Permalänk
Medlem

Ultraportabel - max 10k

Tja,

Kör en G53SW som "släpbar" speldator som jag nu tänkte komplettera med en ultraportabel dator. Målet är 13.3" och har plockat fram ett antal kandidater. Budgeten är det absoluta taket och det är därför jag generellt tittar mer neråt 7-8k.

Målet är egentligen att vara så tunn och lätt som möjligt, prestanda är framför allt kontorssysslor, multitasking av Word/Excel med en massa browserflikar uppe. Anledningen till att jag letar lite högre prestanda är egentligen bara att den ska hänga med ett tag, förhoppningsvis 2-3 år åtminstone.

Asus U36SD - 6990 kr

Standard voltage i5 2310, 2.3-2.9 GHz
4GB RAM
1GB DDR3 GFGT520M
1366x768 upplösning
19mm tjock och ca 1,7 kg
HDMI-port

Acer Aspire S3 - 7700 kr (studentrabatt från Dustin)

Low voltage i5 2467 1,6-2,3 GHz
4GB RAM (ej expanderbart)
Intel HD 3000
1366x768 upplösning
13,1-17,5 mm tjock, 1,4kg
HDMI-port

Asus UX31 - Pris oklart, sannolikt 9999 kr för konfigurationen nedan

Low voltage i7 2677 1,8-2,9 GHz (dual core, quad thread)
4GB RAM
Intel HD 3000
128 GB SSD
1600 x 900 upplösning
Mini-HDMI
Mått okända, sannolikt liknande Acern, 1,3 kg

Så vad tror ni? Är GFGT 520M värt om man inte ska spela? Har förstått det som att de nya integrerade grafikkretsarna faktiskt presterar numera. I dagsläget känns det därför värt att vänta 3 veckor på Acern - men Asus:en har ännu inget release-datum (svaret butikernas support ger är tidigast november) och inget pris. Är det värt att vänta ytterligare en månad, och betalar ytterligare 2-2,5k för i7 mobile, SSD och högre upplösning?

Fungerar mini-HDMI lika bra som vanlig HDMI? Bara att man behöver en annan kabel/adapter?

Permalänk
Medlem

Har samma beslutsångest som dig, dock tror jag nog att jag väntar på Asus ux31.
Den lär bli en riktigt trevlig resekamrat.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

Ja det är inte helt lätt. Tror hur som helst att U36:an går bort, och att jag satsar på en riktig ultrabook. Den har visserligen fått bra recensioner, men verkar ha problem med för hög värmeutveckling. Min sambo har en tendens att ha datorn i knät, och därför är det en deal-breaker

Så, S3 eller UX31.. hmmm!

Permalänk
Medlem

Enligt Asus så lanseras UX-serien den 11 oktober. Jag hoppas svenska butiker får in några då.

Permalänk
Medlem

Låter ju lovande, dock skickade jag mail till ett flertal stora återförsäljare (de flesta s.k. recommended retailers för ASUS) och ingen av dem hade leveransbesked, utom Dustin som sa att senaste budet var att den väntas i november tidigast.

I dagsläget ser dock ASUS:en ut att vara värd att vänta på, 2000 kr är en spottstyver för de uppgraderingarna. Dock kostar en motsvarande Samsung 9-serie (i7 och 128 GB ssd) över 15 000 så är osäker på om de lyckas hålla nere priset såpass...

Permalänk
Medlem

Skulle bara säga Macbook Air 11". Fungerar verkligen hur bra som helst och multitouch funktionerna på touchpaden är en riktigt bra ersättning till en vanlig mus

Kör själv en Envy 14" som "släpbar" stationär dator och sen Air som skoldator. Underbar kombo

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Mac är dessvärre inget alternativ, 11" är för liten och Macbook Air 13" har sämre prestanda än UX31 på alla punkten, och kostar 2000 kr över budget.

Permalänk
Medlem

Toshiba och Lenovo släpper ultrabooks också

Permalänk
Medlem

Toshiban var faktiskt snyggast hittills..

http://newbestgadget.com/wp-content/uploads/2011/09/Toshiba-P...

Om den dessutom har matt skärm som de flesta Toshiba business-laptops har så kan detta också vara en kandidat!

Permalänk
Skrivet av nordlic:

Toshiban var faktiskt snyggast hittills..

http://newbestgadget.com/wp-content/uploads/2011/09/Toshiba-P...

Om den dessutom har matt skärm som de flesta Toshiba business-laptops har så kan detta också vara en kandidat!

Vad har den för specs?

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av TroNi:

Vad har den för specs?

http://feber.se/pc/art/221582/toshiba_visar_upp_portege_z830/

Matt skärm, endast 1366x768 upplösning dock.

i3/i5/i7 processor
128 GB SSD som standard
16mm tunn och 1,1 kg

Vill nog ha åtminstone i5 om det ska vara en low voltage-processor. Drömmen vore ju om i7 i denna klarar sig under 10k. Antar vidare att det blir typ 4GB ram och 6-7 timmar batteritid precis som övriga ultrabooks.

Permalänk
Medlem

Jag skulle kört på UX:en. Verkar bli en riktigt smaskig liten sak

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Men matt skärm är värt mycket tycker jag, har väldigt svårt för gloss-skärmarna och har haft ända sen jag gjorde mig av med min gamla Acer med matt skärm. Det är just skärmen som ASUS brukar ha svårt med.

Skärmen på min G53SW kan inte mäta sig med min gamla XPS M1530 varesig vad det gäller skärpa eller färgåtergivning. Den tunna varianten som återfinns i U36SD har även fått kritik just för sin high-gloss finish och dåliga betraktningsvinklar.

Alltmedan Toshiba får bra kritik för exakt samma sak på sina business-laptops. Bättre pekplatta, bättre tangentbord och bättre skärm - är inte specs mindre värt än den sammanlagda användarupplevelsen?

Permalänk
Medlem

Matt skärm låter bra, synd att jag är ute efter en 11,6" och inte en 13".

Det som ser intressant ut med UX-serien är pekplattan i glas, det kanske ger ungefär samma känsla som en smartphone?

Sedan ska väl UX-serien släppas den 11 oktober mendans Toshiban kommer i november?

Permalänk
Medlem

UX-serien skall släppas 11:e okt enligt ASUS, men inga leverantörer jag har haft kontant med har något leveransdatum förutom "tidigast november". Så hoppas inte alltför mycket på en oktober-release, förutom möjligen för Acer S3.

Permalänk
Skrivet av nordlic:

http://feber.se/pc/art/221582/toshiba_visar_upp_portege_z830/

Matt skärm, endast 1366x768 upplösning dock.

i3/i5/i7 processor
128 GB SSD som standard
16mm tunn och 1,1 kg

Vill nog ha åtminstone i5 om det ska vara en low voltage-processor. Drömmen vore ju om i7 i denna klarar sig under 10k. Antar vidare att det blir typ 4GB ram och 6-7 timmar batteritid precis som övriga ultrabooks.

Det låter riktigt bra tycker jag!

Vet vi när den släpps? Vart ifrån kan man köpa den?

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av nordlic:

UX-serien skall släppas 11:e okt enligt ASUS, men inga leverantörer jag har haft kontant med har något leveransdatum förutom "tidigast november". Så hoppas inte alltför mycket på en oktober-release, förutom möjligen för Acer S3.

Det vore tråkigt, ska börja pendla f.r.o.m nästa vecka och vill en bra lätt dator, efter att ha sett UX21 så har jag fått ett enormt habegär... men jag väntar inte till november. Då blir det en Samsung 305 istället!

Vilka leverantörer har du varit i kontakt med? De stora; komplett, dustin etc eller? nm, såg att du nämnde Dustin. QQ

Permalänk
Medlem

Dustin, Inet, Inwarehouse, Komplett, Webhallen, JME Data vad jag kan minnas, säkert någon ytterligare men det är "de stora" hursomhelst.

Permalänk
Medlem

Från Techradar

"While Toshiba wouldn't confirm how much it will cost, it did reveal to TechRadar that Intel will have no control over pricing."

D.v.s. den kommer antagligen bli dyr, särskilt med i7-processor. Prispressen på dessa datorer kommer från Intels definition av en "Ultrabook" d.v.s. att den ska ligga under $1000 på den amerikanska marknaden, vilket brukar översättas till 10k på den svenska.

Att de rakt ut säger att de inte kommer att konformera till Intels prisram kan svårligen tolkas som något annat än att den kommer att bli dyrare än 10. Synd, för 9999:- har jag köpt en

Permalänk
Medlem

http://www.nordichardware.se/nyheter/77-notebooks-mobility/44...

För under 10k får man alltså:

i5 istället för i7 - bästa upplösningen - 128 gb SSD

Dock skall märkas att i7m inte är quad core, utan precis som i5 dual core med HT-stöd. Det enda som skiljer de två processorerna åt är alltså 0.1 GHz i viloläge och 0.2 GHz i turboläge.