Permalänk
Medlem

Vart ska man börja ?

Tjena

Har tänkt att jag ska testa att börja programmera. Vet inte riktigt var jag ska börja och har inga kunskaper inom programmering överhuvudtaget. Finns det några bra guider eller något sånt ? Tacksam för snabba svar (:

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Nice, C# börjar bli mer och mer utbredd.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk

beror också på vad du vill göra... spel? hemsidor? osv...

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av adrian_cool69:

beror också på vad du vill göra... spel? hemsidor? osv...

Skulle vara nice och kunna göra lite av varje , vad är bäst att börja med ?

Permalänk
Medlem

Tack så mycket (:

Permalänk

hemsidor... html och css i notepad tycker jag... eventuellt kan du använda dreamweaver men det är fusk

server och pill - sql, php

advance - java script, c+ och alla andra c#, sen beror det ju på vad du vill göra exakt. jag kom tyvärr bara till java script och gav up vid C tycker det är sjuuuuuuuuuukt tråkigt så ja börja göra fusk till cs 1.3 istället mohaha those were the days

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bomb_:

Skulle vara nice och kunna göra lite av varje , vad är bäst att börja med ?

Att koda webbplatser har i regel en lägre inlärningskurva men självklart finns det mer avancerade exempel i den världen också.
I till exempel spelprogrammering så är det ofta en del matematik som måste tas in också!

Permalänk
Medlem

csharpskolan.se, mkt bra guider där jag läser atm

Jag är också nybörjar och har testat några språk (Grunderna då), som tex. Python, C++ & C#.

Python gillar jag inte alls, jag tycker det är "kladdigt" osv
C++ är väldigt "straight forward"/lättläst tycker jag. Syftar på hur lätt det är att läsa det du skrivit efteråt eller någon annan kanske man ska säga för har du skrivit det själv så bör du veta vad du menar med allt.
C# är också ganska lättläst, fast C++ har fortf övertaget tycker jag. Men jag beslöt mig att det får bli C# för man kan se resultat där snabbare pga dom har inbyggt ramverk, vilket gör själv inlärningsprocessen mycket roligare imo, än att sitta i C++ och göra console apps.

Visa signatur

Windows användare sedan 1991. Numera MacBook Pro M1 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuitUp:

Att koda webbplatser har i regel en lägre inlärningskurva men självklart finns det mer avancerade exempel i den världen också.
I till exempel spelprogrammering så är det ofta en del matematik som måste tas in också!

För något år sedan höll jag på och göra några hemsidor i en hemsida som hette uCoz men det var typ som att göra en blogg hemsida ungefär^^.
Jag vet inte hur svår matematik du menar men har alltid haft MVG i matte , men går dock bara i 8an.

Skrivet av adrian_cool69:

hemsidor... html och css i notepad tycker jag... eventuellt kan du använda dreamweaver men det är fusk

server och pill - sql, php

advance - java script, c+ och alla andra c#, sen beror det ju på vad du vill göra exakt. jag kom tyvärr bara till java script och gav up vid C tycker det är sjuuuuuuuuuukt tråkigt så ja börja göra fusk till cs 1.3 istället mohaha those were the days

kanske är bra och börja med hemsidor då , eller ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tott3:

csharpskolan.se, mkt bra guider där jag läser atm

Jag är också nybörjar och har testat några språk (Grunderna då), som tex. Python, C++ & C#.

Python gillar jag inte alls, jag tycker det är "kladdigt" osv
C++ är väldigt "straight forward"/lättläst tycker jag. Syftar på hur lätt det är att läsa det du skrivit efteråt eller någon annan kanske man ska säga för har du skrivit det själv så bör du veta vad du menar med allt.
C# är också ganska lättläst, fast C++ har fortf övertaget tycker jag. Men jag beslöt mig att det får bli C# för man kan se resultat där snabbare pga dom har inbyggt ramverk, vilket gör själv inlärningsprocessen mycket roligare imo, än att sitta i C++ och göra console apps.

Tror jag testar att göra C# då , tack för hjälpen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bomb_:

Tror jag testar att göra C# då , tack för hjälpen

Om du tycker det passar dig och tänker läsa vidare på guiderna där på hemsidan lägg gärna till "Totteu" på skype så kanske vi kan hjälpa varan om den andre kör fast, jag är inne på "Metoder" just nu. Då menar jag verkligen kört fast, en stor del av programmering går ju ut på att lösa fel, så man kan ju inte förvänta sig att allting ska fungera på första försöket.^^ If that makes any sense.

Visa signatur

Windows användare sedan 1991. Numera MacBook Pro M1 Pro.

Permalänk
Medlem

Haskell, LISP eller Python

Hej,
har varit än längre tid i branchen och tycker med se mer och mer att funktionella språk kommer tillbaka på flera sätt. För det första så tar många programmeringsspråk in funktionella ideer. För det andra har intresset för rena funktionella språk ökat. Den nya C++ standarden tar till och med in lamda-funktioner!

Fördelen med funktionell programmering är mindre risk för programmeringsfel. Koden blir nästan alltid kortare för program skivna i funktionella språk. För en som är van med imperativ ("vanliga" programmeringsspråk) är funktionell programmering svårt att greppa. För en som är helt nybörjare tror jag inte att det är mycket svårare att förstå.

Själv rekommenderar jag Haskell. Det är ett starkt växande funktionellt språk med mycket vänligt community. Här finns en bra guide: http://learnyouahaskell.com/

En mera traditionell väg till funktionell prorgammering skulle vara LISP. Boken "Land of LISP" lär dig programmera LISP ett spel i taget.

Om du vill programmera något mer "vanligt"/imperativt så är Python vägen att gå. T.ex. Google använder det väldigt mycket. Python stöder många ideer från funktionella språk, men klassas ändå som ett imperativt språk.