Intel fixar 8MB-buggen i 320-serien SSD

Permalänk
Skrivet av ME4FASHION:

Ska köpa en ssd som systemdisk men funderar på vilken, är 320 serien ett bra val?

Här har du bra info inför ditt köp: http://www.sweclockers.com/recension/14204-ssd-sommaren-2011

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Medlem

Gick smärtfritt att uppdatera till 4PC10362, ingen förlorad data än iaf
Men snart hittas väl det en till bugg så man ska väl kanske inte jubla än.

Skickades från m.sweclockers.com<- Lika störande som att se "skickades från min iPhone"

Permalänk
Testpilot

Lyckades uppdatera via USB, hade redan ett bootbart USB-minne sen jag körde secure erase för att rädda disken då den gick sönder. La bara in Intels EXE-fil och startade den sen när datorn startat upp DOS. Inga problem sen med uppdateringen, den gick snabbt och smärtfritt

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Det som skrämmer mig mest är alla dessa firmwarebuggar. Visst, SSD är en ny teknik jämfört med HDD - men jag undrar om det är något vi kommer få se mycket av framöver. Jag kommer i alla fall inte dyka över nya SSD-produkter så fort ner når marknaden, utan andra får vara försökskaniner

SSDs komplexitet ligger i firmware. Detta kan fixas.
HDDs komplexitet ligger i hårdvara. Detta kan inte fixas; och därmed ser du ännu idag att Apple till exempel återkallat många av deras iMac 2011 datorer på grund av problem med 1TB diskar. (Något Sweclockers alldrig ens skrev om)

Permalänk

Bios hittar inte uppdateringen när jag försöker köra från bootbar usb, några tips?

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Testpilot
Skrivet av slobodan87:

Bios hittar inte uppdateringen när jag försöker köra från bootbar usb, några tips?

Uppdateringen har inget med BIOS att göra, det är en bootbar skiva med ett program som uppdaterar firmwaren. Om inte programmet startar av sig själv när du bootat från USB-minnet får du starta det själv, det behövde jag göra. Kommer du till en kommandoprompt är det bara att skriva "dir" så ser du vad EXE-filen heter och så kan du skriva dess namn för att starta den.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Skrivet av hunden:

Uppdateringen har inget med BIOS att göra, det är en bootbar skiva med ett program som uppdaterar firmwaren. Om inte programmet startar av sig själv när du bootat från USB-minnet får du starta det själv, det behövde jag göra. Kommer du till en kommandoprompt är det bara att skriva "dir" så ser du vad EXE-filen heter och så kan du skriva dess namn för att starta den.

Klart jag förstår att de inte har något med bios att göra, de jag sa va att bios inte själv startar programmet. Får bara valet att trycka ctrl+alt+del.

står bara bootmgr saknas

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Medlem
Skrivet av ME4FASHION:

Ska köpa en ssd som systemdisk men funderar på vilken, är 320 serien ett bra val?

Som något annan skrev som svar till dig, läs Sweclockers stora SSD test.

Jag har både en Intel X25M G2 GB och en Intel 320 160GB, jag är mycket nöjd med båda och det har varit ett problemfritt ägande, tänkte avvakta patchen någon dag så man får lite mer feedback...

Jag valde Intel igen när jag köpte 320 för dess goda rykte och att de anses ha bäst kvalitet på SSD samt mer GB för pengarna. Detta var innan 8MB buggen dök upp. jag tycker fortfarande att 320 är ett bra val men visst offrar man en hel del prestanda jämnfört med de nyare SSDerna som kommit i år.

Visa signatur

Vitaly Chernobyl and The Meltdowns

Permalänk
Skrivet av slobodan87:

Klart jag förstår att de inte har något med bios att göra, de jag sa va att bios inte själv startar programmet. Får bara valet att trycka ctrl+alt+del.

står bara bootmgr saknas

Hade samma problem. Körde bara efter denna guiden så funkade det direkt http://communities.intel.com/thread/8906?start=0&tstart=0

Permalänk
Medlem

Ingen mer som har uppdaterat? Vill ha lite mer feedback innan jag vågar göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henx1:

Ingen mer som har uppdaterat? Vill ha lite mer feedback innan jag vågar göra det.

Updaterade utan problem min 160Gb i går kväll (sitter i en Acer TM 5730-3G). Och den verkar funka som den ska. Men har bara haft den igång tot. c;a 2 timmar efter uppdateringen.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av henx1:

Ingen mer som har uppdaterat? Vill ha lite mer feedback innan jag vågar göra det.

Det var en väldigt smidig uppdatering, programmet söker reda på just bara Intel-diskar och tar under en minut att genomföra. Det enda du behöver göra är att svara ja på några frågor om att du är medveten om att allt kan skita sig, att du har backup osv.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Ok, uppdaterade nu och det var ju väldigt smidigt (flashningen tog väl knappt 5 sek). Någon som lagt märke till någon prestandaförbättring/försämring.
Är på väg till jobbet nu så kan inte köra något prestandatest förrän inatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henx1:

Ok, uppdaterade nu och det var ju väldigt smidigt (flashningen tog väl knappt 5 sek). Någon som lagt märke till någon prestandaförbättring/försämring.
Är på väg till jobbet nu så kan inte köra något prestandatest förrän inatt.

