Bättra på kylningen 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Bättra på kylningen 2-way SLI

Jag skulle vilja bättra på kylningen i min SLI setup så jag får en bättre luft genomströmning. Så jag tänkte jag testar att montera 2 extra fläktar, se bilden.

båda fläktarna som jag monterat som test nu är 120mm's. Dörrfläkten är också 120mm. och upper back fan är 140mm.

Jag vet just nu att jag vänt en fläkt fel... Men jag ska fixa det.

Frågan är bara vad som kan tänkas bli bäst.

Just nu så står luften stilla mellan vänster dörrfläkt och sidofläkten på korten. Vilket inte borde bli så bra då båda dem drar luften åt varsitt håll ?

Så vad blir bäst tro?

Endra så vänder jag fläkten i dörren så den drar in luft ?

Eller så Plockar jag bort sidofläkten på korten och nöjer mig med den som sitter framför och att dörren drar ut varmluft som den gör redan nu ?
Jag får samtidigt för mig att sidofläkten på korten ändå inte hjälper till nåt utan kanske bara gör saken värre? då korten ändå är kapslade.

Som jag har fläktarna nu så blev "idel" tempen högre. Men max tempen mycket lägre (än då jag inte hade några extra fläktar på korten) dörrfläkten har alltid suttit där. Skumt att idel tempen gick upp och att "max load" tempen gick ner eller ?

Ni får ha översände med min skiss skulle försöka rita lite snyggt men a...

/mvh soyd

Permalänk
Medlem

uhm..förvirrad just nu..trött elr nått..din skiss på hur datorprylarna sitter verkar snevriden min tanke är bara..den fläkten som sitter i dörren ska blåsa in på korten..sen om du använder en fläkt i ena änden av graffikorten ska ju den blåsa så luften går ut..dvs mot baksidan, dvs samma håll som grafikorten i sig gör.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem

Hehe jajamen!

Jag gör om det:

Ser ut såhära:

Mina frågar blir då:

Sidofläkten på korten blåsa in mot korten eller suga ut luft från korten?

Och dörrsidan blåsa in eller blåsa ut luft ?

/mvh soyd

Permalänk
Medlem

JAg skulle säga, ta bort fläkten på sidan och antingeen vända på "dörrfläkten" så den blåser innåt, alternativt sätta en bit plast på sidan så att det blir en "lufttunnel" igenom grafikkorten med hjälp av den bakre fläkten vilket borde driva ut värmen bak i chassit!

Och frågan angående dörrfläkten i förhållande till sidofläkten på gpuerna är en no brainer... blåser den ena ut och den andra suger in blir det dragkamp och minskad prestanda.

Visa signatur

Citera om du vill få ett svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av soyd:

Hehe jajamen!

Jag gör om det:

Ser ut såhära:
http://img190.imageshack.us/img190/1397/pcside.png

Mina frågar blir då:

Sidofläkten på korten blåsa in mot korten eller suga ut luft från korten?

Och dörrsidan blåsa in eller blåsa ut luft ?

/mvh soyd

Jag antar att in borde vara bäst då du tillför kallluft (antar att rumsluften är sval) istället för att försöka få bort den varma luften. Försök att få fläktarna att jobba tillsammans så det inte jobbar mot varandra. In fram och ut bak.Finns det hål där du tänkt sätta fläkten på GPU:erna? (Den som är i chassit) Det skulle helt klart hjälpa till att tillföra luft in i GPU skalet och sedan pressa ut det ur ventilerna där bak på chassit.

Din luftflödes skiss är väldigt mycket önsketänk då luften i själva verket går i v kon från fläkten och inte rakt.

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem

Jag är inte säker på att jag förstår dina ritningar men i mina ögon har du alldeles för mycket luft ut från datorn. Jag skulle vända alla fläktar utom den i "taket" och "bak över GPU" att blåsa in. Då får du ett övertryck i lådan vilket är något att sträva efter. Dessutom stiger varm luft så att ha utblås i botten är ganska wast tbh...

/A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Acroo:

Jag är inte säker på att jag förstår dina ritningar men i mina ögon har du alldeles för mycket luft ut från datorn. Jag skulle vända alla fläktar utom den i "taket" och "bak över GPU" att blåsa in. Då får du ett övertryck i lådan vilket är något att sträva efter. Dessutom stiger varm luft så att ha utblås i botten är ganska wast tbh...

/A

den längst ner på sista bilden gissar jag är nätaggets utblås bara..

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andyah:

den längst ner på sista bilden gissar jag är nätaggets utblås bara..

Tänkte också det först men nätagget drar väl inte luft innefrån lådan? Därför jag skrev att jag inte var säker på att jag förstod ritningarna ordentligt...

Det finns en tidigare tråd på här http://www.sweclockers.com/forum/74-chassin-och-nataggregat/9... som behandlar samma ämne

Permalänk
Medlem
Skrivet av Acroo:

Tänkte också det först men nätagget drar väl inte luft innefrån lådan? Därför jag skrev att jag inte var säker på att jag förstod ritningarna ordentligt...

De chassin med psu i botten, kan man oftast vända på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Acroo:

Tänkte också det först men nätagget drar väl inte luft innefrån lådan? Därför jag skrev att jag inte var säker på att jag förstod ritningarna ordentligt...

Det finns en tidigare tråd på här http://www.sweclockers.com/forum/74-chassin-och-nataggregat/9... som behandlar samma ämne

Det stämmer att det är PSU:n i botten längst ner sedan är det ju en vägg ovanför den som skiljer botten delen med överdelen osv... Men sedan så tar PSU:n sin luft under ifrån och skickar ut den direkt bak satt säga...

Men jag vände bara på fläkten i dörren och nu blev det kanon!

Bägge korten ligger på 34 idel och med full load så ligger de på 55. De får la duga för nu!

/mvh soyd