AMD FX "Bulldozer" överklockas till 8 429 MHz – nytt Guinness världsrekord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buzz996:

Fattar inte XD

En 8-kärnig bulldozer har 4 moduler och varje modul har två bantade kärnor.
Om man inaktiverar 3 moduler har man en modul kvar därav två kärnor och två trådar.

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Skrivet av Buzz996:

Fattar inte XD

En 8-kärning Bulldozer har tekniskt sätt bara 4 kärnor eller så kallade Bulldozer moduler och sedan har de en slags buffad version av Hyper Threading med extra cache, osv för att förklara det simpelt. På så vis blir en "4-kärning" Bulldozer faktiskt 8-kärning. Hur en Bulldozer modul presterar mot en Intel kärna med HT återstå att se men i teorin så ska det vara bättre än HT i alla fall. Man kallar det kärnor för det är vad AMD har gått ut med men sedan om varje Bulldozer modul verkligen är en kärna kan diskuteras då det fortfarande inte är två fysiska kärnor i den bemärkelsen. Men jag skulle ju t.ex. inte säga att Octo BD har fler kärnor än t.ex. kommande SB-E (Hexa Core) och i7 980X som faktiskt har 6 fysiska kärnor och sedan HT på det därav 12 trådar.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Skadeglädje är den enda sanna glädjen! ^^

Hehe ja! Det är något ont över det hela men..

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk

what the F***! O_O

Permalänk
Medlem

Fett! Hoppas detta ger AMD lite bra publicitet nu, med tanke på hur mycket skitsnack och grundlösa spekulationer det har varit på sistonne. Skönt också att få bekräftat att Bulldozer faktiskt inte är färdig ännu, eftersom de förhoppningsvis sätter silvertejp över munnen på alla som gnäller. Väntar med spänning på rikktiga testresultat

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mapex:

Oj vad min Phenom II 955@4ghz kändes långsam helt plötsligt.

Min med:)

Visa signatur

Kan din dator göra det här?

Permalänk
Medlem

Kul att se!

5ghz+ på luft och en FX-8150 blir min!

Permalänk
Medlem

...

snacka om att komma ut ur ingenstans!

Visa signatur

Den är så gammal så specifikationerna är suddiga...

Permalänk

Fan va trevligt att läsa detta!

Visa signatur

| Corsair 800D | AMD Phenom II 965BE @ 3.7 | Corsair AX 1200 | Corsair Vengeance 2x4gb | Asus Crosshair V Formula | Asus 6970 DC II | WD Black 1TB |

| Sennheiser 360 | BenQ XL2410T | Logitech G19 | Ace Edge 3200 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av _michelin_:

Fan va trevligt att läsa detta!

Oh ja!

AMDs processorer verkar vara bra för klocknings-rekord.
Clock'n'Roll!

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Blir kul att se lite mer tester senare mot Sandy Bridge-E.
Kan ju alltid hoppas på att den presterar någorlunda bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Kul att se!

5ghz+ på luft och en FX-8150 blir min!

Exakt vad jag tänkte skriva!

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=|ZetaXtreme|=-:

Koolt men betyder egentligen inte så mycket. Mhz kan ju stort sätt bara användas för att jämföra processorer inom samma arkitektur då prestanda/Hz är så olika. Man skulle ju aldrig t.ex. kunna jämföra Q6600@3.7GHz (vilket knappast var ovanligt och jag själv t.ex. körde på luft) med en 2500k som också ligger vid 3.7GHz vid max turbo och då är båda ändå Intel Quad Core CPUer men skulle lungt kunna påstå att 2500k presterar grymt mycket bättre även vid lägre hastigheter. Sen verkar vissa tro att detta automatiskt betyder att Bulldozer är en succé, för det första var det gamla rekordet på en Cedar Mill Celeron vilket är en Netburst CPU, alltså en budget-version av Pentium 4 och den nådde 8309 MHz så knappt 100MHz under och den är ju knappast något prestanda-monster. Klart fint om Bulldozer presterar hyfsat likt en SB per MHz och klockar 5GHz på luft men det vet vi inte förrän den har släppts och vi får riktiga tester och även om det skulle bli fallet så är det fortfarande knappast revolutionerande då SB redan klockar 5GHz på luft, klart enligt de priset vi fått höra idag så skulle det bli en konkurrent till 2600k vilket säkert skulle få Intel att sänka priset men inte mycket mer än så. Men personligen så hoppas jag på att AMD har lyckats bra och gjort arkitekturen ännu bättre än Sandy Bridge så att Intel får något att bita i på mellan prestanda-segmentet.

Vettigaste inlägget i tråden

Ska vi dra en liknelse?.. Bulldozer kommer prestera som celeron processorn som tog rekord sist.
Det är typ vad det här bevisar allvarligt talat HELT ointressant förutom att dom lyckats överklocka sjukt mycke.
Men att använda vanlig kylning och stabilt system 24/7 är intressantare för oss dödliga om jag får säga vad jag tycker.
Dock GRYMT bra reklam för AMD <-- Antagligen lite bättre försäljning p.g.a det här = ME LIKE KONKURRENS !

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk
Medlem

Spännande, får se vem som vinner i spelprestanda slutändan. Bulldozer eller SB-E!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av zillio:

Vettigaste inlägget i tråden

Ska vi dra en liknelse?.. Bulldozer kommer prestera som celeron processorn som tog rekord sist.
Det är typ vad det här bevisar allvarligt talat HELT ointressant förutom att dom lyckats överklocka sjukt mycke.
Men att använda vanlig kylning och stabilt system 24/7 är intressantare för oss dödliga om jag får säga vad jag tycker.
Dock GRYMT bra reklam för AMD <-- Antagligen lite bättre försäljning p.g.a det här = ME LIKE KONKURRENS !

Skillnaden är väl isåfall att de som är Intel-fanatiker fnyser åt dethär och tar "prestandatesterna" som fakta. Skall man vara objektiv så betyder ingen av nyheterna något, då vi inte sett prestanda i dethär. Vad som däremot är kul är att de ju nu verkar vara nära en lansering.

Sedan hoppas jag verkligen att Bulldozer piskar skiten ur Intel på ren jävelskap. Inte för att jag föredrar AMD, men för att de negativa tongångarna kring Bulldozer har varit extrema denna gången.

Hur många har t. ex skrivit att de tror att Ivy-bridge kommer bli en flopp, att det är slutet för Intel osv?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

Spännande, får se vem som vinner i spelprestanda slutändan. Bulldozer eller SB-E!

Spännande ja.
Men i pris är det troligt att AMD ligger bättre till.
iaf mot SB-E

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Fast grejjen är nog mer den att det har slagits ett nytt världsrekord i överklockning? Rätta mig om jag har fel..
Och sen är det bara bra för AMD att dom lyckats med BD som klarar av den frekvensen, borde ge dom lite bra "reklam" inför release.

Till er som kommenterar att ni inte bryr er och säger att det inte spelar någon roll eftersom att den ändå kommer prestera skit (kanske inte uttryckt just på det sättet) osvosv.

EDIT: Ozzed sa det nog bäst...

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

sjukt spännande ena dagen fejkade resultat andra dagen världsrekord,,, jag som fortfarande inte bestämt mig vilken CPU de ska bli.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk

8.4 Ghz !!! Ok dags att skaffa en flytande helium kylare! Är det någon som vet var man köpa det?? Hittar inget på inet,komplett mm.

OK lite seriösare nu. 5 Ghz med vanlig kylning. Den infon läckte redan ut för över en månad sedan. http://www.sweclockers.com/nyhet/14195-amd-bulldozer-overklockas-till-51-ghz
Frågan är om alla dessa läckor om prestandard och överklockning inte är en medveten strategi från AMD sida ? Börjar att misstänka att det är "special" modeller som överklockar grymt men presterar sämre i vanlig drift. Man har lyckas få en "rita gissa spring" debatt på olika forum. "Alla publicitet är bra publicitet" ! Min misstanke är att AMD redan för flera månader sedan bestämde sig för att få ut Opteron versionerna först. Pga detta blev entusiast versionerna försenade. Pengarna styr ! Personligen så gissar jag att de BD-versionerna som släpps i oktober kommer att prestera bättre men var mindre överklocknings vänliga. En intressant månad väntar. Och man kan lungt räkna med flera konstiga/intressanta läckor.

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Medlem

"Observera att den höga klockfrekvensen uppnåddes med endast en aktiv Bulldozer-modul (två kärnor)."

Le sigh.

Permalänk
Medlem

Hmm.
Nu blir jag lite fundersam.
På senare tid har det pratats om att BDn "senare"läggs pga att de har problem med klockfrekvenserna i sina chip.
Detta visar ju på raka motsatsen.
Nu är det iofsig mycket av processorn avstängd men det känns fortfarande tvetydigt.
Kan det vara något annat problem AMD har att tampas med?
Eller är det bara så enkelt att AMD handplockat ut cpuer ur deras serie vilket bidrar till detta häftiga resultat?

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Ozzed:

Skillnaden är väl isåfall att de som är Intel-fanatiker fnyser åt dethär och tar "prestandatesterna" som fakta. Skall man vara objektiv så betyder ingen av nyheterna något, då vi inte sett prestanda i dethär. Vad som däremot är kul är att de ju nu verkar vara nära en lansering.

Sedan hoppas jag verkligen att Bulldozer piskar skiten ur Intel på ren jävelskap. Inte för att jag föredrar AMD, men för att de negativa tongångarna kring Bulldozer har varit extrema denna gången.

Hur många har t. ex skrivit att de tror att Ivy-bridge kommer bli en flopp, att det är slutet för Intel osv?

Jag kan spela lite djävulens advokat här och hävda att överklockningsrekordet faktiskt stärker trovärdigheten för de läckta prestandasiffrorna.

Processorer med låg IPC (instruktioner per klockcykel) tenderar att klara av höga klockfrekvenser, men utför å andra sidan mindre arbete per klockcykel. Resultatet är relativt dålig prestanda i förhållande till klockfrekvens. Jämför Pentium 4 (Netburst) vs. Core. Att döma av tidigare erfarenheter bör alltså Bulldozer vara långsammare än Sandy Bridge vid samma klockfrekvens.

Det bör dock tilläggas att Intel jävlas en del med överklockare, verkar finnas en del "spärrar" i SB som inte går att komma över.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Hmm.
Nu blir jag lite fundersam.
På senare tid har det pratats om att BDn "senare"läggs pga att de har problem med klockfrekvenserna i sina chip.
Detta visar ju på raka motsatsen.
Nu är det iofsig mycket av processorn avstängd men det känns fortfarande tvetydigt.
Kan det vara något annat problem AMD har att tampas med?
Eller är det bara så enkelt att AMD handplockat ut cpuer ur deras serie vilket bidrar till detta häftiga resultat?

Står ju att de valde 8 processorer samt en extra pga bättre voltage markering och började klocka och sortera de som klarade 8Ghz. De klockade med luft och vatten fram till 5Ghz och sedan kväve upp till 8Ghz och helium till 8.4Ghz

Är ju tydligt att inte alla kommer klocka till 5 eller 8Ghz om du nu har helium hemma men de visar iaf att de är överklocknings vänliga och att de klarar av kalla miljöer. Tidigare Phenom inte Phenom 2 hade problem att att klocka även vid extrema temperaturer.

Phenom 2 processor älskar kyla vilket dydligen Bulldozer också gör. Läste ett tag sen på overclockers forum att Phenom 2 klockar som bäst med temps under 55c

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Har inte den minsta betydelse att de fick upp den till 8 429 MHz. Har du den klocken i vardagligt bruk med en luftkylare så sprängs processorn på cirka, låt mig tänka...................... o,1111111sekund. det är orimligt att jämföra amd med Intel.
vi kan jämföra priserna och se en markant skillnad. intels dyraste XeonX5690 kostar ca 15 000kr. amds dyraste ligger på 1700kr
ser ut som att amd inte kan nå samma kvalitet som intel.

Visa signatur

Jag har en DATOR...

Permalänk
Medlem
Skrivet av macsuger:

Har inte den minsta betydelse att de fick upp den till 8 429 MHz. Har du den klocken i vardagligt bruk med en luftkylare så sprängs processorn på cirka, låt mig tänka...................... o,1111111sekund. det är orimligt att jämföra amd med Intel.
vi kan jämföra priserna och se en markant skillnad. intels dyraste XeonX5690 kostar ca 15 000kr. amds dyraste ligger på 1700kr
ser ut som att amd inte kan nå samma kvalitet som intel.

Man ser vilken kunskap du har när du kollar med Xenon som är för servers och en client CPU. Sedan varför skall dyraste alltid vara bäst ser du till exempel på moderkort så brukar inte alls ROG serien eller de dyraste moderkort på att klocka bäst.

Kanske börja kolla på dessa?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=766505
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=422703
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=766506

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk

Jag hoppas bara att AMD ska förbättra den irriterande stock kylaren som låter som en Ferrari motor =P

Permalänk
Medlem

Det blir nog bra när det blir färdigt
Bulldozer kommer nog att klara sig bra även med trivselklock.

Vem använder stockkylaren?
Jag har väl en 10st oanvända kvar i paketen

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Man ser vilken kunskap du har när du kollar med Xenon som är för servers och en client CPU. Sedan varför skall dyraste alltid vara bässt ser du till exempel på moderkort så brukar inte alls ROG serien eller de dyraste moderkort på att klocka bäst.

Kanske börja kolla på dessa?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=766505
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=422703
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=766506

aaah men du missar poängen min unga lärling. amds dyraste är inte tillgängliga från tex inet eller komplett men xeon och intels dyraste ÄR!

Visa signatur

Jag har en DATOR...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Jag kan spela lite djävulens advokat här och hävda att överklockningsrekordet faktiskt stärker trovärdigheten för de läckta prestandasiffrorna.

Processorer med låg IPC (instruktioner per klockcykel) tenderar att klara av höga klockfrekvenser, men utför å andra sidan mindre arbete per klockcykel. Resultatet är relativt dålig prestanda i förhållande till klockfrekvens. Jämför Pentium 4 (Netburst) vs. Core. Att döma av tidigare erfarenheter bör alltså Bulldozer vara långsammare än Sandy Bridge vid samma klockfrekvens.

Det bör dock tilläggas att Intel jävlas en del med överklockare, verkar finnas en del "spärrar" i SB som inte går att komma över.

Mjaoeae... Förvisso stämmer det du säger, men det som talar kraftigt emot det är att Mhz-racet tog slut för... tja.. när Netburst gav upp... när det nu var. Sedan dess har det handlat om att tröka in maximalt antal kärnor och genom smart design öka IPC. De här testerna visade ju till och med i vissa fall att Bulldozer presterade sämre än Phenom II vid samma kloclfrekvens. Det skall mycket till om AMD skulle släppa en sämre arkitektur efter all den marknadsföring och hype de byggt upp. Phenom sade de i alla fall rakt ut att det handlade om prestanda per krona, medans Bulldozer marknadsförs som entusiastinriktad, men vi får väl se vad det blir i slutändan.

Det jag tycker är så hysteriskt roligt är hur vissa totalsågar Bulldozer innan de sett tester på den slutgiltiga produkten.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Mjaoeae... Förvisso stämmer det du säger, men det som talar kraftigt emot det är att Mhz-racet tog slut för... tja.. när Netburst gav upp... när det nu var. Sedan dess har det handlat om att tröka in maximalt antal kärnor och genom smart design öka IPC. De här testerna visade ju till och med i vissa fall att Bulldozer presterade sämre än Phenom II vid samma kloclfrekvens. Det skall mycket till om AMD skulle släppa en sämre arkitektur efter all den marknadsföring och hype de byggt upp. Phenom sade de i alla fall rakt ut att det handlade om prestanda per krona, medans Bulldozer marknadsförs som entusiastinriktad, men vi får väl se vad det blir i slutändan.

Det jag tycker är så hysteriskt roligt är hur vissa totalsågar Bulldozer innan de sett tester på den slutgiltiga produkten.

Jag har varit.... hur säger man?..... jo, skeptisk till bulldozer på grund av hur Phenom II presterar. Men om dom gjort som med 5 och 6 grafikkorts serien.

Alltså vänt blad helt enkelt och gjort om allt från början. liano bevisar lite åt det hållet. Varför jag tror det? jo, för liano är en Phenom II i grunden enligt swec, men en förbättrad version. Varför helt plötsligt gå emot sig själva?

Många säger att Intel kommer lägga sig under AMD (pris alltså), om dom presterar lika eller ena bättre. Även om Intel dragit in ett par mille, så skulle det bli för kostsamt att gå med förlust på varje cpu (vet dock inte hur stora marginaler intel har). Tror komplett, inet med flera köper in i5 för ca 1,2-1,3 säkert:)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar