Zotac rekomenderar inte att SLI'a kortet.

Permalänk
Medlem

Zotac rekomenderar inte att SLI'a kortet.

Tjenna alla. Sitter med ett. ZOTAC GeForce GTX 460 AMP! Edition Graphics adapter - 1 GB - GDDR5 SDRAM.

Tänkte jag skulle dra i ett kort till för att få lite mer flås i burken för en billig peng.
Men! Kortet finns inte att få tag på i Sverige. inte AMP versionen dvs.
Då kontaktar jag Zotac och frågar om dom skulle rekommendera ett annat kort från dom och SLI'a det med, och får svaret...

"Dear Customer,

I think it would be a waste of money to buy a card that is not a GTX460 AMP and then to SLI because you could be disappointed with scalability."

Någon som har gjort något liknade och faktiskt VET? Eller jag ska lägga mitt 460 och spendera ca: 4.000 på att köpa 2 nya medelklass kort?

Tack för er tid.

Mvh
Patrik

Permalänk
Medlem

Som de själva påstår, att i nuläget köpa ännu ett GTX 460 är extremt onödigt då prestandan inte kommer att vara det du förmodligen förväntar dig, köp istället 2x 6950 till exempel.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Tack Sanazin för svar och input

Permalänk

Köpa nytt är vad jag skulle rekommendera

Visa signatur

Moderkort: ASUS Maximus IV Extreme CPU: Intel i7 2600k @4,3Ghz RAM: 8GB Corsair Dominator GT @2133Mhz Grafikkort: GTX 580 SLI Ljudkort: ASUS Xonar Essence STX SSD: OCZ Vertex 2 60GB HDD1: WD VelociRaptor 150GB HDD2: Samsung F3 1TB PSU: Corsair TX850 V2 Chassi: Corsair 600T

Permalänk
Medlem

Det de menar är snarare det att om du köper ett icke-AMP kort som går i lägre klockfrekvenser måste du också köra ditt AMP-kort i lägre klockfrekvenser. Du kan såklart klocka dem så högt det går sedan, men det kan kanske ge lite lägre prestanda än man väntar sig. Dock ska det ju noteras att två vanliga GTX460 i SLI presterar ungefär som ett GTX580 efter vad jag sett, så tror definitivt du skulle bli nöjd med prestandaökningen, inte minst för den lilla summa som t.ex. ett begagnat GTX460 kostar. Funderar på att göra samma sak nu när BF3 är i faggorna.

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem

Håller med, ifall du inte hittar ett likadant kort billigt på t e x tradera eller blocket runt en femhundring eller nåt sånt

Däremot presterar de här korten rätt bra i sli, värt att tänka på också, ifall du köper ett kort med standardklock kommer ditt ampkort att klocka ner sig till det långsammare och det kan i sällsynta fall orsaka problem

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för er input. Antar att jag får skaffar mig ett 580 kort eller så, så slipper jag uppdatera mitt stackars 700W Nätagg.
Crossfire/Sli med lite tyngre kort kräver ju lite saft av masinen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadek66:

Tack så mycket för er input. Antar att jag får skaffar mig ett 580 kort eller så, så slipper jag uppdatera mitt stackars 700W Nätagg.
Crossfire/Sli med lite tyngre kort kräver ju lite saft av masinen.

Men två gtx 460 ligger ju i samma prestanda som 580. Jag kör för övrigt sli på 600w.

Permalänk
Medlem

GTX 460 SLI är ju dock inte onödigt.

Jag tror Zotac menade att eftersom du inte kan få tag på "AMP!" så kommer ditt AMP! kort att klockas ner till det vanliga GTX 460.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Nikkop:

GTX 460 SLI är ju dock inte onödigt.

Jag tror Zotac menade att eftersom du inte kan få tag på "AMP!" så kommer ditt AMP! kort att klockas ner till det vanliga GTX 460.

...om man inte överklockar det andra kortet till AMP'ens nivå - ja.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

...om man inte överklockar det andra kortet till AMP'ens nivå - ja.

Ja det är ju precis det jag sa, fast omvänt, och antagligen det Zotac syftade på.