asus geforce gtx 580 coil whine

Permalänk
Medlem

asus geforce gtx 580 coil whine

tjo

idag fick jag hem mitt nya grafikkort ett asus geforce gtx 580 directcu II, och märkte sen när jag startade några spel att det tjuter från grafikkortet och har läst att det tydligen e ganska så vanligt nu för tiden på t.ex. grafikkort,moderkort,nätagg.

så vad tycker ni här på sweclockers att man ska göra? ska man ringa till komplett å be dem att skicka ett nytt grafikkort eller ska man bara leva med det?

Permalänk
Medlem

ingen som vet?

Permalänk
Medlem

jag har ett litet coilwhine på mitt med, men jag störs inte så mycket av det,om jag drar upp chassi fläktarna så hör jag det inte, men jag tycker det är dåligt att man får det på ett 3-4000 kr graffe kort, men jag lever med det,vet inte ens om dom byter in det för det någorlunda lilla ljudet

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Medlem

leva med det eller byta moderkort alt annat märke på gpun t.ex ati...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Disney:

leva med det eller byta moderkort alt annat märke på gpun t.ex ati...

Byta moderkort?..

Ring dem du köpte kortet ifrån och se vad de säger, man borde få byta tkr. jag. Du har väl bara haft otur, behövs väl egentligen inte byta märke..

Visa signatur

i5 760 @ 3.9GHz | SLI GTX 560 TI | Xonar STX | Intel 320 120GB | Corsair HX850 | NZXT Phantom | MSI Trinergy | H50 | 8GB Corsair 1.6GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Disney:

leva med det eller byta moderkort alt annat märke på gpun t.ex ati...

är nog inte märket på gpu'n nog mer asus. ati har också coilwhine på sina delar.

Skrivet av mnsn:

tjo

idag fick jag hem mitt nya grafikkort ett asus geforce gtx 580 directcu II, och märkte sen när jag startade några spel att det tjuter från grafikkortet och har läst att det tydligen e ganska så vanligt nu för tiden på t.ex. grafikkort,moderkort,nätagg.

så vad tycker ni här på sweclockers att man ska göra? ska man ringa till komplett å be dem att skicka ett nytt grafikkort eller ska man bara leva med det?

om du kan,byta mot typ msi med military class, då de inte har några spolar

(vet inte vad som ersätter spolarna (kommer inte pånamnet))

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KRQKAN:

är nog inte märket på gpu'n nog mer asus. ati har också coilwhine på sina delar.

om du kan,byta mot typ msi med military class, då de inte har några spolar http://www.germes-online.com/direct/dbimage/50003524/Toroid_C...
(vet inte vad som ersätter spolarna (kommer inte pånamnet))

men känner inte riktigt för att byta till ett annat märke eftersom kylaren som asus har på detta grafikkortet e riktigt riktigt bra.
men i normala fall ska det väl inte höras nåt sånt ljud från grafikkort eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludde551:

Byta moderkort?..

Ring dem du köpte kortet ifrån och se vad de säger, man borde få byta tkr. jag. Du har väl bara haft otur, behövs väl egentligen inte byta märke..

är designen på grafikkortet & moderkortet som gör ljudet. så antagligen byter han design på grafikkortet eller moderkortet...

bara o slå igång vsync så är problemet löst...

KRQKAN:
vet att ati också har coilwhine... blir svårt o byta grafikkort + psu till helt spolösa... evnt moderkort också...

Permalänk
Medlem

Skickade in mina två evga gtx 570 sc på återköp för dom hade sjukt coil whine. Mina två evga gtx 470 sc som jag ha sålt nu till en polare har lite coil whine men absolut inget man störs utav. Men dom två jag skickade in nu överröstade mitt raven 3 på high fan settings och fläktana i sign på min h100. Beställde 2 st msi gtx 570 twin frozr III pe oc idag så jag får vell stressa dom på måndag som en tok. För att jag läste att folk har haft lite problem med stabiliteten på det kortet.

Visa signatur

/ 9700k / Z390-F / Dom Plat Rog 3200@3333mhz / 2070s / Seasonic Prime 1000w T / Define-S / Custom loop / acer predator xb270hu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Disney:

är designen på grafikkortet & moderkortet som gör ljudet. så antagligen byter han design på grafikkortet eller moderkortet...

bara o slå igång vsync så är problemet löst...

KRQKAN:
vet att ati också har coilwhine... blir svårt o byta grafikkort + psu till helt spolösa... evnt moderkort också...

har provat med att ha v-sync igång på några spel å det låter fortfarande, men det e bara när jag spelar som det låter.
innan hade jag ett gigabyte geforce gtx 470 soc å då hörde jag inget coil whine å det enda jag bytat e grafikkortet så då måste det vara det som låter ju, tror väl knappast det e nätagget eller moderkortet då ju?

Permalänk

Jag hade coil whine från mitt nätagg från corsair. Jag bytte moderkort häromdagen, dock inte pga. coil whine, men hur som helst så är surret borta. Fick dock bara coil whine när jag stängde av datorn.. Hur kommer det sig att det löste sig? Reagerar nätagget annorlunda beroende på moderkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mnsn:

men känner inte riktigt för att byta till ett annat märke eftersom kylaren som asus har på detta grafikkortet e riktigt riktigt bra.
men i normala fall ska det väl inte höras nåt sånt ljud från grafikkort eller?

svårt och säga om det inte ska höras något coilwhine från graffikkort, verkar som du fått vad folk kallar "måndagsexemplar" jag hade bytt det mot ett nytt asus kort (om det går)

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mnsn:

har provat med att ha v-sync igång på några spel å det låter fortfarande, men det e bara när jag spelar som det låter.
innan hade jag ett gigabyte geforce gtx 470 soc å då hörde jag inget coil whine å det enda jag bytat e grafikkortet så då måste det vara det som låter ju, tror väl knappast det e nätagget eller moderkortet då ju?

problemet är att grafikortet drar mycket ström. men byter du till samma modell så är det nästintill identiskt... strömförsurningen är ej stabil = hz ändras o spolarna blir lätt magnetiska och rör på sig...

dvs RMA du kortet och får nytt så kan det bli lite mindre ljud men kan bli mer ljud också... har själv haft coilwhine (rma först) och provade 3-5 moderkort innan jag hittade ett som inte muppade sig... provade 4 agg utan någon hjälp...

finns många lösningar och det finns många med samma problem...

du letar reda på alla spolar som låter och "limmar" dom. kan testa o byta strömkablarna från agget. t.ex byter plats på 6pinarna, eller kör adapter till 4pins -6pins...

Permalänk
Avstängd

Satte precis i mitt 580 från asus också. Låter som en flyga flyger mot en glasruta i spel.. Jävligt trist.

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av lakej:

Satte precis i mitt 580 från asus också. Låter som en flyga flyger mot en glasruta i spel.. Jävligt trist.

Mitt gör ungefär lika dant. Fick det igår. Väntade mig ett helt dunder tyst som mitt Gigabyte gtx 460 OC, tråkigt att det inte vari så ska försöka tweaka lite senare för att se ifall man kan fixa det

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yulaw:

Mitt gör ungefär lika dant. Fick det igår. Väntade mig ett helt dunder tyst som mitt Gigabyte gtx 460 OC, tråkigt att det inte vari så ska försöka tweaka lite senare för att se ifall man kan fixa det

Trist när man satsar högt och får ett kort med brister när alla budget kort fungerat perfekt. Det absolut värsta är att det överröstar mina fläktar och reagerar typ när man rör sig osv. Skulle det vara statiskt skulle man glömma det efter ett tag.

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem

Fick mitt i måndags, samma problem här, ringde komplett och där sa killen att det ska gå på garantin, skickade in kortet igår.
Dessutom ska Asus ha förebyggt Detta med fyllda spolar.

"The parts upgraded include the Chokes (cement filled to prevent coil whine, cooler running), capacitors (2.5x lifespan of traditional cards), and mosfets (cooler, smaller, more efficient with increased capacity)." -Citat ur overclockers recension av kortet

http://www.overclockers.com/asus-gtx580-directcu-ii-review/

Här är en länk till en bild som visar de fyllda spolarna.
http://www.hitechlegion.com/images/stories/a560dcu2top/feat4....

Permalänk
Medlem

Lite intressant att se att vi är fler som har problem med kortet, tänkte maila cdon och kolla vad de säger. Läser jag sidan rätt kommer de skicka kortet vidare till asus vilket resulterar i ett antal veckor utan gfx, och det får man ju ångest över.

Permalänk
Medlem

Ibland är det en kombination av komponenter som bidrar till detta oljud, nätagg, moderkort samt graffar. Också av egen erfarenhet så kan ljudet vara kvar efter 4 nätagg samt 4 grafikkort av olika märken. Jag pallade inte med skiten längre så skickade till baka allt då jag hållit på i flera månader utan resultat. Gick tillbaka till mina gamla grafikkort och dom ger inte ifrån ett knysts. De gamla graffarna coilwhinade också en del med AX1200 men tysta med flertalet andra modeller som tough power, silverstone strider samt quattro oc... AX aggen (nya modellen) tjöt en bra bit också och två såna är tillbakaskickade. Jag skulle gärna betala några hundringar mer bara man visste att man fick "säkrade" komponenter, att hålla på i flera månader med rma & kontakt med kundtjänst är bara fel.

Notera att detta var ATI/AMD kort, så gräset är inte grönare här inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sabel:

Fick mitt i måndags, samma problem här, ringde komplett och där sa killen att det ska gå på garantin, skickade in kortet igår.
Dessutom ska Asus ha förebyggt Detta med fyllda spolar.

"The parts upgraded include the Chokes (cement filled to prevent coil whine, cooler running), capacitors (2.5x lifespan of traditional cards), and mosfets (cooler, smaller, more efficient with increased capacity)." -Citat ur overclockers recension av kortet

http://www.overclockers.com/asus-gtx580-directcu-ii-review/

Här är en länk till en bild som visar de fyllda spolarna.
http://www.hitechlegion.com/images/stories/a560dcu2top/feat4....

hoppas det fungerar bättre med nya grafikkort. problemet jag stött på är att grafikkortet belastar moderkortet så det gör att nättagget låter... dvs så länge inte alla komponenter har super coils är det nästintill omöjligt o få bort ljudet...

Skrivet av Dalton Sleeper:

Ibland är det en kombination av komponenter som bidrar till detta oljud, nätagg, moderkort samt graffar. Också av egen erfarenhet så kan ljudet vara kvar efter 4 nätagg samt 4 grafikkort av olika märken. Jag pallade inte med skiten längre så skickade till baka allt då jag hållit på i flera månader utan resultat. Gick tillbaka till mina gamla grafikkort och dom ger inte ifrån ett knysts. De gamla graffarna coilwhinade också en del med AX1200 men tysta med flertalet andra modeller som tough power, silverstone strider samt quattro oc... AX aggen (nya modellen) tjöt en bra bit också och två såna är tillbakaskickade. Jag skulle gärna betala några hundringar mer bara man visste att man fick "säkrade" komponenter, att hålla på i flera månader med rma & kontakt med kundtjänst är bara fel.

Notera att detta var ATI/AMD kort, så gräset är inte grönare här inte

haft samma problem flertalet ggr och skulle gladligen betala extra "kvalitet"... problemet är att man kan inte köra på ett 4850 eller 8800 i bf3, skulle vara fint o ha en ljudlåda som datorn kan stå i...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Disney:

hoppas det fungerar bättre med nya grafikkort. problemet jag stött på är att grafikkortet belastar moderkortet så det gör att nättagget låter... dvs så länge inte alla komponenter har super coils är det nästintill omöjligt o få bort ljudet...

Hoppas verkligen detta jag med, i min burk har jag nu 2x200mm och 2x140mm fläktar. Allt överröstades av whinet trots max RPM på fläktarna. Var ganska säker på att ljdet kom ifrån grafikkortet, men ska väl inte vara helt säker. Återstår väl att se.
Återkommer till tråden när jag testat nästa kort.

