Permalänk
Medlem

Gnisslande Nätaggregat

Hej. Har fått hem nya datadelarna och plockat ihop allting. Datorn funkar galant men jag får ett konstigt gnisslande ljud från vad jag tror Nätaggregatet.
När jag t.ex spelar wow så börjar det gnissla och ljudet ändras när jag scrollar in och ut.

Ganska så irriterande ljud.

Har nätaggregat: https://www.inet.se/artikel/6900191/corsair-hx-850w-80

Edit: Har läst att det kan vara strömförseln till usb som kan störa när jag spelar och använder musen och scrollar in och ut
Jag har ju dock buntat ihop kablarna på baksidan strömkablarna med alla frontpanelkablarna som går till moderkortets usb och POWER sw Reset SW alla de kablarna.

Permalänk
Medlem

kan vara coil whine ( googla orkar inte förklara)
men du har möjligt vis inte en hydro h50?
vet att den fläkten tjuter när datorn får jobba lite
men när man tabbade ur så slutade den / ändrade tonläge

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pumba-kung:

kan vara coil whine ( googla orkar inte förklara)
men du har möjligt vis inte en hydro h50?
vet att den fläkten tjuter när datorn får jobba lite
men när man tabbade ur så slutade den / ändrade tonläge

Nae har inte Hydro H50.

Japp det whinar när jag spelar och tonläget ändras vid fps skillnad i spelen. När jag är i skrivbord så och inga spel igång så låter den ej.

Tack för tips ska googla

Permalänk
Medlem

Har precis samma problem med mitt nätagg, trodde att det var grafikkortet först men efter byte av alla komponenter förutom agget så fattade jag vad det var.

Jag har fått vänja mig vid det bara, jag tror också att spänningen på mitt agg är lite konstigt för det där "coil whinet" hörs i mina högtalare/headset med! Och det är ganska störigt om man inte har musik igång. :/

Visa signatur

- You are now breathing manually -

CPU: 2500k@4.2GHz, 1.320V with Noctua DH-14 | GFX: XFX 6950 2GB@950/1400, 1,2V | RAM: Corsair 8GB 1600MHz, 1.5V | Motherboard: MSI P67A-C45 REV B3 | HDD1: Western Digital 7200RPM 1TB | HDD2: Samsung 7200RPM 700GB | OS: Windows 7 x64

Permalänk
Medlem

Lösningen på ljudproblemen är externt ljudkort. Lastmodulation från grafikkortet kan ge både akustiska störningar ifrån själva nätaggregatet och grafikkortet, men kan också ge störningar(eftersom DC- och chassiejord är samma) på jordrefererade signalen som ljud. Lösningen på den senaste problemet är externt ljudkort, men även att se till att välja ett nätaggregat som har naken metall och ett chassi som också har naken metall så att man förbättrar kontakten (sänker jordresistansen) samt att givetvis distanserna skall vara olackade och utförda i metall så att moderkortet jordas så bra som möjligt och att det inte är lack i slotten där uttagsskölden sitter. Sköter man detta väl så brukar allt bli tystare och mera pålitligt.

Tjuter grafikkortet och eller nätaggregatet för mycket så kan du har fått ett dåligt exemplar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bengt-re:

Lösningen på ljudproblemen är externt ljudkort. Lastmodulation från grafikkortet kan ge både akustiska störningar ifrån själva nätaggregatet och grafikkortet, men kan också ge störningar(eftersom DC- och chassiejord är samma) på jordrefererade signalen som ljud. Lösningen på den senaste problemet är externt ljudkort, men även att se till att välja ett nätaggregat som har naken metall och ett chassi som också har naken metall så att man förbättrar kontakten (sänker jordresistansen) samt att givetvis distanserna skall vara olackade och utförda i metall så att moderkortet jordas så bra som möjligt och att det inte är lack i slotten där uttagsskölden sitter. Sköter man detta väl så brukar allt bli tystare och mera pålitligt.

Tjuter grafikkortet och eller nätaggregatet för mycket så kan du har fått ett dåligt exemplar.

Så du säger att jag, utan att byta någon annan komponent, kan köpa ett externt ljudkort så är problemet helt löst?

Visa signatur

- You are now breathing manually -

CPU: 2500k@4.2GHz, 1.320V with Noctua DH-14 | GFX: XFX 6950 2GB@950/1400, 1,2V | RAM: Corsair 8GB 1600MHz, 1.5V | Motherboard: MSI P67A-C45 REV B3 | HDD1: Western Digital 7200RPM 1TB | HDD2: Samsung 7200RPM 700GB | OS: Windows 7 x64