 960 PRO 512GB raid0 | Corsair AX 860i
Ljud - Hörlurar: Hifiman HE-400i | Förstärkare: KingRex | Headquarters HQ-1
DAC: Benchmark DAC1-Pre

Permalänk
Skrivet av Dreas89:

Jag har väl aldrig sagt att hårdvaran är bättre på Xonar? Fast, det förvånar mig inte om så är fallet.

Din åsikt och era personliga tester är inte intressant, ni är knappast i klass med proffsrecensioner..

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?rec=376133 - Ganska bra betyg, eller hur?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?rec=839687 - Inte så dåligt heller.

Hinner inte söka på vs, dags för jobb.

OK, så om proffsen säger att en produkt är bättre än en annan och du inte tycker samma sak. Varför skulle du då bry dej det minsta om vad proffsen tycker? Spelar ju ingen roll hur många ressessioner du visar när jag har hört och testat det själv. Lite samma princip som proffsen gör. Du vet alltså inte vad som är ljudkorten? Men kan ändå säga att det ena "suger" och det andra verkar problemfritt? Din trovärdighet sjönk just. Du skulle inte heller bry dej om vad "proffsen" sa om du själv redan har bestämt dej och är nöjd. Sen så finns det bara ett alternativ för mej utom xonar dx, och det är http://www.inet.se/artikel/6303354/asus-xonar-d2x-xdt Vilket kostar dubbelt så mycket, jag tvivlar också på att ljudet skulle bli dubbelt så bra. Proffsen som du säger har ju också personliga åsikter och smak, så dina argument finkar inte fullt ut. Om du inte förstår mina argument så betyder det bara att du inte har testat båda själv utan bara går på vad "proffsen säger".

Visa signatur

| Nzxt 530 bigtower | Asus X99 deluxe | 5820k @4,2Ghz | Noctua D15 |
| 2x 280X | | 16GB 2667Mhz | Corsair TX 850W | Asus P287Q |
| samsung 850 evo 250gb |

Permalänk
Medlem

Jag har kollat inne på Creative:s support sida och det finns ju olika modeller(väljer att kalla dem det, kan vara rev). Dock finns det bara en modell av Titanium serien och några äldre. Detta kan vara en orsak varför en del folk får problem och inte andra, eftersom de finns fler modeller av samma kort och de kör samma drivrutner till alla modellerna.

Se länk: http://support.creative.com/kb/ShowArticle.aspx?url=http://as...

Permalänk

Kollat typ alla tester och Asus Xonar Essence STX är bättre än Creative Sound Blaster X-Fi Titanium HD i syntet tester. Valde dock Creative Pga det inte krävs något ström kabel till kortet. Får se om det strular med drivrutinerna eller om allt kommer att fungera.

Visa signatur

2600K @ 4.5 Ghz , Asrock extreme 6, 16GB 1600mhz Kingston, XFX R9 290X@1100/1300 (Arctic cooler 3) ,Corsair 550D ,
Noctua D14, 1TB WD Black, Samsung 830 RAID0, Windows 7.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av trbo:

Pinsamt att det inte ens finns KOAX ut på kortet, trodde det var standard på alla dagens ljudkort, vem vill köra optiskt?

Om det är som mitt kort så kan man använda sig av en adapter för att få koaxialt ut. Dock så kör jag hellre optiskt...

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Om det är som mitt kort så kan man använda sig av en adapter för att få koaxialt ut. Dock så kör jag hellre optiskt...

Nu tänker jag inte starta nån lång diskussion här, men du kommer aldrig får samma ljudkvalitet på optiskt som du har på koaxial, dock så spelar det väll ingen roll för 90% av alla som skriver här då ni knappast använder era ljudkort fullt ut eller har en anläggning (stereo/lurar) som klarar av att återskapa så pass bra ljud.

Visa signatur

7700K 5.1Ghz @ 1.325V | Asus Maximus IX Formula | Corsair Vengeance Black LPX 32GB 3000Hz | ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 Ti 11GB OC | 2*Samsung SSD 960 PRO 512GB raid0 | Corsair AX 860i
Ljud - Hörlurar: Hifiman HE-400i | Förstärkare: KingRex | Headquarters HQ-1
DAC: Benchmark DAC1-Pre

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

Funkar för mig. Sjuan hittar det automatiskt utan att man behöver sitta med någon gammal drivrutin för Vista.