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem med mitt 580 CUII. Skickade tillbaka det till Webhallen och fick ett nytt - samma ljud. Nu har jag beställt ett nytt nätagg (Corsair AX750), och ska be en polare testa grafikkortet i sin dator för att se om det blir samma sak där.

Sjukt trist att man ska ha sådana här problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morgul:

Jag har samma problem med mitt 580 CUII. Skickade tillbaka det till Webhallen och fick ett nytt - samma ljud. Nu har jag beställt ett nytt nätagg (Corsair AX750), och ska be en polare testa grafikkortet i sin dator för att se om det blir samma sak där.

Sjukt trist att man ska ha sådana här problem.

Jag har ett Corsair CMPSU-750HX 750W i min burk. Vet inte om det är någon större skillnad på dem.

Permalänk
Medlem

Har samma GTX 580 som jag fick för några dagar sedan från cdon, corsair TX 750w, P8P67 pro. Inget coilwhine hos mig. Kan vara värt att veta bara

Däremot har jag haft lite andra ljudproblem med nätagget men det är en annan historia

Permalänk
Medlem

Hej!, Sitter med samma kort !
Mitt gav ifrån sig ett skarpt ljud första timmarna, sedan försvann det:
men man hör ju verkligen att kortet jobbar när man startar ett spel, låter ju som fläktarna drar igång på max direkt.

Visa signatur

|-NZXT Beta|-|Intel I7-950 @ 3,07Ghz-|-|6-Gb-|-|Asus GTX 580-|

Permalänk
Medlem

Det är bara skicka in på RMA. Hade problem med Gigabyte 570 samt 580. Bytte till MSI 580 och det funkade bra

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morgul:

Jag har samma problem med mitt 580 CUII. Skickade tillbaka det till Webhallen och fick ett nytt - samma ljud. Nu har jag beställt ett nytt nätagg (Corsair AX750), och ska be en polare testa grafikkortet i sin dator för att se om det blir samma sak där.

Sjukt trist att man ska ha sådana här problem.

En polare testade kortet i sin burk nu (med något Corsair 1200W-agg och Sandy Bridge-konfiguration) och han får samma missljud - alltså sitter det kanske i kortet ändå. Får skicka tillbaka det till Webhallen IGEN - men nu tänker jag banne mig köpa något annat. Efter all research jag gjorde innan inköpet kom jag ju dock fram till att DCII-kortet skulle vara det tystaste och bästa så det är jävligt trist att det ska krångla så..

Permalänk
Medlem

Fick nya Corsair-agget idag och har nu testat runt en hel del med olika prylar i- och urkopplade, olika drivare och olika klockningar. Resultat: Ju högre klockning och spänning, desto mer coil whine. Måste ner på runt 600mhz på Core och under 1V i spännning för att det inte ska vara hörbart.

Kommer skicka in skiten igen och beställa ett annat kort. Sjukt störande.

E: Agget (AX750) är dock underbart, så det blir det att behålla. Helt ljudlöst i idle och man hör det i stort sett inte i load heller. Tyckte mitt gamla FD Newton var tyst men mot detta är det ingenting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morgul:

Fick nya Corsair-agget idag och har nu testat runt en hel del med olika prylar i- och urkopplade, olika drivare och olika klockningar. Resultat: Ju högre klockning och spänning, desto mer coil whine. Måste ner på runt 600mhz på Core och under 1V i spännning för att det inte ska vara hörbart.

Kommer skicka in skiten igen och beställa ett annat kort. Sjukt störande.

E: Agget (AX750) är dock underbart, så det blir det att behålla. Helt ljudlöst i idle och man hör det i stort sett inte i load heller. Tyckte mitt gamla FD Newton var tyst men mot detta är det ingenting.

tråkigt...

högre fps = högre coil whine

Permalänk
Medlem
Skrivet av Disney:

tråkigt...

högre fps = högre coil whine

Det är skumt, för jag får ett missljud på endel spel, men bara i menyn på spelet!

Visa signatur

|-NZXT Beta|-|Intel I7-950 @ 3,07Ghz-|-|6-Gb-|-|Asus GTX 580-|