DAC eller ljudkort ≈ 1 k.

Permalänk
Medlem

DAC eller ljudkort ≈ 1 k.

Tjenare, är just nu på jakt efter en DAC eller ett externt ljudkort ( vad jag förstått det som ger DAC riktigare & bättre ljud? ).

Men jag skulle gärna vilja ha lite tips på vad man bör köpa, och vad man bör undvika.

Strömförsörningen ska ske via USB och lägger mig gärna på ett pris på ungefär 1 000 kronor, men maxgränsen ligger på 2k.

Vet inte riktigt om det spelar någon roll eller inte, men jag ska bara använda DACen eller ljudkortet till ett par in-ear hörlurar.

Mvh Pralle

Permalänk
Medlem

Köp ett ljudkort,men varför köpa ett dyrt kort till ett par plopplurar?

Ett ljudkort är också en DAC fast med lite mer lull-lull.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=699851

Permalänk

FiiO E7 är bättre än uDAC 2, särskilt för in-ear då E7 har betydligt lägre utimpedans än uDAC 2. E7 har även linjeingång för mp3-spelare eller mobiltelefon om man vill använda den portabelt.

Permalänk
Medlem

hur står sig dessa mot et xonar stx?

Permalänk

Har en uDAC 2 och är riktigt nöjd. Använder dem tillsammans med min laptop för att få lite trevligare ljud när man sitter vid datorn....

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

jag skule ta xonar essance över udac2. eftersom då kan man byta opamps osv + det finns rca utgångar ifall man vill koppla till en förstärkare/reciver

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk
Rekordmedlem

Jag kommer att hålla mig borta från nuforce, de har stora fel http://nwavguy.blogspot.com/2011/02/nuforce-udac-2-drama.html det är inte fösta gången heller.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Köp ett ljudkort,men varför köpa ett dyrt kort till ett par plopplurar?

Ett ljudkort är också en DAC fast med lite mer lull-lull.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=699851

Är "lull-lullet" några användbara saker, eller betalar man bara extra för massa skit?

Och att jag vill köpa ett kort till mina hörlurar är helt enkelt för att det inbyggda ljudkortet i skollaptopen är fruktansvärt dålig med pip & brus och mina "plopplurar" är relativt dyra, så då vill jag ha bra saker till dem, annars är det ju som att kasta pärlor åt svin

Skrivet av brimstone:

FiiO E7 är bättre än uDAC 2, särskilt för in-ear då E7 har betydligt lägre utimpedans än uDAC 2. E7 har även linjeingång för mp3-spelare eller mobiltelefon om man vill använda den portabelt.

Det låter ju rätt bra, vad ligger den utimpedansen på då? För mina hörlurar har 16 Ω
Och vet inte heller hur insatt du är, men vet du någon svensk återförsäljare till E7? Hittade nämnligen bara E5 & E3 i sverige, men tycker att E7 borde ju finnas.

Skrivet av HaBBarN:

jag skule ta xonar essance över udac2. eftersom då kan man byta opamps osv + det finns rca utgångar ifall man vill koppla till en förstärkare/reciver

Är inte den intern?

Skrivet av DasBoot_swe:

Har en uDAC 2 och är riktigt nöjd. Använder dem tillsammans med min laptop för att få lite trevligare ljud när man sitter vid datorn....

Du har inte upplevt något av problemen som finnes i nedanstående quote?

Skrivet av mrqaffe:

Jag kommer att hålla mig borta från nuforce, de har stora fel http://nwavguy.blogspot.com/2011/02/nuforce-udac-2-drama.html det är inte fösta gången heller.

Åh... Det där såg ju inte så bra ut!

Permalänk
Medlem

om du har 16Ohm impedans så behöver du ingen hörlurs förstärkare utan bara en DAC . har 32 ohm på mina audio-technica m50s och dom drivs bara bra av ett laptops ljudkort.

tror du får mest av pengarna av att köpa e7/e9 combo eller bara en e7. e9 är ifall du vill ha en förstärkare ifall du vill skaffa ett par bättre hörlurar senare. e7 är annars ett väldigt bra val finns för ca800spänn på amazon.co.uk

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk

Har inte upplevt några problem med min u-dac2. Har den kopplad till mina philips hp890 hörlurar, samt ett äldre creative i-trigue 2.1 system. Inga värsting saker direkt, men är min sekundära anläggning och duger för det som den används till.

Tyckte att det inbyggda ljudet var lite "platt" som min laptop levererade, samt att mina hörlurar inte kom till sitt rätta jag. Är mycket nöjd med resultatet och anser själv att den var värd pengarna. Mitt 2.1 system är alltid anslutet via rca utgångarna och ljudet "mutas" enkelt genom att ansluta hörlurarna på framsidan.

Har inte provat den i min bättre anläggning, men ser inget nöje/nytta av det då tanken är att den ska användas av prylarna som jag nämnde ovan.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Rekordmedlem

Och du har testat att styra ut den fullt, problemen minskar om man inte har full nivå, men bara att de byggt den så konstigt samt andra saker den firman konstruerat på besynnerliga sätt, bla sin stora cd gör att det känns som om de inte har koll på vad de bygger, och spridningen i toleranser på nivåkontrollen är ju inte liten den heller, men där kan man ju ha tur och få ett bra exemplar, samt deras svar på kritiken, det ingav ju inte precis nått förtroende när de tycker att det inte behöver vara bättre matchat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Skulle satsa på en Xonar STX om ett internt ljudkort är ett alternativ, att gå via usb är helt enkelt ett onödigt steg att ta för att få ut ljudet ur datorn.

uDAC är på intet sätt dålig, kör själv en på jobbet, av den äldre modellen som har en sämre volym pot och den är avsevärt mycket bättre än de moderkorts inbyggda ljudkort jag testat mot.

Vist uDAC har problem med balans på volym kontrollen, min hörbart vid riktigt låg volym, och verkar inte mäta "bra" men den låter riktigt hyggligt, och många av problemen verkar gå att avhjälpa genom att helt enkelt sänka volymen på datorn och vrida upp lite mer på uDAC en.

PS.
Jag sitter på en bra vanlig stereo, så jag har i alla fall en viss vana av "fin" ljud som referens
DS.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru