Installera SSD och 2 mekaniska HDD i RAID. Hur?

Permalänk

Installera SSD och 2 mekaniska HDD i RAID. Hur?

Hej.

Har köpt en SSD för Wíndows 7 och två mekaniska HDD som jag vill köra lagring och backup på i speglad RAID 1.

Hur går jag enklast tillväga för att installera allt detta att funka? Eventuella soft/firmware uppdateringar som måste utföras och hur?

Datorn ska bli en kombinerad HTPC och NAS.

Hårddiskarna är : 2 X WESTERN DIGITAL CAVIAR GREEN 2TB SATA/600 64MB, 1 X OCZ AGILITY 3 2.5" 60GB SSD SATA/600 MLC

Moderkortet är ett ASUS M4A88TD-M EVO/USB3 med AMD-chipset för AM3-plattformen.

Oerhört tacksam för all hjälp!

MVH / Christian.

Visa signatur

Mitt system: MSI 790GX-G65, AMD Phenom II X3 720 BE, OCZ Reaper HPC DDR3 PC10666 1333MHZ 2x2 GB, XFX HD 4870 1 GB XXX, WD Green SSD 120GD, WD Caviar Green SATAII 1TB, Lambda Lexicon, Corsair HX450W PSU, BenQ E2400HD TFT. OS: Windows 7 64-bit.

Permalänk
Vila i frid

Raid är inte backup. Backup är backup. Har du ingen redundans på de övriga prylarna är en raid1'a helt meningslös. Installera hellre diskarna var för sig och låt den ena disken spegla den andra mha t.ex. rsync. Nu har du en backup som är relativt säker mot både logiska och fysiska diskfel. Låter du sen rsync spegla till en extern disk som lagras off-site är backupen ännu säkrare.

Permalänk
Hedersmedlem

Förstår jag dig rätt i att du tänkte ha med SSD i RAID arrayen? I så fall får du tänka om. Dels för att Raid 1 väl uppgår till utrymmet på den minsta disken, 64 GB och dels om RAID:en ser till att data skrivs till alla enheter innan den fortsätter till nästa (vet inte hur det är men det verkar rimligt) så drar du ju ner prestandan.

Hur du gör är att ta fram moderkortsmanualen och läser vad det stödjer för RAID (om det gör det, men det är rätt vanligt).
Men som hasenfrasen skriver, att köra raid 1 på sådant här kanske inte är bästa. Visst, rasar en disk kan du fortsätta men det händer inte så mycket. Om du istället synkar regelbundet så skyddar du dig mot skrivfel (något program skriver över saker fel) och mot användarfel som att du tog bort en fil. Med RAID 1 sker dessa ändringar direkt och är oåterkalleligt.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

Okej. Beskrev nog problemet lite dumt. Alltså tanken är att bygga en Htpc där SSD:n tjänar som en stand alone systemdisk för Windows 7. I samma maskin vill jag även installera två mekaniska diskar på 2TB vardera. Dessa mekaniska diskar kommer jag endast att lagra saker på och dela ut i nätverket som en nätverksdisk. Med andra ord så blir det ju en Htpc och NAS i kombination. Jag har fått för mig att Raid 1 har vettigt att köra då allt ögonblickligen skrivs på två diskar samtidigt. Alltså om den ena kraschar så har jag ju en exakt kopia i och med den andra disken. Blir inte det en form av backup? Beskriv gärna mer ingående hur de andra alternativen funkar.

Hur som helst så skulle jag vilja få beskrivet hur man installerar en SSD kontra en vanlig mekanisk disk. Har läst om att drivrutiner krävs och firmware uppdateringar ska göras hit och dit, men fattar ändå inte riktigt... Hjälp!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mitt system: MSI 790GX-G65, AMD Phenom II X3 720 BE, OCZ Reaper HPC DDR3 PC10666 1333MHZ 2x2 GB, XFX HD 4870 1 GB XXX, WD Green SSD 120GD, WD Caviar Green SATAII 1TB, Lambda Lexicon, Corsair HX450W PSU, BenQ E2400HD TFT. OS: Windows 7 64-bit.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Top_Jimmy:

Jag har fått för mig att Raid 1 har vettigt att köra då allt ögonblickligen skrivs på två diskar samtidigt. Alltså om den ena kraschar så har jag ju en exakt kopia i och med den andra disken. Blir inte det en form av backup?Skickades från m.sweclockers.com

Det är bara ett skydd mot ett fysiskt diskfel. Logiska diskfel (inkl korrupt data pga av t.ex. trasiga ram-minnen etc) sprider sig till båda diskarna, samtidigt. Jag själv använder numera raid0 för snabbheten och tar regelbunden backup, både intern och extern. Körde raid1 för några år sedan men när mitt Cooltek-agg (då "bäst i test" enligt sweclockers) dödade två av min raid1-diskar ändrade jag strategin.