Enda sen jag köpte titanium har jag haft samma problem, installerar ljuddrivisarna får upp audio consol En jävla gång sen kommer det "the audio device is not supported by this application" och så funkar det inte längre oavsett vad man gör. tar ut ljudkortet från datorn o provar installar o så, funkar icke. och audio control panel skulle jag inte ha nån nytta av om inte den hade den där att man kan ändra Line.-in till Michrophone då jag spelar mycket med mickrofon vilket är förbannat störande. det funkar igen om jag installerar om win7. drygt o göra det varje dag? lol.

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Avstängd
Skrivet av trbo:

Nu tänker jag inte starta nån lång diskussion här, men du kommer aldrig får samma ljudkvalitet på optiskt som du har på koaxial, dock så spelar det väll ingen roll för 90% av alla som skriver här då ni knappast använder era ljudkort fullt ut eller har en anläggning (stereo/lurar) som klarar av att återskapa så pass bra ljud.

Det är struntsnack och bygger mycket på gamla idéer. Optiskt så blir det mindre störningar mellan aparaten eftersom de är galvaniskt skillda från varandra. Om det fungerar för LTS/Ino Audio så fungerar det för mig.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

mitt kort har aldrig krånglat och jag kör senast drivrutinerna. Derimot hänger sig programmet till mitt Xonar ds i htpcn.

Jag har faktiskt inga problem för tillfället iaf förutom att micen inte fungerar får köra moderkortets inbyggda ljudkort för det. Men endå beta drivers fortfarande Windows 7 har funnits ett tag nu.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av MightyKLARA:

OK, så om proffsen säger att en produkt är bättre än en annan och du inte tycker samma sak. Varför skulle du då bry dej det minsta om vad proffsen tycker? Spelar ju ingen roll hur många ressessioner du visar när jag har hört och testat det själv. Lite samma princip som proffsen gör. Du vet alltså inte vad som är ljudkorten? Men kan ändå säga att det ena "suger" och det andra verkar problemfritt? Din trovärdighet sjönk just. Du skulle inte heller bry dej om vad "proffsen" sa om du själv redan har bestämt dej och är nöjd. Sen så finns det bara ett alternativ för mej utom xonar dx, och det är http://www.inet.se/artikel/6303354/asus-xonar-d2x-xdt Vilket kostar dubbelt så mycket, jag tvivlar också på att ljudet skulle bli dubbelt så bra. Proffsen som du säger har ju också personliga åsikter och smak, så dina argument finkar inte fullt ut. Om du inte förstår mina argument så betyder det bara att du inte har testat båda själv utan bara går på vad "proffsen säger".

Jag baserar alla mina åsikter på proffsrecensioner. Proffesen har personliga åsikter? sure, det kan de ha, men de har betydligt mycket mer erfarenhet av tester och sen har de flesta också utrustning som inte vi andra har.

Som sagt, användaromdömen är totalt ointressant enligt mig, jag går på proffsrecensioner ifrån specifika erkända sidor så man man känna sig säker på sitt val av produkt.

Jag bestämmer mig inte, ska jag göra bra rekommendationer till random person så når jag fler nöjda genom att rekommendera de saker som fått bra betyg i tester än utifrån vad jag, med min totala okunnighet tycker. Lite som Samsung och skärmar. Bilden ser överdriven ut vilket tilltalar oss i affären, alltså säljer skiten, sen att bilden är fel förstår ingen som inte är insatt. Inkompetens, alltså, proffsrecensioner.

Vad är det som säger att det du tycker dig höra som lockar med Creative uppskattas av gemene man?

Permalänk
Medlem

Tänk på att skaffa bra kablar. Jag kör enbart med Sweclockers egna Wolverine X3000 ljudkablar med SuperAirUltra och diamont plated tripple insulation.

Nej men seriöst, jag kör optiskt ut till min Yamaha reciever som pumpar mina Dynavoice högtalare och det låter tillräckligt bra för mig. Jag vet att det kan låta bättre men jag försökte sätta mig in i audiofilbranchen förut men det är svårt att sortera ren fakta mot alla snake oil salesemen som säger att det låter bättre om man har guldfötter på CD-spelaren och liknande. Känns som ljud är mer religion än vetenskap för många.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av bigmac pro:

Nej jag spelade inte in något! Det var ett test för utröna skillnader när man lyssnar. Jag vet mycket väl att när man spelar in så behöver man bättre ljudkort än ett inbyggt. Men 99%+ av alla här spelar endast upp musik, film och spel.

Det är inte äpplen och päron när avändandet ser ut som den gör.

Det finns 2 anledningar till att köpa ett studiokort. Du får riktiga preamps (men oftast ganska dåliga) med fantommatning, och bättre drivers för låg latency.
Ska man bara lyssna så kan man lika gärna skita i att köpa nytt kort tycker jag. Ljudproduktion och konsumtion är äpplen och päron.

Varför jämförde du då med ett studiokort som är designat för att spela in istället för ett som är designat för att spela upp?
Huruvida det är värt beror ju också mycket på vad du är ute efter. Spelar du så kan du få en hel del extra mjukvarufunktionalitet med ett löst ljudkort, framförallt från Creative. Har du lite mer tungdrivna hörlurar av bättre sort är det inbyggda ingen höjdare utan då är ett kort som Xonar STX eller en lös DAC som uDAC 2 ett lyft för ljudet lite och framförallt har tillräckligt med kraft för att driva tyngre lurar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Creative är ju ökända för deras dåliga drivrutiner, det är ingen hemlighet.

Jag har någon monster grej ifrån Creative själv.... Creative X-treme fidelity tjosan hejsan med den externa volymkontrollen bl.a.
Dom drivrutinerna sabbade mitt Windows en gång när jag skulle installera dom, installationen hängde sig och sedan fungerade ingenting.

Att Creative är ökända för sina dåliga drivrutiner och för att ta betalt för uppdateringar betyder ju dock inte att ALLA har problem med dom.

Tycker att Creative ger ett bra ljud när dom funkar, men om är knappast en enorm skillnad mot något annat separat ljudkort när båda två låter som bäst.
Vad som är bäst låter jag vara osagt för jag har inte en jävla aning.

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk

Jag inhandlade ett nytt headset igår: Sennheiser PC360

Utgick från Sweclockers test då jag inte har så stora möjligheter att testa fram headset själv. http://www.sweclockers.com/recension/13420-corsair-hs1-sennhe...

Kopplade in dem och de kändes mycket sköna på huvudet och ett skönt ljud på en gång. Då jag främst kommer att använda dem till att spela PC FPS-spel så som Battlefield mm så lirade jag i två timmar i Battlefield Bad Company igår kväll. Behagligt ljud men det kändes ändå som att jag hade svårt att avgöra varifrån ljud kom ifrån. Då jag läst igenom hela den här tråden samt lite andra trådar om ljud så inser jag att mitt integrerade ljudkort på moderkortet(Asus P5E Deluxe iX48) kanske begränsar mig en hel del. Den har benämningen: SupremeFX II Audio Card om det nu säger något?!

Jag skulle vilja ha tips på något bra kort och förstår att Asus Xonar och Creativ Titanium är bra kort. Men vilket av dessa kort och benämningar skall man satsa på?

Asus Xonar DX Pris: 527kr
Asus Xonar STX 1381kr
Asus Xonar DX2/XDT 1278kr

Creativ Titanium Pris: 620kr
Creativ Titanium Fatal1ty 980kr
Creativ Titanium HD 1326kr

Lägsta pris på prisjakt.nu just nu(2011-09-02)

Skulle helst vilja nöja mig med ett kort runt 500-600kr eller lägre, finns det billigare alternativ? Observera att jag kör på Windows Vista och kommer troligtvis inte att uppgradera till nyare operativsystem inom den närmsta tiden.

Tacksam för tips och förslag.

Visa signatur

Aorus X7 Pro V3 17,3" Full HD i7-4870HQ / 16GB / 1TB+2x256GB SSD / GTX 970M 3GB SLI / Win8.1

Laptop: ASUS ZENBOOK UX32VD CI5 1.7 4GB/500 + 24 SSD GT620M 13.3" W7HP

Permalänk
Medlem

saknar röstningsalternativet "digitalt kopplat förstärkare", eller nåt sånt. som några andra redan skrivit så kan man ju som jag köra hdmi (eller optiskt/koaxialt) till hemmabioreceivern och använda dess dac som externt ljudkort. du ska upp i rätt dyra ljudkort innan du kommer upp i samma klass som en bra receivers ljudkvalitet, och har man redan en förstärkare så är det ju då onödigt att köpa ett separat ljudkort. det inbyggda ljudkortet duger till att få ljud, men inte mycket mer

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk

Ingen optisk ingång

Stödet för externa enheter och Surrond verkar ju vara mycket begränsat.
Enligt hemsidan finns det ingen Coax eller Toslink digital ingång, så det betyder att man bara kan få ren surrond om man har usb ansluten, fail för xbox 360 och PS3 support mao.

Permalänk

Om man vill ha surrondljud i hörlurar ifrån ett dedikerat externt ljudkort så är nog Mixamp ett bättre val, koppla den via toslink till datorn.

Permalänk
Medlem

Rätta mig om jag har fel men var det inte X-Fi xtreme music eller xtreme audio som bara var ett ommärkt Audigy-kort i stil med vad grafikkortstillverkare gör? Det lät som om ett par av de med problem hade något av de korten och sedan sade någon annan att drivrutiner till Audigy var det dåligt med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enkal:

Rätta mig om jag har fel men var det inte X-Fi xtreme music eller xtreme audio som bara var ett ommärkt Audigy-kort i stil med vad grafikkortstillverkare gör? Det lät som om ett par av de med problem hade något av de korten och sedan sade någon annan att drivrutiner till Audigy var det dåligt med.

Jo det var xtreme audio som bara var ett ommärkt Audigy-kort, dock inte xtreme music.

Permalänk
Medlem

kör fortfarande på ett gamalt SB 5.1 !live kort från sent 90tal...

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk

Hoppas dom har fixat så man kan koppla in mic/hörlurs uttagen i kortet , så man enkelt kan använda chassits uttag på framsidan..
Å ja drivarna till creativs grejjer är ju som en soppa kan man lungt säga,,fast när man har fått de å funka så är de faan bra....

Visa signatur

MB ASUS Z87-DELUXE, Socket-1150 , CPU Intel Core i7-4770K ( Akasa Venom Nano CPU Kylare ) - ASUS GeForce GTX 680 2GB PhysX CUDA "DirectCU II OC"- Creative X-Fi Titanium Fatal1ty Pro - Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz 24GB CL9 - Intel 320 Series 2.5" SSD 120GB - Fractal Design Define R3 Titanium Grey - Fractal Design Newton R2 800W PSU - Microsoft Windows 7 Ultimate SE, OEM, 64bit, SP1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starliner:

Jag inhandlade ett nytt headset igår: Sennheiser PC360

Utgick från Sweclockers test då jag inte har så stora möjligheter att testa fram headset själv. http://www.sweclockers.com/recension/13420-corsair-hs1-sennhe...

Kopplade in dem och de kändes mycket sköna på huvudet och ett skönt ljud på en gång. Då jag främst kommer att använda dem till att spela PC FPS-spel så som Battlefield mm så lirade jag i två timmar i Battlefield Bad Company igår kväll. Behagligt ljud men det kändes ändå som att jag hade svårt att avgöra varifrån ljud kom ifrån. Då jag läst igenom hela den här tråden samt lite andra trådar om ljud så inser jag att mitt integrerade ljudkort på moderkortet(Asus P5E Deluxe iX48) kanske begränsar mig en hel del. Den har benämningen: SupremeFX II Audio Card om det nu säger något?!

Jag skulle vilja ha tips på något bra kort och förstår att Asus Xonar och Creativ Titanium är bra kort. Men vilket av dessa kort och benämningar skall man satsa på?

Asus Xonar DX Pris: 527kr
Asus Xonar STX 1381kr
Asus Xonar DX2/XDT 1278kr

Creativ Titanium Pris: 620kr
Creativ Titanium Fatal1ty 980kr
Creativ Titanium HD 1326kr

Lägsta pris på prisjakt.nu just nu(2011-09-02)

Skulle helst vilja nöja mig med ett kort runt 500-600kr eller lägre, finns det billigare alternativ? Observera att jag kör på Windows Vista och kommer troligtvis inte att uppgradera till nyare operativsystem inom den närmsta tiden.

Tacksam för tips och förslag.

Asus Xonar DX eller D1 (samma kort, bara att den ena ha pcie x1) är jävligt bra ljudkort!

Permalänk
Medlem

Jag önskar mig ett ljudkort som har ett vettigt frontpanel.
Så man kan plugga in micen och hörlurarna på framsidan av datorlådan. Samt Toslink och Koax utgångar och dylikt.
Förstår inte att Creative inte kör på det iaf i deras bättre kort. Klart, ett standard kort för 200 spänn kan inte ha det men dom dyra
X-Fi korten kan lätt komma med det om dom bara har viljan.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Varför jämförde du då med ett studiokort som är designat för att spela in istället för ett som är designat för att spela upp?
Huruvida det är värt beror ju också mycket på vad du är ute efter. Spelar du så kan du få en hel del extra mjukvarufunktionalitet med ett löst ljudkort, framförallt från Creative. Har du lite mer tungdrivna hörlurar av bättre sort är det inbyggda ingen höjdare utan då är ett kort som Xonar STX eller en lös DAC som uDAC 2 ett lyft för ljudet lite och framförallt har tillräckligt med kraft för att driva tyngre lurar.

Jag jämförde med det jag jämförde för att jag helt enkelt hade båda korten.

Visa signatur

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.