Permalänk
Medlem

Dominator eller Vengeance?

Hej, jag undrar, vilka är bäst utav Dominator eller Vengenace? och bonusfrågan är: Vad är det som är bättre med den som är bäst?

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk

Då är vi två som undrar

Visa signatur

Chassi: Lian Li D600 CPU: i7 9700K, Kylare: be quiet! Dark Rock 4 Pro MB: Asus z390F GPU: Asus Rx470 Ljud: Edifier s730-2.1 NVMe: Samsung 970 EVO 1TB*3 HDD: WDC - Red 8TBx4 RAM: Corsair Dominator Platinum 16GB 3200Mhz PSU: CORSAIR AX 850W

Permalänk
Medlem

Vengeance så klart

Visa signatur

ROG

Permalänk
Medlem

Man kan säga att om du inte själv kan avgöra vilken som är bäst så sysslar du inte med något där det har någon inverkan, ta de billigaste och köp en fläkt eller något för mellanskillnaden. Då gör pengarna mer nytta.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentusa:

Man kan säga att om du inte själv kan avgöra vilken som är bäst så sysslar du inte med något där det har någon inverkan, ta de billigaste och köp en fläkt eller något för mellanskillnaden. Då gör pengarna mer nytta.

Bra svar men ändå inte, du svarade inte honom på frågan som han faktiskt ställde.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka :)
Speccs = Intel i7 2600K (4,5Ghz) med Sluten H80 vattenkylning sittandes på ett AsRock Z68 Extreme 7 Gen 3, Detta arbetar tillsammans med ett Nvidia GTX 680 4GB Phantom och 16GB Vengeance, samt 120 GB's SSD-OCZ Vertex 3 Max IOPS, alltsammans sitter monterat i ett H2 chassi. Bilden visas med hjälp utav Samsung's Syncmaster 245B.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Layon:

Hej, jag undrar, vilka är bäst utav Dominator eller Vengenace? och bonusfrågan är: Vad är det som är bättre med den som är bäst?

Nu är jag långt ifrån en expert, men vad jag har uppfattat det som så är Vengeance minnen mer för den genomsnittlige konsumenten/spelaren medans Dominator är mer för överklockaren/benchmark-poäng-jägaren.

För en genomsnittlig spelare (som jag fräckt antar att du är ) så tror jag inte du kommer märka någon skillnad mellan de två typerna. Ta de som är billigare.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Gick från Dominator till Vengence, de dominator jag hade var 8-8-8-24 1T 1600Mhz @ 1,65V och Vengence jag skaffade låg på 9-10-9-27 2T @ 1,5V. Vengencminnena hade både högre frekvens och lägre latency samt spänning än de domiators jag köpte. Så det kan vara värt att kolla vilka moduler man köper så man inte får skit som jag...

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Breddas:

Gick från Dominator till Vengence, de dominator jag hade var 8-8-8-24 1T 1600Mhz @ 1,65V och Vengence jag skaffade låg på 9-10-9-27 2T @ 1,5V. Vengencminnena hade både högre frekvens och lägre latency samt spänning än de domiators jag köpte. Så det kan vara värt att kolla vilka moduler man köper så man inte får skit som jag...

Enligt vad du har skrivit så har dina Vengeance-minnen HÖGRE latency än dina Dominator så jag blir lite förvirrad, vilka minnen är det du är missnöjd med? Men som jag sa, jag tror skillnaden är försumbar när det gäller spel.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Vengange är anpassade för 1155 som inte vill ha mer än 1.5v. Dominator är dyrare men bättre och är gjorda för att gå i 1.65v vilket går utmärkt för t.ex am3 eller 1366. Vill du lägga mycket pengar på bra minnen med god överklockningsmarginal så köp dominator Själv köpte jag dominator för att det då bara kostade 50kr mer än 4gb xms3 och är mycket snyggare

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Enligt vad du har skrivit så har dina Vengeance-minnen HÖGRE latency än dina Dominator så jag blir lite förvirrad, vilka minnen är det du är missnöjd med? Men som jag sa, jag tror skillnaden är försumbar när det gäller spel.

Dominator. Även om de hade liiiiiite lägre latency så har de mycket lägre bandbredd (ca en 10%) och behövde 10% högre spänning.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

Gick från Dominator till Vengence, de dominator jag hade var 8-8-8-24 1T 1600Mhz @ 1,65V och Vengence jag skaffade låg på 9-10-9-27 2T @ 1,5V. Vengencminnena hade både högre frekvens och lägre latency samt spänning än de domiators jag köpte. Så det kan vara värt att kolla vilka moduler man köper så man inte får skit som jag...

följd fråga, sitter och plockar ihop en dator själv och kom på stöta på dessa timings ang. minnen 8-8-8-24 och 9-9-9-24. Kom på att tänka på vad de siffrorna innebär mer specifikt. och vad är skillnaden osv. MHz och Volt är ju va det är men kunde inte komma på vad just dessa timings innebär.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dttzi:

följd fråga, sitter och plockar ihop en dator själv och kom på stöta på dessa timings ang. minnen 8-8-8-24 och 9-9-9-24. Kom på att tänka på vad de siffrorna innebär mer specifikt. och vad är skillnaden osv. MHz och Volt är ju va det är men kunde inte komma på vad just dessa timings innebär.

Dessa siffror skall vara så låga, som möjligt för så snabba minnen som möjligt. dock är denna förbättring inte intressant i annat än MEGA beräkningsintensiva program, så egentligen är detta ointressant för gemene användare.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Dessa siffror skall vara så låga, som möjligt för så snabba minnen som möjligt. dock är denna förbättring inte intressant i annat än MEGA beräkningsintensiva program, så egentligen är detta ointressant för gemene användare.

Det spelar ingen roll om man spelar spel osv? men då vet jag tack så mycket

Permalänk
Medlem
Skrivet av dttzi:

följd fråga, sitter och plockar ihop en dator själv och kom på stöta på dessa timings ang. minnen 8-8-8-24 och 9-9-9-24. Kom på att tänka på vad de siffrorna innebär mer specifikt. och vad är skillnaden osv. MHz och Volt är ju va det är men kunde inte komma på vad just dessa timings innebär.

Det är fördröjningen i ns innan informationen från minnet hämtas, eller något?
Kör F.Ö mina CL9 i CL8 utan problem just nu

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Det som också är viktigt att tänka på är att frekvensen också sänker lantencyn, samt ökar bandbredden markant! 1333Mhz ger ca 18gb/s, 1600Mhz ca 22gb/s och 1866Mhz ca 25gb/s på Sandy Bridge.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Det är fördröjningen i ns innan informationen från minnet hämtas, eller något?
Kör F.Ö mina CL9 i CL8 utan problem just nu

inte ns , men antalet klockcykler.

för vad har jag dock inget skarpt koll på.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

inte ns , men antalet klockcykler.

för vad har jag dock inget skarpt koll på.

Så är det ja... Tänkte på clock skew (?) dock är det ps... aja

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Avstängd

Någon som vet om nåt test där dom testat olika timings och hastigheter i spel? Med DDR3.

Permalänk
Skrivet av silicon111:

Någon som vet om nåt test där dom testat olika timings och hastigheter i spel? Med DDR3.

I spel är det i stort sett 0 skillnad, enda stället du märker skillnad på minneskonfigurering är i benchmarks.

Permalänk
Medlem

Om man har en dator med typ AMD Llano (Intel Sandy bridge borde också gälla?) som har inbyggd grafik i processorn så spelar timings och mhz på minnena större roll. Inbyggda grafikdelen delar minnet med processorn. Om man kör nåt som pressar grafiken förstås.

Fast det är det väl inte så många här som har

Visa signatur