Får ej byta ut grafikkort, inet.se

Permalänk

Får ej byta ut grafikkort, inet.se

Hej.

Jag beställde komponenter + montering hos inet för en komplett dator.
Efter cirka två månader började grafikkortet krångla, bluescreens, drivrutinskrasher och hdmi-uttaget fungerade inte.
Jag hade inte använt uttaget innan och när jag testade det första gången så fungerade det inte, jag testade en annan kabel och då fungerade inte heller denna.

Jag fick därför skicka in kortet till inet, och har nu fått svar att det är fysisk åverkan på hdmi-uttaget och därför gäller inte garantin.
Tydligen är uttaget "söndertryckt" och någonting ligger emot metallen och kortsluter.

Hur fungerar detta? Jag är grymt missnöjd att jag köper ett grafikkort för 4000:- som slutar fungera två månader senare och jag inte kan reklamera varan.
Jaq ser inte hur jag ska kunna sätta i en kabel och trycka sönder hela uttaget när jag vet att jag inte använt våld.
Och för den delen så kan en kontakt bara tryckas in tills det tar stopp?

Jag påpekade att det givetvis kan vara en dålig komponent från fabrik, men tydligen så skulle de fått in fler kort med samma problem om det var så, så det var helt orimligt.

Vad gäller egentligen här för mig som konsument? det finns ju inga som helst "bevis" på hur uttaget har gått sönder?

Eftersom den lokala konsumentvägledningen inte öppnar förrän på Måndag så tänkte jag göra en check här innan.

Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

du kan ha haft sönder hdmi utgången, vem vet?

fast var det fina hdmi kablar & plastskyddet till hdmi anslutningen var kvar tills du skulle koppla ihop är det tveksamt att du hade sönder kortet. om du inte är väldigt stark och oförsiktig?

är ju upp till inet o bestämma ifall skadorna orsakades av dig eller fabriken. ifall inet inte byter ut kortet kan du alltid rma till tillverkaren.

Permalänk
Skrivet av Disney:

du kan ha haft sönder hdmi utgången, vem vet?

fast var det fina hdmi kablar & plastskyddet till hdmi anslutningen var kvar tills du skulle koppla ihop är det tveksamt att du hade sönder kortet. om du inte är väldigt stark och oförsiktig?

är ju upp till inet o bestämma ifall skadorna orsakades av dig eller fabriken. ifall inet inte byter ut kortet kan du alltid rma till tillverkaren.

Och jag vet själv att jag inte varit oförsiktig och våldat i någon kabel.

Men de har alltså "rätten" på sin sida, jag har ingen rätt att byta ut kortet om dom anser att det är jag som böjt den här komponenten.

Permalänk
Medlem

Ja tyvärr så är det svårt att få rätt i sådana här fall tråkigt nog och att byta hdmi uttag är nog ganska lätt med rätt lödutrustning men sen om mer saker ic kretsar kan ha brunnit med, så det är trist att höra !

Lider med dig !

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Skrivet av Hagis2k:

Ja tyvärr så är det svårt att få rätt i sådana här fall tråkigt nog och att byta hdmi uttag är nog ganska lätt med rätt lödutrustning men sen om mer saker ic kretsar kan ha brunnit med, så det är trist att höra !

Lider med dig !

Det ser ut som mitt alternativ är att kontakta den lokala datorhandeln och se om dom kan löda bort HDMI-uttaget och inte använda det alls för att minska risken att någonting mer går åt helvete.

Permalänk
Medlem

Var det kortet i signaturen som pajat? Gigabyte GeForce GTX 580 1536MB? Hört nasty saker om just gigabytes 580, sök runt lite och kolla om du kan bygga material för att övertyga till ett eventuellt byte. Om det är ett kort som det genomgående är fel på borde du ju kunna få lite tillmötesgående attityd från inet.

Bluescreens och drivrutinskrascher kan ju inte vara pga en pajad hdmi-port, då är det ju kortet det är fel på, alternativ nödlösning kan ju vara att helt enkelt plocka bort hdmi-porten om det är den som skapar problemet.

Permalänk
Skrivet av Zaptoit:

Var det kortet i signaturen som pajat? Gigabyte GeForce GTX 580 1536MB? Hört nasty saker om just gigabytes 580, sök runt lite och kolla om du kan bygga material för att övertyga till ett eventuellt byte. Om det är ett kort som det genomgående är fel på borde du ju kunna få lite tillmötesgående attityd från inet.

Bluescreens och drivrutinskrascher kan ju inte vara pga en pajad hdmi-port, då är det ju kortet det är fel på, alternativ nödlösning kan ju vara att helt enkelt plocka bort hdmi-porten om det är den som skapar problemet.

Det påpekade jag i min felanmälan, att det är många som haft problem med just det kortet, framförallt med bluescreens och drivrutinskrasher.
Dock påstod teknikern att kortslutningen i hdmi-uttaget kunde orsaka dessa fel och att allt i grund och botten är HDMI-portens fel.
Tillmötesgående vill jag verkligen inte påstå att jag upplevde just nu, jag är sjukt missnöjd med hela situationen och.

Permalänk
Medlem

Det här är nog den tredje klagotråden på inet jag hört på de senaste dagarna =/

Inet is slipping...

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

lite off-topic men jag förstår inte varför inet har gigabyte i sitt sortiment.. ser dagligen folk som har fått sina grafikkort eller moderkort från gigabyte förstörda efter bara ett par månaders användning!

Permalänk
Medlem
Citat:

Enligt konsumentköplagen är det säljaren som ska kunna visa att ett fel som upptäcks inom sex månader från köpet inte var ursprungligt.

http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsument...

Vad har de för bevis?

Visa signatur

MCP and CCNA

Permalänk

Tack, detta kan vara väldigt bra att bifoga.

Permalänk
Medlem

Det är ett tråkigt fall, varken inet eller vi kan veta vad du gjort / inte gjort.

Visa signatur

Stationär: MSI Z87-G43 Intel Z87 | Intel Core I5-4670K |Asus GTX 770 DirectCU II OC | Asus Xonar DG | NZXT H440W | Samsung 840 Evo 120GB | Corsair H60

Bärbar: Asus S301LA, Ubuntu 14.04

Permalänk

+1
Hoppas det går bra för dig!

Permalänk

Världens längsta mail är i byggnation för tillfället.

Efter närmare efterforskningar så är det inte något ovanligt fel med drivrutinskrasher och bluescreens, därav borde alltså skicket på HDMI-uttaget vara ovesäntligt eftersom det är fler fel på kortet än bara det.
Så även om, som Inet säger, Gigabyte inte lämnar någon garanti på hårdvarufel, så borde detta täckas av garantin?

Permalänk
Medlem
Skrivet av OHSNAPIMABEAR:

Och jag vet själv att jag inte varit oförsiktig och våldat i någon kabel.

Men de har alltså "rätten" på sin sida, jag har ingen rätt att byta ut kortet om dom anser att det är jag som böjt den här komponenten.

ifall det är en skada på grafikkortet så är ju frågan: vem har gjort skadan?

ifall inet hävdar att du haft sönder varan och skadan är synligt på kortet = otur.
"han har stoppat i fel kabel i hdmi anslutningen" alt "tryckt för hårt"

ifall felet är gjort på fabriken? hur ska då inet se skillnaden ? vill ju att du ska få ett nytt kort men inet kan ju inte dela ut dom till alla...

För att säljaren ska slippa stå för garantin, måste han kunna bevisa att felet beror på till exempel:
en olyckshändelse efter det att du har fått varan
vanvård
onormal användning

att du inte följt skötsel- och serviceanvisningar

ifall det är fabriksfel hoppas jag att du får ett nytt kort. annars är det bara o skicka det till gigabyte o hoppas dom byter ut det.

edit:

Skrivet av OHSNAPIMABEAR:

Världens längsta mail är i byggnation för tillfället.

Efter närmare efterforskningar så är det inte något ovanligt fel med drivrutinskrasher och bluescreens, därav borde alltså skicket på HDMI-uttaget vara ovesäntligt eftersom det är fler fel på kortet än bara det.
Så även om, som Inet säger, Gigabyte inte lämnar någon garanti på hårdvarufel, så borde detta täckas av garantin?

ifall du köpt en defekt vara så bör du få nytt. hoppas inet är snälla mot dig

Permalänk
Skrivet av Disney:

ifall det är en skada på grafikkortet så är ju frågan: vem har gjort skadan?

ifall inet hävdar att du haft sönder varan och skadan är synligt på kortet = otur.
"han har stoppat i fel kabel i hdmi anslutningen" alt "tryckt för hårt"

ifall felet är gjort på fabriken? hur ska då inet se skillnaden ? vill ju att du ska få ett nytt kort men inet kan ju inte dela ut dom till alla...

Dock är det väl fortfarande som jag skrev, att om det är ett allmänt känt fel (drivrutinskrasher, bluescreen) UTÖVER att hdmi-porten inte fungerar, så borde garantin gälla på det felet, oavsett vad det är för skick på hdmi-porten?

Permalänk

Mailet är ivägskickat, återkommer med resultatet av det hela.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av OHSNAPIMABEAR:

Dock är det väl fortfarande som jag skrev, att om det är ett allmänt känt fel (drivrutinskrasher, bluescreen) UTÖVER att hdmi-porten inte fungerar, så borde garantin gälla på det felet, oavsett vad det är för skick på hdmi-porten?

Varför skulle det gå på garantin för att andra grafikkort av samma modell inte fungerar. Det betyder ju inte automatiskt att det är samma problem hos dig, vilket är väldigt svårt att bevisa.

Du kanske ska pröva snacka direkt med Gigabyte om Inet inte är medgörliga?

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av OHSNAPIMABEAR:

Dock är det väl fortfarande som jag skrev, att om det är ett allmänt känt fel (drivrutinskrasher, bluescreen) UTÖVER att hdmi-porten inte fungerar, så borde garantin gälla på det felet, oavsett vad det är för skick på hdmi-porten?

är produkten defekt bör du få en ny. vad som står är ifall varan är trasig har du rätt till en ny. står inget om ifall du har använt eller förstört varan.

vad jag kan tolka så står det inget om defekta varor som blivit mer defekta... så du borde få nytt hur som helst?

http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3911&dok_id=SF...

Permalänk
Medlem

Då får han bevisa att kortslutningen inte orsakat skadorna och det kan han aldrig bevisa.
Sålänge där är en fysisk skada och problem som kan härledas till en korslutning är det ganska kört.
Annat vore det om där inte var någon fysisk skada.

Säger inte att TS är sådan, men det vore inte den första personen som råkat ta itu något och försöker ta det på garanti.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Trexpsy:

Vad har de för bevis?

En uppenbar skada på kortet, gissningsvis.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av ODDNAME:

Då får han bevisa att kortslutningen inte orsakat skadorna och det kan han aldrig bevisa.
Sålänge där är en fysisk skada och problem som kan härledas till en korslutning är det ganska kört.
Annat vore det om där inte var någon fysisk skada.

Säger inte att TS är sådan, men det vore inte den första personen som råkat ta itu något och försöker ta det på garanti.

taget från inet.se egen sida. =>
http://www.inet.se/ominet/forsaljningsvillkor

Fel som uppstår inom sex (6) månader från inköpsdatum anses vara ursprungliga.

Kunden har rätt till ersättning för de kostnader som kan ha uppstått i samband med reklamation. Kunden har även rätt till ersättning för de eventuella förluster eller mera betydande olägenheter och besvär som har uppstått i samband med fel eller dröjsmål. För att erhålla ersättning måste du visa att varan är felaktig eller avlämnats för sent och att du verkligen tillfogats en förlust. Du skall som kund vidta rimliga åtgärder för att begränsa din förlust samt försöka hålla nere kostnaderna som uppstår i samband med reklamationen.

ifall dom nekar dig & du lyckas få någon annan o reklamera osv. så kommer inet stå för dina kostnader.

OT: konstiga regler? så jag är tvingad att öppna och kontrollera allt inom 7 dagar...

"Om produkten inte fungerar vid uppackning skall varan omedelbart returneras" "Anspråk kan aldrig göras senare än sju (7) dagar efter leveransdatum."

Permalänk
Medlem
Skrivet av OHSNAPIMABEAR:

Hej.

Jag beställde komponenter + montering hos inet för en komplett dator.
Efter cirka två månader började grafikkortet krångla, bluescreens, drivrutinskrasher och hdmi-uttaget fungerade inte.
Jag hade inte använt uttaget innan och när jag testade det första gången så fungerade det inte, jag testade en annan kabel och då fungerade inte heller denna.

Jag fick därför skicka in kortet till inet, och har nu fått svar att det är fysisk åverkan på hdmi-uttaget och därför gäller inte garantin.
Tydligen är uttaget "söndertryckt" och någonting ligger emot metallen och kortsluter.

Hur fungerar detta? Jag är grymt missnöjd att jag köper ett grafikkort för 4000:- som slutar fungera två månader senare och jag inte kan reklamera varan.
Jaq ser inte hur jag ska kunna sätta i en kabel och trycka sönder hela uttaget när jag vet att jag inte använt våld.
Och för den delen så kan en kontakt bara tryckas in tills det tar stopp?

Jag påpekade att det givetvis kan vara en dålig komponent från fabrik, men tydligen så skulle de fått in fler kort med samma problem om det var så, så det var helt orimligt.

Vad gäller egentligen här för mig som konsument? det finns ju inga som helst "bevis" på hur uttaget har gått sönder?

Eftersom den lokala konsumentvägledningen inte öppnar förrän på Måndag så tänkte jag göra en check här innan.

Tacksam för svar.

Om du ej lyckas lösa det, gå in på Fairshopping.se och gör ett klagomål

Visa signatur

Kom ihåg att ALLTID citera mig om du vill ha svar!

|CPU: Intel Core i7 4790K Kyld av: Corsair H80 GPU: ASUS GTX 970 4GB Chassi: Phanteks Enthoo Evolv MOBO: MSI Z97M Gaming Nätagg: XFX 750W Silver SSD: Kingston 120GB SSDNow V300 HDD: Samsung Spinpoint F3 1TB 7200RPM + 1TB|

Permalänk
Skrivet av twit:

En uppenbar skada på kortet, gissningsvis.

Visst, en skada finns tydligen på kortet, men det finns inga "bevis" vem det är som orsakat den, det är det han menar.

Permalänk
Medlem

I värsta fall så kan du ta det på hemförsäkring. Självrisk typ 1200? Iaf lite mindre smäll ekonomiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Det här är nog den tredje klagotråden på inet jag hört på de senaste dagarna =/

Inet is slipping...

Min kompis skickade in sitt Radeon HD 6970 grafikkort då det låg över 90 grader när han spelade HoN, som inte ens är så krävande.
Svaret han får sedan är att " grafikkortet ligger på stabila 93 grader " och att det inte är något fel med det.
kan tillägga att han har ett HAF 912 så luftflöde har han.

Edit: fick deras svar nu,

"Åtgärd
När jag började testa kortet så blev det överhettat nästan direkt när jag skulle köra Furmark för att belasta kortet och då gick det upp till 100 grader direkt. När detta händer så brukar det vara så att det behöver blåsas rent så att det inte är damm som orsakar att luften inte kan passera och kyla av, efter jag blåst rent kortet så hänger det sig inte och håller en bra temperatur på ca 93 grader. Körde Unigine Heaven 2.5 för att kolla så att kortet fungerar som det ska och har klarat av hela natten med stresstest utan att påvisa fel eller stänga av sig.

Då inget fel kan påvisas så avslutas ärendet och produkten skickas tillbaka till kund. Jag bjuder på felsökningen och frakten á 250 kr i goodwill."

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka :)
Speccs = Intel i7 2600K (4,5Ghz) med Sluten H80 vattenkylning sittandes på ett AsRock Z68 Extreme 7 Gen 3, Detta arbetar tillsammans med ett Nvidia GTX 680 4GB Phantom och 16GB Vengeance, samt 120 GB's SSD-OCZ Vertex 3 Max IOPS, alltsammans sitter monterat i ett H2 chassi. Bilden visas med hjälp utav Samsung's Syncmaster 245B.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorgonzola:

I värsta fall så kan du ta det på hemförsäkring. Självrisk typ 1200? Iaf lite mindre smäll ekonomiskt.

Drulle försäkring ^ endast då.

Visa signatur

Fractal Define R2, Fractal Newton R2 800W, INTEL CORE I7 980, 12GB Corsair pc 12800. Ny gpu skall inhandlas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kardizz:

Min kompis skickade in sitt Radeon HD 6970 grafikkort då det låg över 90 grader när han spelade HoN, som inte ens är så krävande.
Svaret han får sedan är att " grafikkortet ligger på stabila 93 grader " och att det inte är något fel med det.
kan tillägga att han har ett HAF 912 så luftflöde har han.

Som sagt: Inet is slipping...

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk

Trist men inte så konstigt när de ser att det är en skada på grafikkortet..
En fördel om man inspekterar varan innan man sliter bort plasten och ser om allt verkar helt med andra ord.
Eller så får man börja filma när man packar upp sina inköp

Går ju att testa med tillverkaren men jag är inte så säker att det blir annat svar där

Permalänk
Medlem

Inte inet som bestämmer ifall det går igenom eller ej det är tillverkaren som byter ut det till dig. Inet kan skicka iväg det på reklamation men tillverkaren kommer säga nej pga den skadan.