Beräkningsdator, förbättringar?

Permalänk

Beräkningsdator, förbättringar?

Hejsan!
Håller på bygga en beräkningsdator, och har detta som förslag

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2002750&view=m

Har ett 4850 grafikkort som jag slänger in för att få bild

Dock undrar jag vad folk tycker om detta.
Jag ska använda datorn på plugget, där jag håller på med matlab och gams. Ska optimera programmet som jag kommer att använda i matlab så att den använder alla kärnor där det är möjligt och förhoppningsvis kunna dra ner på tiden på simuleringarna.

Om nån har bättre förslag skriv gärna. Max budget 4500.

Är det kanske värt att vänta på AMD bulldozer?

Permalänk
Medlem

Bulldozer kommer om en månad. Kanske.
Om man tittar på prestanda, så kan det löna sig att vänta.

2600K spöar skiten ut av phenom x6. Men då blir det lite dyrare också.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk

Ser man till priset är det ett bra val. Visst skulle du få bättre prestanda med i7 2600K, men priset ökar markant också.
Har du tid att vänta, så kan det vara ide' att vänta på Bulldozer.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Det blir tydligen phenom x6, såvida inte BZ är bättre eller intel släpper nåt 6 kärning under oktober.
Tydligen enligt intel math kernel är det ingen mening med HT om man kör tunga beräkningar parallell då kärnan är redan fullt upptagen, så mer kärnor desto bättre, eller har jag förstått rätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ökenräven:

Det blir tydligen phenom x6, såvida inte BZ är bättre eller intel släpper nåt 6 kärning under oktober.
Tydligen enligt intel math kernel är det ingen mening med HT om man kör tunga beräkningar parallell då kärnan är redan fullt upptagen, så mer kärnor desto bättre, eller har jag förstått rätt?

Du har förstått helt rätt!

Jag skulle lägga till 8GB (så du kommer upp i 16GB) ram till för det kommer du behöva och det kostar inte så mycket mer.

Permalänk
Skrivet av Acroo:

Du har förstått helt rätt!

Jag skulle lägga till 8GB (så du kommer upp i 16GB) ram till för det kommer du behöva och det kostar inte så mycket mer.

Ska nog göra det :), dock undrar jag hur mycket frekvensen per kärna påverkar? Rent intuitivt högre frekvens desto snabbare beräkningar, men får höra att i parallell beräkningar att det ska inte vara höga frekvenser.

BTW nån som vet om AMD lagt till BLAS biblioteket, eller nåt man måste lägga till sjäv? Så att matlab anropar alla kärnor?

Permalänk

i praktiken så är 2 kärnor med lägre frekvens bättre än 1 kärna med hög frekvens, förutsatt att programmet stödjer flera kärnor.
Men ju högre klockfrekvens desto bättre (så länge det är samma arkitektur) En sandy bridge baserad processor med 4 kärnor utan HT bearbetar mer data vid 3Ghz klockcykler än vad en 4 kärnig 3Ghz Amd phenom processor gör... men är det inom samma arkitektur så är högre klockfrekvens = mer prestanda...

Visa signatur

Intel core i5 760 @ 3.63Ghz| Msi 560Ti HWK/9800GT| 10GB ram 1TB seagate|Noctua NH-U12P SE2| Fractal R3 White ||| Äpplet fick flytta sig för en mer arbetsinriktad maskin, Dell XPS15 (gen2) | IntelSB Core i7 2640m @ 3.2Ghz (Dualcore.m HT) | GF GT540m | 8GB ram | 500GB WD CavBlack | 1080P AdobeRBG | JBL-ljud |||
"VAR E CHIPPET!!?"

Permalänk
Skrivet av swinto538:

i praktiken så är 2 kärnor med lägre frekvens bättre än 1 kärna med hög frekvens, förutsatt att programmet stödjer flera kärnor.
Men ju högre klockfrekvens desto bättre (så länge det är samma arkitektur) En sandy bridge baserad processor med 4 kärnor utan HT bearbetar mer data vid 3Ghz klockcykler än vad en 4 kärnig 3Ghz Amd phenom processor gör... men är det inom samma arkitektur så är högre klockfrekvens = mer prestanda...

Så allt hänger på arkitekturen....
Dock skulle det vara intressant att se lite benchmark inom beräkningar tunga applikationer, där man jämför dessa två arkitekturer.
Det enda jag vet att phenom II arktiketuren smiskar core2duo arkitekturen, samt enligt rykten är phenom II bättre än nuvarande intel arkitektur på comsol multuphysics. Det skulle vara kul att se nya tester, speciellt i matlab, mathematica och cad
Lite synd att man fokuserar mycket på spel/video och inte beräkningstester då jag tror att många, åtminstone som programmerar skulle kanske få lättare att välja

Permalänk
Skrivet av Ökenräven:

Så allt hänger på arkitekturen....
Dock skulle det vara intressant att se lite benchmark inom beräkningar tunga applikationer, där man jämför dessa två arkitekturer.
Det enda jag vet att phenom II arktiketuren smiskar core2duo arkitekturen, samt enligt rykten är phenom II bättre än nuvarande intel arkitektur på comsol multuphysics. Det skulle vara kul att se nya tester, speciellt i matlab, mathematica och cad
Lite synd att man fokuserar mycket på spel/video och inte beräkningstester då jag tror att många, åtminstone som programmerar skulle kanske få lättare att välja

Anandtech har ju ett rätt bra jämförningsverktyg, men de har förmodligen inte exakt de tester du är ute efter, men man kan ju se tendenser ändå om man tittar på de lite tyngre programmen och de hårt trådade programmen (kolla till vänster om stapeln för att se om hög eller låg stapel är bra i det testet):
http://www.anandtech.com/bench/Product/203?vs=287

I länken jämförs i7 2600K med Phenom II 1100T, men du kan ju välja vilka processorer du vill och jämföra.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Jag tackar alla som har bidragit, jag kommer som sagt vänta se hur Bulldozer 6 kärnor presterar och se om intel släpper nåt 6 kärnig CPU till konsumentmarknad (eller har dem redan nåt ute?).

@Wrongtage
http://ixbtlabs.com/articles3/cpu/amd-phenom-2-720-810-920-p2...
Det är det enda testet som jag har hittat, men som sagt outdatet test nu, visar lite hur bra K-10 arkitekturen är när det gäller beräkning. Dock skulle vara kul att se samma test dock med Sandy bridge

Permalänk
Skrivet av Ökenräven:

Jag tackar alla som har bidragit, jag kommer som sagt vänta se hur Bulldozer 6 kärnor presterar och se om intel släpper nåt 6 kärnig CPU till konsumentmarknad (eller har dem redan nåt ute?).

@Wrongtage
http://ixbtlabs.com/articles3/cpu/amd-phenom-2-720-810-920-p2...
Det är det enda testet som jag har hittat, men som sagt outdatet test nu, visar lite hur bra K-10 arkitekturen är när det gäller beräkning. Dock skulle vara kul att se samma test dock med Sandy bridge

Jepp, den var något outdated, Intel har ju hunnit med två uppdateringar av sin arkitektur sedan dess, vilket har givit kraftigt förbättrad IPC, medan Phenom II endast fått små förbättringar iom nya steppings. Men det skulle som sagt varit kul att se hur det ser ut nu (om inte annat för att se hur processorerna presterar i annat än standardprogram som används för tester).

Edit: Efter lite grävande på deras sida hittade jag faktiskt ett test med Sandy Bridge, där Phenom II finns med:
http://ixbtlabs.com/articles3/cpu/intel-ci5i7-lga1155-p2.html
Det syns att det var ett tag sedan AMD uppdaterade sin arkitektur, Bulldozer är välbehövlig. Redan i5 2500K utpresterar ju 1090T i det mesta. Skall bli spännande att se hur Bulldozer presterar (när det kommer lite seriösa tester).

Edit2: Intel har sexkärniga till konsumentledet, 980X i testet är en, men nackdelen med dem är att de är väldigt dyra. En i7 2600K kommer ofta upp i liknande prestanda (ibland bättre, ibland sämre), men till mycket lägre pris (fyra kärnor, men med HT ger att processorn kan köra åtta trådar samtidigt).

Visa signatur

~Pelle~