Intel Core i7 2700K den 24 oktober – dyrare än 2600K

Permalänk
Medlem

Vaaaa?? Hela 100Mhz??? Hur fan tänker de? En Black Edition kan man ju öka på själv... Men vill man betala eller är okunnig så visst, varför inte?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

.....

Sen har vi det här med kylningen och strömförbrukning (nu börjar det spåra ur och drar åt OT). Varför ska man behöva ha kylare på 1kg tillsammans med en eller flera höfläktar i en dator numera. I skrivandets stund förbjuds 60W glödlampan. Nästa år (September 2012) förbjuds 25/40W. Men att ha en dator som drar 150w i idle är tydligen ok.

Jag har varit med sedan mitten av 80-talet och utvecklingen inom datorer har spårat ur fullständigt. När Pentium kom i början av 90-talet blev kylflänsar standard. Tyckte redan då att det gått för långt. Man klarar alltså inte av att tillverka processorer utan extra kylning. Alternativt är tillverkaren så angelägen att få upp klockfrekvensen att man är beredd att göra nästan vad som helst för att nå högre. När Pentium 2 kom var kylfläns och fläkt standard och vilket monster till paket sen då, nästan som att trycka i ett VHS-band i moderkortet.

Idag läser man att Intel tillsammans med Asetek tagit fram en vattenkylare. Vart ska detta sluta? Det imponerar mig inte det minsta. Till att börja med vill jag se Intel eller AMD ta fram en Quad-core i 2Ghz med låg strömförbrukning (framförallt i idle) och klarar sig med en liten passiv kylare. Sen kan det nya racet börja, mest beräkningar per watt vinner, men som läget är nu så verkar det vara dyrast/mest avancerat kylsystem vinner.
"- KOLLA det står 1000W på det där nätaggregatet och flimmrar blå-ljus, fan va bra grafik ja kommer få ba...öööhhh..."

Hur mycket presterade din 486? 33Mhz? Numera har man 1000Mhz i en mobiltelefon..... Där har du din prestanda, strömförbrukning och kylning. Jag tycker det är ett stort framsteg iaf.
Människans utveckling de senaste 50 åren är det snabbaste i historien.

OnT:
Hur mycket mer kostade 2700K än 2600k? 200kr eller så. Känns som en fjärt i rymden när man ändå lägger 10k+ på en burk tycker jag....

Permalänk
Medlem

Inte så konstigt att 2700K är dyrare än 2600K om den är snabbare? o.O

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Hur mycket presterade din 486? 33Mhz? Numera har man 1000Mhz i en mobiltelefon..... Där har du din prestanda, strömförbrukning och kylning. Jag tycker det är ett stort framsteg iaf.
Människans utveckling de senaste 50 åren är det snabbaste i historien.

OnT:
Hur mycket mer kostade 2700K än 2600k? 200kr eller så. Känns som en fjärt i rymden när man ändå lägger 10k+ på en burk tycker jag....

Nåja, min 486:a sålde jag för ca 18år sedan och det är inte så att jag vill jämföra en 20år gammal 486:a med dagens processorer utan snarare vilka jättekliv man tog då i prestanda jämfört med dagens pyttesteg.

Men för att spinna vidare på det där med mobiltelefoner så är ju det en sorglig historia för sig. 1000Mhz i en mobiltelefon, det är ju kul. Men det är inte kul att behöva ladda den i princip varje dag. Hade en Nokia för några år sedan som klarade ungefär 10dagar mellan varje laddning. Visst, det gick inte att kolla HD-film på den, men jag behövde aldrig oroa mig för att batteriet skulle ta slut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Nåja, min 486:a sålde jag för ca 18år sedan och det är inte så att jag vill jämföra en 20år gammal 486:a med dagens processorer utan snarare vilka jättekliv man tog då i prestanda jämfört med dagens pyttesteg.

Men för att spinna vidare på det där med mobiltelefoner så är ju det en sorglig historia för sig. 1000Mhz i en mobiltelefon, det är ju kul. Men det är inte kul att behöva ladda den i princip varje dag. Hade en Nokia för några år sedan som klarade ungefär 10dagar mellan varje laddning. Visst, det gick inte att kolla HD-film på den, men jag behövde aldrig oroa mig för att batteriet skulle ta slut.

Hehe näe, batteriet på en 200kr telefon från Ica Maxi håller sig längre Men å andra sidan, telefonen ligger still hela natten, så då kan den lika gärna ligga på laddning tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Det är skrämmande så långsamt utvecklingen går nu för tiden.
För ca 20år sedan när jag köpte min 486:a 33Mhz tog Intel betydligt större kliv.

Håller inte med. Det där är väldigt subjektivt hur man ser det. Titta bara på steget från 1156 till 1155, kolla på recesnioner där man jämför. 1155 konkurrerar ju med 1366 som är high end.

Likadant grafikkorten går ju framåt så fort i helvete... i Höstas köpte jag ett nytt GTX460, mindre än halvåret senare kom GTX560 TI... Jag menar hallå...

Man kan inte bara titta på Hertzen utan arktitekturerna, QP på 1366 är enligt mig något fruktansvärt bra och steg i rätt riktning. Intel kom liksom på:

-"Fan vi behöver ingen Nordbrygga ju!!"

Innan dess hade vi Multicore....

Sen får man inte glömma processorerna för mobiler heller...

Nä, håller inte med, utvecklingen går snabbt så in i helvete... Även på processorer.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lessismore:

486:an släpptes i bla följande klockfrekvenser:
25 Mhz
33 Mhz
40 Mhz
50 Mhz
66 Mhz
75 Mhz
100 Mhz

Jo, det är allmänt känt att världen blev lite sämre när man insåg att man inte kunde fortsätta att höja klockfrekvenserna som vanligt. Det tog dock fem år att gå från den första i den där listan till den sista, och på den tiden planerar väl intel att hinna med minst två generationer idag.

Permalänk
Skrivet av Lessismore:

Det är skrämmande så långsamt utvecklingen går nu för tiden.

Jag upplever också att utvecklingen har börjat stagnerat och skulle gärna se siffror om det jag upplever stämmer eller ej. (jag litar inte så mycket på vad jag upplever) Och då såklart inte enbart meningslösa siffror som klockfrekvens utan mer flops etc.

Angående värmeutvecklingen så handlar det delvis om att utvecklingen inte går tillräckligt fort gentemot behovet och att vi tvingas stå ut med allt mer bieffekter för att få den prestanda som vi behöver, detta ihop med att de kommer på bättre hur de kan förmildra bieffekternas verkan.
Det finns dock strömsnåla enheter för den som vill ha det.

Nå Intel Core i7 2700K lansering var knappast inte stor, jag tolkade det mer som att Intel nu hade blivit bättre vid tillverkningen och nu kan märka vissa processorer med denna beteckning istället för med 2600K märket.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Håller inte med. Det där är väldigt subjektivt hur man ser det. Titta bara på steget från 1156 till 1155, kolla på recesnioner där man jämför. 1155 konkurrerar ju med 1366 som är high end.

Likadant grafikkorten går ju framåt så fort i helvete... i Höstas köpte jag ett nytt GTX460, mindre än halvåret senare kom GTX560 TI... Jag menar hallå...

Man kan inte bara titta på Hertzen utan arktitekturerna, QP på 1366 är enligt mig något fruktansvärt bra och steg i rätt riktning. Intel kom liksom på:

-"Fan vi behöver ingen Nordbrygga ju!!"

Innan dess hade vi Multicore....

Sen får man inte glömma processorerna för mobiler heller...

Nä, håller inte med, utvecklingen går snabbt så in i helvete... Även på processorer.

Vänta nu, lugn!
Du säger att steget mellan 1156 till 1155 vart stort och 1155 konkurrerar med 1366. Men vad säger det egentligen om prestandaskillanden mellan en CPU tillhörande en 1155-sockel resp 1366-sockel? Plocka ihop en dator med värsta CPU:n från resp 1156, 1155 och 1366 och jämför prestandan. Inget syntetiskt testprogram utan upplevd prestanda där man använder vanliga program och spel. Jag är ganska säker på att prestandaskillnaden är så liten att vid ett blindtest skulle det vara hugget som stucket.

Sen har vi det här med grafikkort. Jag tror att ditt GTX460 duger gott och väl. Du kommer tex kunna spela BF3. Men sen att nVidia nästan kissar på sig om dem inte får släppa en ny "generation" varje år, ska man inte bry sig så mycket om. Det är nog inte speciellt stor skillnad på ditt GTX460 och ett GTX560 (du kan inte jämföra med Ti:n). Bara för att nVidia (och AMD) slår sig för bröstet att dom tillverkat en ny generation så betyder det inte att prestandan ökat med 100-150% (vilket man egentligen ska förvänta sig av en ny generation) utan om man får 10-15% så får man vara nöjd.

Fan vad jag är negativ ikväll

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Jo, det är allmänt känt att världen blev lite sämre när man insåg att man inte kunde fortsätta att höja klockfrekvenserna som vanligt. Det tog dock fem år att gå från den första i den där listan till den sista, och på den tiden planerar väl intel att hinna med minst två generationer idag.

Du har faktiskt en poäng där. Det stämmer att 486:an släpptes mellan 1989 och 1994 i frekvensomfånget 20Mhz - 100Mhz och är alltså en 5-faldig höjning av klockfrekvensen (och grovt räknat prestandan). Svårt att jämföra, men en Core 2 Duo E6600 på 2.4 Ghz (2006) och en I7-2600K på 3.4Ghz (2011) är iaf tidsmässigt jämförbart (5år). Men det är iaf större skillnad i prestanda mellan 486:orna än Core 2 Duo vs I7:an.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Vänta nu, lugn!
Du säger att steget mellan 1156 till 1155 vart stort och 1155 konkurrerar med 1366. Men vad säger det egentligen om prestandaskillanden mellan en CPU tillhörande en 1155-sockel resp 1366-sockel? Plocka ihop en dator med värsta CPU:n från resp 1156, 1155 och 1366 och jämför prestandan. Inget syntetiskt testprogram utan upplevd prestanda där man använder vanliga program och spel. Jag är ganska säker på att prestandaskillnaden är så liten att vid ett blindtest skulle det vara hugget som stucket.

Sen har vi det här med grafikkort. Jag tror att ditt GTX460 duger gott och väl. Du kommer tex kunna spela BF3. Men sen att nVidia nästan kissar på sig om dem inte får släppa en ny "generation" varje år, ska man inte bry sig så mycket om. Det är nog inte speciellt stor skillnad på ditt GTX460 och ett GTX560 (du kan inte jämföra med Ti:n). Bara för att nVidia (och AMD) slår sig för bröstet att dom tillverkat en ny generation så betyder det inte att prestandan ökat med 100-150% (vilket man egentligen ska förvänta sig av en ny generation) utan om man får 10-15% så får man vara nöjd.

Fan vad jag är negativ ikväll

Jo, förvisso. Det jag mer tänkte på var om man jämför en i7 2600k med i7 950 t.ex. vilket hamnar inom samma prisområde. Det jag också menar är att det finns andra områden som utvecklas, processorerna är ganska snabba idag och det är andra komponenter i datorn som behöver hänga med, eller är jag helt ute och cyklar?

Jag kan bara hänvisa till mig själv då jag ser att min i7 sällan blir särskilt ansträngd till det jag gör, film, spel, Gimp, Inkscape... alltså hobby och nöjesprogram. Det som får jobba är ju grafikkortet och då i spel.

Och visst håller jag med om att mitt GTX460 håller, jag brukar avvakta en 2-3 generationer, då jag ser en skillnad i recensionerna. Men samtidigt så kommer det lite godis hela tiden.

Jag vidhåller också att det är ganska subjektivt hur fort tekniken går framåt.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Det är skrämmande så långsamt utvecklingen går nu för tiden.
För ca 20år sedan när jag köpte min 486:a 33Mhz tog Intel betydligt större kliv.

486:an släpptes i bla följande klockfrekvenser:
25 Mhz
33 Mhz
40 Mhz
50 Mhz
66 Mhz
75 Mhz
100 Mhz

Detta ger en höjning på ca 25% per steg. Jag tycker att även det är små ökningar. Om man skulle räkna om det till "dagens" klockfrekvenser skulle det kunna se ut såhär:
1.0 Ghz
1.33 Ghz
1.6 Ghz
2.0 Ghz
2.66 Ghz
3.0 Ghz
4.0 Ghz

Sju modeller mellan 1.0Ghz och 4.0 Ghz. Alldeles för många tycker jag, men betydligt färre än dagen 67st...typ.

