Permalänk
Medlem

GTX 580

Hej!

Planerar att bygga dator och min plan är att köra med ett GTX580 kort. Men har lite funderingar som jag hoppas att få hjälp med

1. Det finns hur många olika GTX580 kort som helst vilket ska man välja. Jag har sett mycket rapporter om GigaByte korten och problem så som går väl generellt bort. Jag kommer inte att klocka eller modda kortet. Det finns en stor risk att jag i framtiden köper till ett kort till.

2. Min plan är att köpa ett GTX 580 nu och sen när priserna går ner eller spel m.m. kräver mer så köper jag ett till. Är det rätt tänkt eller ska jag sattsa på ett GTX 590 nu istället och köpa ett till sånt i framtiden. Det jag bygger är en ren speldator och jag spelar inga FPS spel utan bara MMORPG (Blizzard), äventyr och single RPG. Allt annat förutom spel använder jag mina Macar till.

3. Min skärm är en Dell U2711 och har alltså högre upplösning än 1980*... Bör jag sattsa på ett kort med mer än 1,5Gb minne. Har läst att det är först vid högre upplösningar som minnet på korten har någon betydelse.

Tack för er uppmärksamhet och förhoppningsvis för era svar

/A

Permalänk
Medlem

tjena!
jag har likadan skärm som du och MSI versionen av 580 , antar att du syftar på wow isf så räcker det rätt bra med 1 kort
jag ligger mellan 105 och 120 fps i ogrimar på primetime 2560x1440 multisampling x8 och allt annat inkl DX11 och shadows på max stänger jag av multisampling till x1 så hamnar jag på 200+ konstant så där har du mkt prestanda att hämta om det laggar vid något tillfälle, eftersom du kan köra så hög upplösning så är du inte lika beroende av AA (multisampling) då det är snyggt (skarpa kanter) nog med läget 1x redan som det är.
nu vet jag inte vad du har för cpu men den avgör rätt mkt också jag gick ifrån en stock i7 860 till min nuvarande 2600k 4.9 med samma grafikkort och det blev GALET stor skillnad i fps.

de flesta anser att om du ska köra sli så köp referenskort och ska du ha 1 kort köp ett med tyst och bra kylare men har du ett riktigt modernt chassie med extremt bra luftflöde och genomströmning så är inte referenskort ett måste.

jag tycker inte du ska välja ett kort med 3 GB minne heller men om pengar inte är något problem så go for it.

glöm inte ett rejält nätagg också speciellt om du ska klocka både cpu och 1 eller 2 st 580 tex corshairs 1000w alternativ.

var också inne ett tag på att köpa ett 590 men insåg att sli + mmo är inte optimalt prisvärt prestandamässigt heller.
däremot om du lirar mkt crysis osv då är ju sli grymt.

3 GB versionen:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=638448#extra

1.5 GB versionen:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=632362#extra

lär funka bra om du vet att du mestadels kommer köra MMO / SC2 / Diablo 3 osv , däremot om du kommer lira mer fps osv då är SLI att föredra.

Visa signatur

MSI 2080TI
9900k Noctua NH-D15
Asus ROG Swift PG278Q | Sony A9G 65"
IFI ZenDac + Audeze LCD 2 Classic / Sennheiser HD 650 HK 970 + Heco Music Style 900
Seasonic PRIME 850W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av undrande:

tjena!
jag har likadan skärm som du och MSI versionen av 580 , antar att du syftar på wow isf så räcker det rätt bra med 1 kort
jag ligger mellan 105 och 120 fps i ogrimar på primetime 2560x1440 multisampling x8 och allt annat inkl DX11 och shadows på max stänger jag av multisampling till x1 så hamnar jag på 200+ konstant så där har du mkt prestanda att hämta om det laggar vid något tillfälle, eftersom du kan köra så hög upplösning så är du inte lika beroende av AA (multisampling) då det är snyggt (skarpa kanter) nog med läget 1x redan som det är.
nu vet jag inte vad du har för cpu men den avgör rätt mkt också jag gick ifrån en stock i7 860 till min nuvarande 2600k 4.9 med samma grafikkort och det blev GALET stor skillnad i fps.

Japp wow är en av mina synder. Just nu sitter jag (nej du får inte skratta) på en IMac och tuggar på med 50-30 fps nästan överallt. Tyvärr så hänger inte datorn med riktigt i Fireland HC och med tanke på 4.3 patchen så är det bara att inse att det är dags för en ny maskin.
Min plan var att köra på en 2500k men jag ser att du kör i7 istället, gör det någon skillnad för Blizzard spelen? Inte har väl dom stöd för HT?

Skrivet av undrande:

de flesta anser att om du ska köra sli så köp referenskort och ska du ha 1 kort köp ett med tyst och bra kylare men har du ett riktigt modernt chassie med extremt bra luftflöde och genomströmning så är inte referenskort ett måste.

jag tycker inte du ska välja ett kort med 3 GB minne heller men om pengar inte är något problem så go for it.

glöm inte ett rejält nätagg också speciellt om du ska klocka både cpu och 1 eller 2 st 580 tex corshairs 1000w alternativ.

Mmm har också hört det om referens modell och SLI men planen är ett HAF X eller Corsair 600T chassi och båda dom har ordentligt med blås från sidan så det bör inte bli något problem.
Jag kommer inte att klocka så 850w bör räcka och för mycket pengar har väl ingen så 1,5GB varianten får räcka.

Skrivet av undrande:

var också inne ett tag på att köpa ett 590 men insåg att sli + mmo är inte optimalt prisvärt prestandamässigt heller.
däremot om du lirar mkt crysis osv då är ju sli grymt.

3 GB versionen:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=638448#extra

1.5 GB versionen:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=632362#extra

lär funka bra om du vet att du mestadels kommer köra MMO / SC2 / Diablo 3 osv , däremot om du kommer lira mer fps osv då är SLI att föredra.

Önska jag kunde spela FPS men jag blir sjösjuk av dom spelen så det går inte...

MSI och EVGA har alltid varit mina favoriter och det stör mig som fan att inte Inet har dom (har inte plats och dessutom katter så att bygga själv funkar inte för tillfället) och kompletts bygg förmåga har varit lite "skakig" på senaste. Men kanske kan jag pilla i GPU själv och köpa resten från Inet.. ska fundera på det.

Tack så mycket för ditt svar

/A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Acroo:

MSI och EVGA har alltid varit mina favoriter och det stör mig som fan att inte Inet har dom (har inte plats och dessutom katter så att bygga själv funkar inte för tillfället) och kompletts bygg förmåga har varit lite "skakig" på senaste. Men kanske kan jag pilla i GPU själv och köpa resten från Inet.. ska fundera på det.

Tack så mycket för ditt svar

/A

http://www.inet.se/sok/msi-gtx-580

Visa signatur

Asus Z68-V PRO | i5 2500k @4,4 | Asus GTX 970| Corsair HX850W | 16GB Corsair Venceance @1600mhz | Noctua NH-D14 | NZXT H2 |Samsung 840 Pro 512gb | OCZ Vertex 3 120gb | |Samsung F4 2TB | Silverstone Air Penetrator 120mm x2 | Noctua NF-P14 140mm | Noctua NF-S12B 120mm | Qnix Q2710@96Hz |

Permalänk
Medlem

köp en 2500k HT är inget megabehov tycker jag i nuläget för MMO:s iaf hade jag varit mer påläst och kunnig när jag gjorde mitt val hade jag lätt köpt en 2500k utan att tveka!

joo HAF chassin har jag kollat upp på youtube osv verkar bara ha stora fläktar överallt (innebär låga hastigheter dvs tystare men ändå bra kylning)

om du har datorn nära när du spelar så uppskattar du säkert tysta prylar vilket referenskort inte är stockkylare till cpu är inge roligt heller rekomenderar starkt att du inte kör orginal där även om du aldrig ska klocka dels för ljudet dels för tempen.

skriv resultatet sedan när du beställt och även när du testat de nya prylarna är roligt se någon som använder sig utav 2560x1440

Visa signatur

MSI 2080TI
9900k Noctua NH-D15
Asus ROG Swift PG278Q | Sony A9G 65"
IFI ZenDac + Audeze LCD 2 Classic / Sennheiser HD 650 HK 970 + Heco Music Style 900
Seasonic PRIME 850W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av undrande:

skriv resultatet sedan när du beställt och även när du testat de nya prylarna är roligt se någon som använder sig utav 2560x1440

Kan jag ta och göra

Jag har precis postat mitt "dator paket" i köprådskanalen för en sista koll innan jag beställer i nästa vecka.

Permalänk
Medlem

Kolla mitt album, jag har 2 stycken Asus GTX 580 DCII, asbra kort och gillar dem jätte mycket, tar lite plats men personligen så tyckerj ag att det är värt det. Fina kort och de går aldrig över 73 grader på auto fläkt hastighet. Bra för överklockning

Visa signatur

CPU: Intel core i7-2600K @ 4.8 GHz, GPU: Asus Strix RX580, Moderkort: Asus Maximux IV Gene-Z, RAM: 16gb Corsair Vengance 1600 MHz PSU: Corsair AX 850w Chassi: CM SL600M.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nirr1:

Kolla mitt album, jag har 2 stycken Asus GTX 580 DCII, asbra kort och gillar dem jätte mycket, tar lite plats men personligen så tyckerj ag att det är värt det. Fina kort och de går aldrig över 73 grader på auto fläkt hastighet. Bra för överklockning

Det var faktiskt ditt album som inspirerade mig att kolla upp HAF X chassit så där har jag redan varit och spanat

Jag valde bort Asus korten för att jag ville ha ett moderkort som det inte får plats två styck 3 slots kort. Och MSI tar ju bara 2 slot (om jag fattat rätt) så dom hamnar lite före.

Kanske lite OT, men räcker H50 verkligen till att kyla din processor om du maxar datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Acroo:

Det var faktiskt ditt album som inspirerade mig att kolla upp HAF X chassit så där har jag redan varit och spanat

Jag valde bort Asus korten för att jag ville ha ett moderkort som det inte får plats två styck 3 slots kort. Och MSI tar ju bara 2 slot (om jag fattat rätt) så dom hamnar lite före.

Kanske lite OT, men räcker H50 verkligen till att kyla din processor om du maxar datorn?

MSI gtx 580 Lightning Edition skulle jag köpa om jag inte hade köprt DCII från Asus, båda bra kort

Och ja, min processor ligger på ca 58-60 grader under 100% belastning, räcker till bra Men kanske skall fixa h100

Visa signatur

CPU: Intel core i7-2600K @ 4.8 GHz, GPU: Asus Strix RX580, Moderkort: Asus Maximux IV Gene-Z, RAM: 16gb Corsair Vengance 1600 MHz PSU: Corsair AX 850w Chassi: CM SL600M.