Filmer laggar i vlc på min laptop, vad är fel?

Permalänk
Medlem

Filmer laggar i vlc på min laptop, vad är fel?

Hej

När jag kör filmer (främst med högre upplösning, laggar det, dvs, ljudet går som vanligt, men bilden fryser i ett par sekunder.

Är det pga att filmen har kodats för hårt, eller är det min dator som inte orkar med? (vi snackar dvd och bluray rips Pirate bay style btw, (inte jag som tankat, lånat en extern hd av en i besättningen, man kan inte tanka film på satelituppkopling xD, tar 5 min o ladda Swec startsida)

Min dator är altså inte den i sign, utan jag kör min laptop,
Macbook 13" Aluminium body, från 2008 eller 2009, kommer inte ihåg, modellen innan den bytte namn till Macbook pro
Processor 2,4 GHz Intel Core 2 Duo
Minne 4 GB 1067 MHz DDR3
Grafik NVIDIA GeForce 9400M 256 MB
OSX: Mac OS X Lion 10.7 (11A511)

Är grafiken kass? eller har jag missat några smarta inställningar i VLC? är filmerna kassa? Help plix!

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

Testa att ladda hem och kör filmerna med XBMC (om du nu kan tanka något överhuvudtaget), Jag hade oxå problem med VLC på min gamla dator, ungefär samma innehåll som din.

//Ethnic

Visa signatur

Rig: Ryzen 7 5800X - Crucial Ballistix Black 3200 Mhz 32 GB - MSI RTX 4060 TI OC 8 GB - Fractal Design Define C
Laptop: Macbook Pro M1 Max - 32GB - 14"
Media/Server: Raspberry PI 4 - 2 GB - Plex Media Server - KODI - PiHole - qBittorrent - HomeAssistant
Media/Server: NUC - i7-7567U - 32GB - Plex Media Server - Uptime Kuma - mineCraft - qBittorrent - 10 TB Storage
NAS: Zyxel 325v2 - 5 TB

Permalänk
Medlem

Det är vlc som är problemet, det klarar inte av mer än 720p filmer så som jag har upplevt det, kör tex med http://mpc-hc.sourceforge.net/ vid högre upplösning istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av MidiMax:

Det är vlc som är problemet klarar inte av mer än 720p filmer, kör tex http://mpc-hc.sourceforge.net/ vid högre upplösning istället

Sluta ljug. VLC klarar filmer över 720P fint utan problem.

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Men de kräver mer av datorn. Din dator är säkert för kass för att köra 1080p filmer eller blueray. Används grafikkortet på datorn när du kör filmen? Det kodar oftast filmen bättre än vad processorn gör, dock får man ställa in detta. Vet dock inte om man kan göra det / hur man gör i vlc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geckod:

Men de kräver mer av datorn. Din dator är säkert för kass för att köra 1080p filmer eller blueray. Används grafikkortet på datorn när du kör filmen? Det kodar oftast filmen bättre än vad processorn gör, dock får man ställa in detta. Vet dock inte om man kan göra det / hur man gör i vlc.

Tror inte VLC gör det. Men MPC HC gör iaf det

Permalänk
Medlem

Kör MPC-HC istället, coreavc codecs också helst^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hastigt:

Kör MPC-HC istället, coreavc codecs också helst^^

MPC HC + 9400 fixar DVXA så nått coreavc behövs inte egentligen.

VLC kan använda grafikortet men inte default, men varför använda VLC när i stort sett alla andra program är bättre, VLC är dess inbyggda codec som inte är mycket att hänga i granen, är ett bra reserv program då det klarar spela upp det mesta, dock inte speciellt bra

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Right... tack för svaren allihopa, men det kanske inte framgår tydligt nog, JAG KÖR MAC xD men tankar xmbc till mac nu iaf, @ 9kb/s får se om det hjälper

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk