Ljudkort - fetproblem och tips på nytt?

Permalänk

Ljudkort - fetproblem och tips på nytt?

Hej!

Jag har problem. Och jag lovar att den som hjälper mig får fria ryggkliningar i två veckor.

Nu när jag har hela internets uppmärksamhet - till saken!

I dagarna köpte jag ett Creative SB X-Fi Surround 5.1 PRO (http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=614252) för att få ut mer av mina Sennheiser PC-350 när jag 6-poolar (Starcraft, ni vet).

Med ljudkvaliteten satt på "High" och antalet ljud som samtidigt kan spelas på "64" (standard är "Medium" och "32") fick jag genast "crackling" och "popping" (mestadels det senare) när jag spelade - ibland även så på huvudmenyn, men sällan stannat där länge nog för att undersöka saken allt för väl.

Jag testade då "Medium" och "32" - och det var samma visa där - oljud. Enda skillnaden var att det dök upp aningen senare än tidigare.

Med nördvrede i hjärtat stängde jag av alla andra ljudkanaler, mutade micken, försökte hitta nyare drivrutiner (vilket inte fanns, stort tack Creative!! <3) och allt annat som man bör och ska testa vid den här typen av problem.

Kortet (Creative SB X-Fi Surround 5.1 PRO) verkade också redan ha varit ute hos en kund - någon mer än jag som var besvärad, kanske?

Till musik och film funkade kortet bra. Men aboslut inte till varken Starcraft 2 eller Diablo 2. Vad kan detta bero på? Kan ett Creative X-Fi Titanium Fatal1ty Pro (http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=365216) lösa mitt problem?

Jag hittade även detta: http://support.creative.com/kb/ShowArticle.aspx?sid=24669. Bör jag överhuvudtaget ta ett av Creatives kort? Vad kan vara bättre? Vad borde klara Starcraft 2 på "High" och "64"? Asus? Har sysslat massor med datorer, men aldrig ljudkort, så om någon vill ha +100 karma så har ni eran chans.

Ännu bättre är det om någon som spelar Starcraft 2 faktiskt använder något av Creatives kort och kan berätta lite om sina eventuella problem, eller fick jag bara ett måndagsexemplar av min Creative SB X-Fi Surround 5.1 PRO? Den verkade ha varit ute en gång redan.

Det ska tilläggas att jag ju nu har ett par Sennheiser PC-350, och ljudproblemen uppstår inte när jag kör på moderbordets ljudkort.

Tack på förhand!

// Carlsson

EDIT: Whoops, vägg av text. Not in the face!!

Permalänk
Medlem

är du efter ett surround kort med 5.1 utgångar eller bara ett ruskigt bra ljud? isf rekommenderar jag asus xonar essance STX

250spänn dyrare än creative kortet men ack så mycke bättre

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk
Skrivet av HaBBarN:

är du efter ett surround kort med 5.1 utgångar eller bara ett ruskigt bra ljud? isf rekommenderar jag asus xonar essance STX

250spänn dyrare än creative kortet men ack så mycke bättre

Mina Sennheiser kommer endast spela Stereoljud, så vill mest bara ha något riktigt stabilt som håller för höga ljudinställningar i Starcraft 2. Så söker klart, snyggt och tydligt stereoljud och en handfull inställningar mängd inställningar.

Ska kika lite på Xonar Essance STX, har för mig att jag har läst om det någonstans, men det ingår väl bara i en bundle med ett headset?

EDIT: det fanns visst utan bundle. Men verkar vara ett kort för musik? Är det någon skillnad?

Känner mig väldigt grön.

Permalänk
Medlem

det är ingen skillnad egentligen. läs lite om stereo i hörlurar så förstår du att pratet om 7.1 och 5.1 i hörlurar är bara skit snack

du kommer få ett bättre ljud tror jag i alla fall. du kan även emulera "5.1" med med följande programvara om du vill

finns ett "game" mode man kan klicka i om man vill få lite större ljudbild och mer diskant.

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk

Tack så mycket för hjälpen! Får bli ett sådant. Verkar ju bra och förhoppningsvis slipper jag nu popping och crackling, läste att det hade med hur Creatives bus-nånting att göra, tydligen ett vanligt problem på deras kort, och inga nya drivrutiner nånstanns.

Xonar Essance STX ser ju dessutom sjukt snyggt ut!

Igen, tack för hjälpen.