äldre ljudkort vs integrerad krets

Permalänk

äldre ljudkort vs integrerad krets

Edit: whoops, såg att jag postat i fel del av forumet

Hej! har ett Creative ljudkort från 2006 och undrar om det kommer ge bättre ljud än det som sitter integrerat i mitt moderkort (sign) ?

Har ett corsair sp2500.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Avstängd

Jo, det ger bättre ljud och fler effekter och liknande. Dessutom har det en liten processor så det kan också bidra till bättre prestanda då den vanliga processorn inte behöver lägga så mycket energi på ljudet. Den effekten är dock mycket liten. Du får också ljudutgångar av bättre kvalitet och så. Jag hade stoppat i det direkt, så länge det finns moderna drivrutiner till det.

Permalänk
Medlem

ingen skillnad, med dyra hörlurar kanske du hör någon skillnad... creative äldre ljudkort har ju ingen support i win7, bara o rama in eller kasta...

Permalänk
Skrivet av Disney:

ingen skillnad, med dyra hörlurar kanske du hör någon skillnad... creative äldre ljudkort har ju ingen support i win7, bara o rama in eller kasta...

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Disney:

ingen skillnad, med dyra hörlurar kanske du hör någon skillnad... creative äldre ljudkort har ju ingen support i win7, bara o rama in eller kasta...

Jasså?
Har samma kort tror jag... ser ut som ett Xtreem Music.

Så det ska inte funka med Win7?

Om jag kollar här:
http://support.creative.com/Products/ProductDetails.aspx?catI...

Och driver: SBXF_PCDRV_LB_2_18_0015.exe så står det ju ganska tydligt att den ska vara tilll Soundblaster X-Fi serien.

Känns som om det gamla Soundblaster borde vara lite bättre...

Visa signatur

NZXT H2 Vit| i7 2600 + Hyper 212 | Fractal Design Newton R2 650W | Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 | G.Skill Ripjaws X 2x4GB | SSD A-Data 511 120 GB | 1TB WD Caviar Blue | Gigabyte GTX670 Windforce 3X OC | 2 x DVD | Corsair Vengeance K60 & Razer Imperator & Steelseries Siberia V2 USB

Permalänk
Skrivet av TheGiant:

Jasså?
Har samma kort tror jag... ser ut som ett Xtreem Music.

Så det ska inte funka med Win7?

Om jag kollar här:
http://support.creative.com/Products/ProductDetails.aspx?catI...

Och driver: SBXF_PCDRV_LB_2_18_0015.exe så står det ju ganska tydligt att den ska vara tilll Soundblaster X-Fi serien.

Känns som om det gamla Soundblaster borde vara lite bättre...

Har för mig jag körde det i Vista en gång i tiden... så får väl helt enkelt prova.

Min förhoppning är att det ska bli aningen mindre dist. när jag kör typ inflames:ish musik i höga volymer.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem

Kör ett Creative X-Fi Extreme i min. Win7 och upplever inga som helst problem. Det inbyggda åå andra sidan (Asus Maximus Extreme moderkort, minns inte vad det var för ljudkort) hade stora störningar och skit. Plus att det segade ner prestandan i spel.

Rent generellt sätt har jag inte mycket över för något annat än nätverkskort inbyggda i moderkort. Enda anledningen till att man köper ett MB med inbyggt ljud är för att det bara råkade följa med just det moderkortet jag ville ha på den tiden.

Visa signatur

Chassi: Svart, PSU: 230 volt, Moderkort: Stort, CPU: Med fläkt, Minne: Tappat, GPU: Klarar MsPaint jättebra, Hårddiskar: Stor och liten, Mus: Med rullhjul, Tangentbord: Svenskt, Skärm: Platt

Permalänk
Skrivet av TheCadde:

Kör ett Creative X-Fi Extreme i min. Win7 och upplever inga som helst problem. Det inbyggda åå andra sidan (Asus Maximus Extreme moderkort, minns inte vad det var för ljudkort) hade stora störningar och skit. Plus att det segade ner prestandan i spel.

Rent generellt sätt har jag inte mycket över för något annat än nätverkskort inbyggda i moderkort. Enda anledningen till att man köper ett MB med inbyggt ljud är för att det bara råkade följa med just det moderkortet jag ville ha på den tiden.

Fick du lägre framerates med integrerat? Hur stor skillnad och i vilket/vilka spel?

Nu har ju jag ett relativt low-end system till min dator (corsair sp2500) men kan ju lika bra mata det med den bästa möjliga signal. om jag nu har möjligheten.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem

Jag har ett Creative Audigy 2 ZS (2004) som fungerar finemang med Windows 7. Behövde dock använda mig av daniel_k drivrutinerna för att få allt att fungera. Subjektivt hör jag skillnad mellan en annan dator som kör integrerat ljud även om den inte är stor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albinfiskare:

Har för mig jag körde det i Vista en gång i tiden... så får väl helt enkelt prova.

Min förhoppning är att det ska bli aningen mindre dist. när jag kör typ inflames:ish musik i höga volymer.

Vad har du för högtalare? distar det så kan det mycket väl bero på dem

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk

Har precis samma ljudkort, tyckte det gjorde en rejäl skillnad mot det integrerade på mitt maximus 3 rampage. Drivrutiner till w7 är ett helvette att få att funka korrekt, men det går.

Visa signatur

Athlon xp2600(barton 12,166), 512ddr 333mhz , Leadtek 6800le(12,6 391/891 1,3v ) 128mb, nf7-s v2.0 3dmark 05-4003

Permalänk
Skrivet av HugSeal:

Vad har du för högtalare? distar det så kan det mycket väl bero på dem

Som nämnt innan, corsair sp2500. Inget high-end precis.

Diskanten distar aningen i höga volymer. Lyssnar aldrig så högt men det hade känts bättre om det distat lite mindre i de volymerna Blir lite osäker om jag körde spotify eller mina egna 320 mp3or nu... isf har jag förklaringen där.

Det är inget problem, men vill ju ge så bra signal som möjligt.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Disney:

ingen skillnad, med dyra hörlurar kanske du hör någon skillnad... creative äldre ljudkort har ju ingen support i win7, bara o rama in eller kasta...

@Disney
Du är helt ute och cyklar.

Integrerade ljudkort som i typ 99% av alla gånger är från Realtek är av dålig standard. Jag rekommenderar starkt att du använder ditt Creative Sound Blaster kort istället då du får bättre ljud, effekter och funktioner, samt att du minimerar störningar i ljudet!
Du kommer med största sannolikhet att märka skillnad så länge du inte har på mute...

Installera Creative drivers så kan du även använda deras crystilizer funktion som i vissa fall vid low/medium end högtalare/lurar kan ge bättre ljudbild.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Disney:

ingen skillnad, med dyra hörlurar kanske du hör någon skillnad... creative äldre ljudkort har ju ingen support i win7, bara o rama in eller kasta...

Jaså?
Mitt audigy2 zs har fungerat felfritt i windows 7.
Aldrig stulat och är fan så mycket bättre än de inbyggda skitet

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Albinfiskare:

Som nämnt innan, corsair sp2500. Inget high-end precis.

Diskanten distar aningen i höga volymer. Lyssnar aldrig så högt men det hade känts bättre om det distat lite mindre i de volymerna Blir lite osäker om jag körde spotify eller mina egna 320 mp3or nu... isf har jag förklaringen där.

Det är inget problem, men vill ju ge så bra signal som möjligt.

Kan du prova att spela nått som inte är komprimerat, och på lite lägre nivå, du kan ha flera problem, överstyrd utgång eller dåliga musikfiler, så för att felsöka så spela nån cd med akustisk musik på "mellanljudnivå" , låter det distat så är det fel. osv ..
Jag tror att ljudkortet låter bättre än de flesta moderkortsljudkretsar gör, och det bör definitivt stödjas av win7..

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Disney:

ingen skillnad, med dyra hörlurar kanske du hör någon skillnad... creative äldre ljudkort har ju ingen support i win7, bara o rama in eller kasta...

Funkar ju hur bra som helst, lite krångel att få drivrutinerna att funka om man har otur, men det funkar, vet inte vad du gjort om du inte får det att funka men det är nog inte att installera det du gjort iaf...

Visa signatur

Mobo: ASUS X58 SABERTOOTH, CPU: Core-i7 960, RAM: 3x2GB HyperX 1600MHz + 3x2GB XMS3 1600MHz, GPU: 2x ASUS RADEON HD6870 1GB Direct CU: SSD A-DATA SP900 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Disney:

ingen skillnad, med dyra hörlurar kanske du hör någon skillnad... creative äldre ljudkort har ju ingen support i win7, bara o rama in eller kasta...

Det finns Beta drivisar för Win7 till mitt X-fi xtremegamer, men om du inte vill ha dem är det bara att köra på Vista drivisarna. Eftersom Win7 är bakåtkompatibel funkar det, samma gäller för drivrutiner av de flesta slag.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

@Disney
Du är helt ute och cyklar.

Integrerade ljudkort som i typ 99% av alla gånger är från Realtek är av dålig standard. Jag rekommenderar starkt att du använder ditt Creative Sound Blaster kort istället då du får bättre ljud, effekter och funktioner, samt att du minimerar störningar i ljudet!
Du kommer med största sannolikhet att märka skillnad så länge du inte har på mute...

Installera Creative drivers så kan du även använda deras crystilizer funktion som i vissa fall vid low/medium end högtalare/lurar kan ge bättre ljudbild.

tvivlar att man skulle höra så stor skillnad, kanske om du har några 1000:- hörlurar men inte vanliga högtalare...
(kör på Realtek ALC892 codec)

Skrivet av definition:

Jaså?
Mitt audigy2 zs har fungerat felfritt i windows 7.
Aldrig stulat och är fan så mycket bättre än de inbyggda skitet

hade inte audigy2

Permalänk
Medlem

märker man inte skillnad på ett inbyggt ljudchip o ett ljudkort så är nått fel. det jag märker på min dator är det första att jag inte behöver höja volymen så mkt som med inbyggda..får bättre bas, samt diskanten känns bättre utan att skära sig vid lite högre volym.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem

Har ett gammalt extrememusic i min burk och tycker det fungerar bra mycket bättre än den integrerade på moderkortet.

Det på moderkortet hade fler utgångar, men jag tycker det var brist på inställningsmöjligheter på det (Realtek). Var ett jävla meck innan jag fick 5.1 att ens fungera (med sunkig bas till woofern) , så jag sket i det och tryckte in det gamla ljudkortet. Direkt kunde jag fixa drivrutinerna till Win7 och få tillgång till en stor mängd inställningsmöjligheter.

Förövrigt har jag mest haft problem med integrerade ljudkort under åren (skolan/jobbet/hemma). Jag har nästan alltid haft ett pipande och knastrande ljud beroende på vad man gör på datorn. På någon Dell burk på jobbet kom det ett svagt pipande så fort musen var i rörelse...
Det skall troligen bero på dålig jordning, men jag har haft datorer på ojordade nät och på jordade med samma resultat.

Skall dock nämnas att jag inte hörde något pipande på Gigabyte moderkortet som sitter i nu, men jag gillade som sagt inte bristen på inställningar.

Summa summarum: Släng inte kortet utan använd det om du vill (och har en antik PCI slot över), drivrutiner finns och klarar du dig med 3.5mm utgångar så är det inga problem alls.
Kör du dock bara med ett par Kellogg's hörlurar i stereo och inte bryr dig om inställningsmöjligheter så fungerar nog integrerat bra nog.

Visa signatur

| Ryzen 9 5900X | Noctua NH-D15 | 32Gb DDR4 Corsair Vengeance LPX 3600MHz | 500GB Samsung 980 Pro NVMe M.2 | 1TB WD Black NVMe M.2 | EVGA GeForce RTX 3080 FTW3 ULTRA | MSI MEG X570 UNIFY | Fractal Design Define 7 Compact |

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett 200-kronors ljudkort(cmedia 87xx) till frugans dator och även ett sånt lågbudgetkort lät bättre än det inbyggda på moderkorten. Beror väl iofs på om man kör med skärmens inbyggda högtalare eller har något bättre.

Edit: Mitt Audigy SE (uppsnyggat SB Live egentligen) fungerade alldeles utmärkt i Win7. Visst det var lite krångel att få in rätt drivrutin från Creative men det fungerade alldeles utmärkt med Windows 7's inbyggda drivrutiner.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk

Har satt i kortet, installerat drivrutiner och just nu har jag inget ljud.

Håller på att installera programvaror.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk

Allt verkar fungera men det kommer inget ljud ur högtalarna..

Känns som jag kört fast lite här!

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem

det verkar vara rätt stor skillnad mellan olika integrerade ljudkretsar. det som sitter på mitt nuvarande moderkort låter riktigt bra. kanske samma kvalitet som mitt x-fi ljudkort.

har dock hört integrerade som låter fruktansvärt dåligt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Albinfiskare:

Edit: whoops, såg att jag postat i fel del av forumet

*Tråd flyttad*

Permalänk

Har nu testat att dels inaktivera onboard audio i bios och avinstallerat VIA drivrutinerna. Creative drivrutinerna är installerade och jag ser i windows att ljudet spelas upp (kontrollpanelen->ljud-> uppspelning -> creative X-fi)

men det låter ingenting!

Skrivet av Palmie:

*Tråd flyttad*

Tackar!

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Rekordmedlem

Kopplat kablaget fel?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Kopplat kablaget fel?

Finns fyra utgångar att välja mellan. Har testat alla...

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem

Testa och stäng av det integrerade kortet i bios, det skall dock gå att ha flera ljudkort i burken med var man väljer vilket som skall ge ljud vet jag inte på rak arm.

Som många här tycker även jag att du bör använda ett diskretljudkort framför ett integrerat. Definitivt med ett X-Fi som du har/hade på hyllan.

[Edit] Näst översta är ljud ut iaf på mitt x-fi tror jag har samma kort som du, översta är mic in. Kollade vilken drivrutin jag har, 6.0.1.1375 från creative anno 2010-05-05. Kan finnas ngn nyare ute dock.

På creatives hemsida finns det något program/plugin till din webläsare som kollar vilket kort du har och väljer drivrutiner.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

xtreme music är ett BRA ljudkort, är du bra på att löda kan du få ljudet till oanade höjder.

Visa signatur

Core i5, gtx660