Nybyggd dator - startar om och om igen vid boot ?? hjälp! 2500k och Z68

Permalänk

Nybyggd dator - startar om och om igen vid boot ?? hjälp! 2500k och Z68

Har precis byggt följande dator:
CPU: 2500k
Moderkort: P8Z68-V (ASUS)
GPU: Gigabyte GTX 560 Ti OC (TwinFrozr II)
PSU: XFX XXX 650w
Minne: Corsair 8GB Vengeance CL9 1600Mhz
Kylare: CM Hyper 212+
Hårddiskar: WD Caviar Black 1tb och m4 Crucial SSD samt en gammal 1TB på 7200rpm

Det som hänt:
Första gången jag startade datorn kom jag in i BIOS och allting såg normalt ut (såvitt jag kunde se). CPU:n låg på 36*C (är det bra/dåligt? första gången jag installerar CPU själv). Sen när jag sparar bios och stänger av datorn och sedan startar den igen så kommer ingenting alls på skärmen. Datorn startar bara om och går lixom på tomgång. Inget låter konstigt eller ser konstigt ut förrutom just att den inte startar.

Kan någon kunnig hjälpa mig! Snälla?

Permalänk
Medlem

Har du all ström som behövs till grafikkortet?
Kontrollera så att minnena sitter i ordentligt, eventuellt flytta runt de till andra slottar.
Ändrade du något i bios? Isf prova med en reset cmos.

Och angående CPU temp i bios är det inget att gå efter direkt då det är idle.

Visa signatur

Citera om du vill få ett svar!

Permalänk
Medlem

Ovan har täckt rätt mycket. 36grader ska inte vara något problem.
Men kolla minnen Gpu etc så det sitter i bra. Kan skärmkabeln ha åkt ur ?

Visa signatur

Jag vet jag har fel ;) Men vi kan ju prata om saken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neeb:

Ovan har täckt rätt mycket. 36grader ska inte vara något problem.
Men kolla minnen Gpu etc så det sitter i bra. Kan skärmkabeln ha åkt ur ?

Han beskriver det som att datorn går på tomgång, kanske saknar ljud som att grafikkortets fläktvarar upp, hdd'n varvar upp osv. Tror du vet vilket fenomen jag menar.

Visa signatur

Citera om du vill få ett svar!

Permalänk
Medlem

Distanser rätt? Annars kanske testa resetta bios.

Visa signatur

RTS :D

Permalänk

Jag har prövat switchat minnen och så det gör ingenting. Drog ut alla hårddiskar också och gör ingen skillnad. Har prövat att trycka till alla strömgrejer också.

Ska pröva o kika lite på GPU:n. Det har jag inte gjort mer än att jag sett att fläktarna drar igång.

Resetta CMOS, gör jag det genom att kika i manualen?

När jag var inne i BIOS så ändrade jag från "normal mode" till "ASUS optimal mode" (ngn automatisk uppklockning tror jag), kanske var det som gjorde de?

Permalänk
Skrivet av lonesome:

Han beskriver det som att datorn går på tomgång, kanske saknar ljud som att grafikkortets fläktvarar upp, hdd'n varvar upp osv. Tror du vet vilket fenomen jag menar.

Precis det fenomenet!

Skrivet av zelxi:

Distanser rätt? Annars kanske testa resetta bios.

Distanser?? Resetta BIOS är det detsamma som att resetta CMOS?

Permalänk
Medlem

1: Kör bios reset (bort med ström, ut med batteri, jumpra i 30sek)
om det inte ordnat sig...
2: Gå igenom rigg å verifiera alla anslutningar/kort (reka gärna lite på minnen/gpu för att säkerställa kontakt.. reka inte vålda ^^)
om det fortfarande inte funkar...
Ja då tar vi det då

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rattleboe:

Jag har prövat switchat minnen och så det gör ingenting. Drog ut alla hårddiskar också och gör ingen skillnad. Har prövat att trycka till alla strömgrejer också.

Ska pröva o kika lite på GPU:n. Det har jag inte gjort mer än att jag sett att fläktarna drar igång.

Resetta CMOS, gör jag det genom att kika i manualen?

När jag var inne i BIOS så ändrade jag från "normal mode" till "ASUS optimal mode" (ngn automatisk uppklockning tror jag), kanske var det som gjorde de?

Ja, eller letar efter ett runt-platt batteri eller någon form av switch.
EDIT: Ja, du bör nog inte sätta på sånt innan du fått igång datorn.

Visa signatur

RTS :D

Permalänk
Medlem

Leta efter en jumper/switch med namna "clr cmos" på mobo, om inte så kolla i manual.

Det verkar som du har lite bristande kunskaper å råder dig därför att läsa om vardera sak i BIOS gör innan du känner för att ändra ett värde.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk

Sådär! Clearade CMOS och nu gick datorn igång igen!
varför blev det sådär? ska pröva att koppla in hårddiskarna och DVDläsare nu och sen installera Windows så återkommer jag om de blir nå fuffens igen

tack så mkt för hjälpen alla, ni är guld!

Permalänk
Medlem

Gör som så att du installerar windows och allt och gör i ordning. Sedan läser du på lite om överklocking och tar det då

Visa signatur

Citera om du vill få ett svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rattleboe:

Precis det fenomenet!

Distanser?? Resetta BIOS är det detsamma som att resetta CMOS?

Distanser mellan chassit och moderkortet, men verkar som det du hittade "felet".

Visa signatur

RTS :D

Permalänk

Sådär nu har den gått i 30 min och är snart klar med Windows installation.

Jag undrar bara en sak och det är ang CPU-temperaturen igen. Nu låg den på 41*C i idle, är inte det rätt högt för CM o 2500k i idle?

Jag körde på "pea"-metoden och klickade ut en liten ärta i mitten och tryckte sen ner kylaren.

Permalänk
Medlem

Det är ett vanligt fel med sandy bridge CPU's på Asus moderkort att datorn stänger av sig en gång på cold boot, det har hänt mig med flera gånger, och jag har inte hittat någon solklar lösning på problemet än, vissa inställningar jag läst om har dock minskat problemet. Har man gjort en usel överklockning så kan den hålla på så där i flera minuter. Då måste man köra en cmos reset.

Jag kan rekomendera dig att INTE köra med asus egna överklockning eftersom den ökar BCLK frekvensen till 103, det är ytterst instabilt att klocka genom BCLK. Den ska vara på 100 och man ska istället klocka med multipliern. Jag har fått problem med den, på samma sätt som dig, datorn står o bootar om sig hela tiden. Kör normal mode och klocka själv enligt någon bra guide.

Visa signatur

CPU: Intel i9 13900K 5.6Ghz, GPU: MSI 4090 SUPRIM X, MB: Gigabyte z790 Aorus Elite, Minne: 32Gb Corsair Vengance 6000mhz, Chassi: Fractal Design 7 Compact, Disk: Kingston kc3000 2tb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lonesome:

Han beskriver det som att datorn går på tomgång, kanske saknar ljud som att grafikkortets fläktvarar upp, hdd'n varvar upp osv. Tror du vet vilket fenomen jag menar.

Yes, var lite snabb när jag svarade stängde ner på jobbet. Verkar som det löste sig innan jag han in och läsa om och göra rätt.
fasiken vad fint sweclockers är.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Jag vet jag har fel ;) Men vi kan ju prata om saken?

Permalänk
Medlem

Finns en knapp som heter mem ok !, Den brukar fixa alt

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rattleboe:

Sådär! Clearade CMOS och nu gick datorn igång igen!
varför blev det sådär? ska pröva att koppla in hårddiskarna och DVDläsare nu och sen installera Windows så återkommer jag om de blir nå fuffens igen

tack så mkt för hjälpen alla, ni är guld!

Är inte allt för ovanligt att BIOS (å säkert nya UEFI) dummar sig när det sparas, men vanligast är att man sätter nån parameter utanför gräns.
Detta återställs med CLR Cmos alt mjukvaru-reset, dvs Starta datorn, vänta ½-1sek från att du tryck igång, håll in On/Off tills dator dör å direkt efter tryck igen för att tvinga igång default bios.

Lycka till med din nya dator.
Vid all O.C så är TEMP å fakta A å O!

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Skrivet av Neeb:

Yes, var lite snabb när jag svarade stängde ner på jobbet. Verkar som det löste sig innan jag han in och läsa om och göra rätt.
fasiken vad fint sweclockers är.

Skickades från m.sweclockers.com

Helt sjukt fint!

Skrivet av Bloopy:

Är inte allt för ovanligt att BIOS (å säkert nya UEFI) dummar sig när det sparas, men vanligast är att man sätter nån parameter utanför gräns.
Detta återställs med CLR Cmos alt mjukvaru-reset, dvs Starta datorn, vänta ½-1sek från att du tryck igång, håll in On/Off tills dator dör å direkt efter tryck igen för att tvinga igång default bios.

Lycka till med din nya dator.
Vid all O.C så är TEMP å fakta A å O!

Japp! Tackar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rattleboe:

Sådär nu har den gått i 30 min och är snart klar med Windows installation.

Jag undrar bara en sak och det är ang CPU-temperaturen igen. Nu låg den på 41*C i idle, är inte det rätt högt för CM o 2500k i idle?

Jag körde på "pea"-metoden och klickade ut en liten ärta i mitten och tryckte sen ner kylaren.

41 låter lite väl högt, prövat kolla under load? du kan jämnföra mot 27-30 grader i idle och 48-51 i load med en D14

Visa signatur

Asus UX32VD-R4002V

Permalänk
Skrivet av lithen:

41 låter lite väl högt, prövat kolla under load? du kan jämnföra mot 27-30 grader i idle och 48-51 i load med en D14

Ligger på 55*C i full load efter några minuter.
Är det för högt?

Har en tråd om det här du kan svara där :
http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Permalänk
Medlem

Kanske behöver ett tag för att "köra in" kylpastan. Olika från modell till modell, men kan göra lite skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rattleboe:

Ligger på 55*C i full load efter några minuter.
Är det för högt?

Har en tråd om det här du kan svara där :
http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

55 låter bra, reagerade mest på 41 grader i idle..

Visa signatur

Asus UX32VD-R4002V

Permalänk
Medlem

Gå in i bios och stäng av Marvell kontrollern, om du inte använder den. Det fixa dubbelboot problemet för mig.

Visa signatur

CPU: Intel i9 13900K 5.6Ghz, GPU: MSI 4090 SUPRIM X, MB: Gigabyte z790 Aorus Elite, Minne: 32Gb Corsair Vengance 6000mhz, Chassi: Fractal Design 7 Compact, Disk: Kingston kc3000 2tb.

Permalänk
Skrivet av tompatomp:

Gå in i bios och stäng av Marvell kontrollern, om du inte använder den. Det fixa dubbelboot problemet för mig.

Jag hade ju tydligen ingen marvellkontroller?
Hursomhelst går datorn som en dröm nu och har gjort det i någon vecka