BC2 bra frames men ändå hackigt/laggigt

Permalänk
Medlem

BC2 bra frames men ändå hackigt/laggigt

Hej sweklockare!

Hoppas ni har svar på min fråga...När jag lirar bc2 så ligger mina fps runt 90 men ändå känns det som det hackar lite. Provade sätta på Vsync och då fungerade det mkt bättre, alltså en jämnbild. Undrar vad som får det att hacka och om det finns något annat sätt att bli av med det förutom vsync... Har bara överklockat processorn och har de senste drivrutinerna

Mvh

Permalänk
Medlem

Kan de vara "Screen tearing" du menar när du har Vsync avstängt?

Klippet körs i 10 fps för att se det tydligare. Vid 00:50 ser du med vsync.

Visa signatur

Stationär: MSI Z87-G43 Intel Z87 | Intel Core I5-4670K |Asus GTX 770 DirectCU II OC | Asus Xonar DG | NZXT H440W | Samsung 840 Evo 120GB | Corsair H60

Bärbar: Asus S301LA, Ubuntu 14.04

Permalänk
Medlem

Yes, utan Vsync blir det "hackigt" ungefär som videon visar. Vad kan man göra ut screen tearing ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nanberg8:

Yes, utan Vsync blir det "hackigt" ungefär som videon visar. Vad kan man göra ut screen tearing ?

Screen tearing uppstår av att din skärms uppdaterings frekvens ex. 60 hz inte hänger med grafikortets. 1 fps är en 1 hz, alltså är din skärm en slags "flaskhals" då spelet körs i 90 fps. Det skulle då alltså behövas en skärm med 90 hz uppdateringsfrekvens för att ta bort "screen tearing".

Vsyncen stryper grafikortet så att skärmen hinner uppdateras, därför upplevs ingen "Screen tearing" med Vsync.

Visa signatur

Stationär: MSI Z87-G43 Intel Z87 | Intel Core I5-4670K |Asus GTX 770 DirectCU II OC | Asus Xonar DG | NZXT H440W | Samsung 840 Evo 120GB | Corsair H60

Bärbar: Asus S301LA, Ubuntu 14.04

Permalänk
Medlem

Kör nästan alltid med V.Sync på, ser inga nackdelar i det, spelet flyter på riktigt fint när det håller sig runt 60fps. Tror inte jag hart tillräckligt bra reflexer för att märka någon skillnad mot 90fps.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Allt känns mkt degigare med Vsync på :/ Finns det kanske någt sätt att låsa fps på 70, så kanske degigheten och trearingen försvinner ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nanberg8:

Allt känns mkt degigare med Vsync på :/ Finns det kanske någt sätt att låsa fps på 70, så kanske degigheten och trearingen försvinner ?

Ja, du kan ju sänka upplösningen, de felsta skärmar brukar klara av 75hz med lägre upplösning..men det är ju inte heller så kul att inte köra naitive upplösningen.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Ja, du kan ju sänka upplösningen, de felsta skärmar brukar klara av 75hz med lägre upplösning..men det är ju inte heller så kul att inte köra naitive upplösningen.

Jo det går ju alltid men jag vill köra 1920 x 1080. Men jag tänkte om man kan låsa fps på 70 ist för att de går upp i 90 ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nanberg8:

Jo det går ju alltid men jag vill köra 1920 x 1080. Men jag tänkte om man kan låsa fps på 70 ist för att de går upp i 90 ?

Du kommer inte tjäna nått på det. Så länge FPS:en går över din skärms HZ så kommer du får tearing. Tror möjligtvis att RivaTuner fixar det du vill göra..vet inte om det är en bra lösning dock.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Du kommer inte tjäna nått på det. Så länge FPS:en går över din skärms HZ så kommer du får tearing. Tror möjligtvis att RivaTuner fixar det du vill göra..vet inte om det är en bra lösning dock.

Men går det att låsa fpsN utan vsync till 60 då ? För jag gillar verkligen nt att spela fps spel med vsync, allt blir degigt etc...

Permalänk
Medlem
Skrivet av nanberg8:

Men går det att låsa fpsN utan vsync till 60 då ? För jag gillar verkligen nt att spela fps spel med vsync, allt blir degigt etc...

Det går med vissa program. Tror som sagt riva tuner fixar det. Men det kommer inte bli någon skillnad. Vsync ÄR att den låser FPS:en till 60 eller motsvarande hz som din skärm klarar. Det du upplever är förmodligen den lägre FPS:en då du har vant dig att köra på högre. Om du ville ha en bättre lösning så kanske det är aktuellt att köpa en 120hz skärm

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm