Komponenter som passar till 6970 x2

Permalänk

Komponenter som passar till 6970 x2

Hej!

Jag tänker nu uppgradera min dator. Allting i den är ganska gammalt förutom mitt grafik kort vilket är ett 6970 ati kort. Det jag först och främst vill uppgradera är Moderkort, processor, RAM och nätaggregat, allt i ett svep. Ett par månader efter detta tänker jag köpa till ännu ett 6970 och köra Crossfire. Har ni några bra tips på bra moderkort, processor, RAM och nätaggregat som passar till 6970 x2? Ska jag köpa nu eller kommer det komponenter som är värda att vänta på?

Tack så mycket! älskar detta forum.

PS. Påverkar hårdisken spelprestanda? får jag bättre fps i ett spel om jag kör det på tex en SSD?

Permalänk
Medlem

1: En ssd är för spel som behöver läsa av mycket data på hårddisken.
Så ifall du lirar typ (battlefield 3) så kommer start tiden förbättras men inte fps.
Ett spel där du kommer få nytta av SSD är typ WoW.
Och blir bekvämare att hålla på med datorn.

2:http://www.inet.se/kundvagn/visa/846787/2011-09-09
Något liknande det. Har för mig att 750W bör vara ok för 2 st 6970. Men kan vara bra att kolla upp.
La in en ssd på 60gb som inte är så himla dyr. Då får du plats med tex windows 7 ifall du lirar med det och tex wow eller något annat spel. Men det finns ganska billiga 120gb's också på runt 1500-1900 kr ifall det skulle vara av intresse.

Visa signatur

Chassi: H2 | Processor: Ryzen 3950x| 64GB DDR4 | 1tb m.2| Grafikkort: RTX 3070 | Nätaggregat: Corsair, 800W modulär | Tangentbord: ASUS ROG Falchion 65% MX Brown Wireless | Mus: Logitech MX518 | Skärm: 32"

Permalänk

Tack så mycket!

Kommer det moderkortet och den processorn hålla ett bra tag framöver föresten? Är det värt å vänta på något nytt som snart kommer?

Permalänk
Skrivet av Gathor:

1: En ssd är för spel som behöver läsa av mycket data på hårddisken.
Så ifall du lirar typ (battlefield 3) så kommer start tiden förbättras men inte fps.
Ett spel där du kommer få nytta av SSD är typ WoW.
Och blir bekvämare att hålla på med datorn.

2:http://www.inet.se/kundvagn/visa/846787/2011-09-09
Något liknande det. Har för mig att 750W bör vara ok för 2 st 6970. Men kan vara bra att kolla upp.
La in en ssd på 60gb som inte är så himla dyr. Då får du plats med tex windows 7 ifall du lirar med det och tex wow eller något annat spel. Men det finns ganska billiga 120gb's också på runt 1500-1900 kr ifall det skulle vara av intresse.

Har hört att t.ex. Bulldozer processorn är på väg, värt att vänta? Saken är den att moderkortet och processorn gärna får vara av samma standar eller bättre standard än 6970 x2 så att de klarar sig riktigt bra något år framöver! Gör dessa det?

Permalänk
Medlem

Ja du, svårt o säga hur länga men ett par år iallfall. Man kan alltid köpa i7an kommer orka lite längre än i5an pga av hyperthread. Men tusen kr dyrare ^^
Man kan vänta på bulldozer och se hur den presterar, i slutet av denna månad lär den nog dyka upp i affärer och kort efter det så ska prestandan dyka upp på nätet. Så inte så lång vänte tid. Och då kan du välja ifall du vill göra med intel eller amd

Visa signatur

Chassi: H2 | Processor: Ryzen 3950x| 64GB DDR4 | 1tb m.2| Grafikkort: RTX 3070 | Nätaggregat: Corsair, 800W modulär | Tangentbord: ASUS ROG Falchion 65% MX Brown Wireless | Mus: Logitech MX518 | Skärm: 32"