Dlink DIR-655 måste startas om 1 gång i timmen? hjälp önskas

Permalänk
Medlem

Dlink DIR-655 måste startas om 1 gång i timmen? hjälp önskas

Det gäller en Dlink DIR-655 och problemet jag har för närvarande är att den helt sonika slutar att kommunicera (internt och externt som det verkar)

Datorerna tappar uppkopplingen men vad som är ännu konstigare är att den inte går att nå via webbrowser heller (vilket den normalt alltid skall inom det egna nätverket?)

Det avhjälps med att rycka strömmen ur routern och plugga in den igen - då får den kontakt igen och nätverket går online.

Jag har ägt den cirka 2 år och det har inte varit problemfritt men just detta har börjat den senaste veckan. Detta händer cirka varje timme vilket gör det ohållbart i längden.

FIRMWARE:
1.31EU
2010/01/14

UPPKOPPLING:
10mbit fiber (tveksamt att detta är vad som felar med tanke på omständigheterna)

Den hänger uppskruvad på väggen och är sval när man känner på den.
Hemnätverket används ganska friskt och det sitter 3 st datorer inkopplade mot den.

FW - autoupdate-funktionen säger att det är senaste FW men jag kan tänka mig att det ändå finns nyare, någon som vet?

Så om någon har teorier eller vet vad man kan göra så snälla skriv i denna tråd

Dags att kassera routern?

Permalänk

det finns en 1.32B firmware verkar det som.

edit: inte säker på att 1.32B var för eu.

enligt http://forums.dlink.com/index.php?topic=38828.0 finns det en 1.34EU firmware dock. Så det är bara googla!

Permalänk
Medlem

Verkar som det är sensaste firmware: http://www.dlink.se/cs/Satellite?c=Product_C&childpagename=DL...

Provat att göra en hard-reset?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Har själv en DIR-615. Den fungerade rätt så smärtfritt tills jag skaffade en Nokia N8. Efter det slutar den svara efter några minuters surfande med telefonen. Enda som hjälper är att starta om eländet. På senare tid har den börjat fungera bättre igen, men slutar alltid funka då och då...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nattmannen:

det finns en 1.32B firmware verkar det som.

http://forums.dlink.com/index.php?topic=5955.0

Den där firmwaren är för North America. Kanske inte e så bra att köra in på en svensk router.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk

Det är inte senaste firmware. Dlink är bara dåliga på att uppdatera sin hemsida.

På deras ftp finns upp till 1.35. Dock är både 134 och 135 beta versioner.

ftp://ftp.dlink.se/Products/dir-products/dir-655/drivers_firm...

Permalänk
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Den där firmwaren är för North America. Kanske inte e så bra att köra in på en svensk router.

upptäckte det och korrigerade inlägget asap.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Den där firmwaren är för North America. Kanske inte e så bra att köra in på en svensk router.

Jag hade en DIR-655 innan. Och det var inget problem att köra NA-firmwares. Möjligtvis att några wifi-kanaler nerfas men inget som märktes. Testa senaste NA om inte EU funkar. "mina två öre"

Visa signatur

AMD 7700X (EK 240mm AIO) | ROG Strix B650E-F Gaming | Gigabyte RX 6800 XT 16GB OC | Kingston Fury 32GB DDR5 5600mhz | Kingston Fury Renegade M2 2TB | Alienware AW2723DF 280hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggelito:

Jag hade en DIR-655 innan. Och det var inget problem att köra NA-firmwares. Möjligtvis att några wifi-kanaler nerfas men inget som märktes. Testa senaste NA om inte EU funkar. "mina två öre"

Om man har otur så kan det skilja sig i hårdvaran också. Då kan man nog i värsta fall få en fin tegelsten med antenner på:P

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Här var det snabba ryck!

Tack för alla svar, jag skall genast undersöka detta med firmware-version.

Vill minnas att jag tidigare hade problem med att få wifi till en ny laptop som inhandlades. Totalt oförklarligt!

Det avhjälptes genom att jag "manuellt" tvingade in nyare firmware på routern, givetvis ovetande om att det fanns nyare då den inte ville autouppdatera mer.

" Check Online Now for Latest Firmware Version "-funktionen på routern kan man lika gärna avskaffa då den inte verkar fylla något syfte.

Jag återkommer efter vidare felsökning och testning

Permalänk
Avstängd

Jag lär få en del kollegor (förhoppningsvis inga antagonister) emot mig nu men det enklaste rådet jag kan ge dig är: byt router kort och gott. D-Link är skit.:) D-Link passar sig mer för förortsmamman som delar på internetanslutningen med sina dekadanta 3 döttrar, som mest hänger på familjeliv och har behov av att mjölka digitala kossor en gång i halvtimmen.:P:/

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Jag lär få en del kollegor (förhoppningsvis inga antagonister) emot mig nu men det enklaste rådet jag kan ge dig är: byt router kort och gott. D-Link är skit.:) D-Link passar sig mer för förortsmamman som delar på internetanslutningen med sina dekadanta 3 döttrar, som mest hänger på familjeliv och har behov av att mjölka digitala kossor en gång i halvtimmen.:P:/

Om några ögonblick märker vi om jag är beredd att hålla med dig

Jag skall nu prova att ladda in "DIR655A4_FW135EUB02Beta.bin"

Permalänk
Medlem

Hade samma router som dig med precis samma problem. Gick in på OpenDNS.com, blev medlem, och använda deras Dns servrar och la till dem manuellt i Router inställningarna. Då fungerade det kalas.
Köpte sedan ny router, då behövdes detta inte göras något mer

Visa signatur

NZXT H1 || ASUS ROG STRIX X470-I || Corsair 16GB DDR4 3200Mhz || ASUS GTX 1070 Dual OC || Ryzen 5 2600X || Samsung EVO 500GB || BenQ XR3501 35" 144Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nortek:

Om några ögonblick märker vi om jag är beredd att hålla med dig

Jag skall nu prova att ladda in "DIR655A4_FW135EUB02Beta.bin"

Håll oss uppdaterade.:) Jag tycker du ska köpa en Ciscorouter.^^ Dom gör ju de bästa prylarna.:) Cisco is da shit.:D

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

cirka 1 timmes upptid utan avbrott, so far so good.

Inbillar mig att downstream är högre än innan

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nortek:

cirka 1 timmes upptid utan avbrott, so far so good.

Inbillar mig att downstream är högre än innan

Där ser man.:) Jag ber att få gratulera till tur i oturen.:D

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Jag lär få en del kollegor (förhoppningsvis inga antagonister) emot mig nu men det enklaste rådet jag kan ge dig är: byt router kort och gott. D-Link är skit.:) D-Link passar sig mer för förortsmamman som delar på internetanslutningen med sina dekadanta 3 döttrar, som mest hänger på familjeliv och har behov av att mjölka digitala kossor en gång i halvtimmen.:P:/

haahhah "mjölka digitala kossor"? va eheheheh:D

Tänkt själv skaffa D-Link, kört med tråd och har i alla fall inte funkat dåligt och den innan höll i 3-4 år (om jag inte har fel).

Är det oftast det trådlösa som är skit eller? Verkar inte finnas bra routrar. Dom flesta brukar ge upp (oavsett märke). Tänkt bygga en egen ruter i stället (inget som går sönder lika lätt).

Skrivet av Nortek:

cirka 1 timmes upptid utan avbrott, so far so good.

Inbillar mig att downstream är högre än innan

Gött:) en polare har samma problem. stänger dock ner mer random. ibland går det ett par timmar, sen kan det hända 3 gånger under 10-5 minuter.

Hoppas att betan är bra. Känns lite riskabelt att installera en beta:) Men kul att dom släppt 3 uppdats på ett år:) innan knappt en per år. Men verkar för övrigt inte få tummen ur:)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

2h 35min uptime nu utan avbrott.

Hoppas att uppgraderingen av firmware håller den stabil ett bra tag framöver nu.

Alla portforwards, virtuella servrar etc verkar även fungera.

Än så länge kan jag rekommendera version 1.35 för den som vill uppgradera

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

haahhah "mjölka digitala kossor"? va eheheheh:D

Nej det var ett uttryck jag hörde från Lyxfällan (klickade på något random avsnitt på TV3.se när jag ville slökolla:P) där en av de ekonomiska experterna sa:
-"Nu får det vara slut på att sitta framför datorn hela dagarna och bygga digitala farmar och mjölka digitala kossor. Nu är det ett jobb som gäller".

Men jag antar väl att det är så det är: killarna spelar och flickorna mjölkar kossor och bloggar.xD

Skrivet av Broken-arrow:

Tänkt själv skaffa D-Link, kört med tråd och har i alla fall inte funkat dåligt och den innan höll i 3-4 år (om jag inte har fel).

Är det oftast det trådlösa som är skit eller? Verkar inte finnas bra routrar. Dom flesta brukar ge upp (oavsett märke). Tänkt bygga en egen ruter i stället (inget som går sönder lika lätt).

Jag är benägen att hålla med dig att de flesta brukar ge upp efter en 1-2 år.:P Så därför tror jag Cisco är da shit.:D Jag har inte prövat en Ciscorouter men jag har bara hört gott om dom.:)

Skrivet av Broken-arrow:

Gött:) en polare har samma problem. stänger dock ner mer random. ibland går det ett par timmar, sen kan det hända 3 gånger under 10-5 minuter.

Hoppas att betan är bra. Känns lite riskabelt att installera en beta:) Men kul att dom släppt 3 uppdats på ett år:) innan knappt en per år. Men verkar för övrigt inte få tummen ur:)

Är det samma D-Linkrouter som din polare har? Om det är det så får man hoppas att betan funkar kalas då.:):up:

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Nej det var ett uttryck jag hörde från Lyxfällan (klickade på något random avsnitt på TV3.se när jag ville slökolla:P) där en av de ekonomiska experterna sa:
-"Nu får det vara slut på att sitta framför datorn hela dagarna och bygga digitala farmar och mjölka digitala kossor. Nu är det ett jobb som gäller".

Men jag antar väl att det är så det är: killarna spelar och flickorna mjölkar kossor och bloggar.xD

Jag är benägen att hålla med dig att de flesta brukar ge upp efter en 1-2 år.:P Så därför tror jag Cisco är da shit.:D Jag har inte prövat en Ciscorouter men jag har bara hört gott om dom.:)

Är det samma D-Linkrouter som din polare har? Om det är det så får man hoppas att betan funkar kalas då.:):up:

Näpp han hade vist 635:) nyaste var 2.34EU B05:) Funkar inte det så letar jag upp beta versionerna (om det finns):)

Jaha:) tror dom menar Facebook:) Finns ju bondespel där;)

Jaså gör dom bra grejor (förväxlade det med casio:)):)
Ska kolla in deras produkter. Får se om priset är bra i alla fall:)

Kör utan just nu. Kör du med en router eller?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Jag är benägen att hålla med dig att de flesta brukar ge upp efter en 1-2 år.:P Så därför tror jag Cisco är da shit.

Vad som oftast händer med D-link routrarna är att nätadaptrarna ger upp, har själv haft en DIR-615 tidigare och har för närvarande en DIR-655, har bytt nätadapter till bägge två samt fixat adaptrar till två kompisars routrar.

Routrarna i sig håller nog någorlunda bra. (Har inga som helst siffror som stödjer detta, men efter man bytt adapter brukar dom tuffa på)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mögel:

Vad som oftast händer med D-link routrarna är att nätadaptrarna ger upp, har själv haft en DIR-615 tidigare och har för närvarande en DIR-655, har bytt nätadapter till bägge två samt fixat adaptrar till två kompisars routrar.

Routrarna i sig håller nog någorlunda bra. (Har inga som helst siffror som stödjer detta, men efter man bytt adapter brukar dom tuffa på)

Okej.:) Dock så blir *mitt* nästa köp en Ciscorouter.:D

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MacEnkronan:

Okej.:) Dock så blir *mitt* nästa köp en Ciscorouter.:D

D-link som router är helt ok.
Däremot är deras powersupply rätt kass så köper du en ny batterieliminator med något högre värden än original så har du en bra router som tuggar på.
her varit fallet för mig på tre fyra d-linkroutrar under åren som gått.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon76929:

D-link som router är helt ok.
Däremot är deras powersupply rätt kass så köper du en ny batterieliminator med något högre värden än original så har du en bra router som tuggar på.
her varit fallet för mig på tre fyra d-linkroutrar under åren som gått.

Ok tack för tipset.:)^^

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Kan säga att det inte finns några routrar som inte drabbas av problem som detta. Har hafr en Watchguard Firebox Edge X15, som är en 5000kr router. Den hade konstiga problem, bland annat klarade den inte av att man körde många torrents samtidigt.

Sen körde ja Linksys (gjort av cisco) WRT-320N, med senaste DD-WRT mjukvaran. Den va också grymt ostabil, funkade i början, men sen fick den ett eget liv (som routrar verkar få biland). Nu har jag en Dlink DIR-635 som fick bli en nödlösning istället för min Linksys, men den har till min förvåning varit väldigt stabil i 6 månader nu med sensate firmware. Detta med routrar är lite som spela på lotto.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Min Netgear -router var instabil och fick startas om tills jag bytte WiFi-inställning från "b/g" till "g-only".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mögel:

Vad som oftast händer med D-link routrarna är att nätadaptrarna ger upp, har själv haft en DIR-615 tidigare och har för närvarande en DIR-655, har bytt nätadapter till bägge två samt fixat adaptrar till två kompisars routrar.

Routrarna i sig håller nog någorlunda bra. (Har inga som helst siffror som stödjer detta, men efter man bytt adapter brukar dom tuffa på)

Jaha. Jo, adaptrarna är rätt heta. Vet dock inte vad som tog livet av min router (var nog mer än adaptern).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mögel:

Vad som oftast händer med D-link routrarna är att nätadaptrarna ger upp, har själv haft en DIR-615 tidigare och har för närvarande en DIR-655, har bytt nätadapter till bägge två samt fixat adaptrar till två kompisars routrar.

Routrarna i sig håller nog någorlunda bra. (Har inga som helst siffror som stödjer detta, men efter man bytt adapter brukar dom tuffa på)

Tips på var jag kan skaffa en ny alternativt bättre nätadapter? Det skadar inte att byta eller åtminstone ha en i reserv.

Skriv gärna i tråden men PM går också bra, välkomna

Permalänk
Medlem

Nu 17 timmar uptime utan en tillstymmelse till att uppkopplingen skulle vackla.

Förhoppningsvis är detta problem löst nu.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nortek:

Nu 17 timmar uptime utan en tillstymmelse till att uppkopplingen skulle vackla.

Förhoppningsvis är detta problem löst nu.

Låter ju kanon.:D Hoppas det håller i sig (som flickan sa när hon gick upp i brygga;)) för dig.:)^^

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!