Nu är det klart att Intel gör allt för att få så höga klockfrekvenser som möjligt och skrota så lite som möjligt. Dem CPU:er som inte klarar värmen eller dylikt klockas ned. Men varför hålla på med steg på under 4% ? Bara för att Intel får en batch där 25% klarar 100Mhz mer så behöver man för tusan inte släppa en ny modell

Ärligt talat, jag märker ingen (upplevd) skillad i prestanda på en I3:a och en I7:a vid dagligt användande. Inte ens om jag spelar spel.

Hursomhelst, jag slängde senare i en 486DX50 i min burk, och jäklar vilken skillnad det var. Jag tog ett lite steg i CPU-valet, men jag märkte en stor skillnad.

Varför ska vi ha det här stora utbudet av CPU:er? Det räcker väl med att erbjuda single, dual och quad där resp har en hastighet på på 1.5Ghz och 3.0Ghz.

Sen har vi det här med kylningen och strömförbrukning (nu börjar det spåra ur och drar åt OT). Varför ska man behöva ha kylare på 1kg tillsammans med en eller flera höfläktar i en dator numera. I skrivandets stund förbjuds 60W glödlampan. Nästa år (September 2012) förbjuds 25/40W. Men att ha en dator som drar 150w i idle är tydligen ok.

Jag har varit med sedan mitten av 80-talet och utvecklingen inom datorer har spårat ur fullständigt. När Pentium kom i början av 90-talet blev kylflänsar standard. Tyckte redan då att det gått för långt. Man klarar alltså inte av att tillverka processorer utan extra kylning. Alternativt är tillverkaren så angelägen att få upp klockfrekvensen att man är beredd att göra nästan vad som helst för att nå högre. När Pentium 2 kom var kylfläns och fläkt standard och vilket monster till paket sen då, nästan som att trycka i ett VHS-band i moderkortet.

Idag läser man att Intel tillsammans med Asetek tagit fram en vattenkylare. Vart ska detta sluta? Det imponerar mig inte det minsta. Till att börja med vill jag se Intel eller AMD ta fram en Quad-core i 2Ghz med låg strömförbrukning (framförallt i idle) och klarar sig med en liten passiv kylare. Sen kan det nya racet börja, mest beräkningar per watt vinner, men som läget är nu så verkar det vara dyrast/mest avancerat kylsystem vinner.
"- KOLLA det står 1000W på det där nätaggregatet och flimmrar blå-ljus, fan va bra grafik ja kommer få ba...öööhhh..."

Tycker att du resonerar helt fel när det kommer till kylning. Vid något krävande såsom processorer (bilar också för den delen) så behöver man kunna kyla annars blir den överhettad. Att det vart passivt förr var för att dessa inte var tillräckligt starka för att nå upp i en så hög hastighet eller värme utveckling att dessa blir överhettade. Nu är det så, och det är inget man kan i skrivande stund göra något åt förutom att kyla.

Sedan ditt resonemang runt hertz ökning så kan du inte skruva upp en processor från 2ghz till 3.5 ghz bara rakt av. För då har du problemet med att processorn drar så mycket mer energi, vilket slutar i att den alstrar mer värme.
Det är inte klockcykeln du vill öka.

Visa signatur

öh öh har den äran!

Permalänk
Skrivet av Lessismore:

Det är skrämmande så långsamt utvecklingen går nu för tiden.
För ca 20år sedan när jag köpte min 486:a 33Mhz tog Intel betydligt större kliv.

486:an släpptes i bla följande klockfrekvenser:
25 Mhz
33 Mhz
40 Mhz
50 Mhz
66 Mhz
75 Mhz
100 Mhz

Detta ger en höjning på ca 25% per steg. Jag tycker att även det är små ökningar. Om man skulle räkna om det till "dagens" klockfrekvenser skulle det kunna se ut såhär:
1.0 Ghz
1.33 Ghz
1.6 Ghz
2.0 Ghz
2.66 Ghz
3.0 Ghz
4.0 Ghz

Sju modeller mellan 1.0Ghz och 4.0 Ghz. Alldeles för många tycker jag, men betydligt färre än dagen 67st...typ.

Nu är det klart att Intel gör allt för att få så höga klockfrekvenser som möjligt och skrota så lite som möjligt. Dem CPU:er som inte klarar värmen eller dylikt klockas ned. Men varför hålla på med steg på under 4% ? Bara för att Intel får en batch där 25% klarar 100Mhz mer så behöver man för tusan inte släppa en ny modell

Ärligt talat, jag märker ingen (upplevd) skillad i prestanda på en I3:a och en I7:a vid dagligt användande. Inte ens om jag spelar spel.

Hursomhelst, jag slängde senare i en 486DX50 i min burk, och jäklar vilken skillnad det var. Jag tog ett lite steg i CPU-valet, men jag märkte en stor skillnad.

Varför ska vi ha det här stora utbudet av CPU:er? Det räcker väl med att erbjuda single, dual och quad där resp har en hastighet på på 1.5Ghz och 3.0Ghz.

Sen har vi det här med kylningen och strömförbrukning (nu börjar det spåra ur och drar åt OT). Varför ska man behöva ha kylare på 1kg tillsammans med en eller flera höfläktar i en dator numera. I skrivandets stund förbjuds 60W glödlampan. Nästa år (September 2012) förbjuds 25/40W. Men att ha en dator som drar 150w i idle är tydligen ok.

Jag har varit med sedan mitten av 80-talet och utvecklingen inom datorer har spårat ur fullständigt. När Pentium kom i början av 90-talet blev kylflänsar standard. Tyckte redan då att det gått för långt. Man klarar alltså inte av att tillverka processorer utan extra kylning. Alternativt är tillverkaren så angelägen att få upp klockfrekvensen att man är beredd att göra nästan vad som helst för att nå högre. När Pentium 2 kom var kylfläns och fläkt standard och vilket monster till paket sen då, nästan som att trycka i ett VHS-band i moderkortet.

Idag läser man att Intel tillsammans med Asetek tagit fram en vattenkylare. Vart ska detta sluta? Det imponerar mig inte det minsta. Till att börja med vill jag se Intel eller AMD ta fram en Quad-core i 2Ghz med låg strömförbrukning (framförallt i idle) och klarar sig med en liten passiv kylare. Sen kan det nya racet börja, mest beräkningar per watt vinner, men som läget är nu så verkar det vara dyrast/mest avancerat kylsystem vinner.
"- KOLLA det står 1000W på det där nätaggregatet och flimmrar blå-ljus, fan va bra grafik ja kommer få ba...öööhhh..."

Bra skrivet!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Vänta nu, lugn!
Du säger att steget mellan 1156 till 1155 vart stort och 1155 konkurrerar med 1366. Men vad säger det egentligen om prestandaskillanden mellan en CPU tillhörande en 1155-sockel resp 1366-sockel? Plocka ihop en dator med värsta CPU:n från resp 1156, 1155 och 1366 och jämför prestandan. Inget syntetiskt testprogram utan upplevd prestanda där man använder vanliga program och spel. Jag är ganska säker på att prestandaskillnaden är så liten att vid ett blindtest skulle det vara hugget som stucket.

Sen har vi det här med grafikkort. Jag tror att ditt GTX460 duger gott och väl. Du kommer tex kunna spela BF3. Men sen att nVidia nästan kissar på sig om dem inte får släppa en ny "generation" varje år, ska man inte bry sig så mycket om. Det är nog inte speciellt stor skillnad på ditt GTX460 och ett GTX560 (du kan inte jämföra med Ti:n). Bara för att nVidia (och AMD) slår sig för bröstet att dom tillverkat en ny generation så betyder det inte att prestandan ökat med 100-150% (vilket man egentligen ska förvänta sig av en ny generation) utan om man får 10-15% så får man vara nöjd.

Fan vad jag är negativ ikväll

Ja, nog är du negativ alltid. Och fel har du också. Bara för att du inte upplever prestandaskillnaden betyder det inte att den inte finns där, bara att du stagnerat i vilken prestanda du behöver och det beror mycket på att operativsystemen och bruksprogram idag stagnerat i systemkrav. Det är väl ett välkänt faktum att megahertzen slog i taket redan med p4:an och det beror på enkla fysiska lagar. Men kollar du på prestanda mellan en p4:a och en 2600k i uppgifter som faktiskt kräver mycket beräkningar så är enligt anandtech.com 2600k ca. 3 ggr snabbare i enkeltrådiga uppgifter, inte så spännande då det skiljer 5-6 år mellan dom. Men den totala mängden data som kan beräknas är minst 10 ggr högre i i7:an. Följer mohrs lag ganska bra, bättre om man kollar på total prestanda. Sämre om man bara tänker på enkeltrådiga beräkningar.

Skrivet på ipad så jag ursäktar mig för ev. knasigheter i texten. Redan redigerat två ggr.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Knuckles:

Tror det är mycket möjligt att i7 2600K fasas ut långsamt Q1/Q2 2012 och att 2700K tar dess plats

Snarare fasa ut det snabbt som fan innan året är slut. I början av 2012 kommer Ivy ya knå'

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Det är skrämmande så långsamt utvecklingen går nu för tiden.
För ca 20år sedan när jag köpte min 486:a 33Mhz tog Intel betydligt större kliv.

486:an släpptes i bla följande klockfrekvenser:
25 Mhz
33 Mhz
40 Mhz
50 Mhz
66 Mhz
75 Mhz
100 Mhz

fast satt vi inte relativt sett minst sagt lite längre med dom där 486orna?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumsnuten:

Tycker att du resonerar helt fel när det kommer till kylning. Vid något krävande såsom processorer (bilar också för den delen) så behöver man kunna kyla annars blir den överhettad. Att det vart passivt förr var för att dessa inte var tillräckligt starka för att nå upp i en så hög hastighet eller värme utveckling att dessa blir överhettade. Nu är det så, och det är inget man kan i skrivande stund göra något åt förutom att kyla.

Sedan ditt resonemang runt hertz ökning så kan du inte skruva upp en processor från 2ghz till 3.5 ghz bara rakt av. För då har du problemet med att processorn drar så mycket mer energi, vilket slutar i att den alstrar mer värme.
Det är inte klockcykeln du vill öka.

Du missförstår mig när det gäller kylning mm. Jag tycker att om Intel eller AMD inte kan köra en processor i 2Ghz utan fläkt så får dem sänka klockfrekvensen till 1.5Ghz och sälja den som en 1.5Ghz processor. Sen om man som konsument vill labba lite med att slänga dit en fläkt och öka klockfrekvensen så är det ju ok. Monsterkylare och höfläktar imponerar inte på mig. En dator ska vara tyst, sval, strömsnål och stabil.

Angående det du skriver om ökning från 2.0Ghz till 3.5Ghz så förstår jag inte vad du menar. Jag har inte påstått något dito. Men om du syftar på tabellerna på 486ans utveckling vs dagens processorer så var det bara ett exempel hur utvecklingen skulle kunna jämföras. Men inte ens på 486ans tid kunde man överklocka en 25Mhz till 100Mhz. På tal om det minns jag eran när man köpte en Intel Celeron 300 och klockade den hur enkelt som helst till 600Mhz med stock-kylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

fast satt vi inte relativt sett minst sagt lite längre med dom där 486orna?

Joo, jag kommenterade det lite längre upp, nämligen här:
#11387795

Permalänk
Skrivet av Lessismore:

Det är skrämmande så långsamt utvecklingen går nu för tiden.

*fnitter*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Du har faktiskt en poäng där. Det stämmer att 486:an släpptes mellan 1989 och 1994 i frekvensomfånget 20Mhz - 100Mhz och är alltså en 5-faldig höjning av klockfrekvensen (och grovt räknat prestandan). Svårt att jämföra, men en Core 2 Duo E6600 på 2.4 Ghz (2006) och en I7-2600K på 3.4Ghz (2011) är iaf tidsmässigt jämförbart (5år). Men det är iaf större skillnad i prestanda mellan 486:orna än Core 2 Duo vs I7:an.

Vad får dig att tro det (för du kan ju knappast ha några bevis.. haha)?
Sedan är det ju värdelöst att jämföra något som inte är det riktiga toppsegmentet (det måste ju vara det som definerar utvecklingen..) och där kan vi se att Moore's lag stämmer någotsånär (även om man för några år sedan låg väldigt långt före till och med..).
Så, kort sagt: hittills har antalet transistorer dubblerats vartannat år..och därmed (i princip) prestandan - för toppsegmentet.
Oavsett vad ni säger, tycker, känner eller vill.

EDIT: ska ju såklart slänga in en bild oxo
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/00/Tran...

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem

Är väl en bättre revision på senare CPU´s, inget ovanligt.

Minns i7 920 D0, gick inte sälja annat på den tiden. folk jagade livet ur sig för dessa processorer, inte alltför länge sen.
Lite samma grej här i7 2600k ---> i7 2700k. (om de nu klockar högre generellt, med sämre/bättre batches i vanlig ordning).

Permalänk
Medlem

Kan bara säga en sak... Grattis Intel fanbois. Ni har fått det ni velat. 100MHz och en fetare prislapp. Se det som framtiden... Några få procent på 9 månader. Var det verkligen på Intel Moore jobbade?

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

SR0DG, enligt lite rykten sägs vara från samma wafers som 2600K. Dock att man ev. reserverat de mittersta just för t.ex SR0DG CPUer.

Det är inte första gången Intel gör såhär. Lite kortfattat så kommer 2700K CPUerna klocka bättre än 2600K CPUerna. Men fortfarande har vi multiplier begränsningar. Och 57x är felaktiskt, då 59x idag är högsta. Det finns möjlighet att det kan finnas ett 60x någonstans men då går vi under >0.1% av samtliga 2600K CPUer som gjorts.

Nej, tråkigt försök av Intel att försöka tjäna lite pengar på andras brist av kunskap.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Du missförstår mig när det gäller kylning mm. Jag tycker att om Intel eller AMD inte kan köra en processor i 2Ghz utan fläkt så får dem sänka klockfrekvensen till 1.5Ghz och sälja den som en 1.5Ghz processor. Sen om man som konsument vill labba lite med att slänga dit en fläkt och öka klockfrekvensen så är det ju ok. Monsterkylare och höfläktar imponerar inte på mig. En dator ska vara tyst, sval, strömsnål och stabil.

Angående det du skriver om ökning från 2.0Ghz till 3.5Ghz så förstår jag inte vad du menar. Jag har inte påstått något dito. Men om du syftar på tabellerna på 486ans utveckling vs dagens processorer så var det bara ett exempel hur utvecklingen skulle kunna jämföras. Men inte ens på 486ans tid kunde man överklocka en 25Mhz till 100Mhz. På tal om det minns jag eran när man köpte en Intel Celeron 300 och klockade den hur enkelt som helst till 600Mhz med stock-kylning.

Vad är problemet? Det finns massor av datorer efter dina önskemål, i "varenda" bärbar dator finns det en processor som du kan kyla med enbart en kylfläns, passar inte det finns det atom och fusion att leka med - dessa klarar också av att kylas passivt.
I dagens mobiler finns det processorer som klarar av att kylas med betydligt mindre än en kylfläns. Köp en sådan och ha kul.

Jag tycker då inte att vi ska gå tillbaks och få prestanda som vi hade för 5år sedan bara för att du ska leka miljömupp.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tempel:

Kan bara säga en sak... Grattis Intel fanbois. Ni har fått det ni velat. 100MHz och en fetare prislapp. Se det som framtiden... Några få procent på 9 månader. Var det verkligen på Intel Moore jobbade?

Det han talade om var transistortäthet och, förutsatt att ivy bridge i 22 nm inte kommer alltför sent, verkar de fortfarande hålla tidtabellen rätt väl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Joo, jag kommenterade det lite längre upp, nämligen här:
#11387795

pardon. måste haft ett gammalt windows öppet..

anycows, kanske kan den upplevda större prestandaökningen förklaras av att det mer direkt märktes på den tiden eller att mycket av de mer uppvisningsbaserade indikatorerna idag inte har samma beroende av processorernas förbättringar? (spel alltså, kort sagt) för när det kommer till annat än spel så delar jag inte din upplevelse om att stegen mellan core2 till iX skulle vara mindre än mellan en 48633 till en 486DX75, eller vad det nu hette på den tiden när även spel var mer påtagligt lyfta av CPU-korken.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Skrivet av AndreaX:

Det är nog det som är tanken, 2700 kommer sannolikt få 2600s pris eller lite lägre medan 2600 hamnar på runt 2000 kr. detta inför nästa generation som visserligen är mer high end, men ändå inte kan lägga sig tokmycket högre såklart.

själv väntar jag till nästa år och en date med Ivy.

Jo Men jag hoppas att 2600k sjunker till 2000 kr, då kanske 2500k vs 2600k diskussionerna dör ut?, men främst för att prestanda till mindre pris är alltid trevligt^^, ska bli väldigt intressant att se vad de byta TRI-gate transistorerna kan göra, jag längtar till recensioner om ivy, köpte min 2600k för att jag inte ville byta på länge, men om ivy kan komma upp i 6 ghz så kanske kanske, har vi nån aning om hur myckwt bättre på att överklocka ivy kommer vara?:)

Visa signatur

SKÄRM: DELL: U2311H MUS: Logitech G500 TANGENTBORD: Microsoft SideWinder X6 Datorlös för tillfället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 021Martin:

Jo Men jag hoppas att 2600k sjunker till 2000 kr, då kanske 2500k vs 2600k diskussionerna dör ut?,

ska bli väldigt intressant att se vad de byta TRI-gate transistorerna kan göra, jag längtar till recensioner om ivy, köpte min 2600k för att jag inte ville byta på länge, men om ivy kan komma upp i 6 ghz så kanske kanske, har vi nån aning om hur myckwt bättre på att överklocka ivy kommer vara?:)

det tror jag inte, det är fortfarande helt olika serier. i5 kommer säkert leta sig neråt ytterligare och bli en ren budgetlösning på sikt kanhända. (som Pentium idag)

japp, jag ser mest fram emot fler minneskanaler och banker, (även om det där sista verkar svängt lite hit och dit hur det egentligen blir med det) Ivy ska visst tillåta betydligt generösare värden både uppåt och neråt, så ja den verkar passa både skottar och spenderare.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Skrivet av AndreaX:

det tror jag inte, det är fortfarande helt olika serier. i5 kommer säkert leta sig neråt ytterligare och bli en ren budgetlösning på sikt kanhända. (som Pentium idag)

japp, jag ser mest fram emot fler minneskanaler och banker, (även om det där sista verkar svängt lite hit och dit hur det egentligen blir med det) Ivy ska visst tillåta betydligt generösare värden både uppåt och neråt, så ja den verkar passa både skottar och spenderare.

vänta kommer ivy ha fler minneskanaler? antar att det kommer nya moderkort till detta då oxå?, en sista fråga hur många minneskanaler kommer ivy ha?. btw tack för att du tog dig tiden att ge mig ett så bra svar förra gången, det uppskattas=)

Visa signatur

SKÄRM: DELL: U2311H MUS: Logitech G500 TANGENTBORD: Microsoft SideWinder X6 Datorlös för tillfället.

Permalänk
Skrivet av Lessismore:

Idag läser man att Intel tillsammans med Asetek tagit fram en vattenkylare. Vart ska detta sluta? Det imponerar mig inte det minsta. Till att börja med vill jag se Intel eller AMD ta fram en Quad-core i 2Ghz med låg strömförbrukning (framförallt i idle) och klarar sig med en liten passiv kylare. Sen kan det nya racet börja, mest beräkningar per watt vinner, men som läget är nu så verkar det vara dyrast/mest avancerat kylsystem vinner.
"- KOLLA det står 1000W på det där nätaggregatet och flimmrar blå-ljus, fan va bra grafik ja kommer få ba...öööhhh..."

Intel ATOM! AMD E350! Men framför allt Intel Core i7 2820QM 2,3GHz ! Det finnes redan cpu som presterar det du önskar! Har funnits i flera år!
För att ta exempel från bilarna: I dag finnes småbilar som kör skjortan av en ferrari från 70-talet. Det är dom som säljer. MEN alla beundrar och drömmer om en dagens ferrari som gör en bra bit över 300.

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !