Tvåkärniga AMD "Llano" dyker upp på Prisjakt

Permalänk
Melding Plague

Tvåkärniga AMD "Llano" dyker upp på Prisjakt

AMD breddar A-serien "Llano" med tvåkärniga alternativ, och kommande modellen A4?3400 letar sig ut på Prisjakt.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ser bra ut

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem

6410, låter som att det är en relativt klen grafikkrets. CA hälften av de steamproc som 3850 har.
Hursomhelst så är det ju inte meningen att vara ett spelmonster, och fusion är den antagligen starkare än.
Effekten på 65W är intressant, det betyder att man kan köra Llano i många budget m-itx chassin som har en transformator istället för ett internt psu, <3 på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SayZk:

6410, låter som att det är en relativt klen grafikkrets. CA hälften av de steamproc som 3850 har.
Hursomhelst så är det ju inte meningen att vara ett spelmonster, och fusion är den antagligen starkare än.
Effekten på 65W är intressant, det betyder att man kan köra Llano i många budget m-itx chassin som har en transformator istället för ett internt psu, <3 på det.

Den klår säkert HD3000 utan problem ändå

2000* som det är i pentium

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk

Den borde väl vara bättre / jämn med Hd6450 som den kan köra dual graphics med?
Och HD6450 slår Intels HD3000 med hästlängder.

Permalänk
Medlem

Nu väntar vi bara på en Bulldozer med fyra kärnor på 65W eller en med två kärnor på 45W till socket FM1 så man kan köra en helt ny processor och med ett moderkortschip med integrerat stöd för 6st SATA3 och USB3 så man slipper dalta med tre-partsdrivrutiner.

Permalänk
Avstängd

Vad är det som är så speciellt med en 2 kärnig processor?:O Dom har ju funnits länge, eller har jag missat något?:P Denna processorn lär väl inte vara så stark heller? Känns lite som C2D dito.:) Men men...

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Vad är det som är så speciellt med en 2 kärnig processor?:O Dom har ju funnits länge, eller har jag missat något?:P Denna processorn lär väl inte vara så stark heller? Känns lite som C2D dito.:) Men men...

Varför skall man ha en i7 eller AMD FX i en HTPC? när det räcker med denna som har en inbyggt GPU där den drar 65W för bluray och annat lull lull

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Vad är det som är så speciellt med en 2 kärnig processor?:O Dom har ju funnits länge, eller har jag missat något?:P Denna processorn lär väl inte vara så stark heller? Känns lite som C2D dito.:) Men men...

Det brukar användas till HTPC's eller mindre och strömsnåla datorer

Skrivet av Commander:

Varför skall man ha en i7 eller AMD FX i en HTPC? när det räcker med denna som har en inbyggt GPU där den drar 65W för bluray och annat lull lull

Tror inte han vet vad de används för, därav hans fråga.

Permalänk
Medlem

Jag tror den räcker rätt långt som en surfdator till farmor också...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Jag tror den räcker rätt långt som en surfdator till farmor också...

Till det räcker visserligen även en E-350.. Komplett surfdator utan skärm för typ 1500..

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk

Hur står sig en sån här cpu mot t.ex. Athlon X2 250 3Ghz?

Skrivet av Videoapan:

Till det räcker visserligen även en E-350.. Komplett surfdator utan skärm för typ 1500..

1500?

Permalänk

Hmm borde nu fullfölja mitt projekt med 2-kärnig Llano och mini-ITX för XBMC

Visa signatur

Razer Blade Pro 17 | RTX 2070 Max-Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lurcazzus:

Hur står sig en sån här cpu mot t.ex. Athlon X2 250 3Ghz?

1500?

Jupp, 814kr för ASrock E350m1, 100 spänn minne, 230kr billig HDD och billigaste lådan med nätagg 3-400. Ok, tangentbord och mus kanske kan vara bra att ha, så 100kr till. 1600 utan problem för OK surfdator.. Om man struntar i OS för 900kr till förstås..

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nikkop:

Det brukar användas till HTPC's eller mindre och strömsnåla datorer

Tror inte han vet vad de används för, därav hans fråga.

Nu vet jag.:) Alltid lär man sig något nytt!^^ Tack för informationen.:up:

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SayZk:

6410, låter som att det är en relativt klen grafikkrets. CA hälften av de steamproc som 3850 har.
Hursomhelst så är det ju inte meningen att vara ett spelmonster, och fusion är den antagligen starkare än.
Effekten på 65W är intressant, det betyder att man kan köra Llano i många budget m-itx chassin som har en transformator istället för ett internt psu, <3 på det.

Det här är fusion.

Fusion är inte bara de APUer som AMD släppte i början på året i E och C-serien. Fusion är AMDs koncept med att smälla ihop CPUn och GPUn i en enda krets, APU. Både Llano och Brazos är fusion. Likväl Trinity som kommer nästa år.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klimpen2:

Det här är fusion.

Fusion är inte bara de APUer som AMD släppte i början på året i E och C-serien. Fusion är AMDs koncept med att smälla ihop CPUn och GPUn i en enda krets, APU. Både Llano och Brazos är fusion. Likväl Trinity som kommer nästa år.

*Zacate. Happy?
Du förstod ju ändå vad jag menade?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Till det räcker visserligen även en E-350.. Komplett surfdator utan skärm för typ 1500..

Det håller jag inte med om.
E-serien är väldigt mycket långsammare än A-serien.

Permalänk
Medlem

Tänker uppgradera min HTPC med Llano, men är sugen på quadcore med 65w tdp. När komma sig?! Spå i kaffesumpet, är köpsugen nu
Iofs så borde väl CPUn i nyheten smiska min e-350 rätt bra ändå. Men Quad är ju så mycket mysigare hehe.

Edit:
1 Oktober står det på komplett för A6-3600 och A8-3800. Nom nom.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av warh0g:

Tänker uppgradera min HTPC med Llano, men är sugen på quadcore med 65w tdp. När komma sig?! Spå i kaffesumpet, är köpsugen nu
Iofs så borde väl CPUn i nyheten smiska min e-350 rätt bra ändå. Men Quad är ju så mycket mysigare hehe.

Edit:
1 Oktober står det på komplett för A6-3600 och A8-3800. Nom nom.

Är din e-350 för slö för din htpc? Borde inte den duga? (funderar själv på en htpc med e-350)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Schysst pris alltså!

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Det håller jag inte med om.
E-serien är väldigt mycket långsammare än A-serien.

Vad vill du kunna göra med en surfdator då? Ska farmor spela Crysis? Jag står fast vid att E-350 duger utmärkt till detta och skriver det via min egna sån maskin.

Skrivet av WIRN:

Är din e-350 för slö för din htpc? Borde inte den duga? (funderar själv på en htpc med e-350)

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har det i min, inte utsatt den för större påfrestningar ännu men bortsett från att min ap-slöa disk drar ner prestandan vid OS-start så är den fullt tillräcklig. Spelmässigt klarar den Portal med spelbar framerate i 1080p och högsta på allt. Dock betydligt slöare än mitt stora system, men jämfört med min notebook helt ok.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Kan de inte få fram en 35W 2 kärning som skulle vara perfekt till HTPC - 65 W är på tok för mycket om det skall vara ljudlöst. En AMD variant av i3-2100T vill jag ha!

Permalänk
Skrivet av Oldvikingschool:

Den borde väl vara bättre / jämn med Hd6450 som den kan köra dual graphics med?
Och HD6450 slår Intels HD3000 med hästlängder.

Jepp, AMd klår Intel lätt på IGP, medan Intel klår AMD lätt på CPU. Det är så det ser ut i dagsläget (förhoppningsvis ändras detta med Bulldozer).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Vad vill du kunna göra med en surfdator då? Ska farmor spela Crysis? Jag står fast vid att E-350 duger utmärkt till detta och skriver det via min egna sån maskin.

Lite mer prestandautrymme tycker jag man kan ha om man köper en stationär som är till allmänna saker.
Webben blir allt mer prestandakrävande och lite utrymme för att hålla ett tag tycker jag A-serien gör sig mer lämpad och prisvärd än E-serien.

E-350 moderkort + cpu = ~900
A4-3400 moderkort + cpu = ~1300

400 kronor mer för såpass stor prestandaökning tycker jag bara är dumt att inte lägga till en stationär om inte utrymme och värmeutveckling är viktigt att hålla nere.

Jag säger inte emot att E-350 duger, men jag tycker A4-3400 är ett klart bättre köp som surfdator.

Skrivet av WrongTarget:

Jepp, AMd klår Intel lätt på IGP, medan Intel klår AMD lätt på CPU. Det är så det ser ut i dagsläget (förhoppningsvis ändras detta med Bulldozer).

Det där stämmer väll dock inte riktigt?
I vissa prisklasser så är väll AMD bättre än Intel även på cpu?

Permalänk
Medlem

E350 så kan man ju köra helt passivt. Det är ju grejen med den plattformen..

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Kilroy:

Lite mer prestandautrymme tycker jag man kan ha om man köper en stationär som är till allmänna saker.
Webben blir allt mer prestandakrävande och lite utrymme för att hålla ett tag tycker jag A-serien gör sig mer lämpad och prisvärd än E-serien.

E-350 moderkort + cpu = ~900
A4-3400 moderkort + cpu = ~1300

400 kronor mer för såpass stor prestandaökning tycker jag bara är dumt att inte lägga till en stationär om inte utrymme och värmeutveckling är viktigt att hålla nere.

Jag säger inte emot att E-350 duger, men jag tycker A4-3400 är ett klart bättre köp som surfdator.

Det där stämmer väll dock inte riktigt?
I vissa prisklasser så är väll AMD bättre än Intel även på cpu?

Är inte problemet för AMD att de som funderar på att köpa en Llano baserad dator mest ska ha den till enklare uppgifter och tar man bort spel ur ekvationen är Sandy Bridge helt överlägsen på alla sätt och vis?

Du har A4-3400 + MB för 1300, men tittar man på prisjakt så får man en Core i3 2100T + MB för ~1600 kr. Den plattformen har en strömförbrukningen som matchar E3500 vid film, surf och liknande men CPU prestanda som är i nivå med A8-3850 (2100 (3.1GHz) är klart snabbare än A8-3850, men 2100T kör på 2.5GHz och borde då hamna på ungefär samma som A8-3850).

Så för 300kr mer får man strömförbrukningen motsvarande E350 och CPU prestanda motsvarande A8-3850...

Har sagt flera gånger tidigare att jag däremot tror starkt på Llano på laptop, men är lite mer skeptiskt nu. Man ska nog inte ha någon förhoppning om att det går att spela på den plattformen. Frugan har precis skaffat en laptop med Sandy Bridge + Radeon 6470M. I 1366x768 så blir FPS rätt usel även med spel som har ett par år på nacken om man kör på något annat än "low" på allt.

6470M verkar ligga i nivå med 6520G i prestanda, det är den näst snabbaste Llano GPUn för bärbara, 6620G verkar vara ca 10-20% snabbare. Så i praktiken krävs fortfarande en GPU med eget minne (för det är bandbredd mot RAM som är det stora flaskhalsen för Llano) för att spel ska fungera.

AMD har däremot helt klart en överlägsen plattform för netbooks, Brazos spöar Atom varje dag i veckan. Och personligen tror jag det ändå visar att CPU-delen ÄR viktig. Brazos är överlägsen Atom just p.g.a. mycket bättre prestanda per CPU-tråd. Visst, den har en snabbare GPU också, men för surf och liknande är CPU långt mycket viktigare än GPUn och ja, det gäller även i moderna browsers med GPU-acceleration. Även Atom har en GPU som inte har några problem att accelerera 2D grafik (vilket är det browsers använder).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av WIRN:

Är din e-350 för slö för din htpc? Borde inte den duga? (funderar själv på en htpc med e-350)

Skickades från m.sweclockers.com

Den fungerar utmärkt för XBMC osv, dock vill jag ha lite bättre prestanda för surfande (t.ex. SVT Play) och även möjlighet att köra lite småkrävande spel bättre.
Tänkte använda det gammla till en NAS istället

Youtube fungerar tillfredställande efter att jag installerade Greasemonkey och YousableTubeFix (http://userscripts.org/scripts/show/13333)

Över lag är jag väldigt nöjd, men vill helt enkelt ha lite bättre prestanda.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Är inte problemet för AMD att de som funderar på att köpa en Llano baserad dator mest ska ha den till enklare uppgifter och tar man bort spel ur ekvationen är Sandy Bridge helt överlägsen på alla sätt och vis?

Jo, så är det nog faktiskt.

Permalänk
Medlem

Skulle vilja se bulldozer processorerna på prisjakt snart med, de kommer ju om några veckor...