Hur är intresset för design i förhållande till programmering?

Permalänk
Medlem

Hur är intresset för design i förhållande till programmering?

Eller låt oss säga såhär;
Vilka programmeringsspråk är baserade på design och vilka är baserade på programmering?

Skulle gärna vilja veta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benham20:

Eller låt oss säga såhär;
Vilka programmeringsspråk är baserade på design och vilka är baserade på programmering?

Kan du förklara vad du menar?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teknocide:

Kan du förklara vad du menar?

Skickades från m.sweclockers.com

alltså vi fick en uppgift i skolan ( jag läser 3åring högskoleutbildning, webbutveckling)

som lyder;
Hur är intresset för design i förhållande till programmering?

Vad menar han med det?? Alltså alla dom här programmeringsspråken som C, C++ C#, Java etc... kan man göra bägge delar där?

Alltså kan man välja om man vill desgna eller koda sin hemsida eller vad man nu gör?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benham20:

alltså vi fick en uppgift i skolan ( jag läser 3åring högskoleutbildning, webbutveckling)

som lyder;
Hur är intresset för design i förhållande till programmering?

Vad menar han med det?? Alltså alla dom här programmeringsspråken som C, C++ C#, Java etc... kan man göra bägge delar där?

Alltså kan man välja om man vill desgna eller koda sin hemsida eller vad man nu gör?

Luddigt utformad fråga. Att skapa ett program kräver en viss mängd design. Ju större program desto större andel av arbetstimmarna går åt till design och upplägg. Jag menar inte grafisk design och utformning här, utan ingenjördesign: Hur delarna i konstruktionen kan kommunicera med varandra och sättas samman för bästa möjliga resultat. Det är halvt om halvt abstrakt; folk brukar tänka på kläder eller formgivning när man nämner design, men det finns naturligtvis design i allt omkring oss. En person som utför denna analys och design — ett förarbete som sker innan utvecklaren/-na implementerar designen — kallas ibland för systemarkitekt.

Men det känns inte troligt att detta är vad din lärare syftar på (vaddå "intresset för design i förhållande till.." ?), så jag höftar och svarar: Större.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem

Knäpp fråga, fattar inte vad han menar.

Däremot sitter jag och nickar instämmande till Teknocides inlägg.

Ps: Slog mig nu när jag skrev lite att han kanske menar något i still med skillnaderna mellan exempelvis aspx och c# Som när man gör en webtjänst så gör man designen is aspx och logiken i c#. Ren chansning dock. Frågan är för luddig om det inte finns något större sammanhang.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

Kanske att design i webbutveckling mer handlar om det ögat ska se. Programmering är ju rätt mycket tvärt om.

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem

Kan det inte vara så att han tänker på typ Visual Basic. Där man programmerar en del med ett grafiskt gränssnitt?
Dreamweaver är ett verktyg för att programmera HTML/CSS i ett grafisktgränssnitt.

Eller tänker du på typ Teknisk psykologi och Ergonomi inom någon utvecklings miljö? ;O

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem

Håller med om att frågan är jävligt luddig. Men jag tolkar nog lärarens fråga ungefär som: "Föredrar folk som utvecklar hemsidor att göra designen eller föredrar de att knäcka kod?"

Permalänk
Medlem

Jag tror han menar mer användargränssnittet för tex ett program som man gör websidor med.

-Vissa kanske är lite som tex powerpoint där man inte knackar kod utan mer bara jobbar mot ett visst utseende.

-Andra kanske är ren programmering. C++ eller liknande.

@TS... Eller vad menar du egentligen?

Visa signatur

Dator1: Antec P182 • Intel Q9450 • 8800GTS 512 • 4*2GB 6400 DDR2 • Striker II Formula • Logitech G11

Dator 2: Define R3 • I7 2600K • GTX780 DC2 • 2*4GB RAM • Asus P8P67 • Steelseries 6Gv2 • Logitech G400s • Sennheiser G4ME PC360

Permalänk
Hedersmedlem

Eller kan frågan handla om just intresset för dessa.
Frågeställningen enligt uppgift lyder trots allt såhär: Hur är intresset för design i förhållande till programmering?
Kanske är det TS som rört till frågeställningen med en omtolkning i första posten.
Inte vilket språk som är anpassat för det ena eller andra (vilket är en ologisk fråga i sig) utan om hur de som är involverade i programutveckling prioriterar vacker kod eller vacker design. Det ena utesluter inte det andra såklart men man kan lägga olika mycket resurser på design kontra funktion.

Alltså. Hur viktigt är det med Interaction design i projekt? Är det över/underskattat?

Frågan är fortfarande väääldigt öppen och det går att svara hur som helst här. Det beror ju på vilket projekt man tittat på.
Generellt satsas det ju mer på designen i system som presenterar något för kund och i dessa fall är det idag vanligt att man tar större hänsyn till designen. Exempelvis ser ju en banks offentliga webbplats ganska trevlig ut. Organisationers interna kommunikationssystem har större risk att få för svagt fokus på designen. Men designen handlar ju inte bara om hur det ser ut utan om huruvida det är logiskt uppbyggt. Men då man inte skall sälja med hjälp av designen för ett internt system så finns risken att denna del kan få en lägre prioritet.

Sedan finns det väl en hel del exempel på dålig kod där man istället lagt krutet på designen. Säkerligen finns det en hel uppsjö med mobilappar som är grafiskt vackra och logiska med en katastrofal kod bakom.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Eller kan frågan handla om just intresset för dessa.
Frågeställningen enligt uppgift lyder trots allt såhär: Hur är intresset för design i förhållande till programmering?
Kanske är det TS som rört till frågeställningen med en omtolkning i första posten.

Hm, du kan ha rätt där. Det kan tom vara så att det är mer som en undersökning där frågan är riktad till TS personligen, dvs vad tycker TS är mest intressant.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

Maila läraren och fråga.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Anaii:

Hm, du kan ha rätt där. Det kan tom vara så att det är mer som en undersökning där frågan är riktad till TS personligen, dvs vad tycker TS är mest intressant.

True. Bra tillägg.

Beror ju helt på i vilken kontext frågan är ställd. Och det vet vi ju inte.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Engman78:

Jag tror han menar mer användargränssnittet för tex ett program som man gör websidor med.

-Vissa kanske är lite som tex powerpoint där man inte knackar kod utan mer bara jobbar mot ett visst utseende.

-Andra kanske är ren programmering. C++ eller liknande.

Fast i C++ så optimerar ju kompillatorn koden. Så det är inte ren programmering det heller.
Skulle man försöka komma undan detta genom att gå några steg djupare och programmera i maskinspråk så skulle man vara väldigt påverkad av hårdvarans design. Så svaret är väl att det inte går att skilja på programmering och design.

Permalänk

Kanske är helt ute och cyklar men det kan inte bara vara så att han menar front-end/markup vs. Back-end/script-språk?
Vet ej, tänkte bara kasta in en tankeboll..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera gärna för svar.

Permalänk
Medlem

Hej!

Ser nu att många har skrivit och det var så att vi hade en uppgift där vi skulle skriva vårt Framtids - scenario om oss själva som Webbutvecklare år 2017. Och det var en inlämningsuppgift.

Och som Anaii nämnde så var frågorna ställa till oss personligen.

Men har lämnat in uppgiften, men jag tackar ändå för all hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benham20:

Hej!

Ser nu att många har skrivit och det var så att vi hade en uppgift där vi skulle skriva vårt Framtids - scenario om oss själva som Webbutvecklare år 2017. Och det var en inlämningsuppgift.

Och som Anaii nämnde så var frågorna ställa till oss personligen.

Men har lämnat in uppgiften, men jag tackar ändå för all hjälp!

Nu blir jag nästan sur. Varför frågar du oss vad du kommer ha för inställning till design och programmering om sex år?
Hade du satt saker i sammanhang från start hade man suttit gissa vad sjutton det handlade om.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet