GTX 570 OpenGL problem vid överklockning

Permalänk
Medlem

GTX 570 OpenGL problem vid överklockning

Har precis köpt en ny dator och grafikkortet jag valde var ett Gainward GTX 570 Phantom. Kortet funkar perfekt och har aldrig gått över 65 grader. Men när jag överklockar kortet (med MSI Afterburner) får jag antingen

----------------------------------------------------------------------------------------------------------
The NVIDIA OpenGL driver lost connection with the display
driver and is unable to continue. The application must close.

Please visit http://www.nvidia.com/page/support.html for help.
Error code: 8
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
eller om jag öppnar ett spel istället för MSI kombustor så får jag

----------------------------------------------------------------------------------------------------------
The NVIDIA OpenGL driver detected a problem with the display
driver and is unable to continue. The application must close.

Please visit http://www.nvidia.com/page/support.html for help.
Error code: 4
----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Det kvittar hur mycket jag överklockar också. Får samma problem med 1MHz överklock som jag får med 100 MHz.

Är det någon som vet någon lösning på detta problem? Har testar att stänga av Cuda (någon sa tt det skulle funka) och jag har testat att stänga av Driver Recovery i Windows. Kortet blir inte varmt eller så när jag överklockar så det är inte temperaturs problem vad jag vet.

Hjälp skulle vara väldigt snällt om någon haft samma problem.

Specs:
GTX 570 Phantom
i5 2500k @ 4.4 GHz
8GB RAM
ASRock Extreme 4 p67

Permalänk
Medlem

Ingen som haft samma problem?

Permalänk
Antielefant

Vilken drivrutinsversion?

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Vilken drivrutinsversion?

Hade samma problem med 275.33 tror jag den kallades. Kör nu en "beta" driver (280.19) och har samma problem.

På dom forumen jag har läst så har det här problemet funnits sedan slutet av 2010 och NVIDIA har kollat på det men har inte sagt att det har med drivrutiner att göra. Såvitt jag har sett så är det bara 400 och 500 series korten med problemet och att det bara händer med Windows 7 64-bit.

Har inte sett någon med samma problem som mig dock då det bara händer vid överklockning.

Permalänk
Medlem

Problemet fixat. Körde nya drivrutiner (de som nyss kom ut) och nu kan jag överklocka kortet till 825 MHz utav några problem. Tror mitt problem var att jag försökte pusha kortet till 850-900 MHz utan att ändra voltage vilket gjorde kortet ostabilt och drivrutinerna kraschade. Varför det kraschade vid bara 1MHz extra överklockning förut vet jag inte men nu verkar allt funka som det ska. (Gjorde en "clean installation" när jag installerade de nya drivrutinerna)

Har jag rätt eller har jag fel? Är ny när det gäller överklockning och sådant.

Permalänk

Du gjorde inge annat?
Försöker klocka mitt till 900 mhz just nu (ska tydligen gå http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=623947#reviews) men i helvete.
Kraschar direkt jag provar kombustor eller furmark.

Provade nyare drivrutiner och äldre, nada fungerar.