Väldigt konstigt ljud från grafikkortet!!! Är det något som är fel?!

Permalänk
Medlem

Väldigt konstigt ljud från grafikkortet!!! Är det något som är fel?!

Hejsan!

Jag skulle uppskatta väldigt mycket om ni tar er tid att svara på detta inlägg. Är ganska orolig för att någonting ska vara fel på min nya dator!

Jag fick nyligen hem en dator från Inet (se signatur) och jag har inte överklockat den ännu. Allting har fungerat väldigt bra fram tills igår, då jag startade upp The Witcher 2 för första gången.

När jag är i spelets huvudmeny hör jag ett ganska högfrekvent ljud som jag tror kommer ifrån grafikkortet. När jag sedan börjar spela spelet försvinner ljudet, det är bara i huvudmenyn som det låter. När jag sedan skulle se hur bra FPS jag har i spelet startade jag Fraps och i huvudmenyn är min FPS uppe i 2500! Det låter väldigt mycket tycker jag?! Sedan inne i spelet ligger den stabilt på 60+ (alla inställningar på högsta förutom Übersampling). Detta har fått mig att tänka på StarCraft 2, som när det var nytt också tillät en väldigt hög FPS i huvudmenyn och att det till och med kunde skada hårdvaran.

För att få ner min FPS i spelets huvudmeny aktiverade jag Vertical sync, så min topp är numera 60 (dvs min skärms uppdateringsfrekvens). Med detta aktiverat försvinner också ljudet ifrån grafikkortet.

Jag har nu under dagen testat lite olika scenarior och har kommit fram till att mitt grafikkort emitterar ett svag elektroniskt brus även när jag spelar andra spel (Metro 2033 som ett exempel). Detta ljud hörs dock bara om man öppnar datorn och lyssnar väldigt nära. Ljudet hörs inte heller när jag surfar eller ser på film, utan bara när grafikkortet blir belastat fullt ut. Är detta normalt? Ljudet påminner lite grann om det brus som kommer ifrån en del annan elektronisk utrustning som jag har, exempelvis mitt modem eller min router. Hur som helst är det här egentligen inget som stör, då det bara låter när burken är öppen och jag går väldigt nära. Det som däremot stör mig och får mig att fundera på om något är trasigt är ljudet från huvudmenyn i The Witcher 2 när vertical sync är avstängt. Tycker inte ni att det låter väldigt konstigt? Bör jag vara orolig för att mitt grafikkort är defekt?

Tack på förhand!

Visa signatur

Intel i7 2600K / H80 / Gigabyte GTX 580 SOC / 2x4GB Corsair Vengeance @ 1600MHz / Asus P8Z68-V Pro / Intel SSD 510 120GB / Seagate Barracuda Green 2TB / Corsair AX 850W 80+ Gold / Corsair Obsidian 650D / W7 64 bit

Permalänk
Medlem

Sök på Coil Whine , väldigt vanligt som jag förstått

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk
Medlem

Det är antagligen coil whine du upplever. Ett väldigt högt elektroniskt tjut.

vissa komponenters naturliga frekvens (i vilken resonansens förstärker sigsjälv) när de arbetar i samma Hz leder till högfrekventa ljud. detta är inte ovanligt i spolar därav -> coil whine. första och främst ska du sätta på v-sync om du är säker på att det kommer från grafikkortet. troligtvis hörs det bara vid tung belastning. pumpa upp menyer i 2500 är tungt som stryk. Du borde kunna tvinga v-sync från nvidia control panel (eller vad den nu heter) Du kan begära RMA. Kortet skadas inte nämnvärt eller presterar sämmre pga coil whine dock kan det låta mer efter tid och bli mer och mer irriterande. Jag skulle begärt RMA. man kan pensla på lite nagellack eller en droppen lim på komponenten(bara kondensatorn eller dylikt inte hela grafikkortet) som tjuter och därmed ändra dess naturliga frekvens till samma som dess arbetes klock. Då måste du dock veta exakt vilken komponent som låter.

undrar du något mer eller inte förstår så citera

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

Jag skulle begärt RMA.

Tror du verkligen detta fel går att reklamera? Känns som att killarna i butiken skulle skratta åt mig om jag åker in och demonstrerar, för det hörs så extremt lite om jag inte lirar The Witcher 2 utan vertical sync.

Jag är ganska säker på att det kommer ifrån grafikkortet i alla fall. Det låter bara när det belastas. Kan det förresten vara någon annan komponent som gör så att grafikkortet låter, typ nätdelen?

Visa signatur

Intel i7 2600K / H80 / Gigabyte GTX 580 SOC / 2x4GB Corsair Vengeance @ 1600MHz / Asus P8Z68-V Pro / Intel SSD 510 120GB / Seagate Barracuda Green 2TB / Corsair AX 850W 80+ Gold / Corsair Obsidian 650D / W7 64 bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kreiger:

Tror du verkligen detta fel går att reklamera? Känns som att killarna i butiken skulle skratta åt mig om jag åker in och demonstrerar, för det hörs så extremt lite om jag inte lirar The Witcher 2 utan vertical sync.

Jag är ganska säker på att det kommer ifrån grafikkortet i alla fall. Det låter bara när det belastas. Kan det förresten vara någon annan komponent som gör så att grafikkortet låter, typ nätdelen?

nätagget kan vara orsaken, samt moderkort eller endast grafikkort...
köpte du i butik och åker & lämnar kanske det är enklare att visa felet än om det är en dator ihopplockad, då coil whine brukar uppstå i kombination med vissa komponenter, dvs endast grafikkortet i en annan dator behöver nödvändigtvis inte låta alls och man får tillbaka skiten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

nätagget kan vara orsaken, samt moderkort eller endast grafikkort...
köpte du i butik och åker & lämnar kanske det är enklare att visa felet än om det är en dator ihopplockad, då coil whine brukar uppstå i kombination med vissa komponenter, dvs endast grafikkortet i en annan dator behöver nödvändigtvis inte låta alls och man får tillbaka skiten.

Datorn har jag plockat ihop ifrån Inet, dock bad jag dem göra monteringen. Pratade med deras support för en stund sedan och de sa att jag kunde åka in till någon av deras butiker och demonstrera. Killen sa dock att det jag upplever är normalt hos elektroniska produkter. I mina öron tycker jag ändå fortfarande att det låter konstigt att det ska låta så när FPS:en är väldigt hög i ett spel.

Visa signatur

Intel i7 2600K / H80 / Gigabyte GTX 580 SOC / 2x4GB Corsair Vengeance @ 1600MHz / Asus P8Z68-V Pro / Intel SSD 510 120GB / Seagate Barracuda Green 2TB / Corsair AX 850W 80+ Gold / Corsair Obsidian 650D / W7 64 bit

Permalänk
Medlem

Well, jag skulle inte godta något oljud alls, tänker du på det nu, vad kommer du inte att göra när du lirar nått skräckspel mitt i natten? (riktigt störmoment) Nu kanske du har tur jämfört med vissa andra om du inte hör ljudet på lägre fps, själv skrek mina grejer på 30 fps så fruktansvärt, och det skiljer grovt från spel till spel...

Permalänk
Medlem

En annan grej som jag tänkte på var om man kan använda sig av exempelvis MSI Afterburner eller OC Guru (som medföljde) för att ändra spänningen som grafikkortet matas med. Kan detta tänkas hjälpa? Den står ju på auto i default och tänkte att den kanske fluktuerar lite väl mycket då. Vad tror ni?

Visa signatur

Intel i7 2600K / H80 / Gigabyte GTX 580 SOC / 2x4GB Corsair Vengeance @ 1600MHz / Asus P8Z68-V Pro / Intel SSD 510 120GB / Seagate Barracuda Green 2TB / Corsair AX 850W 80+ Gold / Corsair Obsidian 650D / W7 64 bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kreiger:

En annan grej som jag tänkte på var om man kan använda sig av exempelvis MSI Afterburner eller OC Guru (som medföljde) för att ändra spänningen som grafikkortet matas med. Kan detta tänkas hjälpa? Den står ju på auto i default och tänkte att den kanske fluktuerar lite väl mycket då. Vad tror ni?

Finns nog en liten chans, om vibrationerna i komponenterna ändras till någon frekvens som öronen har svårt att uppfatta, men kan ju också bli värre

Permalänk
Medlem

Hur kan det vara så att det låter mera inne i huvudmenyn med en FPS på 2500? Är inte det ett tecken på att grafikkortet inte behöver jobba så hårt? När jag exempelvis kör Metro 2033 med alla inställningar på högsta fungerar det ju bra. Borde inte det vara en större påfrestning för grafikkortet, med tanke på att min FPS då bara ligger mellan 30-60 samt att spelet erkänt är kanske det mest tungdrivna som finns just nu? När jag dessutom kör FurMark som är ett stresstest för GPU:n låter det inte heller. Tycker detta verkligen är jättekonstigt, men å andra sidan är man kanske inte den mest bildade inom området. Jag får ingen klarhet i detta. Borde det också inte finnas någon mjukvara (drivrutinerna till grafikkortet eller nåt) som hindrar att min FPS blir så otroligt hög?!

Visa signatur

Intel i7 2600K / H80 / Gigabyte GTX 580 SOC / 2x4GB Corsair Vengeance @ 1600MHz / Asus P8Z68-V Pro / Intel SSD 510 120GB / Seagate Barracuda Green 2TB / Corsair AX 850W 80+ Gold / Corsair Obsidian 650D / W7 64 bit

Permalänk
Medlem

Har surfat runt hela kvällen och mot min förvåning verkar detta ändå vara ett relativt vanligt problem med extremt hög FPS (~1000 eller mer). Eftersom det bara låter i en meny när jag inte har aktiverat vertical sync eller satt en frame cap tror jag att jag kommer att fortsätta att köra på det som det är, om ni såklart inte tror att det är skadligt? Självklart kommer jag att reklamera kortet om det blir värre. Annars måste jag säga att jag är nöjd med vad kortet presterar i alla spel och benchmarks som jag har prövat. Nu återstår lite överklockning. Några tips?

Visa signatur

Intel i7 2600K / H80 / Gigabyte GTX 580 SOC / 2x4GB Corsair Vengeance @ 1600MHz / Asus P8Z68-V Pro / Intel SSD 510 120GB / Seagate Barracuda Green 2TB / Corsair AX 850W 80+ Gold / Corsair Obsidian 650D / W7 64 bit

Permalänk
Hedersmedlem

Detta är vanligt och vad jag vet inte skadligt, bara irriterande
Har själv ett HD3780 som gör likadant, som blir tyst när man börjar belasta det med tyngre spel/3d effekter.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Hej igen!

Tänkte bara kolla om det är någon här som har lust att kolla om era grafikkort tjuter/skriker när ni startar Crysis 1 (det är demot jag har testat) och är i huvudmenyn. OBS! Se till att vsync är avstängt, både i spelet och i Windows! Öppna gärna burken och lyssna ganska nära, om det låter är det inte säkert att det hörs annars. För mig hörs det dock svagt med stängd burk också. Ljudet ändrar även frekvens beroende på vilken undermeny muspekaren markerar. Som i The Witcher 2 har jag enligt Fraps mellan 2500 och 4000 fps i menyn. Missljudet försvinner när jag börjar spela och återvänder inte heller när jag pausar eller går tillbaka till huvudmenyn (då är min fps "bara" drygt 200).

Kan säga det att jag har börjat tänka om och funderar nu på att reklamera kortet trots min post ovan. Ljudet har börjat irritera mig mer och mer. Har nog tyvärr fått ett måndagsexemplar eftersom inte alla kort låter såhär!

Uppskattar all hjälp! Tack på förhand!

Visa signatur

Intel i7 2600K / H80 / Gigabyte GTX 580 SOC / 2x4GB Corsair Vengeance @ 1600MHz / Asus P8Z68-V Pro / Intel SSD 510 120GB / Seagate Barracuda Green 2TB / Corsair AX 850W 80+ Gold / Corsair Obsidian 650D / W7 64 bit

Permalänk
Medlem

Crysis 1 är ett praktexempel för coilwhine om man kör vsync av, se till att skriv ned de benchar/spel som låter värst om dom testar...

Permalänk

Hej där! Jag har precis byggt klart min dator från inet och delarna är: asus geforce gtx 580, i7 2600k, asus p8p67 och corsair ax 750 med mera. Allting fungerade jätte bra att installera delarna och operativsystem. Sen när jag var klar med allt så tänkte jag testa att spela lite dead island. När jag kom till huvudmenyn så hörde jag ett irreterande tjut från datorn. Men jag trodde det var någon fläkt så jag tänkte inte mer på det.

När jag väl började spela spelet så lät det inget alls. Jag ladda hem fraps och fpsen låg på 200-130 ungefär på högsta grafik. Testade att starta om spelet efter ett tag spelande för att se om oljudet försvann i huvud menyn, men det var fortfarande samma låga tjut från datorn. Fpsn låg på hela 3500 i huvud menyn och inne i spelet låg fpsn på 200 och inget oljud. Samma sak händer i crysis och problemen försvinner om man sätter igång vertical sync.

Så jag har samma problem som du har :/ Har du hittat någon lösning på detta? Fick du grafikkortet utbytt mot ett nytt? Om du fick det försvann ljudet då?

Hoppas vi kan hitta på någon lösning på detta, för det är ju inte acceptabelt för en ny dator.. Hör av dig till mig via pm eller här i tråden.

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinfinity:

Hej där! Jag har precis byggt klart min dator från inet och delarna är: asus geforce gtx 580, i7 2600k, asus p8p67 och corsair ax 750 med mera. Allting fungerade jätte bra att installera delarna och operativsystem. Sen när jag var klar med allt så tänkte jag testa att spela lite dead island. När jag kom till huvudmenyn så hörde jag ett irreterande tjut från datorn. Men jag trodde det var någon fläkt så jag tänkte inte mer på det.

När jag väl började spela spelet så lät det inget alls. Jag ladda hem fraps och fpsen låg på 200-130 ungefär på högsta grafik. Testade att starta om spelet efter ett tag spelande för att se om oljudet försvann i huvud menyn, men det var fortfarande samma låga tjut från datorn. Fpsn låg på hela 3500 i huvud menyn och inne i spelet låg fpsn på 200 och inget oljud. Samma sak händer i crysis och problemen försvinner om man sätter igång vertical sync.

Så jag har samma problem som du har :/ Har du hittat någon lösning på detta? Fick du grafikkortet utbytt mot ett nytt? Om du fick det försvann ljudet då?

Hoppas vi kan hitta på någon lösning på detta, för det är ju inte acceptabelt för en ny dator.. Hör av dig till mig via pm eller här i tråden.

Mvh

Jag har faktiskt valt att inte göra något åt det för tillfället. Det låter trots allt väldigt lite (inte lika mycket som i videon nedan) och är bara i menyer. Datorn fungerar perfekt annars. Dessutom verkar detta vara vanligt. Du kan prova söka på "FPS Whine", "High FPS Squeal" eller liknande på google. Det har tydligen varit vanligt förekommande väldigt länge. Stör det dig för mycket kan säkert Inet tänka sig att byta ut grafikkortet, men du kan lika gärna få ett som låter likadant eller värre.

Här är en video på ett GTX 580 från Asus som låter vid hög fps:
http://www.youtube.com/watch?v=1rJSY-WmI5Q

Jag brukar oftast spela med vertical sync i vilket fall som helst för jag avskyr screen tearing, men om du inte vill det kan man oftast skriva in en "frame cap" i någon config fil. Tycker dock att det är konstigt att det ofta inte finns någon gräns för hur hög FPS man kan ha. Att ha flera tusen i menyer känns rent spontant inte så hälsosamt för grafikkortet.

Visa signatur

Intel i7 2600K / H80 / Gigabyte GTX 580 SOC / 2x4GB Corsair Vengeance @ 1600MHz / Asus P8Z68-V Pro / Intel SSD 510 120GB / Seagate Barracuda Green 2TB / Corsair AX 850W 80+ Gold / Corsair Obsidian 650D / W7 64 bit

Permalänk
Skrivet av Kreiger:

Jag har faktiskt valt att inte göra något åt det för tillfället. Det låter trots allt väldigt lite (inte lika mycket som i videon nedan) och är bara i menyer. Datorn fungerar perfekt annars. Dessutom verkar detta vara vanligt. Du kan prova söka på "FPS Whine", "High FPS Squeal" eller liknande på google. Det har tydligen varit vanligt förekommande väldigt länge. Stör det dig för mycket kan säkert Inet tänka sig att byta ut grafikkortet, men du kan lika gärna få ett som låter likadant eller värre.

Här är en video på ett GTX 580 från Asus som låter vid hög fps:
http://www.youtube.com/watch?v=1rJSY-WmI5Q

Jag brukar oftast spela med vertical sync i vilket fall som helst för jag avskyr screen tearing, men om du inte vill det kan man oftast skriva in en "frame cap" i någon config fil. Tycker dock att det är konstigt att det ofta inte finns någon gräns för hur hög FPS man kan ha. Att ha flera tusen i menyer känns rent spontant inte så hälsosamt för grafikkortet.

Har också kollat runt lite och märkt att det tydligen är ett vanligt fel. Tråkigt att det ska behöva vara så, men annars så fungerar datorn jätte bra. Men finns det några nackdelar med att man kör med verital sync på? Ska nog höra med dom om man kan få min kort utbytt för jag tror att jag har fått ett riktigt "måndags exemplar" av de korten som har detta problemet. Eftersom jag hör "tjutet" utan att behöva öppna chassit i ett fractal design r3 chassi som dessutom ska vara väldigt ljud ljuddämpande. Finns det ingen inställning i själva windows eller nvidia kontrollpanel så man kan ställa in fps max cap?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinfinity:

Har också kollat runt lite och märkt att det tydligen är ett vanligt fel. Tråkigt att det ska behöva vara så, men annars så fungerar datorn jätte bra. Men finns det några nackdelar med att man kör med verital sync på? Ska nog höra med dom om man kan få min kort utbytt för jag tror att jag har fått ett riktigt "måndags exemplar" av de korten som har detta problemet. Eftersom jag hör "tjutet" utan att behöva öppna chassit i ett fractal design r3 chassi som dessutom ska vara väldigt ljud ljuddämpande. Finns det ingen inställning i själva windows eller nvidia kontrollpanel så man kan ställa in fps max cap?

Med vertical sync kan man få lite input lag, annars ser jag bara fördelar.

Har du nära till en Inet-butik? Om du har det skulle jag rekommendera att du åkte dit med datorn och demonstrerade ljudet för dem. Det är alltid lurigt med missljud då de ibland kan orsakas av andra komponenter, såsom nätdel. I detta fall är det nog inte det, men bara för att vara på den säkra sidan. Sedan är det ju bara under väldigt specifika förhållanden som det låter så det kan ju vara bra demonstrera själv.

Du får rapportera vad du gör. Är intresserad av vad Inet säger om du konktaktar dem.

Visa signatur

Intel i7 2600K / H80 / Gigabyte GTX 580 SOC / 2x4GB Corsair Vengeance @ 1600MHz / Asus P8Z68-V Pro / Intel SSD 510 120GB / Seagate Barracuda Green 2TB / Corsair AX 850W 80+ Gold / Corsair Obsidian 650D / W7 64 bit