Permalänk

6 (7) skärmar med CrossFire?

Jag kör för tillfället 3 skärmar i Eyefinity (ibland) med ett 5850, där de två sidoskärmarna är kopplade till varsin DVI och mittenskärmen med en DVI-DP-adapter. Jag kör även en TV med HDMI, men den kan jag inte ha aktiverad samtidigt som de 3 skärmarna (i Windows) utan måste då "offra" en av datorskärmarna när jag ska se på film.

Kort och gott: för tillfället fungerar allt bra (förutom att det ibland känns drygt att jag måste inaktivera en skärm hela tiden), men allt med Eyefinity osv funkar bra. Problemet är bara att jag börjar känna mig begränsad med de 3 skärmar jag har och skulle vilja uppgradera till 6 stycken, och undrar då mestadels om grafikkortet. Jag har förstått att jag måste uppgradera det lite, men vet inte riktigt till vad? Jag skulle helst av allt kunna köra alla 6 skärmarna samt TVn samtidigt, och det jag undrar då är alltså om man kan köra t.ex. 2 st 6970 och ha kanske 3 skärmar i ett kort och 4 skärmar i ett kort och ändå köra Eyefinity på alla 6? Eller måste alla skärmarna i en Eyefinitykonfiguration vara kopplade till samma kort? Skulle det i så fall gå att köra 3 i ett kort och 4 i ett kort, och köra Eyefinity på 3 av skärmarna och sen ha 4 av skärmarna bara lösa. Eller måste ALLA skärmar vara kopplade till samma kort vare sig man vill ha dem i Eyefinity eller inte?

Många frågor på samma gång, jag vet, men skulle vara väldigt tacksam om någon orkade förklara lite hur det fungerar med Eyefinity med CrossFire.

Permalänk
Hedersmedlem

Det finns lite regler när det gäller sånt här:
1. Alla skärmar i en Eyefinity-grupp måste vara kopplade till samma grafikkort.
2. Kör du Crossfire kan du bara koppla skärmar till ena grafikkortet.
3. Du behöver inte köra Crossfire bara för att du har flera grafikkort.

Vad som är bästa lösningen beror lite på vad du ska göra med alla skärmar. Vill du spela på allihopa samtidigt måste du ju koppla alla till samma kort, speciellt om du ska köra Crossfire. Ska du bara spela på 3-6 av skärmarna (i Eyefinity) och ha de andra skärmarna för att visa annat som inte kräver superhög 3d-prestanda kan du köra med olika kort, t.ex. ett 6970, 6990 eller kanske tom. två kort i Crossfire (osäker om det sistnämnda funkar, har inget moderkort med tillräckligt många PCIe-platser för att testa) och ett billigare kort bara för att driva de extra skärmarna, bara den har tillräckligt många utgångar duger det ju.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Skrivet av Donan Fear:

Det finns lite regler när det gäller sånt här:
1. Alla skärmar i en Eyefinity-grupp måste vara kopplade till samma grafikkort.
2. Kör du Crossfire kan du bara koppla skärmar till ena grafikkortet.
3. Du behöver inte köra Crossfire bara för att du har flera grafikkort.

Tack! Väldigt tydligt! Var precis vad jag behövde veta för att kunna kolla och tänka lite mer.

Finns det några kort i 6000-serien som man kan köra 6 skärmar i Eyefinity på? Jag tror inte att jag egentligen skulle använda det till att spela på 6 skärmar samtidigt speciellt ofta, men om det inte är mycket dyrare/svårare att göra det möjligt också så varför inte. Jag vill åtminstone kunna ha Eyefinity på 3 skärmar och sen 4 lösa skärmar, och alla 7 skärmar aktiverade samtidigt, då borde det väl funka med ett typ 6970/6990 och ett lite billigare kort?

En annan fråga inom området; finns det någon bra typ ställning för att kunna sätta upp 6 skärmar på ett snyggt sätt, eller är det något man får meka ihop själv hemma? Och en fråga lite utanför området; vet man ungefär när AMDs 7000-serie kommer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Takatalvi91:

Tack! Väldigt tydligt! Var precis vad jag behövde veta för att kunna kolla och tänka lite mer.

Finns det några kort i 6000-serien som man kan köra 6 skärmar i Eyefinity på? Jag tror inte att jag egentligen skulle använda det till att spela på 6 skärmar samtidigt speciellt ofta, men om det inte är mycket dyrare/svårare att göra det möjligt också så varför inte. Jag vill åtminstone kunna ha Eyefinity på 3 skärmar och sen 4 lösa skärmar, och alla 7 skärmar aktiverade samtidigt, då borde det väl funka med ett typ 6970/6990 och ett lite billigare kort?

En annan fråga inom området; finns det någon bra typ ställning för att kunna sätta upp 6 skärmar på ett snyggt sätt, eller är det något man får meka ihop själv hemma? Och en fråga lite utanför området; vet man ungefär när AMDs 7000-serie kommer?

Då du max får koppla in två skärmar i vanliga uttag (DVI, VGA etc) så måste du leta efter ett med 4 mini-DP/DP portar och 2 DVI/VGA
Vet endast av att ASUS har lyckats tränga in det med sitt Asus Radeon EAH6950 och 6970, finns tyvärr ingen 6990 som klarar av det i dagsläget. Är väl inte så eftertraktat precis att köra på 6 skärmar då det kräver extremt mycket av grafikkortet att köra i en sådan extrem upplösniong.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=813903
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=815629

Det går bra att ha 4 lösa skärmar så länge du har 4 lediga portar på det andra grafikkortet, varav 2 är DP.

Sedan finns det några saker att köpa för att fästa på väggen där man sedan kan fästa skärmen på, ska finnas på Clas Ohlsons eller dylikt. Vet inte vad de heter dock.

AMD's 7xxx serie ska visst släppas innan årsskiftet i alla fall.

Permalänk

Lånar tråden lite.

Jag har idag ett 6950 med 2 mini-DP, 2 DVI och 1 HDMI. 2 av skärmarna kopplade på DVI, en på miniDP med adapter och funkar fint. Nu till problemet, jag har nämligen en TV jag vill köra på HDMI (ej i eyefinity-grupp). Min tanke när jag köpte kortet var såklart att det skulle fungera. Nu visade det sig att så inte var fallet, jag måste då inaktivera en av skärmarna och dona för att få igång TV:n.

1. Jag har funderat på att köpa ett 6950 till och köra crossfire - kommer jag då alltså inte kunna utnyttja portarna på det andra kortet? Är jag fortfarande begränsad till totalt 3 skärmar åt gången?

2. Om jag istället köper ett random Radeon-kort för 300 kronor med HDMI ut, kommer jag kunna köra TV:n samtidigt som de övriga tre skärmarna då? Även med de tre i eyefinity?

Och bonusfrågan:
3. Om jag köper både ett till 6950 för crossfire och ett random Radeon-kort (har 2 lediga pci-e), kommer detta fungera för crossifire+eyefinity för tre skärmar samt en TV vid sidan?`

Permalänk
Medlem

kör två med dp adapter å 1 på dvi, sen tvn på hdmi?

Permalänk
Skrivet av Trokder:

kör två med dp adapter å 1 på dvi, sen tvn på hdmi?

Skulle det funka med 4 skärmar samtidigt då?

Permalänk
Medlem