Nyköpt dator - Vad tycks? borde jag ångra mig`? =p

Permalänk
Medlem

Nyköpt dator - Vad tycks? borde jag ångra mig`? =p

http://cdon.se/hemelektronik/17inch_fujitsu_lifebook_nh751_co...

Köpte denna för 7500kr inklusive en kylarbotten. ska mest sitta med allt ifrån vanlig surfande till Autocad och redigering. Känns som att denna bör hålla minst 5 år ?
(Jag spelar inte spel)

Permalänk
Medlem

Allt kan hålla 5 år, men man kanske inte känner sig så snabb om 5 år. Det är synd att du inte har någon SSD, dock får man väl höja sitt pris lite då. Men jag skulle nog aldrig kunna säga att en dator bör hålla 5 år, ibland är dem sämst efter några månader och ibland efter några år. Beror ju helt på hur tungt du kommer jobba med den.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av €ric:

Allt kan hålla 5 år, men man kanske inte känner sig så snabb om 5 år. Det är synd att du inte har någon SSD, dock får man väl höja sitt pris lite då. Men jag skulle nog aldrig kunna säga att en dator bör hålla 5 år, ibland är dem sämst efter några månader och ibland efter några år. Beror ju helt på hur tungt du kommer jobba med den.

jag glömde lägga till att jag tänker stoppa in min Corsair Force 120 GT i denna laptop!
för överigt känns som att en dator med 8 kärnor och ddr3 ram på 8gb bör hålla minst 5 år iaf. man vet aldrig iförsig. men jag hoppas på det iaf!

Den känns väldigt prisvärt ändå?

Permalänk
Skrivet av Mozelito:

jag glömde lägga till att jag tänker stoppa in min Corsair Force 120 GT i denna laptop!
för överigt känns som att en dator med 8 kärnor och ddr3 ram på 8gb bör hålla minst 5 år iaf. man vet aldrig iförsig. men jag hoppas på det iaf!

Den känns väldigt prisvärt ändå?

Den kommer köra dagens program lika bra idag som 5 år i framtiden. Tvivlar på att du själv vet vilka program du kommer köra på datorn om 5 år
Men ja, generellt sett så ser dator skaplig ut. Med det sagt så är även en stationär monsterdator för 30,000 en gammal gam efter 5 år

Permalänk
Skrivet av Mozelito:

jag glömde lägga till att jag tänker stoppa in min Corsair Force 120 GT i denna laptop!
för överigt känns som att en dator med 8 kärnor och ddr3 ram på 8gb bör hålla minst 5 år iaf. man vet aldrig iförsig. men jag hoppas på det iaf!

Den känns väldigt prisvärt ändå?

om den hade haft 8kärnor så kanske men nu har den en i7 4kärnor + HT vilket gör att en kärna viritualiserar en extra, så en kärna blir som 2, inte så jätte många program som kan använda detta heller vad jag vet men jag kan ha fel, men vist den är värd sitt pris, det är ju ingen dålig dator!

Visa signatur

Mobo: ASUS X58 SABERTOOTH, CPU: Core-i7 960, RAM: 3x2GB HyperX 1600MHz + 3x2GB XMS3 1600MHz, GPU: 2x ASUS RADEON HD6870 1GB Direct CU: SSD A-DATA SP900 256GB

Permalänk
Hedersmedlem

helt fel ordning att köpa först och fråga sen.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

helt fel ordning att köpa först och fråga sen.

ja.. menade hyper threading, men det lär vara fler program som utnyttjar detta om några år.
Och jag hade rådfrågat innan också^^ ville bara ha lite bekräftelse för att lugna samvetet, kassaflödet är inte det bästa men datorn behövdes.. ;P

Permalänk
Medlem

Roligt att överkill tog en 5 år gammal 30 000kr dator som exempel. Datorn jag sitter vid nu är 5 år gammal och den kostade 30 000kr när den införskaffades.

Den är väldigt dammig och w7 funkar inte på den av någon anledning jag inte orkat utforska, då jag inte använder den så mycket längre

Men din dator borde räcka till ett tag. Hur länge är ju svårt att sia om.

Permalänk

Eftersom du nu redan har skaffat den :P.

Hur är skärmen?
Hu mycket låter den (fläktljud)?
Hur är ljudet?
Känns den välbyggd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datorapparaten:

Eftersom du nu redan har skaffat den :P.

Hur är skärmen?
Hu mycket låter den (fläktljud)?
Hur är ljudet?
Känns den välbyggd?

Jag skriver svar på dessa frågor tidigast på måndagen!