Jag testade lite snabbt med en manuell Trim och sen AS SSD.

Tycker det verkar vara ungefär samma som innan, värdena pendlar ju alltid lite upp o ner så svårt att säga exakt och jag vill inte köra en massa test i onödan. Men om någon ändring skett så verkar den vara "inom felmarginalen".

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av slobodan87:

Klart jag förstår att de inte har något med bios att göra, de jag sa va att bios inte själv startar programmet. Får bara valet att trycka ctrl+alt+del.

står bara bootmgr saknas

Testa de extra kommandona i länken jag lade upp. Finns en del kommentarer längre ner om olika varianter om man inte får det att funka, men det verkar som att man måste göra ett par saker till för att fixa bootmgr. (Det är också olika om du sitter på XP eller Vista/7).

Visa signatur

Main rig: Z790-P / i5-13600K / 64GB RAM / RX 7900 XT / 42" LG C2

Permalänk
Medlem

Första rapporterna på att uppdateringen inte fungerar kommer in nu...
http://communities.intel.com/thread/24121?start=45&tstart=0

Permalänk
Medlem

Så om man inte har några problem så är det bättre att vänta med att uppgradera firmware eftersom det verkar som uppdateringen inte löser problemen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Så om man inte har några problem så är det bättre att vänta med att uppgradera firmware eftersom det verkar som uppdateringen inte löser problemen?

Men vem har sagt att uppdateringen inte löser problemet?

Att en rabiat användare på Intels forum gapar och skriker betyder inte att det är ett problem för alla. En del Mac-användare verkar dock ha problem med själva mjukvaran som kör uppdateringen men det är ju en annan sak.

Uppdatera din disk, det tar typ 2 minuter och ingen data går förlorad (om man nu inte har otur och något skumt inträffar som det alltid kan göra med all hårdvara).

Tänk också på att den här 8mb buggen inte är något nytt, den kan uppkomma även för äldre diskar och mekaniska diskar. Men något i 320s första firmware gjorde tydligen att risken för att det skulle hända blev större.

Visa signatur
Permalänk

Mina clockinställningar nollställdes vid uppdateringen, någon som va med om de mer än jag?

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Medlem

Försökte precis uppdatera men det gick inte... Brände på DVD-RW och det gick att boota. Men det stannar på "Scanning for Intel SSD", det blir några punkter och en linje som snurrar några gånger men sen står den stilla och ingenting händer. Har sökt på google och tydligen har någon tidigare haft detta problem fast med version 1.7.

Ingen som fått något liknande eller vet hur man löser detta?

Kan det ha med hur SATA är inställt med AHCI, Enhanced, Legacy etc? Jag kör nog Enhanced. Har WinXP så kör inte AHCI eller TRIM.

Visa signatur

Nya: P180 - Scythe 120mm - ADDA 80mm + Hiper Type-R Blue 580W (RMA) nu Tagan 600W Dual Engine + P5WDH + E6600 - Noctua NH-12 - Scythe 120mm + A-Data 6400 2048MB + Asus 7950GX2 (RMA) nu Gainward 8800GTS + Samsung SP2504C (RMA) nu HD250HJ + HD401LJ + HD501LJ
Stock: 3dmark 01: 40000 03: 31000 05: 13000 06: 8000 SuperPI: 21s

Permalänk
Medlem

Har precis uppdaterat, var lagom krångligt kan ja säga. Gick smärtfritt på min laptop, men på den stationära krånlade det. den vägrade att uppdatera på Skiva i AHCI läge, i IDE läge hitta inte skivan alls. Slutade me att jag fick köra med USB-sticka i IDE läge, då funkade det.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Har precis uppdaterat, var lagom krångligt kan ja säga. Gick smärtfritt på min laptop, men på den stationära krånlade det. den vägrade att uppdatera på Skiva i AHCI läge, i IDE läge hitta inte skivan alls. Slutade me att jag fick köra med USB-sticka i IDE läge, då funkade det.

Hur installerade du via USB? Jag har följt de guider och råd som givits i tråden men jag har fortfarande problem. När jag extraherar ISOn med PowerISO eller UltraISO får jag endast fram en exe- och en txt-fil (har slagit på "Visa dolda mappar") och det går inte så bra att boota från minnepinnen om den endast har en exe.

Edit: Tankade 7zip och kunde då extrahera alla filer. Följde sedan guiden som samuel.nilsson länkade så funkade uppdateringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipfunk:

Hur installerade du via USB? Jag har följt de guider och råd som givits i tråden men jag har fortfarande problem. När jag extraherar ISOn med PowerISO eller UltraISO får jag endast fram en exe- och en txt-fil (har slagit på "Visa dolda mappar") och det går inte så bra att boota från minnepinnen om den endast har en exe.

Edit: Tankade 7zip och kunde då extrahera alla filer. Följde sedan guiden som samuel.nilsson länkade så funkade uppdateringen.

Det finns ett MYCKET enklare sätt. Nån borde typ klistra denna instruktion.

Steg 1:

Ladda hem HP Flash utility

Packa upp till en valfri mapp (tex på skrivbordet)
Installera programmet, (bara att följa instruktionerna på skärmen)

Steg 2:

Ladda hem Win98boot

Packa upp filerna till en valfri mapp.

Steg 3:
Ladda hem ISO filen som innehåller Firmware till intels SSD diskar.

Öppna iso filen med t.ex. WinRar eller 7-Zip och packa upp filen iSSDFUT.EXE och lägg den på skrivbordet.

Steg 4:
OBS! Detta steg kommer att radera all data ditt USB-minnet.

Koppla in usb-minnet i datorn och starta hp-flash utility.
Välj FAT32 som filsystem och Quickformat som formateringsmetod (mest för att snabba upp processen, det går även bra att klicka ur detta och köra en full formatering)

Bocka i "Create a dos startup disk" och peka sökvägen till filerna från Win98boot som tidigare packades upp.

USB-minnet kommer nu att formateras och bootfiler för dos kommer läggas in, notera att dessa filer kan va osynliga om man inte bockat ur att windows inte ska skydda systemfiler i folder options.

Steg 5:

Kopiera filen iSSDFUT.EXE till USB-Minnet.

Stäng av datorn och vänta 10 sekunder (rekomendation från intel vet ej varför)

OBS! Se först till att datorn är inställd på att boota från USB i bios.

Starta datorn som nu borde boota från USB-minnet.

I dospromten skriv issdfut.exe och följ instruktionerna.

OBS!
Det verkar som att på vissa moderkort måste göra detta i IDE läge, ifall det inte fungerar i AHCI. Detta stäls in i BIOS. När mjukvaran är uppdaterad kan man ställa tillbaka till AHCI läget igen.

Hoppas dessa instruktioner blir till hjälp för någon

EDIT: Det är alltså enbart iSSDFUT.exe som behövs för att uppdatera mjukvaran på disken.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Tack för guiden!

Men tycker det verkar omständigt, finns det inget enklare sätt? Ska testa uppdatera min intel 320 120 GB i helgen. Kan man fixa detta i Linux så man slipper krångla med att boota om till Windows och diverse konstiga program bara för att göra USB-minnet bootbart? Ska man t.ex. lägga Arch Linux iso på USB gör man bara så här i terminalen:

$ dd if=archlinux.iso of=/dev/sd[x]

Man får förstås byta ut [x] mot det som motsvarar USB-minnet.
Borde man inte kunna göra samma sak med den här iso-filen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Tack för guiden!

Men tycker det verkar omständigt, finns det inget enklare sätt? Ska testa uppdatera min intel 320 120 GB i helgen. Kan man fixa detta i Linux så man slipper krångla med att boota om till Windows och diverse konstiga program bara för att göra USB-minnet bootbart? Ska man t.ex. lägga Arch Linux iso på USB gör man bara så här i terminalen:

$ dd if=archlinux.iso of=/dev/sd[x]

Man får förstås byta ut [x] mot det som motsvarar USB-minnet.
Borde man inte kunna göra samma sak med den här iso-filen?

Frågan är om uppdateringsprogrammet fungerar i linux miljö? Det som jag skrev är inte krångligt igentligen, det är bara en USB-sticka med DOS på och uppdateringsfilen

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Frågan är om uppdateringsprogrammet fungerar i linux miljö?

Du bootar aldrig in i vare sig Windows eller Linux när du uppdaterar så det spelar ingen roll så länge man fått ordning på USB-minnet. Man behöver inte ens ha nått operativsystem installerat för att uppdatera, USB-minnet innehåller operativsystemet som behövs (DOS) för att köra uppdateringsfilen.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk

Nu har även jag uppdaterat 2 bärbara Dell Latitude E6420 med Intel 320 SSD utan problem. Fem minuter tog hela processen och inga data gick förlorade.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem

Jag har stora problem med min Intel ssd, den kraschar konstant och ger blåskärm. När jag försökte uppdatera så står det att den inte hittar någon Intel ssd.
Hjälp mig. Även min Corsair ssd är heldöd, och det är den tredje ssd som kraschar för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Frågan är om uppdateringsprogrammet fungerar i linux miljö? Det som jag skrev är inte krångligt igentligen, det är bara en USB-sticka med DOS på och uppdateringsfilen

Jag lyckades inte få det att funka med USB-minne, men att bränna det till CD och sedan boota om funkade bra även i Linux.

Permalänk
Medlem

Jag uppdaterade min 320- 120 Gb disk idag. USB-CD rom och det fungerade utmärkt. Inget strul.