Asus P67 Sabertooth+580 DCII Driver cannot load

Permalänk
Medlem

Asus P67 Sabertooth+580 DCII Driver cannot load

Hejsan, första tråd i Sweclockers och tyvärr en support tråd

Köpte mig ett nytt dator system förra veckan:
I7 2600K
Asus P67 Sabertooth
Asus 580 GTX DCII
Corsair Vengance 16 gb
och så Win 7 Pro x64 som OS.

Funkade perfa till i helgen då datorn betedde sig udda, sedan Lördag kväll när jag satte datorn i Hybrenation mode så har inte datorn kunnat starta med nVidia drivrutiner installerade, får fram Windows loggan men efter det svart. Kommer nartuligtvis in i Safe mode och kan avinstallera dessa och komma åter in i systemet. MEN så fort som nVidia drivrutiner installeras igen så kablam så blir det samma fel.

Har provat:
* Om installera/rollback drivrutiner med olika setups (utan PhysX, HD audio osv)
* Nollställa bioset i moderkortet (både load defualt config, och CMOS jumper)
* Via Win F8 boot menu testat VGA mode, last known config (ca x5 ggr)
* Kollade igenom ntbtlog.txt loggen i Windows mappen

Citat:

Did not load driver @hal.inf,%acpi_amd64.devicedesc%;ACPI x64-based PC
Did not load driver @cpu.inf,%intelppm.devicedesc%;Intel Processor
Did not load driver @cpu.inf,%intelppm.devicedesc%;Intel Processor
Did not load driver @oem2.inf,%nvidia_dev.1080.01%;NVIDIA GeForce GTX 580
Did not load driver @msports.inf,%*pnp0501.devicedesc%;Communications Port
Did not load driver @cpu.inf,%intelppm.devicedesc%;Intel Processor
Did not load driver @cpu.inf,%intelppm.devicedesc%;Intel Processor
Did not load driver @cpu.inf,%intelppm.devicedesc%;Intel Processor
Did not load driver @cpu.inf,%intelppm.devicedesc%;Intel Processor
Did not load driver @cpu.inf,%intelppm.devicedesc%;Intel Processor
Did not load driver @cpu.inf,%intelppm.devicedesc%;Intel Processor
Did not load driver @cpu.inf,%intelppm.devicedesc%;Intel Processor
Did not load driver @cpu.inf,%intelppm.devicedesc%;Intel Processor
Fortsätter om och om igen.

Lustiga är att byter jag till ett annat grafikkort (nVidia 9600GT) så funkar det bättre, så det verkar vara någon med min dator och Asus 580 GTX DCII.
Fram till allt detta trodde jag det var allt något mjukvaro tjafs, så ikväll ominstallerade jag hela Win 7 Pro x64.

Efter första booten och sedan in med nya drivrutiner... samma fel.

Är mitt grafikkort paj mån tro? Det funkar ju perfa utan drivrutiner men inte med?
Jag vet att Asus P67 Sbrth har haft problem med sleep mode och diverse BIOS saker, men kan det verkligen ha pajat sysemet så här?

Är öppen för ALLA förslag jag kan testa!!

//Alexander

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle090:

Hejsan, första tråd i Sweclockers och tyvärr en support tråd

Köpte mig ett nytt dator system förra veckan:
I7 2600K
Asus P67 Sabertooth
Asus 580 GTX DCII
Corsair Vengance 16 gb
och så Win 7 Pro x64 som OS.

Funkade perfa till i helgen då datorn betedde sig udda, sedan Lördag kväll när jag satte datorn i Hybrenation mode så har inte datorn kunnat starta med nVidia drivrutiner installerade, får fram Windows loggan men efter det svart. Kommer nartuligtvis in i Safe mode och kan avinstallera dessa och komma åter in i systemet. MEN så fort som nVidia drivrutiner installeras igen så kablam så blir det samma fel.

Har provat:
* Om installera/rollback drivrutiner med olika setups (utan PhysX, HD audio osv)
* Nollställa bioset i moderkortet (både load defualt config, och CMOS jumper)
* Via Win F8 boot menu testat VGA mode, last known config (ca x5 ggr)
* Kollade igenom ntbtlog.txt loggen i Windows mappen

Lustiga är att byter jag till ett annat grafikkort (nVidia 9600GT) så funkar det bättre, så det verkar vara någon med min dator och Asus 580 GTX DCII.
Fram till allt detta trodde jag det var allt något mjukvaro tjafs, så ikväll ominstallerade jag hela Win 7 Pro x64.

Efter första booten och sedan in med nya drivrutiner... samma fel.

Är mitt grafikkort paj mån tro? Det funkar ju perfa utan drivrutiner men inte med?
Jag vet att Asus P67 Sbrth har haft problem med sleep mode och diverse BIOS saker, men kan det verkligen ha pajat sysemet så här?

Är öppen för ALLA förslag jag kan testa!!

//Alexander

Har du testat olika drivare ?

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Skrivet av Alle090:

Hejsan, första tråd i Sweclockers och tyvärr en support tråd

Köpte mig ett nytt dator system förra veckan:
I7 2600K
Asus P67 Sabertooth
Asus 580 GTX DCII
Corsair Vengance 16 gb
och så Win 7 Pro x64 som OS.

Funkade perfa till i helgen då datorn betedde sig udda, sedan Lördag kväll när jag satte datorn i Hybrenation mode så har inte datorn kunnat starta med nVidia drivrutiner installerade, får fram Windows loggan men efter det svart. Kommer nartuligtvis in i Safe mode och kan avinstallera dessa och komma åter in i systemet. MEN så fort som nVidia drivrutiner installeras igen så kablam så blir det samma fel.

Har provat:
* Om installera/rollback drivrutiner med olika setups (utan PhysX, HD audio osv)
* Nollställa bioset i moderkortet (både load defualt config, och CMOS jumper)
* Via Win F8 boot menu testat VGA mode, last known config (ca x5 ggr)
* Kollade igenom ntbtlog.txt loggen i Windows mappen

Lustiga är att byter jag till ett annat grafikkort (nVidia 9600GT) så funkar det bättre, så det verkar vara någon med min dator och Asus 580 GTX DCII.
Fram till allt detta trodde jag det var allt något mjukvaro tjafs, så ikväll ominstallerade jag hela Win 7 Pro x64.

Efter första booten och sedan in med nya drivrutiner... samma fel.

Är mitt grafikkort paj mån tro? Det funkar ju perfa utan drivrutiner men inte med?
Jag vet att Asus P67 Sbrth har haft problem med sleep mode och diverse BIOS saker, men kan det verkligen ha pajat sysemet så här?

Är öppen för ALLA förslag jag kan testa!!

//Alexander

Jag har samma grejjor och körde (iaf försökte) med moderkortet (version 1) och det såg ut som om moderkortets mjukvara (biosen) inte tyckte om att fungera. Dock så bytte jag ut den mot en B3 versionen när jag fick tid för det och det funkade betydligt bättre. Dock så kan datorn fortfarande crasha när jag spelar, den tycker inte om WOW (kan förstå ) och crashar när jag spelar BF:BC2 lite random (Då måste jag resetta datorn helt).

De enda jag kan säga är att de finns flera som har liknande/samma problem och de är troligenvis moderkortet som strular (bara en gissning fast av erfarenhet så är det troligenvis det).

Bara för att säga det, jag har PRECIS samma saker du har skrivit upp. De andra jag har är ett Corsair 620w agg, 4 HDD (gröna), 4 andra diskar, DVD spelare, Creative ljudkort med front panel och 5 fläktar i den. Mitt problem kan ju också vara att jag har för klent nätagg.

Jag hoppas att du kan fixa problemet du har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadowslord:

Jag har samma grejjor och körde (iaf försökte) med moderkortet (version 1) och det såg ut som om moderkortets mjukvara (biosen) inte tyckte om att fungera. Dock så bytte jag ut den mot en B3 versionen när jag fick tid för det och det funkade betydligt bättre. Dock så kan datorn fortfarande crasha när jag spelar, den tycker inte om WOW (kan förstå ) och crashar när jag spelar BF:BC2 lite random (Då måste jag resetta datorn helt).

De enda jag kan säga är att de finns flera som har liknande/samma problem och de är troligenvis moderkortet som strular (bara en gissning fast av erfarenhet så är det troligenvis det).

Bara för att säga det, jag har PRECIS samma saker du har skrivit upp. De andra jag har är ett Corsair 620w agg, 4 HDD (gröna), 4 andra diskar, DVD spelare, Creative ljudkort med front panel och 5 fläktar i den. Mitt problem kan ju också vara att jag har för klent nätagg.

Jag hoppas att du kan fixa problemet du har.

har sjãlv
corsair 550w
3 diskar
3 flãktar
asus xonar ds ljudkort
inget mer

Det udda ãr ju att det funkade perfa i en vecka, men i helgen nãr jag ist fõr sleep valde hibernation sâ bõrjade felet. Och jag fick rev3 ifrân bõrjan och kõr nu med 1850 beta bios.

Skrivet av Palme_570:

Har du testat olika drivare ?

Define olika, jag har ju testat drivare back till 260, och med dom man fâr med Windows. Det lâter ju onekliget som ett drivar problem dâ det funkar utan dom, men sen jag ominstallerade datorn igâr sâ bõrjar jag mer och mer tvivla.

Har mãrkt att nãr jag installerar drivrutinerna i normalt bootad lãge sâ hoppar dom inte igâng direkt utan bara efter en reboot och ja hãnder ju det igen.

Permalänk
Medlem

Uppdaterat bios ? Börja där. Dvs senast å kanske nån är 275 serien. Testa graffet i en annan burk. Funkar de där testa att byta bios på vga.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk

låter lite klent med 550w

Kanske kan vara relaterat till att det börjar dra mycket mer ström när dom riktiga drivarna laddas..

Jag har sabertooth/2600k men ett 560TI och mitt agg e på 750.

Enligt asus psu calc skall du ha minst 700w till din config.

http://support.asus.com/powersupply.aspx

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Uppdaterat bios ? Börja där. Dvs senast å kanske nån är 275 serien. Testa graffet i en annan burk. Funkar de där testa att byta bios på vga.

MB's BIOS körs ju nu på senaste betan, tänkte prova att deagrera sen till något äldre, ang VGA bios så läste jag på ett forum att man kunde uppgradera till Asus 580 GTX men finner inte var man fåt tag på dom. Prövade nyss 267.85 som är det på Asus hemsida och no luck, 275 är ju den man ifrån Windows update.

Skrivet av magnus18624:

låter lite klent med 550w

Kanske kan vara relaterat till att det börjar dra mycket mer ström när dom riktiga drivarna laddas..

Jag har sabertooth/2600k men ett 560TI och mitt agg e på 750.

Enligt asus psu calc skall du ha minst 700w till din config.

http://support.asus.com/powersupply.aspx

Kan vara gränsfall, men då borde det ha märkts när jag under förra veckan körde Metro på högsta och graffet fick arbeta. Jag känner nu att strömmen inte kan vara felet här då detta hände när jag satte min dator hibernation och sedan dess slutat funka normalt.
Jag körde på de senaste drivrutinerna hela förra veckan också...

Tack för svar allihopa! keep em comming!

//Alexander

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle090:

MB's BIOS körs ju nu på senaste betan, tänkte prova att deagrera sen till något äldre, ang VGA bios så läste jag på ett forum att man kunde uppgradera till Asus 580 GTX men finner inte var man fåt tag på dom. Prövade nyss 267.85 som är det på Asus hemsida och no luck, 275 är ju den man ifrån Windows update.

Kan vara gränsfall, men då borde det ha märkts när jag under förra veckan körde Metro på högsta och graffet fick arbeta. Jag känner nu att strömmen inte kan vara felet här då detta hände när jag satte min dator hibernation och sedan dess slutat funka normalt.
Jag körde på de senaste drivrutinerna hela förra veckan också...

Tack för svar allihopa! keep em comming!

//Alexander

http://www.techpowerup.com/vgabios/index.php?page=1&architect...

Där har du 580 bios collection. okok =/ Hmm frågan är om inte av någon anledning vgat stannad kvar på i hib och överhettades(bara en teori) men ja eftersom du har formaterat etc så känns de som att de kan vara nåt sånt. Men som sagt testa graffet i en annan burk.

edit: testad båda pcie slotsen ? Du säger att de funkar bättre med 9600? innebär det att de funkar som de ska ?

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

http://www.techpowerup.com/vgabios/index.php?page=1&architect...

Där har du 580 bios collection. okok =/ Hmm frågan är om inte av någon anledning vgat stannad kvar på i hib och överhettades(bara en teori) men ja eftersom du har formaterat etc så känns de som att de kan vara nåt sånt. Men som sagt testa graffet i en annan burk.

edit: testad båda pcie slotsen ? Du säger att de funkar bättre med 9600? innebär det att de funkar som de ska ?

Jag tackar mest ödmjukt för länken, Testade nyss att flasha om grafikkorts bioset. Det verkade som jag redan hade den senaste versionen. Men flashade om ändå ifall ifall. Först så rapporterade Windows Drivrutin fel och startade utan drivrutinerna startade (men normal boot då), men efter en restart samma. No joy.

Det som får mig att undra är när jag kollar på alla FELmeddelanden i nbtlog.txt så är ändå 80% för CPU'n som inte laddas som den ska, men det när grafikkorts drivrutinerna inte är installerade som det funkar :S

ang det andra graffet, otroligt sant. Men det startade till Windows med rätt drivrutiner, säger ifs inte att det är fel fritt.

Har testat andra slotten, No joy.
Håller på att kolla om det finns någon polare som jag kan testa graffet hos.

Men so far no joy
//Alexander

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle090:

Jag tackar mest ödmjukt för länken, Testade nyss att flasha om grafikkorts bioset. Det verkade som jag redan hade den senaste versionen. Men flashade om ändå ifall ifall. Först så rapporterade Windows Drivrutin fel och startade utan drivrutinerna startade (men normal boot då), men efter en restart samma. No joy.

Det som får mig att undra är när jag kollar på alla FELmeddelanden i nbtlog.txt så är ändå 80% för CPU'n som inte laddas som den ska, men det när grafikkorts drivrutinerna inte är installerade som det funkar :S

ang det andra graffet, otroligt sant. Men det startade till Windows med rätt drivrutiner, säger ifs inte att det är fel fritt.

Har testat andra slotten, No joy.
Håller på att kolla om det finns någon polare som jag kan testa graffet hos.

Men so far no joy
//Alexander

Har ingen polare med startk nog nätagg :s

INGEN som har mer ideer?!

Kommer troligen snart skicka tebax det till komplott igen :s

Permalänk

Lite omständigt / långsökt, men om du vill ha mer att testa medans du väntar på att få godkänt din RMA, så testa att koppla ur allt som drar ström och som du inte måste ha för att provocera fram felet.
tex ta bort alla diskar utom OS, plocka ur ljudkortet, ta bort ev OC, stäng av HT, ta bort fläktar som inte e nödvändiga, använd bara en minnesmodul etc..
(som du märker e jag fortfarande inne och snurrar på att det kanske ändå e relaterat till strömförsörjningen )

/Magnus

Permalänk
Medlem
Skrivet av magnus18624:

Lite omständigt / långsökt, men om du vill ha mer att testa medans du väntar på att få godkänt din RMA, så testa att koppla ur allt som drar ström och som du inte måste ha för att provocera fram felet.
tex ta bort alla diskar utom OS, plocka ur ljudkortet, ta bort ev OC, stäng av HT, ta bort fläktar som inte e nödvändiga, använd bara en minnesmodul etc..
(som du märker e jag fortfarande inne och snurrar på att det kanske ändå e relaterat till strömförsörjningen )

/Magnus

Får göra det imorrn, är nu i Skolan och arbetar.

Testade att ta ut diverse komponenter, men gick inte så långt med diskar och BIOS settings (nollställde bara.)
Har inget emot att du fokar på en möjlighet, you never know. Det kan ju vara PSU'n men det känns bara så udda.

Dock märkte jag en annan sak, när jag använder mitt 9600GT ifrån Gigabyte (passiv) (hehe, gigabyte) så blir 9600 gt SKITVARMT, har inga minnen att det vart så varmt, men 580 GTX är svalt som tusan. Kanske bara är villo tankar iofs,

//Alexander

Permalänk
Medlem

Installera om chipset drivarna. Kan hänt något där.

EDIT: Avinstallera Nvidia drivarna först och sedan ominstallera chipset drivarna och sedan Nvidias drivare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Camel-en:

Installera om chipset drivarna. Kan hänt något där.

EDIT: Avinstallera Nvidia drivarna först och sedan ominstallera chipset drivarna och sedan Nvidias drivare.

Vet inte om du har läst tråden, men jag har ju provat ta bort alla drivrutiner och installera i olika inställningar. Sedan har jag till och med ominstallerat om hela Windows 7 Pro X64, formaterat.

//Alexander

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle090:

Vet inte om du har läst tråden, men jag har ju provat ta bort alla drivrutiner och installera i olika inställningar. Sedan har jag till och med ominstallerat om hela Windows 7 Pro X64, formaterat.

//Alexander

Har du testat vgat i annan burk ?

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Har du testat vgat i annan burk ?

Har ingen stark nog för att testa i, kollat med polare. Men no go (400w eller lägre :s )
Har fått godkänd RMA så ska packa idag och skicka imorrn

Tack för alla svar!
//Alexander